29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 883 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 11 november 2020

In oktober 2019 (Handelingen II 2019/20, nr. 16, item 12) is de motie van het lid De Pater-Postma c.s. (Kamerstuk 35 300 XII, nr. 54) aangenomen om de matrixborden op snelwegen waar mogelijk standaard in te zetten om de juiste van toepassing zijnde snelheid aan te geven. In het AO Verkeersveiligheid van 5 februari (Kamerstuk 29 398, nr. 815) heb ik u toegezegd om een onafhankelijk onderzoek en een pilot uit te voeren naar de mogelijke beperkingen, waaronder het effect op de verkeersveiligheid. U bent vervolgens geïnformeerd over de keuze voor de A27 als pilottraject.

In eerdere Kamerbrieven is gemeld dat de oude typen matrixborden en wegkantstations niet geschikt zijn om alle maximumsnelheden te tonen. In het NO Verkeersveiligheid van 12 oktober 2020 heb ik u toegezegd een globaal overzicht te geven over wanneer welk deel van de matrixborden en wegkantstations wordt vervangen. Naast het globale overzicht informeer ik u tevens over de gewijzigde planning van de pilot op de A27 door het veranderende verkeersbeeld.

Vervanging als voorwaarde voor tonen actuele snelheden

Rijkswaterstaat werkt de komende jaren aan de vervanging van oude types matrixborden en wegkantstations. Deze geplande vervanging is een voorwaarde om permanent de actuele snelheid te kunnen tonen. Ongeveer 15% van de matrixborden is momenteel geschikt om alle maximumsnelheden te tonen1.

Recent zijn de eerste vier wegkantstations langs de A9 vervangen door intelligente wegkantsystemen. In 2021 staan vervolgens meer dan honderd wegkantsystemen in de planning voor vervanging, allen in Noord-Holland. In de periode van 2022 tot en met 2027 staan de resterende, ongeveer 2800, systemen gepland voor vervanging. Waar nodig worden tegelijkertijd de oude type matrixborden (halogeen) vervangen, omdat de nieuwe type wegkantstations alleen werken in combinatie met een LED-matrixbord. De aanbesteding wordt op dit moment voorbereid. Voor deze systemen is daarom nog geen nauwkeurige planning en locatie te geven.

Ik zal u informeren over de voortgang van de aanbesteding, gelijktijdig met de terugmelding van de resultaten van het onderzoek en de pilot op de A27. Bij een positief besluit over het tonen van reguliere snelheden op matrixborden, wordt een overzicht en tijdspad opgenomen met de locaties waar en wanneer de snelheden getoond kunnen worden.

Uitstel start pilot voor tonen actuele snelheden op matrixborden

In het NO Verkeersveiligheid van 12 oktober 2020 (Kamerstuk 29 398, nr. 878) heb ik u meegedeeld dat de pilot op de A27 in november start. U bent eerder geïnformeerd dat de start van de pilot onder voorbehoud is van een representatief verkeersbeeld. De afgelopen weken is het vanwege de coronamaatregelen weer rustiger op de weg geworden. Zo zijn er recent geen files op de A27 geweest. Eén van de aandachtspunten is het mogelijk verlies van attentiewaarde van de matrixborden bij filevorming, als de matrixborden ook worden ingezet om de reguliere snelheid aan te geven. Deze mogelijke teruggang in attentiewaarde kan negatief zijn voor de verkeersveiligheid. Zonder filevorming kan het onderzoek geen antwoord geven met betrekking tot dit aandachtspunt.

In overleg met de onafhankelijke klankbordgroep (TU Delft, TU Eindhoven, RUG, SWOV, TNO) is daarom besloten om de pilot uit te stellen, in afwachting van een representatief verkeersbeeld. De technische voorbereidingen op de pilot zijn inmiddels gereed. Mocht het verkeer weer aantrekken, dan kan de pilot direct gestart worden. Ik zal de situatie blijven monitoren en u tijdig informeren over de nieuwe planning van de pilot.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

Kamerstuk 29 398, nr. 794 «Reactie op verzoek commissie over onderliggende gegevens matrixborden voor Algemeen Overleg Verkeersveiligheid»

Naar boven