29 398 Maatregelen verkeersveiligheid

Nr. 538 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 14 oktober 2016

Op 14 juni 2016 heeft het Algemeen Overleg Spitsmijden (Kamerstuk 29 398, nr. 526) plaatsgevonden. Vervolgens heeft uw Kamer tijdens het VAO van 7 juli 2016 enkele moties aangenomen. In deze brief ga ik in op de wijze waarop opvolging aan de moties van de leden Hoogland – Visser1, lid Visser2 en 3 wordt gegeven. Tevens wil ik u nader informeren over de aanpassing van het ontwerpbesluit tot wijziging van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) (facilitering verkeersonderzoeken en spitsmijdenprojecten).

Aanpassingen Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer naar aanleiding van Kamervragen en aangenomen moties

Op 3 maart 2016 heb ik van uw Kamer vragen ontvangen over het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

In mijn brief van 19 mei 20164 heb ik hierop gereageerd en ga ik conform uw verzoek in artikel 44, lid 2 BABW de periode van aankondigen van de start van het gebruik van een technisch hulpmiddel van tenminste 7 dagen ophogen naar tenminste 10 dagen. Daarnaast schrap ik conform uw verzoek artikel 46, eerste lid, de onderdelen c, d en e zodat geen spanning kan ontstaan tussen de tekst van het ontwerpbesluit en de wetten die een recht op informatie regelen.

Naast deze aanpassingen zal ik conform de motie van lid Visser over beperking automatisch fotograferen5, het BABW aanpassen. Dit zodat het automatisch fotograferen of registreren voor spitsmijdenprojecten uitsluitend is toegestaan in de volgende uitzonderlijke gevallen:

  • groot onderhoud en/of renovatiewerkzaamheden;

  • werkzaamheden tijdens aanleg/uitbreiding van infrastructuur;

  • situaties vooruitlopend op voorgaande activiteiten.

Het BABW wordt nu aangepast op bovenstaande punten en ter advies voorgelegd aan de Raad van State.

Toepassing moties op toekomstige spitsmijdenprojecten

Conform de motie Hoogland en Visser6 zal het rechtstreeks uitkeren van geld aan automobilisten in ruil voor het mijden van de spits alleen nog toegestaan worden bij spitsmijdenprojecten waarbij sprake is van grote werkzaamheden. Conform de motie maximeer ik daarnaast de periode waarbij een deelnemer rechtstreeks een geldelijke beloning uitgekeerd kan krijgen tot 3 maanden.

Tenslotte zorg ik ervoor dat, conform de motie Visser7, de voorwaarden voor deelname aan nieuwe Beter Benutten spitsmijdenprojecten worden aangescherpt om te bereiken dat eventueel onterecht uitgekeerde beloningen en kosten terug worden gevorderd en indien noodzakelijk privaatrechtelijke boetes worden opgelegd.

Toepassing moties op lopende spitsmijdenprojecten

Conform mijn toezegging aan de Kamer onderzoek ik voor de lopende spitsmijdenprojecten met de opdrachtgever en opdrachtnemers welke elementen uit de moties nog kunnen worden verwerkt binnen de juridische en contractuele kaders en de bestuurlijke afspraken die reeds zijn gemaakt bij deze projecten (Spitsmijden A12, Wild! Van de Spits, Spitsmijden A9 en Spitsmijden A2).

Voor de lopende projecten zal in ieder geval, in lijn met de motie van lid Visser8, georganiseerd worden dat bij bewezen fraude zoals het opzettelijk opgeven van onjuiste informatie of anderszins manipulatief gedrag uitgekeerde beloningen met verhaal van de incassokosten worden teruggevorderd. Tevens creëer ik door middel van (gewijzigde) deelname voorwaarden de mogelijkheid om een privaatrechtelijke boete op te leggen.

Reeds afgeronde spitsmijdenprojecten

Naar aanleiding van het AO Spitsmijdenprojecten heb ik bij de Beter Benutten regio’s een uitvraag gedaan hoe is omgegaan met de controle op mogelijk onterecht uitgekeerde beloningen en het terugvorderen hiervan.

Uit de navraag bij de regionale opdrachtgevers van afgeronde spitsmijdenprojecten blijken er geen concrete gevallen van onterecht uitgekeerde beloningen bekend te zijn. In alle gevallen geldt namelijk dat deelnemers pas na uitvoerige controle en analyse een beloning hebben ontvangen. Tegelijkertijd geldt dat, zoals ik eerder in antwoord op Kamervragen van het lid Hoogland heb aangegeven9, ook niet volledig kan worden uitgesloten dat er onterechte beloningen zijn uitbetaald.

Vanuit privacy overwegingen zijn de gegevens van de afgeronde projecten reeds vernietigd. Op deze projecten kan ik verder geen analyse meer uitvoeren.

Overzicht ANPR-toepassingen Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Op 3 maart 2016 heb ik van uw Kamer vragen ontvangen10 over het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW). De leden van de D66-fractie verzochten om een interdepartementaal overzicht van alle besluiten, algemene maatregelen van bestuur, ministeriële regelingen en convenanten waarbij Automatic Number Plate Recognition (ANPR) gegevens op dit moment worden gebruikt. Alsmede om een overzicht door wie die gegevens worden gebruikt en met welk doel. In de beantwoording van deze vragen heb ik u toegezegd om een dergelijk overzicht te maken van alle toepassingen van ANPR binnen het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en dit toe te sturen. In bijlage 1 treft u het gevraagde overzicht aan voor mijn departement11.

Het verzoek om een soortgelijk overzicht aan te leveren voor ANPR-toepassingen buiten mijn departement vraagt meer tijd dan oorspronkelijk verwacht. Daarom heb ik recentelijk de hulp ingeroepen van het bureau van de RijksCIO (BZK). Zij hebben toegezegd ons te gaan helpen bij het samenstellen van gevraagde interdepartementale overzicht. Het streven is u dit overzicht nog dit najaar toe te zenden.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Kamerstuk 29 398, nr. 519

X Noot
2

Kamerstuk 29 398, nr. 520

X Noot
3

Kamerstuk 29 398, nr. 521

X Noot
4

Kamerstuk 29 398, nr. 506

X Noot
5

Kamerstuk 29 398, nr. 521

X Noot
6

Kamerstuk 29 398, nr. 519

X Noot
7

Kamerstuk 29 398, nr. 520

X Noot
8

Kamerstuk 29 398, nr. 520

X Noot
9

Aanhangsel Handelingen II 2015/16, nr. 2566

X Noot
10

Kamerstuk 29 398, nr. 506

X Noot
11

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven