Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 juli 2024
In mijn brief van 12 juni 2024 over het experiment wijkverpleging heb ik aangegeven
het verplichte gebruik van cliëntprofielen te laten vervallen, maar wel de mogelijkheid
om prestatiebeschrijvingen te declareren op basis van cliëntprofielen volgens het
Draagkracht Draaglast model (DKDL-model) te laten bestaan.1 Dit naar aanleiding van de aangenomen motie van de leden Joseph (NSC) en Agema (PVV).2 De brief bevatte de zakelijke inhoud van de aanwijzing die ik aan de NZa wilde geven.
Naar aanleiding van dit voornemen heeft de Nederlandse zorgautoriteit (NZa) advocatenkantoor
Pels Rijcken (hierna: de landsadvocaat) gevraagd of door het ontbreken van een wettelijke
registratieverplichting eveneens de doorbrekingsgrond van het medisch beroepsgeheim wegvalt. De landsadvocaat
heeft dit bevestigd.
Het wegvallen van deze wettelijke verplichting leidt ertoe dat aanbieders van wijkverpleging hun medisch beroepsgeheim niet mogen
doorbreken door de cliëntprofielen te registreren en aan te leveren. Dit leidt tot
de conclusie dat deze eerder voorgenomen aanwijzing juridisch niet uitvoerbaar is.
Hierom heb ik besloten eerdergenoemde aanwijzing niet te versturen.
Hierbij informeer ik u daarom, conform artikel 8 van de Wet marktordening gezondheidszorg
(Wmg), over mijn voornemen om een aanwijzing te sturen aan de Nederlandse Zorgautoriteit
(NZa) op grond van artikel 7 Wmg met betrekking tot het wijzigen van het experiment
over de bekostiging in de wijkverpleging op basis van cliëntprofielen. Er zal niet
eerder worden overgegaan tot het versturen van de aanwijzing dan 30 dagen na verzending
van deze brief.
Wijziging experiment
Het is noodzakelijk om het experiment binnen de wijkverpleging dusdanig te wijzigen,
dat registratie en aanleveren van cliëntprofielen aan de NZa niet langer onderdeel
is van het experiment. Het experiment, waarvan ook integrale prestaties voor verpleging
en verzorging deel uitmaken, wordt wel vervolgd, maar dus zonder de mogelijkheid om
cliëntprofielen te registreren en declareren binnen het experiment. Het vrijwillig
blijven werken met cliëntprofielen door zorgaanbieders ten behoeve van bijvoorbeeld
het bepalen van de te leveren zorg blijft mogelijk.
Ik heb besloten om het experiment verder ongewijzigd voort te laten duren. Dit doe
ik om mijn ambtsopvolger de tijd en ruimte te bieden om tot een weloverwogen besluit
te komen over het vervolg en de invulling van het experiment.
Monitoring en evaluatie van het experiment
De NZa zal het experiment nauwgezet monitoren. De komende periode werkt de NZa samen
met het veld uit hoe de evaluatie en monitoring van het gewijzigde experiment vormgegeven
zal worden. Onderdeel daarvan is in ieder geval de voortgang van het onderzoek naar
de mogelijkheden om het experiment om te zetten in reguliere bekostiging. De NZa zal
op basis van signalen uit de tussentijdse monitoring op verzoek van mijn ambtsopvolger
het experiment voortzetten of stopzetten.
Zakelijke inhoud van de aanwijzing
Ik ben voornemens om de NZa een aanwijzing te geven om binnen het experiment bekostiging
wijkverpleging, in afwijking van hetgeen is bepaald in de aanwijzing van 25 juli 20233, de mogelijkheid te laten bestaan om prestatiebeschrijvingen te declareren met bepaalde
tijdseenheden van onder meer een uur, dag, week, maand en kwartaal.
De mogelijkheid om cliëntprofielen te registreren volgens het DKDL-model en mee te
sturen met de declaratie komt te vervallen.
De looptijd van het experiment wijzigt niet.
Van de vaststelling van de aanwijzing zal ik mededeling doen door plaatsing in de
Staatscourant.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, C. Helder