Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 december 2021
Naar aanleiding van het verzoek van uw Kamer van 22 november jl. reageer ik hierbij
op de brief van Intergas Verwarming BV d.d. 12 november jl. met betrekking tot hun
voorstel voor een «gemeten digitaal energielabel» en hun inbreng daarvoor in de marktconsultatie
«Digitaal Aanvragen van
het Nieuwe Energielabel voor woningen» van begin dit jaar.
28 juni jl. heb ik middels een brief1 uw Kamer de resultaten doen toekomen van de marktconsultatie die is uitgevoerd naar
aanleiding van het nader gewijzigd amendement van de leden Koerhuis (VVD) en Terpstra
(CDA) voor het digitaal aanvragen van het nieuwe energielabel per 1 juli 20212. Geen van de ingediende voorstellen voldeed volledig aan de gestelde criteria in
deze marktconsultatie.
Intergas Verwarming BV heeft een voorstel ingediend met een alternatieve bepalingsmethode
voor het energielabel, op basis van meetgegevens uit verwarmingstoestellen en slimme
thermostaten. Op dit moment is deze methode nog leveranciers-afhankelijk en enkel
haalbaar bij woningeigenaren die in het bezit zijn van een verwarmingstoestel van
Intergas Verwarming BV.
Voor dit voorstel geldt dat het niet voldeed aan de eisen van de NTA8800/CEN-EPB.
Verder levert het voorstel in op betrouwbaarheid en nauwkeurigheid en heeft het een
klein toepassingsgebied (20–40%). Met name de openbare databronnen, waar ook dit voorstel
gebruik van maakt, leveren vaak onnauwkeurigheid op doordat deze niet de juiste gegevens
bevatten voor energieprestatieberekeningen.
De CEN-EPB normen, waar de Europese richtlijn (EPBD) naar verwijst, schrijft voor
om te kiezen tussen de berekende óf de gemeten methode. Nederland heeft gekozen voor
de berekende methode, omdat bij de gemeten methode niet alleen de energieprestatie
van het gebouw wordt gemeten maar ook bewonersgedrag. Bovendien geeft het gemeten
label vooralsnog weinig inzicht in de energetische staat van de afzonderlijke bouwdelen
van de schil waardoor het handelingsperspectief beperkt is ten opzichte van een berekend
energielabel. Uit de recent uitgevoerde internationale vergelijking3 is gebleken dat algemene consensus binnen Europa bestaat over dit standpunt op gemeten
energielabels.
Er ligt wel een kans in het benutten van gemeten data voor het berekende energielabel.
Digitalisering en gemeten data bieden namelijk extra inzicht in de daadwerkelijke
prestatie van de schil als geheel (alle bouwdelen bij elkaar) en de prestatie van
installaties. Op basis van deze data kunnen rekenmodellen verder verbeterd worden.
De nieuwe bepalingsmethode, NTA 8800, die per 1 januari 2021 in werking is getreden
wordt op basis van ervaringen in de praktijk en nieuwe inzichten de komende jaren
continu verbeterd en doorontwikkeld.
Momenteel wordt onderzocht of en hoe het berekende energiegebruik nog meer in lijn
gebracht kan worden met het werkelijke energiegebruik. Dit onderzoek vindt plaats
in het kader van het ontwikkelen van een maatwerkadvies dat geënt is op de NTA8800.
Een maatwerkadvies is een uitgebreid advies in het verlengde van het energielabel
dat bewoners helpt keuzes te maken voor energiebesparende maatregelen. Dit onderzoek
wordt voor de zomer van 2022 afgerond.
Hoewel het op dit moment niet haalbaar is om het energielabel digitaal/gemeten vast
te stellen, zie ik het hoogfrequent meten van het energiegebruik van woningen wel
als een veelbelovende ontwikkeling en interessant ter verbetering van de bepalingsmethode.
Met deze data kan nieuwe kennis ontwikkeld worden ten behoeve van de energietransitie
in het algemeen en de mogelijkheden voor het digitaal karakteriseren van de energieprestaties
van installaties en gebouwen.
Daarom ondersteun ik een initiatief van de Nederlandse Verwarmingsindustrie om in
verschillende woningtypen de technisch-energetische prestaties van hybride warmtepompen
hoogfrequent te monitoren.4 Doel van dit project is om de prestaties van de hybride warmtepomp te valideren.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren