Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 29754 nr. 691 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2023-2024 | 29754 nr. 691 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 oktober 2023
De samenleving wordt geconfronteerd met dreigingen en incidenten waarbij extreem geweld, al dan niet met een terroristisch motief, wordt gebruikt. Een maximale voorbereiding op extreem en terroristisch geweld blijft daarom van groot belang.1 Het is daarbij essenstieel dat overheidsorganisaties, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties efficiënt en gecoördineerd samenwerken. Namens het kabinet bied ik u, vanuit mijn coördinerende verantwoordelijkheid voor terrorismebestrijding en crisisbeheersing, het Landelijk Crisisplan Extreem Geweld en Terrorisme aan.
Het Landelijk Crisisplan Extreem Geweld en Terrorisme beschrijft de gezamenlijke aanpak van dreigingen en crises waarbij sprake is van extreem geweld, al dan niet met een terroristisch motief. Het plan vormt een leidraad om op hoofdlijnen inzicht en overzicht te creëren in de bestaande afspraken en wetgeving op lokaal, regionaal en nationaal niveau. Het plan weerspiegelt bovendien de gezamenlijk gevoelde verantwoordelijkheid van crisispartners binnen, of direct verbonden aan, de crisisorganisatie om adequaat en in gezamenlijkheid op te treden bij extreem geweld en terrorisme.
Met de aanbieding van het voorliggende crisisplan voldoe ik aan de toezegging van mijn voorganger om in het kader van de Agenda Risico- en Crisisbeheersing een landelijk crisisplan over terrorismegevolgbestrijding te realiseren.2 In het plan is ook de toegezegde verheldering van de betekenis van het afkondigen van dreigingsniveau 53 opgenomen, alsmede de rolverdeling voor het treffen van maatregelen en communicatie daarbij.4
Het Landelijk Crisisplan Extreem Geweld en Terrorisme is opgesteld in nauwe samenwerking met de betrokken publieke en private crisispartners, onder coördinatie van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid. De beheersing van extreem geweld en terrorisme vergt specifieke kennis en vaardigheden van alle crisispartners. Het is daarom van belang dat betrokken actoren en organisaties de eigen planvorming en werkwijzen in lijn brengen met de kaders in het Landelijk Crisisplan Extreem Geweld en Terrorisme.
Alle inzet blijft er te allen tijde op gericht om extreem geweld en terrorisme in Nederland te voorkomen. Het Landelijk Crisisplan Extreem Geweld en Terrorisme draagt hieraan bij.
De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius
Het dreigingsniveau is gebaseerd op het Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland en is primair bedoeld om de Nederlandse samenleving te informeren over de ernst van een terroristische dreiging.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29754-691.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.