29 279 Rechtsstaat en Rechtsorde

Nr. 646 BRIEF VAN DE MINISTERS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID EN VOOR RECHTSBESCHERMING

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 april 2021

Inleiding

Met onze brief van 26 oktober 20201 stuurden wij u de halfjaarrapportage digitalisering strafrechtketen over de periode tot en met juni 2020. Voor de digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen zijn op grond van het regeerakkoord middelen beschikbaar gesteld (ruim € 200 miljoen). De digitalisering is onderdeel van het ambitietraject van het Bestuurlijk Ketenberaad om de prestaties van de strafrechtketen te verbeteren.

Bijgevoegd treft u de halfjaarrapportage over de periode juli tot en met december 2020 aan2. De rapportage maakt de stand van zaken inzichtelijk van het programma digitalisering strafrechtketen, het aantal en soort projecten en de besteding van het beschikbare budget. De rapportages worden opgesteld naar aanleiding van de «quick scan» over de digitalisering van de strafrechtketen3 die in uw opdracht is uitgevoerd. In deze quick scan constateerde prof. dr. Lineke Sneller dat het digitaliseringstraject sinds medio 2019 grondig is gewijzigd en dat dit heeft geleid tot een veel strakkere aansturing en transparantie. Dit komt ook naar voren in bijgevoegde rapportage, waarin de status van het digitaliseringstraject als oranje/rood wordt weergegeven. Deze status is het gevolg van de vertraging die op enkele onderdelen van het digitaliseringstraject is ontstaan en heeft niet te maken met de kwaliteit van de gevolgde inhoudelijke koers. Zoals onder meer in de vorige rapportage is toegelicht worden er ondertussen concrete en maatschappelijk relevante resultaten geboekt met positieve, meetbare effecten. Een aantal van de recente resultaten wordt hieronder toegelicht.

Toelichting halfjaarrapportage

De coronacrisis had in 2020 uiteraard ook invloed op het digitaliseringstraject. Desondanks is het gelukt om 46 van de in totaal 80 projecten, die in het kader van de digitalisering zijn of nog worden gestart, in 2020 af te ronden.

Het digitaliseringstraject richt zich primair op de thema’s papier uit de keten, multimedia en dienstverlening. Een belangrijk onderdeel van laatstgenoemd thema betreft de ontwikkeling van een ketenbreed slachtofferportaal. Zoals de Minister voor Rechtsbescherming in zijn brief van 16 november 20204 heeft toegelicht is het slachtofferportaal inmiddels gelanceerd. Hiermee kunnen slachtoffers van criminaliteit via het portaal (MijnSlachtofferzaak.nl) op ieder moment van de dag via één ingang overzichtelijk informatie vinden over de voortgang van hun zaak. Bij de Hoge Raad is met het project Digitale Toegang tot Cassatie (DICAS) al eerder het cassatieportaal gelanceerd. Inmiddels wordt hierdoor meer dan 50% van deze strafzaken digitaal afgedaan. De verwachting is dat in 2021 nog meer projecten in het kader van het thema dienstverlening succesvol worden afgerond.

Voor wat betreft het thema multimedia was de planning gericht op het realiseren en in gebruik nemen van multimediavoorzieningen medio 2022. In onze brief van 11 september 20205 hebben wij u hierover uitgebreid geïnformeerd. Zoals uit de rapportage blijkt is het onwaarschijnlijk dat deze planning medio 2022 wordt gehaald. De inspanningen zijn er wel op gericht om de voorzieningen nog in 2022 te realiseren.

Ten aanzien van het thema papier uit de keten hebben wij u in onze brief van 26 oktober jongstleden geïnformeerd over het project Alle Zaken Digitaal dat er mede toe heeft geleid dat nagenoeg 99% van de zaken tussen OM en rechtspraak digitaal wordt afgehandeld. Een ander beeldbepalend project betreft het Digitaal Procesdossier (DPD). Hierover berichtten wij u eerder dat de landelijke uitrol in 2022 wordt afgerond. Uit informatie van de politie blijkt dat de start van de landelijke uitrol gepland is in het vierde kwartaal van 2021. Dit is een belangrijk moment voor de keten en de politie in het bijzonder, want met de uitrol van DPD gaan processen-verbaal digitaal de keten in. Hierdoor hoeven er aanzienlijk minder stukken te worden gescand hetgeen ten goede komt van de kwaliteit en doorlooptijden van de documenten en processen.

Voor de uitvoering van de hiervoor genoemde thema’s papier uit de keten, multimedia en dienstverlening aan de burger is het programma Digitalisering Strafrechtketen ingesteld. Naast de uitvoering van deze thema’s werkt het programma ook aan de realisatie van een Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS). Met het DDS wordt beoogd om de samenwerking op het gebied van de keteninformatievoorziening niet langer afhankelijk te maken van eenmalige (regeerakkoord-)middelen, maar structureel te organiseren, bemensen en bekostigen. Dit betekent onder meer dat er een ketenbreed gremium van bestuurders wordt ingesteld dat de ontwikkeling van de keteninformatievoorziening op duurzame wijze aanstuurt. Ter ondersteuning van het DDS worden ketenvoorzieningen ontwikkeld. Dit zijn afspraken, standaarden en systemen om de informatie-uitwisseling binnen de keten te ondersteunen. Een voorbeeld hiervan is de elektronische handtekening, waarvoor ketenbreed afspraken nodig zijn over bijvoorbeeld de wijze waarop documenten digitaal ondertekend en op echtheid kunnen worden gecontroleerd.

Er is inmiddels overeenstemming over de hoofdlijnen van het ontwerp van DDS. De verwachting is dat dit jaar het ontwerp kan worden vastgesteld evenals een implementatieplan. De implementatie kan dan in 2022 plaatsvinden. Over de planning van de ketenvoorzieningen wordt u in de volgende halfjaarrapportage nader geïnformeerd.

De ontwikkeling van DDS en ketenvoorzieningen is ten opzichte van de oorspronkelijke planning vertraagd. Om deze reden krijgen ze in bijgaande rapportage de status oranje/rood.

In onze brief van 26 oktober 2020 hebben wij toegezegd u nader over de inrichting van het batenmanagement te informeren. Dit batenmanagement heeft inmiddels geleid tot de ontwikkeling van een batenkaart die als bijlage bij de rapportage is gevoegd6. De batenkaart maakt inzichtelijk welke maatschappelijke baten worden gerealiseerd met de verschillende projecten.

De combinatie van bovenstaand beschreven vertragingen op multimedia, DDS en ketenvoorzieningen maakt wel dat de voortgang van het hele programma digitalisering strafrechtketen de status oranje/rood in de rapportage gekregen.

Conclusie

Wij zijn mede door de goede projecthygiëne en transparantie goed op de hoogte van de voortgang, die helaas op oranje/rood uitkomt vanwege de op een aantal projecten ontstane vertraging. Dit biedt wel de mogelijkheid om in te grijpen zodat uiteindelijk zo min mogelijk van de doelstellingen wordt afgeweken. We gaan in overleg met het Bestuurlijk Ketenberaad om te bespreken waar alsnog versnellingen kunnen worden aangebracht. Tegelijkertijd constateren wij ook dat er veel concrete en maatschappelijk relevante resultaten worden geboekt die hiervoor en in de rapportage zijn benoemd. De verwachting is dat in 2021 en 2022 nog meer voorzieningen in gebruik worden genomen die leiden tot concrete maatschappelijke resultaten, waaronder de landelijke uitrol van het Digitaal Procesdossier.

Hoewel enkele trajecten ten opzichte van de oorspronkelijke planning vertraging oplopen en bijsturing verdienen zijn we over het punt van het bereiken van maatschappelijke resultaten overwegend positief.

U ontvangt in de maand september de halfjaarrapportage over de periode januari tot en met juni 2021.

De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus

De Minister voor Rechtsbescherming, S. Dekker


X Noot
1

Kamerstuk 29 279, nr. 621.

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

X Noot
3

Kamerstuk 29 279, nr. 598.

X Noot
4

Kamerstuk 33 552, nr. 81.

X Noot
5

Kamerstuk 29 279, nr. 610.

X Noot
6

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl.

Naar boven