31 524 Beroepsonderwijs en Volwassenen Educatie

Nr. 513 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 22 augustus 2022

In 20191 en 20212 is een tweedelig advies verschenen van de Commissie Marcodoelmatigheid MBO (CMMBO) naar het profiel van studenten in economisch-administratieve opleidingen. Aanleiding voor dit onderzoek was de hoge uitval en switch binnen deze opleidingen, maar ook zorgen over het arbeidsmarktperspectief. Recent heeft de CMMBO het derde en laatste advies over de economisch-administratieve opleidingen aan mij aangeboden. Dit derde en laatste advies bevat een eerste schets van het ideaaltypische economisch-administratief onderwijs om kansengelijkheid te versterken, gebaseerd op het onderzoek naar een ontwerp van ideaaltypisch economisch-administratief onderwijs door het Lectoraat Beroepsonderwijs van de Hogeschool Utrecht.

Middels deze weg bied ik u dit laatste advies van de CMMBO aan. Omdat dit advies past binnen het bredere thema macrodoelmatigheid, geef ik mijn reactie op dit advies in de brief die ik naar u verzend in het najaar over het vervolg van het macrodoelmatigheidsbeleid.3

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R.H. Dijkgraaf


X Noot
1

Advies CMMBO – Profiel van mbo-studenten van economisch-administratieve beroepsopleidingen, deel 1: doorstroom binnen de beroepskolom, 2019, bijlage bij Kamerstuk 31 524, nr. 457.

X Noot
2

Advies CMMBO – Profiel van mbo-studenten van economisch-administratieve beroepsopleidingen, deel 2: arbeidsmarktgericht opleiden, 2021, bijlage bij Kamerstuk 31 524, nr. 501.

X Noot
3

Kamerstuk 31 524, nr. 512.

Naar boven