Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 september 2021
Met deze brief informeer ik u over de actuele ontwikkelingen in het programma Defensiebrede
Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW) en specifiek over de Scania Gryphus
vrachtwagen in combinatie met de ISO-standaard 8-voet container. Met het programma
DVOW wordt een groot deel van het operationele wielvoertuigenpark van Defensie gemoderniseerd.
In totaal gaat het om meer dan 6.000 voertuigen en 2.500 containersystemen en laadbakken.
Defensie heeft met het deelproject «50kN, 100kN en 150kN» ruim 2.800 Scania Gryphus
vrachtwagens aangeschaft. U bent over dit voornemen op 9 juni 2017 geïnformeerd (Kamerstuk
27 830, nr. 201) en u wordt jaarlijks over de voortgang van dit project geïnformeerd met het Defensieprojectenoverzicht.
De voertuigen zijn opgebouwd uit een vrachtwagen en een laadbak (met kraan, laadlift
of personeelsmodule) of container (een commandovoering-, werkplaats-, brandstof- of
gewone goederencontainer). Met het deelproject Containers en Subsystemen heeft Defensie
ruim 1.600 ISO-standaard 8-voet containers besteld (Kamerstuk 26 396, nr. 112 van 12 oktober 2018). Voertuig en laadbak of container worden zoveel mogelijk als
systeem bij elkaar gehouden.
Op 16 juli jl. is naar aanleiding van schriftelijke vragen over de Scania Gryphus
vrachtwagen in combinatie met de container aan uw Kamer gemeld dat de combinatie van
de Scania Gryphus vrachtwagen en de ISO-standaard 8-voet container minder dan vier
meter hoog is en daarmee voldoet aan de eisen van de Wegenverkeerswet (Aanhangsel
Handelingen II, vergaderjaar 2020–2021, nr. 3614). Uit recente metingen door het Ministerie van Defensie van eind augustus dit jaar
is echter gebleken dat de hoogte van één van de Scania Gryphus varianten1 in combinatie met de ISO-standaard 8-voet container enkele centimeters boven de wettelijk
toegestane hoogte van vier meter uitkomt. Met deze brief informeer ik u over de te
nemen stappen op korte termijn.
De gemeten hoogte-overschrijding treedt alleen op bij het bovengenoemde voertuig in
combinatie met de genoemde container. De leverancier is op de hoogte gesteld van de
uitkomsten van de recente metingen van Defensie. Defensie zal samen met de leverancier
metingen uitvoeren. De leverancier heeft aangegeven het probleem op te lossen, indien
de geconstateerde hoogte-overschrijding met de gezamenlijke metingen wordt bevestigd.
Als tijdelijke oplossing voor de korte termijn vraagt Defensie, conform vigerende
wet- en regelgeving, toestemming aan voor weggebruik van deze specifieke combinatie
100kN Scania Gryphus High Operational met 8-voet container. Deze toestemming wordt aangevraagd voor bepaalde tijd en specifieke
routes in Nederland bij het National Movement Coordination Centre van het Defensie Ondersteuningscommando. Toestemming kan worden verleend als ook
de Rijksdienst voor Wegverkeer de route als veilig heeft aangemerkt. Totdat deze toestemming
is verleend, mag deze specifieke combinatie niet op de openbare weg rijden. We onderzoeken
in hoeverre dit effect heeft op de dagelijkse transportbewegingen en de opleidings-
en trainingsprogramma’s van Defensie. Eveneens kijkt Defensie nog naar de eventuele
gevolgen voor de operationele gereedheid.
Uiteraard blijf ik u informeren over het programma DVOW via de begroting van het Defensiematerieelbegrotingsfonds,
het jaarverslag en het Defensie Projectenoverzicht.
De Minister van Defensie, A.Th.B. Bijleveld-Schouten