Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 februari 2018
Conform het besliskader bij het rapport «Verbinding verbroken?»1 informeer ik u hierbij over het voornemen om de Stichting Airport Coordination Netherlands
(SACN) in lijn met het kabinetsbeleid ten aanzien van zbo’s2 om te vormen van een privaatrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo) naar een
publiekrechtelijk zbo.
SACN is verantwoordelijk voor het toewijzen van slots aan de luchtvaartmaatschappijen
op de drie slotgecoördineerde luchthavens in Nederland (Schiphol, Eindhoven Airport
en Rotterdam The Hague Airport). De verdeling van slots door de slotcoördinator vindt
plaats op basis van de systematiek van de Europese slotverordening3.
SACN is een relatief klein privaatrechtelijk zbo (boekjaar 2015/2016: 4,4 fte en een
exploitatieresultaat van circa 760.000 euro) met eigen statuten en een Raad van Toezicht.
De Raad van Toezicht bestaat uit vertegenwoordigers van de luchtvaartmaatschappijen
KLM, Martinair, Transavia en TUIfly en de drie gecoördineerde luchthavens. De exploitatiekosten
van SACN komen voor rekening van de leden van de Raad van Toezicht.
De aanleiding om SACN om te vormen tot een publiekrechtelijk zbo zijn de aanbevelingen
uit het – in opdracht van het kabinet – gevoerde onderzoek4 naar herpositionering van zbo’s en het kabinetsbeleid ten aanzien van zbo’s. Het
kabinet heeft de in dit onderzoek opgenomen adviezen overgenomen. Voor SACN werd omvorming
tot een publiekrechtelijk zbo met rechtspersoonlijkheid geadviseerd, waarbij een Raad
van Toezicht zou kunnen worden opgeheven.
Het belang van de omvorming van SACN tot een publiekrechtelijk zbo wordt onderstreept
door de toegenomen schaarste aan slots op de luchthaven Schiphol. Hierdoor worden
de belangen van betreffende luchthaven en luchtvaartmaatschappijen groter bij het
vergeven en verkrijgen van slots. Het aanpassen van de governance aan de Kaderwet
zbo’s maakt ook dat de onafhankelijkheidseis – zowel functioneel als financieel –
die voortvloeit uit de Europese slotverordening beter wordt geborgd. Om daarnaast
elke schijn van financiële belangenverstrengeling te voorkomen wordt SACN met deze
omvorming een volledig tarief-gefinancierd zbo.
In samenwerking met de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties
wordt een wetsvoorstel voorbereid dat naar verwachting in het eerste kwartaal van
2018 wordt geconsulteerd. Het wetsvoorstel zal, conform het reguliere wetgevingsproces,
op een later moment naar uw Kamer worden verzonden.
Het streven is om de juridische omvorming van SACN per 1 januari 2020 te laten plaatsvinden.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga