Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 augustus 2016
Hierbij ontvangt u het verslag van de Informele Raad WSBVC, onderdeel Werkgelegenheid
en Sociaal Beleid, van 14-15 juli 2016.
Conform de vastgestelde afspraken1 informeer ik uw Kamer middels het verslag over de voortgang van de onderhandelingen
inzake de herziening van de Detacheringsrichtlijn.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
L.F. Asscher
Verslag Informele Raad Werkgelegenheid en Sociaal Beleid 14-15 juli 2016 te Bratislava
Sociale en technologische ontwikkelingen zoals vergrijzing, robotisering en digitalisering
zullen de komende jaren invloed hebben op arbeidsmarkten van Europa. Het Slowaakse
voorzitterschap had dit brede onderwerp geagendeerd voor de Informele Raad. Er is
gesproken over welke vragen, uitdagingen en nieuwe onzekerheden deze ontwikkelingen
met zich meebrengt.
Diverse lidstaten gaven aan dat veranderende werkvormen vragen om meer flexibiliteit
in wet- en regelgeving zodat de snelheid waarin veranderingen plaatsvinden bijgehouden
kan worden. Het garanderen van fatsoenlijke werkomstandigheden is hierbij van groot
belang. Veel lidstaten gaven aan dat het economisch beleid tegen het licht moet gehouden
worden om te zorgen dat er een betere balans met sociaal beleid ontstaat en de transitie
naar een digitale arbeidsmarkt beter vorm krijgt.
Er moet aandacht zijn voor de sociale zekerheidsaspecten van een veranderende arbeidsmarkt,
alsmede voor vaardigheden van werknemers. Deze moeten worden aangepast aan de nieuwe
arbeidsmarkt, onder andere door duale onderwijssystemen maar ook door leven lang leren.
Helaas blijkt er toch nog vaak een «mismatch» tussen de gevraagde (digitale) vaardigheden
en de geboden vaardigheden te zijn. Onderwijssystemen dienen hier meer op ingericht
te worden. Er werd ook gewezen op de noodzaak voor de EU om voldoende internationaal
talent aan te trekken om de economie op peil te houden. Het Brexit-referendum werd
genoemd als een teken dat bepaalde bevolkingsgroepen niet meedelen in het succes van
de globalisering en de noodzaak om hier iets aan te doen.
Nederland heeft aangegeven dat nieuwe werkvormen niet mogen leiden tot een neerwaartse
spiraal in de sociale bescherming van werknemers. Technologische verandering vraagt
om investeringen in scholing van werknemers zodat kennis en vaardigheden niet verouderen.
Ook het experimenteren met innovatieve manieren om werknemers van werk naar werk te
begeleiden is een mogelijkheid om met deze veranderingen om te gaan. Nieuwe ontwikkelingen,
zoals robotisering hebben grote impact op de manier waarop gewerkt wordt en hebben
daarmee consequenties voor de stabiliteit in arbeidsverhoudingen, inkomen en baanzekerheid.
Ook heeft Nederland aangegeven dat de SER om advies gevraagd is over de gevolgen van
technologische ontwikkelingen – waaronder robotisering – voor de arbeidsmarkt.
De Europese Commissie onderstreepte vooral het belang van recente initiatieven als
de Vaardigheden Agenda, de Sociale Pijler, de Blue Card Richtlijn en de mededeling
over integratie van derdelanders.
Detacheringsrichtlijn
Het College van Commissarissen heeft 20 juli jl. besloten om het voorstel tot aanpassing
van de Detacheringsrichtlijn ongewijzigd te handhaven. Dit besluit over de «gele kaart
procedure» is genomen na bestudering van de (negatieve) opinies van de elf nationale
parlementen. Er waren daarnaast ook vijf opinies van nationale parlementen die aangaven
dat ze juist géén subsidiariteitsbezwaren zagen.
Commissaris Thyssen noemde in haar persconferentie als hoofdreden voor het handhaven
van het voorstel dat detachering per definitie een grensoverschrijdende activiteit
is, wat bovendien al op EU-niveau geregeld is sinds 1996. Verdere regulering op nationaal
niveau zou de interne markt versnipperen in plaats van verbeteren, aldus Commissaris
Thyssen.
Naar verwachting zal Slowakije in september starten met de Raadswerkgroepen over het
voorstel.