29 628 Politie

Nr. 226 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 november 2010

De vaste commissie voor Veiligheid en Justitie (vcV&J) heeft mij verzocht om voor 9 november een brief te sturen naar aanleiding van twee rapporten over de BVH (Basisvoorziening Handhaving) en beide rapporten te sturen aan uw Kamer. Ik stuur u hierbij de rapporten toe1. De twee rapporten zijn:

  • Software Risk Assessment van de BVH dat de Software Improvement Group in opdracht van de vts Politie Nederland in 2008 heeft gemaakt;

  • Advies van de werkgroep Gebruik basisvoorzieningen dat onder leiding van de korpschef Limburg-Noord in 2009 is opgesteld. Dit rapport betreft overigens ook de Basisvoorzieningen Opsporing en Capaciteitsmanagement.

Software Risk Assessment Basisvoorziening Handhaving

Het rapport is gemaakt naar aanleiding van de eerste implementatie van de BVH in de regio Limburg-Zuid eind 2007. De conclusie was dat de BVH slecht onderhoudbaar is. Een renovatie of vervanging van de BVH was, volgens de onderzoekers, op de langere termijn noodzakelijk. Het rapport bevatte een aantal aanbevelingen voor de korte, middellange en lange termijn.

Advies werkgroep Gebruik Basisvoorzieningen

Mijn ambtsvoorganger heeft begin dit jaar de Inspectie OOV en het adviesbureau Expertisecentrum onderzoek laten doen naar de ICT-problemen en uw Kamer hierover begin juli van dit jaar geïnformeerd (Tweede Kamer, 2009–2010, 29 628, nummer 217). Hij heeft toen ook het advies van de werkgroep Gebruik basisvoorzieningen aan uw Kamer gestuurd.

Het rapport is opgesteld naar aanleiding van de problemen van de korpsen met de BVH en twee andere basisvoorzieningen in 2008 en 2009. De conclusie was dat er problemen zijn op het terrein van de gebruiksvriendelijkheid, klachtafhandeling en technische werking. Een andere conclusie was dat gebruikers hoge verwachtingen hadden van de basisvoorzieningen. De aanbevelingen van de werkgroep waren:

  • Repareer het verwachtingenmanagement;

  • Organiseer een tweede ronde «opleiding/begeleiding op maat»;

  • Organiseer een bypass voor klachten;

  • Benoem en voer «quick wins» uit;

  • Laat de professie meer nadrukkelijk positie innemen in de sturing van grote projecten.

Ik bespreek tijdens het Wetgevingsoverleg 2010 graag met uw Kamer de noodzakelijke maatregelen voor het verbeteren van ICT bij de politie.

De staatssecretaris van Veiligheid en Justitie,

F. Teeven


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

Naar boven