Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 juni 2012
In het Algemeen Overleg dat ik met uw Kamer voerde over de Politie op 29 maart 2012
(Kamerstuk 29 628, nr. 313) heb ik toegezegd, dat er een 24-uursloket zou komen voor agenten in psychosociale
nood en hun omgeving en een meldpunt voor suïcide door medewerkers van de politie.
Met deze brief rapporteer ik u over de voortgang van deze toezeggingen.
24-uursloket
Op 25 april 2012 heb ik in Doorn de openingshandeling verricht voor de eerste fase
van de uitrol van het 24-uursloket waar agenten die in psychosociale nood verkeren
zich kunnen melden voor hulp, advies en informatie. Dit loket is klokrond zowel telefonisch,
fysiek als digitaal te benaderen. Het is niet alleen beschikbaar voor de agent zelf,
maar ook voor zijn omgeving die zich zorgen maakt: familie en collega’s.
Het loket geeft een laagdrempelige toegang tot informatie, advies en ondersteuning
op het gebied van (mentale) weerbaarheid en biedt daarnaast ook aansluiting op het
(psychosociale) zorgsysteem binnen en buiten de politie, indien dat wenselijk of noodzakelijk
is.
Het wordt bemand door speciaal daarvoor opgeleide maatschappelijk werkers, die een
cliënt begeleiden naar het zorgsysteem van de politie. Voor mensen die daar met hun
specifieke problematiek liever buiten blijven, worden wegen buiten de politie aangeboden.
Het uitgangspunt zal zijn om hulpvragers zoveel mogelijk in het systeem van de politie
te krijgen en te houden. Daar kunnen zij het beste worden geholpen.
In deze eerste fase, die het karakter van een pilot heeft, is het loket primair opengesteld
voor de korpsen Friesland, Groningen en Drenthe, de Politieacademie en de politiemensen
die op uitzending zijn geweest. De overige korpsen zullen naar verwachting voor eind
2012 zijn aangesloten. Overigens zal iedere agent, ongeacht het korps waar hij vandaan
komt, altijd zo goed mogelijk te woord worden gestaan en geholpen worden waar dat
nodig is.
Ik heb u hierover meer in detail geïnformeerd over in mijn brief naar aanleiding van
het Algemeen Overleg dat ik met uw Kamer voerde over de weerbaarheid van de politie
op 21 december 2011 (TK 29 628, nr. 292).
Suïcidemeldpunt
Vorig jaar september heb ik u een rapport aangeboden over suïcide door politieambtenaren
(TK 29 628, nr. 268). Een van de conclusies van dit rapport was dat er onvoldoende zicht op de omvang
en de aard van dit vraagstuk is. Ik heb daarom een meldpunt laten inrichten, waar
de korpsbeheerders iedere suïcide van een medewerker moeten melden. Dit meldpunt is
per 1 maart 2012 operationeel geworden. Na iedere melding zal een (wetenschappelijk)
onderzoek worden verricht naar de betreffende suicide, met als doel de achterliggende
factoren en omstandigheden in kaart te brengen. Op deze manier komt meer hoogwaardige
kennis ter beschikking, waarmee onder andere het beleid op het gebied van mentale
zorg, ondersteuning en preventie verder verbeterd kan worden.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en ik beschouw de toezeggingen
hiermee als afgedaan.
De minister van Veiligheid en Justitie,
I. W. Opstelten