26 396 Vervanging pantservoertuigen M577 en YPR

Nr. 118 BRIEF VAN DE MINISTER VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 december 2021

Inleiding

Op 18 november jl. heb ik u geïnformeerd over de ontbinding van het leverings- en onderhoudscontract van het project Voertuig 12kN Air Assault dat onderdeel is van het programma Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW) (Kamerstuk 26 396, nr. 117). In deze brief heb ik toegezegd uw Kamer voor het kerstreces te informeren over een interim-oplossing. Met deze brief doe ik deze toezegging gestand. Tevens maak ik van de gelegenheid gebruik om u te informeren over de uitkomsten van het onderzoek naar de hoogte-overschrijding van de Scania Gryphus vrachtwagen in combinatie met de ISO-standaard 8-voet hoge container, waarover ik u op 9 september jl. heb geïnformeerd (Kamerstuk 26 396, nr. 116).

Behoefte interim-voorziening 12kN Air Assault voertuig

De afgelopen periode heeft Defensie mogelijke interim-voorzieningen onderzocht voor de periode tot aan de levering van de nieuwe luchtmobiele voertuigen. Deze nieuwe luchtmobiele voertuigen worden zoals gemeld naar verwachting niet eerder dan 2027 aan Defensie geleverd. Door Defensie is de behoefte in kaart gebracht om een minimale operationele gereedheid van de Luchtmobiele Brigade te kunnen blijven realiseren tot aan de levering van de nieuwe luchtmobiele voertuigen. Op dit moment is de Luchtmobiele Brigade in staat om met pooling van de huidige voertuigen en het uitvoeren van extra onderhoud de minimaal benodigde gereedstellingsactiviteiten uit te voeren. Deze voertuigen zijn echter operationeel en technisch verouderd. De voertuigen vereisen naarmate de tijd vordert steeds meer onderhoud en er worden nu al onderdelen van voertuigen uitgewisseld om andere inzetbaar te houden. Met extra instandhouding, waarvan de kosten gedekt zijn binnen de Defensiebegroting en levensverlengend onderhoud kan een deel van de huidige vloot in stand worden gehouden tot de levering van de nieuwe luchtmobiele voertuigen. Een deel van de huidige vloot zal echter niet langer in stand kunnen worden gehouden, waardoor er op korte termijn naar verwachting een behoefte is aan 41 nieuwe luchtmobiele voertuigen onder meer voor de taak ondersteuning van de Special Operations Forces (Kamerstuk 28 676, nr. 308).

Vooruitblik

De mogelijkheid om invulling te geven aan de interim-voorziening wordt de komende periode verder uitgewerkt, inclusief de financiële aspecten daarvan. Financiële dekking voor zowel instandhouding, levensverlengend onderhoud en de aanvullende voertuigen zal binnen de Defensiebegroting worden gevonden. Eén van de aspecten die verder wordt uitgewerkt is de verwerving en de bijbehorende verwervingsstrategie voor de aanvullende luchtmobiele voertuigen. Onder andere worden de mogelijkheden beschouwd voor huur, lease of verwerving via bevriende landen of verwerving van een voertuig «van de plank» (Military-off-the-Shelf) van de markt.

Zoals gemeld hecht Defensie grote waarde aan de (materieel)samenwerking met Duitsland als (Europese) strategische partner. Defensie onderzoekt daarom samen met Duitsland op welke wijze en onder welke voorwaarden gezamenlijk voertuigen voor de Luchtmobiele Brigade kunnen worden aangeschaft (Kamerstuk 26 396, nr. 117).

U wordt over de verdere voortgang van de interim-voorziening en het project 12kN Air Assault geïnformeerd via het Defensie Projectenoverzicht.

Oplossing hoogte-overschrijding 100kN Scania Gryphus met container

Tot slot maak ik van deze gelegenheid gebruik om u te informeren over de oplossing voor de hoogte-overschrijding van de Scania Gryphus vrachtwagen. Op basis van het onderzoek van de leverancier naar de oorzaken van de hoogte-overschrijding, worden verschillende maatregelen genomen, waarmee de hoogte-overschrijding wordt opgelost. Dit doen we door de bandenspanning aan te passen van een maximale naar een gemiddelde bandenspanning op basis van een gemiddelde belading. Dit kan omdat het voertuig minder zwaar beladen wordt in de reguliere bedrijfsvoering. De maximale bandenspanning was gebaseerd op het gebruik van de zwaardere pantsercabine in combinatie met een maximale belading. Die situatie doet zich in de praktijk minder vaak voor. Tevens worden de software van het bandenspanningscontrolesysteem, de voertuigdocumentatie, de gebruikersinstructies en de bestickering aangepast. Indien Defensie de voertuigen, bij inzet gaat gebruiken met de pantsercabine, zal de bandenspanning daarop worden aangepast onder supervisie van de leverancier. In overleg met Defensie en de eindgebruiker past de leverancier de reeds uitgeleverde vrachtwagens zo snel mogelijk aan en zal de kosten hiervan dragen. De leverancier zal de resterende vrachtwagens met de juiste bandenspanning en noodzakelijke aanpassingen leveren.

De Minister van Defensie, H.G.J. Kamp

Naar boven