30 111 Topinkomens

Nr. 99 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 april 2016

In vervolg op het VAO Evaluatie van de Wet normering topinkomens (WNT) d.d. 10 februari 2016 (Handelingen II 2015/16, nr. 53, item 3), informeer ik u met deze brief over de voortgang van de wetgeving met betrekking tot de normering van de topinkomens in de (semi)publieke sector.

1. Wet uitbreiding personele reikwijdte WNT (WNT-3)

Het kabinet beoogt bovenmatige bezoldigingen in de publieke en semipublieke sector tegen te gaan. Hiertoe is in het regeerakkoord afgesproken dat de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT) wordt aangepast, zodat het de bezoldiging van een Minister het bezoldigingsmaximum wordt in de publieke en semipublieke sector. De eerste stap is gezet met de Wet verlaging bezoldigingsmaximum WNT (WNT-2), waarmee het bezoldigingsmaximum is verlaagd tot 100% van het ministersalaris. Met het voorstel voor de Wet uitbreiding personele reikwijdte WNT (WNT-3) wordt de daarop aansluitende maatregel in procedure gebracht ter uitvoering van de afspraken in het regeerakkoord. Bij het Algemeen Overleg van 27 januari jl. over de evaluatie van de wet (Kamerstuk 34 366, nr. 2), heb ik toegezegd u voor de zomer over de inhoud van dit wetsvoorstel te informeren. Heden is een voorontwerp van het wetsvoorstel openbaar gemaakt met het oog op het raadplegen van sociale partners, alsmede voor bredere consultatie binnen de verschillende sectoren.1 De strekking van dit wetsvoorstel is ook de bezoldiging van werknemers bij instellingen waarop de WNT thans van toepassing is, te normeren. In individuele gevallen of voor bepaalde functies, waarbij bijzondere arbeidsmarktomstandigheden dat rechtvaardigen, voorziet het voorstel – conform het regeerakkoord en analoog aan de nu geldende wet – in de mogelijkheid een uitzondering te maken. Overeenkomstig het zorgakkoord en het advies van de Adviescommissie Onderzoek arbeidsvoorwaarden en FLNA LVNL (commissie-Vreeman) vallen medisch specialisten respectievelijk luchtverkeersleiders buiten de scope van het voorstel.

2. Evaluatiewet WNT

Naast de WNT-3 is ter opvolging van de eerste integrale evaluatie van de WNT die in 2015 is uitgevoerd, het wetsvoorstel Evaluatiewet WNT in voorbereiding genomen. Met dit wetsvoorstel beoogt de regering de verbeteragenda die in het kabinetsstandpunt2 bij het evaluatierapport uiteen is gezet, te realiseren. Deze verbeteragenda is gericht op het (verder) verbeteren van doelmatigheid en uitvoerbaarheid van de wet en de vermindering van administratieve lasten en uitvoeringskosten voor instellingen die onder de reikwijdte van de WNT vallen. Daarnaast worden enkele wijzigingen voorgesteld om ontwijkingsconstructies tegen te gaan en zo de effectiviteit van de wet te verhogen. Hiermee geeft de regering tevens uitvoering aan de door uw Kamer aangenomen motie van het lid Kerstens3 inzake het tegengaan van schijnconstructies. Het concept-wetsvoorstel zal naar verwachting in de loop van het tweede kwartaal in consultatie worden gebracht. De planning is erop gericht het voorstel kort na het zomerreces bij uw Kamer in te dienen.

3. Normering t.a.v. decentrale overheidsdeelnemingen

Over de uitvoering van de motie van het lid Van Raak4, om in overleg te treden met de aandeelhouders van Alliander, heb ik u bij aparte brief geïnformeerd (Kamerstuk 30 111, nr. 98). Bij verschillende gelegenheden heb ik daarnaast (desgevraagd) tevens aan de Kamer toegezegd om vennootschappen waarin lokale en regionale overheden deelnemen (decentrale overheidsbedrijven), mee te nemen in het vervolgtraject van de vorig jaar uitgevoerde evaluatie. Oogmerk is ook bij deze decentrale instellingen tot matiging van bezoldiging en ontslagvergoedingen te komen. Ter uitvoering van die toezegging is momenteel nog nader onderzoek en beraad binnen het kabinet nodig over de wijze van aanpak. Hierover zal ik de Kamer op een later tijdstip informeren.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk


X Noot
1

Het voorstel is raadpleegbaar via www.internetconsultatie.nl

X Noot
2

Kamerstuk 34 366, nr. 1.

X Noot
3

Kamerstuk30 111, nr. 94.

X Noot
4

Kamerstuk 30 111 nr. 93

Naar boven