Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 december 2021
Inleiding
Op 18 november jl. heb ik u geïnformeerd over de ontbinding van het leverings- en
onderhoudscontract van het project Voertuig 12kN Air Assault dat onderdeel is van het programma Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen
(DVOW) (Kamerstuk 26 396, nr. 117). In deze brief heb ik toegezegd uw Kamer voor het kerstreces te informeren over
een interim-oplossing. Met deze brief doe ik deze toezegging gestand. Tevens maak
ik van de gelegenheid gebruik om u te informeren over de uitkomsten van het onderzoek
naar de hoogte-overschrijding van de Scania Gryphus vrachtwagen in combinatie met
de ISO-standaard 8-voet hoge container, waarover ik u op 9 september jl. heb geïnformeerd
(Kamerstuk 26 396, nr. 116).
Behoefte interim-voorziening 12kN Air Assault voertuig
De afgelopen periode heeft Defensie mogelijke interim-voorzieningen onderzocht voor
de periode tot aan de levering van de nieuwe luchtmobiele voertuigen. Deze nieuwe
luchtmobiele voertuigen worden zoals gemeld naar verwachting niet eerder dan 2027
aan Defensie geleverd. Door Defensie is de behoefte in kaart gebracht om een minimale
operationele gereedheid van de Luchtmobiele Brigade te kunnen blijven realiseren tot
aan de levering van de nieuwe luchtmobiele voertuigen. Op dit moment is de Luchtmobiele
Brigade in staat om met pooling van de huidige voertuigen en het uitvoeren van extra onderhoud de minimaal benodigde
gereedstellingsactiviteiten uit te voeren. Deze voertuigen zijn echter operationeel
en technisch verouderd. De voertuigen vereisen naarmate de tijd vordert steeds meer
onderhoud en er worden nu al onderdelen van voertuigen uitgewisseld om andere inzetbaar
te houden. Met extra instandhouding, waarvan de kosten gedekt zijn binnen de Defensiebegroting
en levensverlengend onderhoud kan een deel van de huidige vloot in stand worden gehouden
tot de levering van de nieuwe luchtmobiele voertuigen. Een deel van de huidige vloot
zal echter niet langer in stand kunnen worden gehouden, waardoor er op korte termijn
naar verwachting een behoefte is aan 41 nieuwe luchtmobiele voertuigen onder meer
voor de taak ondersteuning van de Special Operations Forces (Kamerstuk 28 676, nr. 308).
Vooruitblik
De mogelijkheid om invulling te geven aan de interim-voorziening wordt de komende
periode verder uitgewerkt, inclusief de financiële aspecten daarvan. Financiële dekking
voor zowel instandhouding, levensverlengend onderhoud en de aanvullende voertuigen
zal binnen de Defensiebegroting worden gevonden. Eén van de aspecten die verder wordt
uitgewerkt is de verwerving en de bijbehorende verwervingsstrategie voor de aanvullende
luchtmobiele voertuigen. Onder andere worden de mogelijkheden beschouwd voor huur,
lease of verwerving via bevriende landen of verwerving van een voertuig «van de plank»
(Military-off-the-Shelf) van de markt.
Zoals gemeld hecht Defensie grote waarde aan de (materieel)samenwerking met Duitsland
als (Europese) strategische partner. Defensie onderzoekt daarom samen met Duitsland
op welke wijze en onder welke voorwaarden gezamenlijk voertuigen voor de Luchtmobiele
Brigade kunnen worden aangeschaft (Kamerstuk 26 396, nr. 117).
U wordt over de verdere voortgang van de interim-voorziening en het project 12kN Air
Assault geïnformeerd via het Defensie Projectenoverzicht.
Oplossing hoogte-overschrijding 100kN Scania Gryphus met container
Tot slot maak ik van deze gelegenheid gebruik om u te informeren over de oplossing
voor de hoogte-overschrijding van de Scania Gryphus vrachtwagen. Op basis van het
onderzoek van de leverancier naar de oorzaken van de hoogte-overschrijding, worden
verschillende maatregelen genomen, waarmee de hoogte-overschrijding wordt opgelost.
Dit doen we door de bandenspanning aan te passen van een maximale naar een gemiddelde
bandenspanning op basis van een gemiddelde belading. Dit kan omdat het voertuig minder
zwaar beladen wordt in de reguliere bedrijfsvoering. De maximale bandenspanning was
gebaseerd op het gebruik van de zwaardere pantsercabine in combinatie met een maximale
belading. Die situatie doet zich in de praktijk minder vaak voor. Tevens worden de
software van het bandenspanningscontrolesysteem, de voertuigdocumentatie, de gebruikersinstructies
en de bestickering aangepast. Indien Defensie de voertuigen, bij inzet gaat gebruiken
met de pantsercabine, zal de bandenspanning daarop worden aangepast onder supervisie
van de leverancier. In overleg met Defensie en de eindgebruiker past de leverancier
de reeds uitgeleverde vrachtwagens zo snel mogelijk aan en zal de kosten hiervan dragen.
De leverancier zal de resterende vrachtwagens met de juiste bandenspanning en noodzakelijke
aanpassingen leveren.
De Minister van Defensie, H.G.J. Kamp