21 501-20 Europese Raad

Nr. 702 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 november 2012

Hierbij bied ik u aan, mede namens de minister-president, de geannoteerde agenda van de buitengewone Europese Raad van 22 en 23 november te Brussel.

De minister van Buitenlandse Zaken, F. C. G. M. Timmermans

Geannoteerde agenda buitengewone Europese Raad d.d. 22-23 november 2012

Meerjarig Financieel Kader (MFK) 2014–2020

Tijdens deze buitengewone Europese Raad zal worden getracht de onderhandelingen over de nieuwe meerjarenbegroting van de Europese Unie af te ronden. Voor Nederland begonnen deze onderhandelingen met het uitkomen van de kabinetsinzet in maart 2011 (Kamerstuk 21501–20, nr. 529). In Brussel gingen deze onderhandelingen van start met het uitkomen van de Commissievoorstellen voor het nieuwe MFK, in juni 2011. Het kabinet heeft hierop in de kabinetsappreciatie van september 2011 (Kamerstuk 21501–20, nr. 553) inhoudelijk gereageerd.

Het afgelopen jaar is uw Kamer middels vier stand-van-zaken-brieven op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen in de onderhandelingen. Bij het laatste stand-van-zaken-overzicht (Kamerstuk 32 833 nr. 9) is uw Kamer ook de onderhandelingsbox, zoals op 31 oktober jl. door het Cypriotische voorzitterschap uitgebracht, toegegaan. Ik heb u reeds in de geannoteerde agenda voor de Raad Algemene Zaken (Kamerstuk 21501–02 nr. 1192) een inhoudelijke reactie hierop gegeven.

De Europese Raad staat voor de deur. De discussie zal worden gefocust op de hoofdlijnen. Kernpunten waar de discussie zich op zal richten zijn met name de hoogtes van totaal- en subplafonds en de kortingen.

Inmiddels is een nieuwe versie van de onderhandelingsbox uitgebracht door Europese Raadsvoorzitter Van Rompuy, waarin meer dan in de vorige box wordt bespaard op het Commissievoorstel, met name bij cohesiefondsen en landbouw.

Het kabinet ziet de Nederlandse inzet ten dele terug in deze laatste onderhandelingsbox. Zo worden aanvullende stappen gezet om het totaalplafond te verlagen, worden besparingen vooral gezocht bij landbouw en cohesie en worden fondsen voor onderzoek en innovatie bij de bezuinigingsexcercitie relatief ontzien (in lijn met de moties Lucas en Pechtold). Er staan echter ook elementen in de onderhandelingsbox waar het kabinet niet mee kan instemmen. Zo gaat het plafond nog onvoldoende omlaag, is het laatste voorstel voor de Nederlandse korting onvoldoende, wordt de perceptiekostenvergoeding verlaagd en wordt er onvoldoende actie ondernomen om te komen tot substantiële bezuinigingen op de administratieve uitgaven van de EU. Deze onderhandelingsbox is wat het kabinet betreft dan ook nog niet voldoende om in te kunnen stemmen met een deal.

Het is de verwachting dat er voorafgaand aan de Europese Raad nog een nieuwe versie van de onderhandelingsbox wordt uitgebracht.

Zoals uw Kamer bekend, is de hoofdinzet van het kabinet een moderne en sobere EU-begroting. Het kabinet wil een substantieel lagere afdracht aan de EU-begroting bewerkstelligen door minimaal 100 miljard euro op het oorspronkelijke Commissievoorstel te bezuinigen, waarbij Horizon 2020 zoveel mogelijk wordt ontzien, en de Nederlandse korting en perceptiekostenvergoeding handhaven. Door verlaging van landbouw- en cohesiebudgetten wil het kabinet de Europese begroting moderniseren ten gunste van investeringen in innovatie en duurzaamheid.

Ten slotte zal de Europese Raad zich naar verwachting ook buigen over de benoeming van een nieuw directielid van de ECB ter vervanging van José Manuel González-Páramo, die afgelopen juni zijn werkzaamheden beëindigde.

Naar boven