31 521 Taxibeleid

Nr. 92 MOTIE VAN DE LEDEN VISSER EN HOOGLAND

Voorgesteld 1 juli 2015

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat per 1 juli 2014 de Boordcomputer Taxi (BCT) is ingevoerd, maar pas per juli 2016 kan worden gehandhaafd door de Inspectie Leefomgeving en Transport en er door diverse faillissementen weinig BCT-leveranciers zijn overgebleven;

overwegende dat taxiondernemers hierdoor alsnog een dubbele administratie moeten bijhouden en er onduidelijkheid bestaat over eisen, updates, handhaving en meerkosten;

overwegende dat er inmiddels andere toepassingen beschikbaar zijn om de doelen van de BCT, zoals het verbeteren van het toezicht, vermindering van administratieve lasten en betere transparantie voor de klant, te bereiken;

constaterende dat de evaluatie van de BCT pas medio 2016 wordt gestart en er geen duidelijke einddatum is afgesproken;

van mening dat het niet wenselijk is dat taxiondernemers op kosten worden gejaagd door de onduidelijkheid rondom de BCT;

verzoekt de regering, geen nieuwe eisen aan taxiondernemers op te leggen ten aanzien van de BCT totdat er duidelijkheid is omtrent de eisen, updates, handhaving en meerkosten, de evaluatie van de BCT indien mogelijk te starten voor medio 2016 en zo snel als mogelijk af te ronden, en de Kamer over de gewijzigde planning te informeren,

en gaat over tot de orde van de dag.

Visser

Hoogland

Naar boven