30 196 Duurzame ontwikkeling en beleid

32 813 Kabinetsaanpak Klimaatbeleid

Nr. 794 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR KLIMAAT EN ENERGIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 juli 2022

Sinds 2019 zet het Rijk zich er samen met onder andere Gasunie, provincie Zuid-Holland, gemeente Rotterdam en gemeenten in de Leidse en Haagse regio voor in om een warmtetransportnet te realiseren waarmee warmte uit de Rotterdamse haven regionaal beschikbaar kan worden gemaakt. Op 5 juli 2021 heeft mijn voorganger uw Kamer geïnformeerd over de ontwikkeling van het warmtetransportnet Zuid-Holland.1 In deze brief werd het voornemen van Gasunie aangekondigd om in oktober 2021 een finale investeringsbeslissing te nemen voor het warmtetransportnet, bestaande uit het tracé Rotterdam – Den Haag en de aftakking hiervan bij Rijswijk naar Leiden (zie bijlage 1). Door uw Kamer is op 8 juli 2021 een motie aangenomen van het lid Bontenbal en het lid Stoffer met het verzoek tot het leveren van maximale inspanning om het project WarmtelinQ tot een positief besluit te brengen.2 Middels deze brief wordt uw Kamer geïnformeerd over de laatste ontwikkelingen en wordt tevens gereageerd op genoemde motie.

Aanvankelijk zou Gasunie eind vorig jaar voor beide tracédelen een finale investeringsbeslissing nemen. De verslechterde financiële situatie bij Warmtebedrijf Rotterdam had echter tot gevolg dat deze partij zich terugtrok als eerste afnemer van het tracé naar Leiden en dat er een gat ontstond in de business case voor het tracé naar Leiden van uiteindelijk 22,5 mln. euro. Door Gasunie is daarom in november 2021 enkel een finale investeringsbeslissing genomen voor het tracé Rotterdam – Den Haag.3

In de periode daarna is gekeken of er alsnog ook een besluit voor het tracé Rijswijk – Leiden genomen kon worden om zo ook de Leidse regio van warmte te voorzien. Belangrijkste voorwaarden daarbij waren het vinden van een partij die in plaats van Warmtebedrijf Rotterdam een overeenkomst voor afname wenste te sluiten en het vinden van een oplossing van het gat in de business case. Aan beide voorwaarden is inmiddels voldaan. Vattenfall is een overeenkomst aangegaan met Gasunie voor afname uit het warmtetransportnet in Leiden. Verder is op de begroting van EZK financiële dekking gevonden – uit middelen die reeds voor het warmtetransportnet gereserveerd stonden – voor het gat in de business case. De herbestemming van deze middelen zullen onderdeel uitmaken van de begroting die uw Kamer in september zal worden toegestuurd (en is dus onder voorbehoud van parlementaire besluitvorming). Dit heeft ertoe geleid dat Gasunie onlangs een finale investeringsbeslissing heeft genomen. Op 11 juli 2022 is het officiële startsein voor het tracé Rijswijk – Leiden gegeven.

Het positieve besluit voor beide tracés vormen een betekenisvolle stap voor de klimaatdoelen van de gebouwde omgeving. Op termijn kunnen hiermee ongeveer 120.000 woningen van (duurzame) warmte worden voorzien. Dat levert een CO2-reductie op van zo’n 0,18 megaton per jaar. De aanleg van het tracé naar Den Haag zal door Gasunie naar verwachting in 2025 afgerond zijn. Met de aftakking naar Leiden + kan naar verwachting vanaf 2027 warmte worden geleverd aan gemeenten in de regio Leiden. Verder vormen beide tracés belangrijke bouwstenen in het volledige integrale ontwerp van het warmtetransportnet Zuid-Holland waarmee nog veel meer huizen kunnen worden verduurzaamd met restwarmte uit de Rotterdamse haven en overige duurzame warmtebronnen in de regio.4

De Minister voor Klimaat en Energie, R.A.A. Jetten


X Noot
1

Kamerstukken 30 196 en 32 813, nr. 763.

X Noot
2

Kamerstuk 32 813, nr. 783.

X Noot
3

Persbericht rijksoverheid, Aanleg warmteleiding voor duurzame warmte 120.000 woningen van start: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/11/08/aanleg-warmteleiding-voor-duurzame-warmte-120000-woningen-van-start.

X Noot
4

Nieuwsbericht Gasunie, Onderzoek integraal warmtetransportsysteem Zuid-Holland: https://www.gasunie.nl/nieuws/onderzoek-integraal-warmtetransportsysteem-zuid-holland.

Naar boven