31 066 Belastingdienst

Nr. 825 LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 21 mei 2021

De vaste commissie voor Financiën heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Staatssecretaris van Financiën over de brief van 4 december 2020 inzake de reactie op het verzoek van het lid Omtzigt om twee documenten en toelichting conceptadvies Landsadvocaat 2009 (Kamerstuk 31 066, nr. 753).

De Staatssecretaris heeft een deel van deze vragen beantwoord bij brief van 14 december 2020 (Kamerstuk 31 066, nr. 765). Bij brief van 1 februari 2021 zijn de resterende vragen beantwoord. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.

De fungerend voorzitter van de commissie, Tielen

De griffier van de commissie, Weeber

Vraag 20

Is duidelijk geworden hoe het MT tot de conclusie gekomen is dat hoger beroep wenselijk was ondanks het afbreukrisico? Zijn notities en adviezen daarover beschikbaar? Zo ja, kunt u die dan doen toekomen aan de Kamer?

Vraag 21

Hoe heeft het MT akkoord gegeven op het niveau van de beantwoording van vragen aan de Afdeling? Is daar een advies in gegeven? Zo ja kan dit advies met de Kamer gedeeld worden?

Vraag 23

Herinnert u zich dat de heer Blankestijn tijdens het verhoor door de POK heeft gesteld dat helder overwogen is waarom in hoger beroep is gegaan tegen de uitspraak van november 2015? Zijn deze overwegingen schriftelijk vastgelegd? Is daar een advies over beschikbaar? Een verslag?

Antwoord 20, 21 en 23

Zie hiervoor ook het op 18 januari jl. gestuurde antwoord 17 van de lijst van feitelijke vragen over het verslag van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag, inclusief de daarbij gestuurde bijlagen (Kamerstuk 35 510, nr. 46). Er is een ambtelijk advies gemaakt over de wenselijkheid van hoger beroep. Vervolgens is door het management een besluit genomen en is begin 2016 hoger beroep aangetekend tegen de uitspraak van de rechtbank. De overwegingen van het management zijn niet schriftelijk vastgelegd.

Vraag 36

Kunt u een toelichting geven op de 600 verstuurde brieven over VOG’s (deze liggen volgens de bijlage bij de FIOD)? Wat is er met deze VOG’s bij de FIOD gebeurd? Liggen deze VOG’s daar nog? Zo nee, welke actie is in gang gezet?

Antwoord 36

Het antwoord op deze vraag vergt onderzoek vanuit het archief van de FIOD. Dit is in gang gezet, indien het antwoord gereed is zal dit naar uw Kamer gestuurd worden.

Vraag 52

Hoeveel zaken zijn er vanuit Toeslagen aangebracht in de tripartite overleg (weegploeg Toeslagen) in de jaren 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017?

Antwoord 52

Voor deze bestuurlijke informatie is het registratiesysteem PSF (processysteem fraudesignalen) van de FIOD geraadpleegd. In PSF zijn de volgende gegevens opgenomen:

Tabel aantal zaken van Toeslagen tripartite overleg
 

2012

2013

2014

2015

2016

2017

TSL

198

28

111

216

112

110

Vraag 54

Hoeveel CAF-onderzoeken zijn ontstaan bij toeslagen zonder bemoeienis van het CAF-team?

Antwoord 54

Van de in totaal 169 met de naam CAF aangeduide onderzoeken bij Toeslagen zijn er 66 zonder enige vorm van samenwerking met het CAF-team gedaan.

Naar boven