Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 januari 2019
Tijdens de Regeling van Werkzaamheden van 19 december 2018 (Handelingen II 2018/19,
nr. 38, item 5) heeft uw Kamer gevraagd om een brief in reactie op het bericht dat Ryanair ontslag
aanvraagt voor alle piloten die Ryanair (in Nederland) in dienst heeft, en hoe het
kabinet denkt dit soort situaties in de toekomst te voorkomen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat en ik hebben uw Kamer recent vaker geïnformeerd
over de sluiting van de basis te Eindhoven door Ryanair. Ik verwijs onder meer naar
onze gezamenlijke brief van 27 november 20181 en mijn antwoord op de vragen van het lid Gijs van Dijk (PvdA) van 23 oktober 20182.
Ontslagaanvraag Ryanair
Ik heb kennisgenomen van het bericht dat het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen
(hierna: UWV) de aanvraag van een ontslagvergunning van Ryanair in behandeling heeft
genomen. Ik heb inmiddels ook kennisgenomen van berichten over het verloop van de
ontslagprocedure bij het UWV3. Ik kan niet ingaan op individuele zaken die het UWV behandelt. In het algemeen geldt
dat het UWV op het moment dat een aanvraag binnenkomt, eerst beoordeelt of de aanvraag
voldoet aan de wettelijke vereisten. De aanvraag moet goed toegelicht worden en voldoende
informatie bevatten om tot beoordeling over te gaan. Pas als de aanvraag aan de wettelijke
vereisten voldoet, gaat het UWV over tot inhoudelijke beoordeling. In geval van een
collectief ontslag, zoals hier aan de orde, gaat UWV op grond van de Wet melding collectief
ontslag ook na of de belanghebbende vakbonden en de ondernemingsraad zijn geraadpleegd
over de noodzaak van het ontslag en de mogelijkheid om de gevolgen daarvan te verzachten.
Tijdens de inhoudelijke beoordeling wordt aan de betrokken werknemers gevraagd om
inbreng te leveren op de door de werkgever ingediende stukken. Partijen kunnen rechterlijke
uitspraken tijdens deze fase inbrengen en kunnen toelichten waarom een uitspraak voor
de beoordeling van een lopende aanvraag van belang is. Het UWV beoordeelt uiteindelijk
het hele dossier, inclusief een rechterlijke uitspraak. In mijn brief van 9 juli 2018
ben ik uitgebreid ingegaan op de wijze waarop het UWV aanvragen voor ontslagvergunningen
op bedrijfseconomische gronden behandelt4. Het UWV verleent alleen toestemming als de werkgever aannemelijk heeft gemaakt dat
arbeidsplaatsen om bedrijfseconomische redenen moeten vervallen, de juiste ontslagvolgorde
is gehanteerd en herplaatsing niet mogelijk is. Ik benadruk dat de procedure bij het
UWV werknemers beschermt tegen willekeurige ontslagen en waarborgt dat een zorgvuldige
procedure bij ontslag wordt gevolgd.
Toekomstige inzet
In onze brief van 27 november 2018 hebben de Minister van Infrastructuur en Waterstaat
en ik uw Kamer geïnformeerd over onze gezamenlijke inzet in Europees verband om te
komen tot een eerlijk speelveld en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden in de luchtvaartsector.
Wij houden uw Kamer op de hoogte van de Europese ontwikkelingen op dit terrein.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
W. Koolmees