29 279 Rechtsstaat en Rechtsorde

Nr. 704 BRIEF VAN DE MINISTERS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID EN VOOR RECHTSBESCHERMING

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 9 maart 2022

Inleiding

De digitalisering is onderdeel van het ambitietraject van het Bestuurlijk Ketenberaad om de prestaties van de strafrechtketen te verbeteren. Over de voortgang van het ambitietraject informeerden wij uw Kamer op 29 juni 20211.

Voor de digitalisering zijn op grond van het regeerakkoord «Vertrouwen in de toekomst» uit 2017 (Kamerstuk 34 700, nr. 34) middelen beschikbaar gesteld (ruim € 200 miljoen). Op 16 augustus 2021 ontving uw Kamer de halfjaarrapportage digitalisering strafrechtketen over de periode januari tot en met juni 20212. Bijgevoegd treft u de halfjaarrapportage over de periode juli tot en met december 2021 aan3.

Stand van zaken

De uitvoering van het digitaliseringstraject vindt plaats onder verantwoordelijkheid van het Bestuurlijk Ketenberaad (BKB). Het BKB heeft 3 maatschappelijke doelstellingen voor 2021 vastgesteld op het gebied van papier uit de keten, multimedia en dienstverlening4. Een beeldbepalend project bij de doelstelling papier uit de keten is het project digitaal procesdossier (DPD), waarmee processen-verbaal digitaal de keten ingaan. De start van de landelijke uitrol van dit project is vertraagd, maar inmiddels is op 15 februari 2022 het eerste DPD succesvol verstuurd van de politie naar het Parket Oost-Nederland. Op 22 februari 2022 heeft de eerste snelrechtzitting met een DPD-dossier plaatsgevonden naar tevredenheid van de betrokken partijen. De verwachting is dat de landelijke uitrol in 2023 kan worden voltooid.

Voor wat betreft de doelstelling op het gebied van multimedia (Alle beeld- en audiomateriaal, relevant voor het procesdossier, is beschikbaar voor alle partijen, waar dan ook, in de strafrechtketen) werken politie, OM en Rechtspraak in onderlinge afstemming aan de realisatie van 3 voorzieningen. De planning is erop gericht dat in het jaar 2023 de multimediavoorzieningen volledig in gebruik zullen worden genomen. Het is een stapsgewijs proces waarbij de Rechtspraak een geslaagde pilot bij twee rechtbanken heeft afgerond van een voorziening waarmee multimedia op een relatief eenvoudige en betrouwbare wijze in rechtbanken kan worden gebruikt. Op 20 december 2021 is de landelijke uitrol van de voorziening gestart bij de overige rechtbanken. De voorziening wordt na de rechtbanken naar verwachting nog in 2022 ook bij de gerechtshoven in gebruik genomen.

Bij de doelstelling op het gebied van dienstverlening was de invoering van een ketenbreed slachtofferportaal (MijnSlachtofferzaak.nl) het beeldbepalende project. Dit portaal is, zoals hieronder wordt toegelicht, al gerealiseerd.

In het kader van de digitalisering wordt verder gewerkt aan de inrichting van het Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS). Met het DDS wordt beoogd om de samenwerking op het gebied van de keteninformatievoorziening niet langer afhankelijk te maken van eenmalige (regeerakkoord-)middelen, maar structureel te organiseren, bemensen en bekostigen. Met het DDS wordt beoogd de prestaties van de strafrechtketen in brede zin te verbeteren met behulp van de informatievoorziening. In het kader van het DDS is onder meer een permanent ketengremium – genaamd Informatieberaad – ingericht dat de ontwikkeling van de keteninformatievoorziening aanstuurt. Het Informatieberaad zal worden ondersteund door een ketenbureau en geadviseerd door deskundigen in een Portfolioraad en een Architectuurraad. Over de inrichting van het DDS is Bureau Gateway gevraagd om een review te houden. In het reviewrapport wordt geconstateerd dat de aanpak, wijze van samenwerking en de beoogde inrichting van het samenwerkingsarrangement onvoldoende zijn om DDS succesvol in te richten. Een kritisch rapport dus, dat nog op tijd komt om de inrichting van het DDS bij te sturen. De keten gaat hiertoe de aanbevelingen uitvoeren met als doel om het DDS in 2022 volledig en succesvol in te richten en te implementeren.

Voor wat betreft de invoering van het batenmanagement, dat zich richt op het inzichtelijk maken van de realisatie van de hiermee verband houdende maatschappelijke baten, is reeds een batenkaart ontwikkeld5. De batenkaart maakt de te realiseren (maatschappelijke) baten per digitaliseringsdoel inzichtelijk. Er is nu ook een traject gestart om te proberen om de invulling van de baten van drie projecten in de praktijk inzichtelijk te maken. De ervaringen kunnen worden gebruikt om de baten van meer projecten inzichtelijk te maken.

Veel van de ketenorganisaties hebben dit jaar hun handen vol aan eigen IV-projecten. Daarnaast moet rekening worden gehouden met de legacyproblematiek. Om deze redenen heeft een herijking van het portfolio plaatsgevonden, die onder meer tot gevolg heeft dat een deel van de middelen uit genoemd regeerakkoord wordt doorgeschoven naar 2023. Deze middelen zullen worden gebruikt om de doelstellingen op het gebied van papier uit de keten en de multimediavoorzieningen te realiseren.

Duiding

In het kader van het digitaliseringstraject zijn drie maatschappelijke doelstellingen voor het jaar 2021 vastgesteld. De doelstelling op het gebied van dienstverlening aan de burger is onder meer met het realiseren het MijnSlachtofferzaak.nl (voorheen ketenbrede slachtofferportaal6) tijdig bereikt. Dit betekent niet dat we klaar zijn. De inspanning is erop gericht om de functionaliteit van MijnSlachtofferzaak.nl de komende jaren verder uit te breiden. Dit is wel afhankelijk van eventueel daarvoor ter beschikking komende financiering. Conform bijgevoegde halfjaarrapportage wordt in 2022 verder doorgewerkt aan de ontwikkeling van een advocatenportaal om ook de dienstverlening aan professionals te verbeteren. De andere twee doelstellingen op het gebied van papier uit de keten en het realisaren van multimediavoorzieningen zullen, zoals uit het voorgaande blijkt, volgens planning in 2023 worden gerealiseerd. In de rapportage over de periode januari tot en met juni 2021 werd de «overall» status van het digitaliseringstraject als «oranje» aangemerkt. In bijgevoegde rapportage is de status door onder meer de ontstane vertraging bij de realisatie van de doelstellingen veranderd naar «oranje/rood».

Tot slot

Wij vinden het teleurstellend dat twee van de drie maatschappelijke doelstellingen niet tijdig in 2021 zijn gerealiseerd. Tegelijkertijd constateren we dat er belangrijke stappen in de digitalisering zijn gezet en concrete maatschappelijke resultaten zijn en worden geboekt, zoals we ook in onze brief van 29 juni 2021 toelichtten. Daarnaast ontvangt u op korte termijn een brief over de publicatie van rechterlijke uitspraken en ontwikkelingen in de digitalisering van de Rechtspraak enkele concrete resultaten toegelicht. Wij gaan ervan uit dat de nog niet bereikte doelstellingen met het doorschuiven van de middelen alsnog worden gerealiseerd. Door middel van de toezending van de halfjaarrapportages zullen wij u hierover op de hoogte houden.

De Minister van Justitie en Veiligheid, D. Yeşilgöz-Zegerius

De Minister voor Rechtsbescherming, F.M. Weerwind


X Noot
1

Kamerstuk 29 279, nr. 662.

X Noot
2

Kamerstuk 29 279, nr. 671.

X Noot
3

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
4

Kamerstuk 29 279, nr. 548.

X Noot
5

Kamerstuk 29 279, nr. 646.

X Noot
6

Kamerstuk 29 279, nr. 646.

Naar boven