Kamerstuk
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 21501-31 nr. 419 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2016-2017 | 21501-31 nr. 419 |
Vastgesteld 13 oktober 2016
De vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft een aantal vragen en opmerkingen voorgelegd aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de brief van 28 september 2016 over de geannoteerde agenda van de Raad Werkgelegenheid en Sociaal Beleid van 13 oktober 2016 te Luxemburg (Kamerstuk 21 501-31, nr. 417).
De vragen en opmerkingen zijn op 4 oktober 2016 aan de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voorgelegd. Bij brief van 12 oktober 2016 zijn de vragen beantwoord.
De voorzitter van de commissie, Van der Burg
De griffier van de commissie, Post
|
Inhoudsopgave |
blz. |
||
|
I |
Vragen en opmerkingen vanuit de fracties |
2 |
|
|
Vragen van de leden van de VVD-fractie |
2 |
||
|
Vragen van de leden van de PvdA-fractie |
2 |
||
|
II |
Antwoord/Reactie van de Minister |
3 |
|
|
III |
Volledige agenda |
6 |
|
Vragen en opmerkingen van de leden van de VVD-fractie
De leden van de VVD-fractie danken de Minister voor de toegestuurde agenda met voortgangsrapportage ten aanzien van de detacheringsrichtlijn, het verslag en de overige stukken.
Over de voortgangsrapportage hebben de leden nog enkele vragen. De Nederlandse opvatting was dat een gele kaart procedure uiterst serieus moet worden genomen. Nu geven zes van de elf lidstaten aan dat de Europese Commissie de getrokken kaart niet respecteert, omdat er geen wijzigingen worden voorgesteld. De Commissie geeft in communicatie naar aanleiding van de gele kaartprocedure op 20 juli jl. (COM(2016) 505 final p. 9/10)) aan dat het voorstel naar haar mening niet in strijd is met het subsidiariteitsbeginsel. Vervolgens stelt zij dat ze met lidstaten in gesprek gaat over andere argumenten met als doel de richtlijn aan te passen. Over welke aanpassingen gaat het dan? Kan de Minister een overzicht geven van de bezwaren die door andere lidstaten zijn ingebracht tegen de herziening van de detacheringsrichtlijn op andere gronden dan de subsidiariteit?
Wat is de reactie van de Minister op de uitspraak van Commissaris Thyssen dat regelgeving over detachering op nationaal niveau de interne markt verder zou versnipperen in plaats van verbeteren?
Terugblikkend op het Nederlands voorzitterschap en de brief hierover van 13 juli jl. van het kabinet, hoe is de Minister met de Nederlandse positie en inbreng omgegaan? In hoeverre heeft de rol van «honest broker» voor de Minister een belemmering gevormd?
In het agendapunt Europees semester wordt gerefereerd aan het rapport van de Social Protection Comittee en de Employment Performance Monitor. Hierin staat dat er grote verschillen zijn tussen landen over hoe zij zich ontwikkelen na de economische crisis. De leden van de VVD-fractie zouden graag zien dat de Minister naar andere lidstaten benadrukt dat grondige hervormingen, zoals in Nederland, nodig zijn geweest om meer groei te realiseren en hierdoor uiteindelijk ook meer werkgelegenheid te creëren voor jong en oud.
Vragen en opmerkingen van de leden van de PvdA-fractie:
De leden van de PvdA-fractie hebben met belangstelling kennis genomen van de geannoteerde agenda voor de Raad Werkgelegenheid en Sociaal beleid van 13 oktober 2016. Zij hebben hierover enkele vragen en opmerkingen voor de regering.
Wat betreft de herziening van de detacheringsrichtlijn geeft de regering aan dat het Slowaakse voorzitterschap voortvarend aan de slag is gegaan met de behandeling van het voorstel. Slowakije was echter één van de landen die de gele kaart heeft getrokken voor het Commissievoorstel en de richtlijn staat niet geagendeerd voor deze formele raad. Kan de regering nader toelichten naar welke (inhoudelijke) compromissen het Slowaakse voorzitterschap op zoek is? Wat is de stand van zaken bij het onderzoek van het Ministerie SZW naar mogelijke nationale maatregelen tegen sociale dumping?
Wat betreft de carcinogenenrichtlijn heeft de Commissie aangegeven later dit jaar met een tweede uitbreidingsset van stoffen te komen. Is al bekend welke stoffen hieronder zullen vallen? Wat is de strekking van de impact assessments? Gaat het Commissievoorstel naar verwachting voldoen aan de wensen die de Minister van SZW hierover uiteen heeft gezet in het schriftelijk overleg ter voorbereiding van de Raad WSB in juli?
De leden van de PvdA-fractie zijn erover te spreken dat de Raad het richtlijnvoorstel over werk in de visserijsector naar verwachting unaniem zal goedkeuren en dat Nederland voornemens is ILO verdrag nr. 188 te ratificeren. Waarom zal Nederland een voorbehoud maken op de toepassing voor de binnenvisserij? Uit de Employment Performance Monitor blijkt dat Nederland op een aantal belangrijke onderwerpen goed scoort, maar dat er ook op een aantal terreinen problemen blijven. Het EPM wijst voor Nederland bijvoorbeeld op een toename van het aantal langdurig werklozen. Over de implementatie van de Raadsaanbeveling langdurige werkloosheid schrijft de Minister echter vervolgens dat deze vooral gericht is aan andere EU landen waar het probleem zodanig van aard is dat Europese ondersteuning op zijn plaats is. Kan de Minister nader toelichten waarom Europese ondersteuning voor Nederland volgens hem niet aan de orde is terwijl in de Employment Performance Monitor (EPM) geconcludeerd wordt dat langdurige werkloosheid in Nederland een probleem is? Op 19 oktober zal er een Tripartiete Sociale Top plaatsvinden. Is de Minister bereid om de Kamer te informeren over de uitkomsten hiervan? Kan de Minister nader toelichten in welke opzichten de sociale pijler volgens de Commissie complementair is ten opzichte van het Europees Semester en de Open Methode van Coördinatie?
De leden van de fracties van de VVD en PvdA hebben vragen gesteld over de Detacheringsrichtlijn, het Nederlandse EU voorzitterschap, de Carcinogenenrichtlijn, het sociaal partnerakkoord over het ILO Visserijverdrag, langdurige werkloosheid, de Tripartiete Sociale Top en de Sociale Pijler. Hieronder wordt ingegaan op de individuele vragen per thema.
Detacheringsrichtlijn
De VVD fractie stelt dat de Commissie naar aanleiding van de gele kaartprocedure met parlementen in gesprek blijft over andere argumenten dan subsidiariteit met als doel de richtlijn aan te passen. De VVD-fractie vraagt om welke aanpassingen het dan gaat? De aanpassingen waarop wordt gedoeld, zijn de door de Commissie voorgestelde aanpassingen van de detacheringsrichtlijn. De gele kaartprocedure heeft niet geleid tot een aanpassing van het voorstel tot wijziging van de detacheringsrichtlijn. De Commissie heeft het voorstel ongewijzigd gelaten.
De VVD fractie wil daarnaast graag weten wat de bezwaren zijn van andere lidstaten over het voorstel, anders dan bezwaren op grond van subsidiariteit. Voor een overzicht van de bezwaren gespecificeerd per lidstaat, verwijs ik u graag naar de Interparliamentary EU Information Exchange (IPEX) website waar uw Kamer toegang tot heeft.
De VVD fractie informeert voorts naar mijn reactie op de uitspraak van Commissaris Thyssen dat regelgeving over detachering op nationaal niveau de interne markt verder zou versnipperen. Commissaris Thyssen stelde «[..] Het detacheren van werknemers is per definitie grensoverschrijdend. Als ieder land hiervoor zijn eigen regels maakt, zou dat leiden tot fragmentatie van de interne markt». Deze uitspraak van Commissaris Thyssen gaat over de bevoegdheid van de Commissie om regelgeving over grensoverschrijdende dienstverlening mag maken, over de subsidiariteit van het voorstel. Ik ben het eens met Commissaris Thyssen. Het op Europees niveau regelen bevordert een gelijk speelveld voor bedrijven en verbetert en verduidelijkt de wijze waarop werknemers worden beschermd. Het kabinet heeft daarom in het BNC fiche1 inzake het voorstel voor wijziging van de detacheringsrichtlijn over subsidiariteit een positief oordeel gegeven.
De PvdA fractie vraagt of ik nader toe kan lichten naar welke (inhoudelijke) compromissen het Slowaakse voorzitterschap op zoek is. In het belang van het onderhandelingsproces en een effectieve beïnvloeding is het kabinet terughoudend in het doen van mededelingen over voorstellen die nog ter bespreking in de Raadswerkgroep voorliggen.
Ten aanzien van de stand van zaken bij het onderzoek van het Ministerie SZW naar mogelijke nationale maatregelen tegen sociale dumping kan ik u melden dat de resultaten dit najaar aan uw Kamer gestuurd zullen worden.
Nederlandse EU voorzitterschap
De VVD fractie vraagt hoe ik tijdens het voorzitterschap met de Nederlandse positie en inbreng ben omgegaan en in hoeverre de rol van «honest broker» een belemmering heeft gevormd. De rol van «honest broker» heeft geen belemmering gevormd voor de Nederlandse inbreng ten aanzien van aanpassing van de Detacheringsrichtlijn. Integendeel. Fatsoenlijk werk, aanpassing van de detacheringsrichtlijn was een duidelijk accent van het Nederlandse voorzitterschap. In de aanloop naar het voorzitterschap heb ik allerlei gesprekken gevoerd, zowel op ambtelijk als ministerieel niveau, om draagvlak te vergroten en druk uitoefen op de Europese Commissie om snel met de wetgeving te komen om de detacheringsrichtlijn aan te passen. Mede dankzij deze inspanningen heeft de Europese Commissie nog tijdens het voorzitterschap het voorstel tot herziening gepresenteerd. Omdat Nederland voorzitter was, konden we de informele Raad Werkgelegenheid en Sociaal Beleid (Amsterdam, 19 en 20 april jl.) benutten om hier gelijk een politiek debat over te voeren. Ook is het Nederlandse voorzitterschap direct begonnen met de behandeling van het voorstel in de Raadswerkgroep Sociale Vraagstukken.
Carcinogenenrichtlijn
Wat betreft de carcinogenenrichtlijn heeft de Commissie aangegeven later dit jaar met een tweede uitbreidingsset van stoffen te komen. De PvdA fractie informeert of het al bekend is welke stoffen hieronder zullen vallen en wat de strekking van de impact assessments is. Ook vraagt de fractie of het Commissievoorstel naar verwachting gaat voldoen aan mijn wensen. Het is op dit moment nog niet bekend welke stoffen en grenswaarden specifiek onder de tweede uitbreidingsset van de Europese richtlijn carcinogene- en mutagene stoffen gaan vallen. Dat geldt ook voor het resultaat van de impact assessments van deze tweede uitbreidingsset. Een dergelijke impact assessment wordt gelijktijdig met een richtlijnvoorstel bekend gemaakt. De Commissie heeft aangegeven over de tweede uitbreidingsset in december 2016 een mededeling te doen.
Zonder de inhoud van het voorstel te kennen, is het feit dat deze tweede uitbreidingsset zo snel achter het eerste voorstel voor uitbreiding aan lijkt te komen een positieve ontwikkeling. Het laat zien dat de inspanningen de afgelopen jaren van Nederland en andere lidstaten richting de Commissie zijn vruchten afwerpt.
Sociaal partnerakkoord over het ILO Visserijverdrag
De PvdA fractie vraagt waarom Nederland een voorbehoud bij het akkoord zal maken op de toepassing voor de binnenvisserij. Nederland heeft ervoor gekozen dat de binnenvisserij in Nederland niet onder de toepassingssfeer van het Verdrag Werken in de Visserij (IAO-Verdrag 188) zal vallen. Dit omdat de binnenvissers in Nederland zijn actief op rivieren, meren en kanalen, die nergens in Nederland zeer afgelegen zijn. Het ligt niet in de rede dat de binnenvissers in Nederland bijzondere bescherming in de zin van het Verdrag zouden behoeven. De binnenvissers genieten reeds arbeidsrechtelijke bescherming in brede zin. Er zou een relatief grote inspanning gepleegd moeten worden om de wetgeving en de uitvoering daarvan aan de specifieke situatie van de binnenvissers – een groep van geringe omvang – aan te passen zonder dat dit significante verbetering kan opleveren.
Langdurige werkloosheid
De PvdA fractie informeert of de Minister nader kan toelichten waarom Europese ondersteuning voor Nederland aan de orde is terwijl in de Employment Performance Monitor (EPM) geconcludeerd wordt dat langdurige werkloosheid in Nederland een probleem is.
Uit het EPM blijkt dat de langdurige werkloosheid in Nederland in Europees verband ruim onder het gemiddelde ligt. De Raadsaanbeveling is daarmee de facto voornamelijk gericht aan EU landen waar langdurige werkloosheid wel een groot probleem is. De aanpak die de Commissie voorstelt is geïnspireerd op onder meer de Nederlandse aanpak. Het raamwerk sluit dan ook goed aan op de huidige Nederlandse aanpak van (langdurige) werkloosheid.
Tripartiete Sociale Top
De PvdA fractie informeert of ik bereid ben om de Kamer te informeren over de uitkomsten van de Tripartiete Sociale Top van 19 oktober. Nu Nederland niet meer het voorzitterschap van de Raad bekleed, neemt Nederland geen deel meer aan de Tripartiete Sociale Top. Voor de Raad zijn het huidig voorzitterschap en de twee inkomende voorzitterschappen aanwezig. Over de uitkomsten van de Top wordt een persbericht uitgegeven door de Raad. Daarnaast zal het Slowaakse voorzitterschap in de Raad van december een terugkoppeling geven. Hierover zal u middels het verslag van de Raad van december geïnformeerd worden.
Sociale Pijler
De fractie van de PvdA vraagt of ik nader kan toelichten in welke opzichten de sociale pijler volgens de Commissie complementair is ten opzichte van het Europees Semester en de Open Methode van Coördinatie. De Europese Commissie specificeert in de Mededeling over de sociale pijler niet in welke opzichten de pijler complementair is ten opzichte van het Europees Semester en de Open Methode van Coördinatie. Wel geeft de Commissie aan dat de sociale pijler voort zou moeten bouwen op het bestaande EU sociale acquis. De pijler moet volgens de Commissie bestaan uit een aantal fundamentele principes, die bijdragen aan goed functionerende en eerlijke arbeidsmarkten en sociale zekerheidsstelsels. Het doel hiervan is het creëren van een referentiekader dat de prestaties van lidstaten op werkgelegenheid en sociaal terrein inzichtelijk maakt en zo hervormingen stimuleert. Op deze wijze zou de pijler dus bijvoorbeeld kunnen bijdragen aan de implementatie van landenspecifieke aanbevelingen in het kader van het Europees Semester.
Geannoteerde Agenda Raad Werkgelegenheid en Sociaal Beleid 13 oktober 2016 te Luxemburg
Brief regering – Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher – 28 september 2016 – Kamerstuk 21 501-31, nr. 417
Verslag van de Informele Raad WSBVC, onderdeel Werkgelegenheid en Sociaal Beleid, van 14–15 juli 2016
Brief regering – Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher – 16 augustus 2016 – Kamerstuk 21 501-31, nr. 414
Antwoorden op vragen commissie over de Geannoteerde Agenda Informele Raad Werkgelegenheid, Sociaal Beleid, Volksgezondheid en Consumentenzaken van 14–15 juli 2016 te Bratislava
Brief regering – Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher – 13 juli 2016 – Kamerstuk 21 501-31, nr. 412
Beantwoording EC Consultatie: tussentijdse evaluatie van het Europees Fonds voor aanpassing aan de globalisering (EGF)
Brief regering – Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher – 15 augustus 2016 – Kamerstuk 22 112, nr. 2184
Afschrift van de brief aan ANBO over uittreding Groot Brittannie uit de EU
Brief regering – Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher – 12 september 2016
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-21501-31-419.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.