31 865 Verbetering verantwoording en begroting

Nr. 241 BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 december 2023

Bij het Verantwoordingsdebat op 31 mei 2023 (Handelingen II 2022/23, nrs. 87, item 3 en 7) over de Financiële Verantwoording over het jaar 2022 is in de Vaste Kamercommissie voor Financiën aan de heer Slootweg de toezegging gedaan om te bezien of via een periodieke rapportage inzicht kan worden gegeven in de voortgang van de verbetering van het (financieel) beheer bij de departementen (TZ202306–064).

Zoals aangegeven in de Kamerbrief van 29 september 2023 (Kamerstuk 31 865, nr. 238) over de Taskforce Verbetering Financieel beheer wordt aan deze toezegging invulling gegeven door toezending van de betreffende interim-auditrapporten van de Auditdienst Rijk (ADR) aan de betreffende vaste Kamercommissies. Deze jaarlijkse rapporten (per departement) worden ook openbaar gemaakt op de website van de Rijksoverheid. Zij geven een tussentijds beeld van de ontwikkelingen en risico’s op het (financieel) beheer en van de voortgang in het oplossen van tekortkomingen in het beheer. Het rapport betreffende het Ministerie van Financiën treft u bijgaand aan.

Met betrekking tot het rapport over het Ministerie van Financiën merk ik het volgende op.

  • Wij hebben richting de ADR onze waardering uitgesproken voor het heldere en overzichtelijke rapport dat in een nieuw format is gepresenteerd.

  • Wij werken gestaag aan verbetering van de bedrijfsvoering en het financieel beheer, naast het uitvoeren van alle reguliere taken. Over 2022 hebben wij 6 van de 9 bevindingen van de ADR opgelost. We hebben ook een flinke ambitie gesteld voor 2023. Bij het vaststellen van de werking van verbetermaat-regelen over de laatste maanden van 2023 zal duidelijk worden of de ambitie wordt gehaald. We zijn dan ook blij met de geschetste goede voortgang op veel punten. We onderkennen echter ook dat er punten zijn die hardnekkig zijn en meer tijd en aandacht nodig hebben om tot een oplossing te komen.

  • De waardevolle adviezen met betrekking tot het scriptbeheer nemen wij in overweging en daarop nemen de Belastingdienst en Douane aanvullende acties. Voor het wijzigings- en inkoopbeheer nemen wij reeds de nodige maatregelen.

  • Naar aanleiding van de bevinding met betrekking tot de tekortkoming in het betaalproces grote geldstromen heeft de Douane de noodzakelijke maatregelen getroffen om het gesignaleerde risico te verkleinen.

  • Bij Toeslagenherstel blijven we de afweging maken tussen voortgang, snelheid, ruimhartigheid en risico’s op onrechtmatige compensatie. U bent geïnformeerd over keuzes en risico’s over de nadere uitwerking van de maatregelen in het kader van versneld duidelijkheid voor ouders in de kamerbrief in 23 juni jl. (Kamerstuk 31 066, nr. 1254). Mede op verzoek van maatschappelijke organisaties en gedupeerde ouders bieden we de keuze aan om een privaatrechtelijke vaststellingsovereenkomst af te sluiten voor aanvullende schade. Dit geeft een mogelijk risico op onrechtmatigheden welke tijdens de pilotfase worden onderzocht. De pilot wordt begin 2024 geëvalueerd.

  • Het Herstel- en Veerkrachtplan (HVP) is van groot financieel belang. Het is daarom essentieel dat in het HVP vastgelegde maatregelen volledig en op tijd worden uitgevoerd en verantwoord, in lijn met de Europese regels. Hiervoor moeten de Rijksbrede afspraken over de implementatie door alle departementen worden nageleefd. Als coördinerend ministerie zal Financiën hierop strikt toezien.

  • De overige onderwerpen en risico’s betreffen punten waarvan wij ons bewust zijn en waarvoor wij mitigerende maatregelen treffen, mede door het versterken van de bedrijfsvoering. Dit behelst ook het inrichten van een team dat het toezicht op en het advies over het financieel beheer van het eigen ministerie nader vorm geeft, naast de sturing op bestaande tekortkomingen. De door de ADR aan deze onderwerpen gegeven aandacht versterken dat bewustzijn.

  • De bevindingen, constateringen en adviezen van de ADR betrekken wij bij de verdere aanpak van de tekortkomingen zoals die binnen de verantwoordelijke organisatieonderdelen wordt uitgevoerd. Het rapport biedt ons de mogelijkheid het financieel beheer en de bedrijfsvoering te versterken en waar nodig nog beter op orde te brengen.

Het verbeteren van financieel beheer vraagt tijd en aandacht, die mijn departement aan dit onderwerp geeft.

De Minister van Financiën, S.A.M. Kaag

Naar boven