30 175 Luchtkwaliteit

33 043 Groene economische groei in Nederland (Green Deal)

Nr. 290 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 april 2018

Op 14 december 2017 heb ik u tijdens het AO Leefomgeving (Kamerstuk 30 175, nr. 283) laten weten dat de voorgenomen wijziging van de Regeling voertuigen niet doorgaat, aangezien de Europese Commissie heeft opgemerkt dat deze wijziging niet in lijn is met artikel 44 van EU Verordening 168/2013. Op 22 december heb ik u ook per brief hierover geïnformeerd1.

In het verlengde daarvan geef ik de RDW de opdracht om de registratie van de eind 2017 reeds geregistreerde Euro 2 en 3 brom- en snorfietsen aan te passen. Hierdoor wordt voorkomen dat deze voertuigen alleen tweedehands en tegen een lagere prijs kunnen worden verkocht2. Het gaat dan enkel om brom- en snorfietsen die vanaf 22 september (de startdatum van de notificatie van de wijziging van de Regeling voertuigen) tot en met 31 december 2017 zijn geregistreerd. Dit past binnen de spelregels van de Europese regelgeving. Hierdoor komen er géén extra brom- en snorfietsen op de markt. Daarbij heeft de RAI aangekondigd dat aangesloten bedrijven géén 2-takt Euro 2 en 3 brom- en snorfietsen zullen aanmelden voor de restantvoorraadregeling. Voor alle nieuwe brom- en snorfietsen die na 1 januari verkocht worden, gelden de nieuwe Europese Euro 4 eisen.

Hoewel ik blij ben met de steeds scherpere emissie-eisen voor brom- en snorfietsen, streef ik ernaar dat ook deze voertuigen op termijn emissieloos worden. Dit past bij de bredere ambitie van het kabinet om de transitie naar emissieloze voertuigen op te schalen en te versnellen. Op dit moment is er op EU-niveau geen wetgeving die hierop stuurt. Mijn inzet is dat dit in de toekomst wel het geval is. Dat zal echter een kwestie van lange adem zijn. Ik ben daarom aan het onderzoeken, zoals toegezegd in de beantwoording van het SO Emissies brom- en snorfietsen3, of het mogelijk is om nationaal de snorfiets met een verbrandingsmotor uit te faseren. Daarom ben ik blij dat de RAI heeft aangegeven de ambities die het kabinet heeft geformuleerd op het vlak van CO2-reductie te ondersteunen, ook waar het gaat om brom- en snorfietsen. Als onderdeel van dit streven zet de RAI in op een vervanging van de verbrandingsmotoren in de nieuwverkopen van brom- en snorfietsen. Het tempo hiervan zal, aldus bij de RAI aangesloten bedrijven, gelijke tred kunnen houden met de elektrificatie van nieuw verkochte personenauto’s. Op dit moment laat de RAI een omvattend onderzoek uitvoeren naar de mogelijkheden van elektrificatie bij brom- en snorfietsen om te bezien of en hoe versnelling mogelijk is. Mijn ministerie is hierbij betrokken.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer


X Noot
1

Kamerstuk 30 175, nr. 270

X Noot
2

De waardedaling kan voorkomen worden wanneer deze brom- en snorfietsen alsnog in de restantvoorraad worden opgenomen door aanpassing van de registratie van het voertuig. De brom- en snorfietsbranche heeft namelijk, anticiperend op de wijziging van de Regeling, eind 2017 de restvoorraden reeds bij de RDW geregistreerd en te naam gesteld.

X Noot
3

Kamerstukken 30 175 en 33 043, nr. 255

Naar boven