25 268 Zelfstandige bestuursorganen

Nr. 158 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 26 februari 2018

Conform het besliskader bij het rapport «Verbinding verbroken?»1 informeer ik u hierbij over het voornemen om de Stichting Airport Coordination Netherlands (SACN) in lijn met het kabinetsbeleid ten aanzien van zbo’s2 om te vormen van een privaatrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) naar een publiekrechtelijk zbo.

SACN is verantwoordelijk voor het toewijzen van slots aan de luchtvaartmaatschappijen op de drie slotgecoördineerde luchthavens in Nederland (Schiphol, Eindhoven Airport en Rotterdam The Hague Airport). De verdeling van slots door de slotcoördinator vindt plaats op basis van de systematiek van de Europese slotverordening3.

SACN is een relatief klein privaatrechtelijk zbo (boekjaar 2015/2016: 4,4 fte en een exploitatieresultaat van circa 760.000 euro) met eigen statuten en een Raad van Toezicht. De Raad van Toezicht bestaat uit vertegenwoordigers van de luchtvaartmaatschappijen KLM, Martinair, Transavia en TUIfly en de drie gecoördineerde luchthavens. De exploitatiekosten van SACN komen voor rekening van de leden van de Raad van Toezicht.

De aanleiding om SACN om te vormen tot een publiekrechtelijk zbo zijn de aanbevelingen uit het – in opdracht van het kabinet – gevoerde onderzoek4 naar herpositionering van zbo’s en het kabinetsbeleid ten aanzien van zbo’s. Het kabinet heeft de in dit onderzoek opgenomen adviezen overgenomen. Voor SACN werd omvorming tot een publiekrechtelijk zbo met rechtspersoonlijkheid geadviseerd, waarbij een Raad van Toezicht zou kunnen worden opgeheven.

Het belang van de omvorming van SACN tot een publiekrechtelijk zbo wordt onderstreept door de toegenomen schaarste aan slots op de luchthaven Schiphol. Hierdoor worden de belangen van betreffende luchthaven en luchtvaartmaatschappijen groter bij het vergeven en verkrijgen van slots. Het aanpassen van de governance aan de Kaderwet zbo’s maakt ook dat de onafhankelijkheidseis – zowel functioneel als financieel – die voortvloeit uit de Europese slotverordening beter wordt geborgd. Om daarnaast elke schijn van financiële belangenverstrengeling te voorkomen wordt SACN met deze omvorming een volledig tarief-gefinancierd zbo.

In samenwerking met de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties wordt een wetsvoorstel voorbereid dat naar verwachting in het eerste kwartaal van 2018 wordt geconsulteerd. Het wetsvoorstel zal, conform het reguliere wetgevingsproces, op een later moment naar uw Kamer worden verzonden.

Het streven is om de juridische omvorming van SACN per 1 januari 2020 te laten plaatsvinden.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga


X Noot
1

Kamerstuk C, B

X Noot
2

Kamerstuk 25 268 nr. 83, bijlage

X Noot
3

EU Slotverordening 95/93

X Noot
4

Kamerstuk 25 268, nr. 79, bijlage

Naar boven