29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 461 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 maart 2023

Op 24 juni jl. heeft het kabinet een besluit genomen om een nieuwe balans te vinden tussen het belang van Schiphol voor Nederland en de kwaliteit van de leefomgeving.1 Vervolgens is gestart met de implementatie van dit kabinetsbesluit. Door middel van de reguliere voortgangsbrief Programma Omgeving Luchthaven Schiphol (hierna: voortgangsbrief) is de Kamer hier van op de hoogte gehouden.2 Met deze Kamerbrief wordt de Kamer nader geïnformeerd over de balanced approach-procedure die wordt doorlopen conform Verordening 598/20143, waaronder het starten van de bijbehorende consultatieperiode.

Zoals aangegeven in de derde voortgangsbrief worden voor de effectuering van het kabinetsbesluit een drietal sporen gevolgd:

  • Spoor 1: het beëindigen van anticiperend handhaven en het in een experimenteerregeling vastleggen van strikt preferentieel baangebruik per november 2023. De consultatie van deze experimenteerregeling, die in januari is gestart, is inmiddels gesloten4. De komende weken worden de reacties geïnventariseerd en beoordeeld.

  • Spoor 2: het verankeren van het maximaal aantal vliegtuigbewegingen van 440.000 vliegtuigbewegingen in een gewijzigd Luchthavenverkeerbesluit (LVB).

  • Spoor 3: de ontwikkeling van een nieuw normenstelsel voor de milieugebruiksruimte, met daarin perspectief voor de luchtvaartsector.5

Voordat het maximaal aantal vliegtuigbewegingen kan worden verankerd in een gewijzigd LVB (spoor 2) dient de zogenoemde «balanced approach-procedure» te worden gevolgd, dit omdat het conform de verordening een zogenaamde geluidsgerelateerde capaciteitsreductie betreft. Het kabinetsbesluit van vorig jaar was een afwegingen tussen verschillende belangen. Voor het geluidsgerelateerde deel van die afweging, doorlopen we de balanced approach-procedure. Binnen deze Europese procedure moet worden gekeken of het terugdringen van de geluidshinder ook kan worden bereikt met andere maatregelen.

Los voor het voorgaande gelden voor de inwerkingtreding van het LVB meer verplichtingen, zoals onder andere een natuurvergunning voor de exploitatie van Schiphol.

Balanced approach-procedure

In de Europese Verordening 598/2014 worden regels en procedures voorgeschreven ten behoeve van de invoering van (geluidgerelateerde) exploitatiebeperkingen voor luchthavens met meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Deze regels starten met het definiëren van een geluidsdoel. Om dit doel te behalen vereist de balanced approach dat er breed gekeken wordt naar de totaliteit aan beschikbare maatregelen. Maatregelen zijn in te delen in verschillende categorieën:

  • beperking van het vliegtuiggeluid aan de bron;

  • ruimtelijke ordening en beheer;

  • operationele procedures voor de bestrijding van geluidshinder;

  • exploitatiebeperkingen.

Concreet betekent dit dat (combinaties van) beschikbare maatregelen om het geïdentificeerde geluidsprobleem op te lossen worden verkend. Het doel hierbij is om het geluidsdoel op de meest kosteneffectieve wijze te behalen.

Proces

Het doorlopen van de balanced approach-procedure vereist een aantal opeenvolgende stappen:

De technische overleggen zijn een dialoog met de luchtvaartsector om na te gaan met welke maatregelen het geluid kan worden beperkt. Het vervolg op deze technische overleggen is de consultatie. Tijdens de consultatie (duur: 3 maanden) hebben alle betrokken partijen, waaronder de sector en omwonenden, de gelegenheid om te reageren op de voorgestelde maatregelen om het geluidsdoel te behalen of met alternatieven te komen. Hierna zal het kabinet een besluit nemen over een definitief pakket aan maatregelen om het geluidsdoel te behalen en worden de Europese Commissie, EU-lidstaten en andere belanghebbenden hiervan in kennis gesteld. Van de zes maanden die deze kennisgevingstermijn (notificatie) duurt, heeft de Europese Commissie de eerste drie maanden de tijd om de voorgenomen maatregelen en het reeds doorlopen proces te toetsen. Indien zij meent dat de evenwichtige aanpak niet juist is doorlopen, stelt zij Nederland daarvan in kennis. De Europese Commissie geeft geen eindoordeel over de voorgenomen maatregel. Ze toetst inhoud en proces aan de regelgeving, maakt opmerkingen en stelt vragen. Het kabinet beslist over de definitieve effectuering van de maatregel.

Start consultatie

Vanaf 15 maart hebben alle (internationale) stakeholders, waaronder de sectorpartijen en omwonenden, drie maanden de tijd om te reageren op de openbare internetconsultatie, te vinden op www.internetconsultatie.nl. Het doel van de consultatie is om aandachtspunten en suggesties te verzamelen die zullen worden betrokken bij de afweging van het finale maatregelenpakket. Tevens wordt door Luchtverkeersleiding Nederland (operationele uitvoerbaarheid) en de Inspectie Leefomgeving en Transport een uitvoeringstoets uitgevoerd op de verschillende maatregelen.

De Kamer zal middels de reguliere voortgangsbrieven over het Programma Omgeving Luchthaven Schiphol op de hoogte worden gehouden van de vorderingen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Kamerstuk 29 665, nr. 440

X Noot
2

Kamerstuk 29 665, nr. 437

X Noot
3

Verordening (EU) nr. 598/2014 inzake de vaststelling van regels en procedures voor de invoering van geluidsgerelateerde exploitatiebeperkingen op luchthavens in de Unie binnen het kader van een evenwichtige aanpak.

X Noot
4

Kamerstuk 29 665, nr. 457

X Noot
5

Kamerstuk 29 665, nr. 450

Naar boven