29 826 Industriebeleid

Nr. 61 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 oktober 2014

Tijdens het Algemeen Overleg over de Raad Algemene Zaken van 19 juni 2014 (Kamerstuk 21 501-31, nr. 348) heeft Minister Timmermans toegezegd om in overleg te treden met de Europese Commissie. Het doel van dit overleg is het verkennen van de mogelijkheden voor financiële steun bij de saneringskosten van het Thermphosterrein in Terneuzen. Hierbij zou ook specifiek gekeken worden naar het flexibiliteitsinstrument en het Globaliseringsfonds. Mede namens de Minister van Buitenlandse Zaken geef ik gevolg aan dit verzoek en informeer ik uw Kamer over de uitkomsten van dit overleg.

In 2013 heeft het kabinet met de Europese Commissie de mogelijkheden verkend voor de ondersteuning van een doorstart van Thermphos op basis van de productie van groene fosfor. Zoals aan uw Kamer aangegeven in de brief van 23 september 2013 (Kamerstuk 29 826, nr. 56) ontbrak uiteindelijk een haalbare business case voor een doorstart. Naar aanleiding van het verzoek van uw Kamer hebben de afgelopen maanden opnieuw verschillende gesprekken plaatsgevonden met de Europese Commissie. Hierbij zijn de mogelijkheden voor financiële steun bij de sanering van het Thermphosterrein verkend. In deze gesprekken is de problematiek van Thermphos toegelicht, inclusief de achterliggende oorzaken van het faillissement van Thermphos in relatie tot import uit Kazachstan, en aangegeven dat Nederland de zaak Thermphos als een gedeelde zorg van Nederland en de EU beschouwt. Vanuit dit perspectief zijn met de Europese Commissie verschillende instrumenten besproken.

De Europese Commissie heeft aangegeven dat het Globaliseringsfonds geen mogelijkheid biedt voor financiële steun voor de saneringskosten. Het Globaliseringsfonds is bedoeld om werknemers die als gevolg van globalisering hun baan verliezen te helpen. Het fonds is niet bedoeld voor het saneren van bedrijfsterreinen. Het biedt daar dan ook geen ondersteuning voor. De Europese Commissie geeft verder aan dat het flexibiliteitsinstrument alleen kan worden ingezet als een project deel uitmaakt van een regulier programma binnen de EU-begroting. Daarnaast is het budget voor dit programma uitgeput en zijn er geen mogelijkheden voor herschikking om het project te financieren.

De sanering van het Thermphosterrein past hier niet in, omdat het vooralsnog geen onderdeel uitmaakt van een (uitgeput) regulier programma binnen de EU-begroting. Het kabinet is ten aanzien van de EU-begroting bovendien erg terughoudend waar het de inzet van speciale instrumenten als het flexibiliteitsinstrument betreft, omdat dit kan leiden tot extra EU-afdrachten.

Verder heeft de Europese Commissie in de gesprekken naar voren gebracht dat voor de financiering van de saneringskosten er mogelijk een aanknopingspunt ligt bij het zogenaamde LIFE-programma. LIFE is het programma van de Europese Unie voor de ontwikkeling en uitvoering van het Europese natuur- en milieubeleid. Het programma ondersteunt zogenaamde geïntegreerde projecten op het gebied van milieu en kent ook voorbeelden van projecten gericht op bodem(sanering). De Europese Commissie adviseert een aanvraag in het kader van LIFE te overwegen. Hier heeft de Europese Commissie bij aangetekend dat goedkeuring van LIFE-projecten plaatsvindt in competitie, waarbij projectvoorstellen op basis van vaste criteria onafhankelijk worden beoordeeld. De Europese Commissie heeft dan ook geen uitspraak gedaan over de slaagkans van een eventuele projectaanvraag.

Deze informatie is doorgegeven aan de provincie Zeeland. De provincie kijkt op dit moment in hoeverre het mogelijk is om tot een projectvoorstel te komen voor het LIFE-programma. Hierbij zal men geholpen worden door de experts van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. De provincie Zeeland heeft aangegeven tevreden te zijn met de ondernomen acties.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

Naar boven