30 872 Landelijk afvalbeheerplan

28 694 Verpakkingsbeleid

Nr. 211 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 31 augustus 2017

Hierbij zend ik u het rapport «Kosten en effecten van statiegeld op kleine flesjes en blikjes»1. Het uitgevoerde onderzoek heb ik uw Kamer toegezegd in het AO Circulaire Economie op 5 oktober 2016 (Kamerstukken 32 852 en 33 043, nr. 35).

Het rapport biedt inzicht in de kosten en effecten van het invoeren van een statiegeldsysteem voor kleine flesjes en blikjes. De onderzoekers hebben gekeken naar de kosten en opbrengsten en de effecten op zwerfafval, recycling en milieu.

In het onderzoek zijn meerdere varianten doorgerekend. Deze reflecteren verschillen in hoogte van het statiegeld (10 of 25 cent), type inzamelpunten (alleen supermarkten of alle verkooppunten) en soort verpakkingsmateriaal (blik, plastic en glas). Graag verwijs ik u voor de details naar de inhoud van het rapport. Hieronder noem ik enkele bevindingen die in het oog springen.

Op basis van de best beschikbare gegevens concluderen de onderzoekers dat de afname van kleine flesjes en blikjes in het zwerfafval in de range van 70 tot 90% zal liggen. De onderzoekers benadrukken dat het gaat om een range waarbij een reductie van 70% net zo waarschijnlijk kan zijn als een reductie van 90%. De onderzoekers baseren zich daarbij op tellingen uit de Verenigde Staten in de jaren »70 en »80, schattingen op basis van enquêteresultaten in Nederland in 2001, en recente metingen van de samenstelling van blikjes in het zwerfafval in Denemarken. Daarnaast zal volgens de onderzoekers een statiegeldsysteem voor kleine flesjes en blikjes leiden tot meer recycling van PET en aluminium als ook minder uitstoot van CO2.

De kosten van een statiegeldsysteem kunnen variëren van € 10 mln tot € 110 mln per jaar afhankelijk van de gekozen variant2. Het gaat om netto kosten waarbij de opbrengsten van de verkoop van de teruggewonnen materialen PET, metalen en glas in mindering zijn gebracht. Volgens de onderzoekers vormen de extra statiegeldmachines in de supermarkten de grootste kostenpost.

De onderzoekers hebben ervoor gekozen de bevindingen weer te geven in ranges omdat niet voor alle factoren in de berekeningen een exacte waarde kon worden bepaald. De ranges geven zo goed mogelijk de huidige kennis weer. Een range betekent dat de uiteindelijke waarde tussen deze twee uitersten zal liggen.

Zoals ik in mijn brief van 23 mei 20173 met uw Kamer heb gecommuniceerd, zal besluitvorming over de verdere aanpak van verpakkingen plaats kunnen vinden na afronding van de onderzoeken die lopen in het kader van de evaluatie van de Raamovereenkomst Verpakkingen en met inachtneming van het resultaat van de pilot Schoon Belonen. Ik verwacht u eind 2017 te kunnen informeren over de vervolgstappen in het verpakkingendossier.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
2

€ 10 mln in de variant waarbij statiegeld 10 cent bedraagt voor kleine plastic flesjes en blikjes en deze uitsluitend worden ingeleverd bij supermarkten; € 110 mln in de variant waarbij statiegeld 25 cent bedraagt voor kleine plastic en glazen flesjes en blikjes en deze worden ingeleverd op alle verkooppunten.

X Noot
3

Kamerstuk 28 694, nr. 134

Naar boven