31 521 Taxibeleid

Nr. 95 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 20 oktober 2015

Op 13 februari en 27 mei 2015 is uw Kamer geïnformeerd over de invoering van de BCT, de aanpassing van de BCT-specificaties, de daarmee verbonden planning en kosten, en de handhaving door de ILT en de Belastingdienst.1

Inmiddels is er veel gebeurd. Deze brief geeft u de laatste informatie over de stand van zaken en nog te nemen stappen voor een optimale werking van de boordcomputer taxi (BCT). Ik hecht er groot belang aan om alle gebruikers en betrokkenen duidelijkheid te bieden over de BCT-plicht en de handhaving daarop. Tegelijkertijd wordt met deze brief aangeven op welke wijze uitvoering wordt gegeven aan de motie Visser/Hoogland,2 waarin wordt verzocht om geen nieuwe eisen aan taxiondernemers op te leggen en duidelijkheid te bieden rondom eisen, updates, handhaving, meerkosten en evaluatie van de BCT. Tevens wordt in deze brief de toezegging uit het VSO-debat van 1 juli jongstleden (Handelingen II 2014/15, nr. 103, item 47), om uw Kamer inzicht te geven in de wijze waarop het proces rondom de evaluatie BCT vorm krijgt, gestand gedaan.

Planning evaluatie BCT

De motie Visser/Hoogland verzoekt om de evaluatie van de BCT indien mogelijk te versnellen, daarmee te starten vóór medio 2016 en zo snel mogelijk af te ronden en de Kamer over de planning te informeren. Daarop is toegezegd te bezien of versnelling mogelijk is en er alles aan te doen om de evaluatie vóór 1 januari 2017 af te ronden. Tegelijkertijd is aangegeven dat het een voldragen evaluatie moet zijn om een goed gefundeerd besluit te kunnen nemen.

Over het invoeringstraject en de planning van de evaluatie zijn in de afgelopen maanden meerdere gesprekken gevoerd met de sector. Hierin werd benadrukt dat rust en zorgvuldigheid voorop staat. Bovendien werd zowel door fabrikanten als taxiondernemers benadrukt dat alleen redelijkerwijs gevraagd kan worden te investeren in een software-update, als daar ook terugverdientijd tegenover staat.

De update is vanaf 1 juli 2016 verplicht. Zoals met uw Kamer is besproken tijdens het VSO-debat van 1 juli jl. zal de evaluatie dan meteen starten. Ervaring met de geüpdate BCT en de effecten daarvan kunnen pas na enige tijd worden beoordeeld. In de eerste maanden zal sprake zijn van een gewenningsproces. De ILT start dan met handhaven. De werkelijke resultaten zullen pas na 1 september duidelijk worden. Voornaamste onderwerp van de evaluatie is in hoeverre de doelstellingen, op basis waarvan de BCT is ingevoerd, bereikt zijn. Dat zijn voor de volledigheid: verbreed en verbeterd toezicht; verbeteren van gelijke concurrentievoorwaarden; verminderen van administratieve lasten voor de taxi-ondernemer; veiligheid taxivervoer en verbeterde transparantie voor de reiziger bij het afrekenen van de rit. Om een betrouwbaar en representatief beeld te krijgen van de resultaten is het minimaal nodig gegevens te verzamelen over een periode van een half jaar.

De rapportage en conclusies kunnen begin 2017 beschikbaar zijn. Eventuele wijzigingen naar aanleiding van de evaluatie zullen vervolgens enige tijd vragen, zodat de ondernemers erop kunnen rekenen dat er geen nieuwe eisen worden gesteld en de geüpdate BCT als voorgeschreven instrument geldt tot minstens eind 2017. Verbeteringen in het gebruik van de BCT zullen in de tussenliggende periode waar mogelijk uiteraard wel worden gefaciliteerd.

Versimpelen waar het kan

De motie Visser/Hoogland3 verzoekt om geen extra eisen aan taxiondernemers te stellen. Deze oproep onderschrijf ik. Voorgeschreven procedures worden juist vereenvoudigd.

Door de wijziging van de BCT-specificaties is het niet langer verplicht om een werkplaats te bezoeken om de BCT te updaten. Updaten wordt mogelijk op afstand en op ieder moment van de dag. Dat geldt ook voor de genoemde update die verplicht is per uiterlijk 1 juli 2016. Een bezoek aan de werkplaats is alleen nog verplicht bij kalibratiewerkzaamheden aan de BCT, zoals nodig is bij inbouw of overzetting van de BCT. Door deze aanpak worden tijd en dus kosten uitgespaard.

Ook treedt met ingang van 1 januari 2016 een wijziging in werking van de Regeling erkenning werkplaatsen.4 Deze wijziging behelst het afschaffen van de verplichte melding aan de RDW à € 5,50 na iedere uitgevoerde handeling aan de BCT. Deze besparing komt toe aan de taxiondernemers. Ook vervalt hiermee het systeem van steekproefsgewijze controles door de RDW – die overigens wel toezicht blijft houden op de werkplaatsen.

Tot slot wordt het proces om de verplichte software-update te certificeren eenvoudiger, goedkoper en minder tijdrovend gemaakt voor de BCT-fabrikanten.

Software-update

Zoals eerder met uw Kamer gedeeld, zijn naar aanleiding van de eerste ervaringen met de BCT op verzoek van zowel de fabrikanten en de sector, als op verzoek van de ILT, de BCT-specificaties gewijzigd om knelpunten op te lossen en de handhaving beter mogelijk te maken. Op 1 april 2015 zijn de gewijzigde specificaties voor de BCT conform planning gepubliceerd.5 Om deze verbetering door te voeren is een software-update benodigd. Deze komt in het voorjaar van 2016 beschikbaar. Om zeker te stellen dat de nieuwe software voldoet, worden voorafgaand aan de uitrol ketentesten georganiseerd in nauw overleg met de ILT, de RDW en de BCT-fabrikanten. Hierbij wordt met een selecte en controleerbare groep taxiondernemers getest of de software-update voldoet aan de verwachtingen en of de juiste informatie wordt gegenereerd voor de ILT en de Belastingdienst.

Subsidie fabrikanten

Op 22 juni 2015 is, zoals toegezegd, de «Eenmalige subsidieregeling update software Boordcomputer taxi» gepubliceerd. De subsidieregeling stelt een bedrag beschikbaar van maximaal € 165.000 per BCT-fabrikant, als bijdrage (circa 50%) in de kosten voor de ontwikkeling en certificering van de software. Alle drie de bestaande BCT-fabrikanten hebben een subsidie-aanvraag ingediend voor het ontwikkelen van de software-update voor hun klanten.

Handhaving BCT-plicht

In wet- en regelgeving is vastgelegd dat alle taxivoertuigen vanaf 1 juli 2014 moeten zijn uitgerust met een goed functionerende, typegoedgekeurde BCT. Dat wil zeggen, voorzien van toegelaten en goedgekeurde software. Installatie van de software-update van de BCT op uiterlijk 1 juli 2016 is daarom verplicht. Vanaf dan zal de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) volledig gaan handhaven op data uit de BCT en het gebruik van de vereiste software. Handhaving door de ILT richt zich vanaf het najaar van 2015 met name op aanwezigheid en het gebruik van de BCT voor arbeids- en rusttijden. Zo zal de ILT kentekenhouders aanschrijven waarvan, op grond van gegevens van de Dienst Wegverkeer (RDW), bekend is dat een of meerdere voertuigen niet van een BCT zijn voorzien. Hierop volgen eventueel bedrijfsbezoeken. Overtredingen zullen worden aangepakt. Ook is deels bekend van welke taxi’s de BCT is gedeactiveerd. Hier wordt nader onderzoek gedaan naar achterliggende redenen en, indien nodig, ook handhavend opgetreden.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Kamerstukken 31 521, nrs. 85 en 90.

X Noot
2

Kamerstuk 31 521, nr. 92.

X Noot
3

Kamerstuk 31 521, nr. 92.

Naar boven