nr. 29
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 mei 2005
Bijgaand treft u ter informatie aan het rapport «Prestaties zorgverzekeraars
bij inkopen ambulancezorg» van het College Toezicht Zorgverzekeringen
(CTZ)1.
Het CTZ heeft de prestaties van zorgverzekeraars bij de inkoop van ambulancezorg
in kaart gebracht vanwege:
1. de verantwoordelijkheden en taken van zorgverzekeraars bij de reguliere
ambulancezorg en hun feitelijke bijdrage aan het oplossen van tijdigheidsproblemen;
2. uitbreiding van de rol van zorgverzekeraars in de nieuwe wet ambulancezorg;
3. de prikkel tot verbetering door publicatie van prestaties.
Het onderzoek maakt onderdeel uit van het trendmatig verdiepende onderzoek
van het CTZ naar de prestaties van individuele zorgverzekeraars bij het inkopen
van zorg.
Het CTZ heeft onderzocht welke activiteiten zorgverzekeraars verrichten
bij het inkopen van ambulancezorg en welke resultaten zij daarbij boeken.
Daarbij heeft het CTZ prestaties benoemd. De activiteiten en resultaten van
zorgverzekeraars zijn beoordeeld op drie aspecten namelijk tijdigheid, betaalbaarheid
en kwaliteit. De nadruk ligt op de tijdigheid.
Ambulancezorg is voor zorgverzekeraars een belangrijk dossier met name
vanwege het belang van tijdigheid van ambulanceritten. Hierover concludeert
het CTZ dat de zorgverzekeraars actief zijn bij de bevordering van de tijdigheid.
De grote meerderheid van de zorgverzekeraars richt zich op verbeteringen van
de paraatheid, de spreiding van ambulancediensten en de rittenregistratie.
Zorgverzekeraars presteren het minst op het maken van afspraken over verbeteringen
in het functioneren van de centrale post ambulancezorg (cpa). Afspraken over
verbeteringen in het functioneren van cpa's zijn lastig te maken vanwege de
betrokkenheid van verschillende andere actoren. Bij de verbetering van de
rol van de cpa's valt voor zorgverzekeraars nog veel te winnen.
Het CTZ doet een viertal aanbevelingen:
1 Verbeteringen in de tijdigheid. Zorgverzekeraars maken afspraken over
tijdige ambulancezorg, maar moeten ook afspreken dat verbeteringen in de tijdigheid
worden beoordeeld (bijvoorbeeld aan de hand van een registratiesysteem bij
de vervoerder en de cpa);
2 Het CTZ is van mening dat de aansturing door zorgverzekeraars aan effectiviteit
wint als de RAV het aanspreekpunt wordt bij de inkoop van zorg en de cpa ook
in operationele zin wordt aangestuurd door de rav;
3 Het CTZ vraagt de overheid de mogelijkheid van vervoersdifferentiatie
open te houden. Verschillende zorgverzekeraars willen inzetten op vervoersdifferentiatie
om de efficiëntie van ambulancevervoer te bevorderen;
4 Zorgverzekeraars moeten hun rol bij de kwaliteit van ambulancezorg verder
invullen door verbeteringen in de organisatie van de acute zorgketen te stimuleren.
Ik ondersteun de aanbevelingen van het CTZ van harte omdat de burger gebaat
is bij een eenduidige inkoop en aansturing van de ambulancezorg. De aanbevelingen
sluiten dan ook geheel aan op het in gang gezette beleid omtrent de ambulancezorg
en zijn in lijn met het voorstel van de wet op de ambulancezorg.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
J. F. Hoogervorst