29 665 Evaluatie Schipholbeleid

Nr. 347 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 30 oktober 2018

Voor het ministerie staat veiligheid van de luchtvaart op en rond Schiphol en de omgeving op één. Het ministerie is daarom met urgentie aan de slag met de implementatie van de aanbevelingen die de OVV aan het ministerie (beleid en toezicht) heeft gericht in haar rapport Veiligheid vliegverkeer Schiphol1.

Onder meer is de capaciteit bij het ministerie en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) versterkt, is in opdracht van het ministerie een Integrale Veiligheidsanalyse Schiphol uitgevoerd en is het beleid inzake externe veiligheid geëvalueerd. Daarnaast wordt door de ILT gewerkt aan een jaarlijks te publiceren Staat van Schiphol, waarin verslag wordt gedaan van de milieuen veiligheidsaspecten van Schiphol. De eerste Staat van Schiphol wordt voor het einde van het jaar publiek gemaakt. Ook zie ik actief toe op de voortgang van de implementatie van de aanbevelingen van de OVV door de sector. Zoals afgesproken informeer ik uw Kamer voor het einde van dit jaar door middel van een eerste halfjaarlijkse voortgangsrapportage uitvoerig over onder andere de voortgang van de implementatie van alle aanbevelingen van de OVV.

In juli 2018 heb ik het Convenant veiligheidsverbetering Schiphol met de luchtvaartsector gesloten, dat onder andere ziet op de ontwikkeling van het integraal veiligheidsmanagementsysteem (ISMS) door de sector en het versterken van het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL)2. Er wordt door de luchtvaartsector en mijn ministerie gewerkt aan de uitvoering van alle afspraken die in het convenant zijn gemaakt. Daarover vindt ook periodiek overleg op directieniveau plaats.

Een belangrijke afspraak die in het convenant gemaakt is, is dat de luchtvaartsector een Roadmap safety improvement Schiphol opstelt met daarin de maatregelen die de sector neemt. In het AO Vliegveiligheid van 3 juli 2018 heb ik toegezegd uw Kamer in oktober de roadmap te sturen. De sector heeft ervoor gekozen om de roadmap in de vorm van een website publiek te maken. Deze is op 30 oktober 2018 online gezet (www.integralsafetyschiphol.nl). Ik waardeer deze transparantie. Met deze brief geef ik ook invulling aan de motie Gijs van Dijk c.s.3.

In de roadmap staan de gezamenlijke maatregelen van de sectorpartijen voor een aantoonbare verbetering van de veiligheid van Schiphol de komende jaren. De maatregelen zijn toegedeeld naar locatie, naar de aanbevelingen van de OVV in het voornoemde rapport en naar de 9 ongevalscategorieën waarvan het NLR in de Integrale veiligheidsanalyse Schiphol aangeeft dat zich bij groei een negatief effect kan voordoen4. Overigens bevat de roadmap maatregelen in verschillende fasen, van onderzoek tot gerealiseerd. De sector zal de website elk half jaar actualiseren op basis van onder andere nadere risicoanalyses en besluiten.

Ik vind het belangrijk dat de sector met deze roadmap inzichtelijk maakt welke concrete maatregelen wanneer worden genomen. De ILT zal in het kader van het toezichtprogramma Schiphol de opzet, uitvoering en voortgang van de roadmap van de sector monitoren. Het eerste oordeel van de ILT zal worden meegenomen in de toegezegde halfjaarlijkse voortgangsrapportage, die ik u aan het einde van dit jaar zal toesturen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

De reactie van het ministerie op de aanbevelingen van de OVV is toegezonden aan de Tweede Kamer met Kamerstuk 29 665, nr. 242

X Noot
2

Kamerstuk 29 665, nr. 334

X Noot
3

Kamerstuk 29 665, nr. 344

X Noot
4

Bijlage bij Kamerstuk 29 665, nr. 261

Naar boven