21 109 Uitvoering EG-Richtlijnen

Nr. 203 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 oktober 2011

Hierbij bied ik u het periodieke overzicht aan van de stand van zaken bij de implementatie van EG/EU-richtlijnen en EU-kaderbesluiten in de Nederlandse wet- en regelgeving aan het einde van het derde kwartaal van 20111.

In deze brief wordt eerst ingegaan op de implementieachterstand zoals die op 30 september jl. gold. Daarna worden de oorzaken van deze implementatieachterstand behandeld en vervolgens worden dreigende implementatieachterstanden genoemd. Ten slotte volgt een opsomming van de ingebrekestellingprocedures die de Europese Commissie tegen Nederland zijn gestart als gevolg van niet-tijdige implementatie. Mede op uw verzoek zijn bovendien de lopende infracties wegens (vermeende) onjuiste implementatie in het overzicht «ingebrekestellingen» per departement opgenomen.

Aangezien de benamingen van de ministeries in de Rijksadressengids nog niet zijn aangepast, zijn in de bijlage (overzicht van de i-Timer) de oude benamingen van de ministeries gehanteerd. Ook de ministeries die als eerstverantwoordelijke voor de implementatie worden genoemd, zijn in het overzicht van de i-Timer nog niet aangepast aan de huidige situatie.

In deze brief worden omwille van de actualiteit wel de nieuwe benamingen van de ministeries gebruikt bij de duiding van achterstanden. Ik vraag er uw begrip voor dat bij het vergelijking van de gegevens uit deze brief met de uitdraai van de i-Timer de benamingen derhalve niet één op één lopen.

Huidige achterstand

In het derde kwartaal van 2011 zijn er 25 richtlijnen/kaderbesluiten die vertraging hebben opgelopen bij de implementatie. Het aantal richtlijnen/kaderbesluiten met een implementatieachterstand is in het derde kwartaal van 2011 afgenomen met vier.

De 25 achterstallige richtlijnen of kaderbesluiten zijn aan de volgende ministeries toegedeeld: EL&I (8), I&M (6), V&J (5), BZK (2), Financiën (2) en SZW (2).

De overschrijding van de implementatiedatum varieert sterk: zo bedroeg op 30 september 2011 de kleinste éénenveertig dagen, terwijl de uiterste implementatiedatum van een richtlijn met ruim 27 maanden was overschreden.

Een exacte aanduiding van de overschrijding per richtlijn/kaderbesluit is te vinden op de laatste pagina (pagina 111) van bijgevoegd kwartaaloverzicht.

Bij dit alles wordt vermeld dat in het derde kwartaal van 2011 tien richtlijnen tijdig zijn geïmplementeerd. Het kabinet houdt het implementatieproces in de gaten en is verheugd dat er in het afgelopen kwartaal een daling van de implementatieachterstand is te constateren.

Achterstanden en hun oorzaken

Wat betreft de oorzaken voor de implementatieachterstand ultimo derde kwartaal speelt een aantal factoren een rol. Deze factoren worden hieronder per ministerie toegelicht.

BZK

  • Richtlijn 2008/115 van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 over gemeenschappelijke normen en procedures in de lidstaten voor de terugkeer van onderdanen van derde landen die illegaal op hun grondgebied verblijven (PbEU L 348):

De richtlijn wordt geïmplementeerd door middel van een wetsvoorstel tot wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 (32 420) en bijbehorende lagere regelgeving. Het wetsvoorstel is op 17 juni 2010 ingediend bij de Tweede Kamer. Op 6 december 2010 is een tweede nota van wijziging ingediend. De Tweede Kamer heeft naar aanleiding daarvan op 28 januari 2011 een nader verslag vastgesteld, dat op 23 maart 2011 is beantwoord met een nota naar aanleiding van het nader verslag. De Tweede Kamer heeft vervolgens aan de Afdeling advisering van de Raad van State verzocht om een voorlichting omtrent de door de regering op 6 december 2010 ingediende tweede nota van wijziging. De ontvangen voorlichting is op 14 juni 2011 door de Tweede Kamer openbaar gemaakt. Het wetsvoorstel is op 22 juni 2011 (nogmaals) aangemeld voor plenaire behandeling. De plenaire behandeling van het wetsvoorstel door de Tweede Kamer wordt niet verwacht voor het herfstreces 2011. De Europese Commissie heeft op 29 september 2011 een met redenen omkleed advies uitgebracht, waarbij Nederland in de gelegenheid is gesteld om uiterlijk binnen twee maanden de benodigde wettelijke en bestuurlijke maatregelen in werking te doen treden en de Commissie daarvan op de hoogte te stellen. Bij gebreke daarvan zal de Europese Commissie aan het Hof van Justitie EU vragen om Nederland een financiële sanctie op te leggen (forfaitair minimumbedrag circa € 4 mln).

  • Richtlijn 2009/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 juni 2009 tot vaststelling van minimumnormen inzake sancties en maatregelen tegen werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen:

Voor de implementatie van deze richtlijn is een wijziging van de Wet arbeid vreemdelingen, het Besluit uitvoering Wet arbeid vreemdelingen en het Vreemdelingenbesluit 2000 vereist. De verantwoordelijkheid voor de implementatie van deze richtlijn berust bij de minister voor Immigratie en Asiel. De wijziging van het Vreemdelingenbesluit 2000 is in werking getreden op 19 juni 2011. Een voorstel tot wijziging van de Wet arbeid vreemdelingen is op 6 juli jl. ingediend bij de Tweede Kamer onder verantwoordelijkheid van het ministerie van SZW, dat eveneens de wijziging van het Besluit uitvoering Wet arbeid vreemdelingen realiseert. Het verslag van de vaste commissie voor SZW van de Tweede Kamer inzake het wetsvoorstel is op 5 oktober jl. gepubliceerd (Kamerstukken II 2011/12, 32 843, nr. 5).

EL&I

Richtlijn 2009/72/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit en tot intrekking van Richtlijn 2003/54 en Richtlijn 2009/73/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor aardgas en tot intrekking van Richtlijn 2003/55/EG.

De Raad van State heeft op 18 april jl. advies uitgebracht op het vereiste wetsvoorstel, dat vervolgens op 17 juni jl. aan uw Kamer is aangeboden (32 814). De vaste commissie voor EL&I heeft op 21 september jl. verslag uitgebracht. De nota naar aanleiding van het verslag zal naar verwachting binnen enkele weken aan uw Kamer worden aangeboden. Naar wij hopen zullen de richtlijnen voorjaar 2012 zijn geïmplementeerd. De oorzaak van de overschrijding van de uiterste implementatiedatum van 3 maart jl. is mede gelegen in het feit dat het om complexe wetgeving gaat.

Richtlijn 2009/136/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2009 tot wijziging van Richtlijn 2002/22/EG inzake de universele dienst en gebruikersrechten met betrekking tot elektronische communicatienetwerken en -diensten, Richtlijn 2002/58/EG betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer in de sector elektronische communicatie en Verordening (EG) nr. 2006/2004 betreffende samenwerking tussen de nationale instanties die verantwoordelijk zijn voor handhaving van de wetgeving inzake consumentenbescherming en RL 2009/140/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2009 tot wijziging van Richtlijn 2002/21/EG inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronische communicatienetwerken en -diensten, Richtlijn 2002/19/EG inzake de toegang tot en interconnectie van elektronische communicatienetwerken en bijbehorende faciliteiten, en Richtlijn 2002/20/EG betreffende de machtiging voor elektronische communicatienetwerken en -diensten.

Het wetsvoorstel tot wijziging van de Telecommunicatiewet ter implementatie (32 549) is op 3 november 2010 naar uw Kamer gestuurd en op 22 juni jl. aangenomen. Voor volledige implementatie is tevens uitvoeringsregelgeving vereist. De oorzaak van de overschrijding van de uiterste implementatiedatum van 25 mei jl. is mede gelegen in het feit dat het om complexe wetgeving gaat, in combinatie met de korte implementatietermijn van 18 maanden. De Eerste Kamer der Staten-Generaal heeft op 4 oktober jl. in de vaste commissie voor EL&I besloten omtrent het leveren van inbreng voor het voorlopig verslag. Gelet hierop zal het wetsvoorstel met de uitvoeringsregelgeving naar verwachting in het eerste kwartaal van 2012 in werking treden.

Richtlijn 2010/30/EU van het Europees Parlement en de Raad van 19 mei 2010 betreffende de vermelding van het energieverbruik en het verbruik van andere hulpbronnen op de etikettering en in de standaardproductinformatie van energiegerelateerde producten.

Implementatie van de richtlijn vereist een wijziging van de Wet implementatie EU-richtlijnen energie-efficiëntie en de daarop berustende regelgeving. Genoemd wetsvoorstel is 5 juli 2011 aangenomen door de Eerste Kamer der

Staten-Generaal en op 20 juli jl. in werking getreden (Stb. 2011, 363). Verdere en volledige implementatie vergt vervanging van het Kaderbesluit etikettering energiegebruik huishoudelijke apparatuur. De totstandkoming van dit ontwerpbesluit is onder meer vertraagd door de benodigde afstemming met de toezichthoudende instanties en de uitgebreide toetsing op administratieve lasten door het Adviescollege toetsing administratieve lasten (Actal). Het besluit is op 5 september jl. voorgelegd in het kader van de wettelijk voorgeschreven voorhangprocedure. Naar verwachting zal het besluit in januari 2012 worden vastgesteld.

Richtlijn 2009/43/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 betreffende de vereenvoudiging van de voorwaarden voor de overdracht van defensie gerelateerde producten binnen de Gemeenschap en Richtlijn 2010/80 van de Commissie van 22 november 2010 tot wijziging van Richtlijn 2009/43 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de lijst van defensie gerelateerde producten.

De Raad van State heeft op 27 mei jl. advies uitgebracht over de wijziging van het Besluit strategische goederen. De overschrijding van de uiterste implementatiedatum van 30 juni jl. is mede gelegen in het feit dat de implementatie de invoering van een nieuw vergunningensysteem behelst, waartoe diverse regelgeving dient te worden aangepast en vastgesteld. Het gaat hier om een omvangrijke wijziging van voornoemd Besluit strategische goederen en de Uitvoeringsregeling strategische goederen, alsook het vaststellen van vier nieuwe ministeriële regelingen. Naar wij verwachten zal de vereiste regelgeving in november a.s. zijn geïmplementeerd.

Richtlijn 2009/81/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen door aanbestedende diensten van bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied, en tot wijziging van Richtlijnen 2004/17/EG en 2004/18/EG.

De Aanbestedingswet op defensie- en veiligheidsgebied (32 768) is op 11 mei jl. aan uw Kamer gezonden. Eind juni jl. is het Verslag van uw Kamer ontvangen. De Nota n.a.v. verslag wordt dit najaar aan uw Kamer aangeboden. De reden voor overschrijding van de uiterste implementatiedatum van 21 augustus jl. is mede gelegen in de gevoeligheid van de richtlijn die een zorgvuldige en afgewogen implementatie vereist. Naar wij hopen zal implementatie voorjaar 2012 plaatsvinden.

Financiën

  • Richtlijn 2009/110/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de toegang tot, de uitoefening van en het prudentieel toezicht op de werkzaamheden van instellingen voor elektronisch geld, tot wijziging van de Richtlijnen 2005/60/EG en 2006/48/EG en tot intrekking van Richtlijn 2000/46/EG:

Ter voorlopige implementatie van Titel III van de richtlijn is op 30 juni 2011 een algemene maatregel van bestuur in werking getreden. Het wetsvoorstel ter implementatie van de gehele richtlijn, inclusief de definitieve nederlegging van Titel III in wetgeving, is bij Koninklijke boodschap van 24 juni 2011 ingediend bij de Tweede Kamer (Kamerstukken II, nr. 32 826). Op 24 oktober a.s. zal de Tweede Kamer het wetsvoorstel bespreken.

  • Richtlijn 2009/111/EU van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009 tot wijziging van de Richtlijnen 2006/48/EG, 2006/49/EG en 2007/64/EG wat betreft banken die zijn aangesloten bij centrale instellingen, bepaalde eigenvermogensbestanddelen, grote posities, het toezichtkader en het crisisbeheer:

Bij brief van 21 december 2010 is de Tweede Kamer nader geïnformeerd over de vertraging die is opgelopen bij de implementatie van RL 2009/111/EU. De benodigde wijzigingen van de Wet financieel toezicht (Wft) zijn inmiddels in behandeling bij de Tweede Kamer. De benodigde wijzigingen van het Besluit prudentiële regels (Bpr) Wft geconsulteerd en zullen op korte termijn in de Ministerraad worden besproken. Naar verwachting zal deze wetgeving ultimo 2011 in werking kunnen treden.

I&M

  • Richtlijn 2007/58/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 tot wijziging van Richtlijn 91/440/EEG van de Raad betreffende ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap en van Richtlijn 2001/14/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van rechten voor het gebruik van spoorweginfrastructuren;

  • Richtlijn 2007/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 inzake de certificering van machinisten die locomotieven en treinen op het spoorwegsysteem van de Gemeenschap besturen;

  • Richtlijn 2008/57/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 juni 2008 betreffende de interoperabiliteit van het spoorwegsysteem in de Gemeenschap (herschikking);

  • Richtlijn 2009/131/EG van de Commissie van 16 oktober 2009 tot wijziging van bijlage VII bij Richtlijn 2008/57/EG;

  • Richtlijn 2008/110/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 tot wijziging van Richtlijn 2004/49/EG inzake de veiligheid op de communautaire spoorwegen (spoorwegveiligheidsrichtlijn):

Wetsvoorstel 32 289 bevat de formele wetgeving ter implementatie van de richtlijnen 2007/58/EG, 2007/59/EG, 2008/57/EG, 2008/110/EG en 2009/131/EG (het derde en het vierde Europese spoorpakket). Wetsvoorstel 32 289 is inmiddels door de Tweede Kamer en de Eerste Kamer aangenomen en gepubliceerd in Staatsblad nummer 218 van 13 mei 2011. De voorbereiding van het wetsvoorstel kostte gezien de veelheid aan onderwerpen en de complexiteit van die onderwerpen meer tijd dan vooraf was ingeschat. De implementatie van de vijf richtlijnen vergt ook de vaststelling van twee algemene maatregelen van bestuur en van een aantal ministeriële regelingen. In de Tweede Kamer is besloten dat de verdere implementatie van RL 2007/58/EG in plaats van bij ministeriële regeling bij AMvB moet geschieden. De AMvB doorloopt tevens de lichte voorhangprocedure. Dit leidt tot verdere vertraging van de implementatie. Naar verwachting zal de implementatie in het voorjaar van 2012 zijn afgerond. De andere AMvB, een wijziging van het Besluit spoorwegpersoneel 2011, betreft de verdere implementatie van richtlijn 2007/59/EG. Deze AMvB is op 24 mei 2011 in Staatsblad nummer 240 gepubliceerd. Met de publicatie van de Regeling spoorwegpersoneel 2011 in de tweede helft van oktober zal de implementatie van 2007/59/EG zijn afgerond. De richtlijnen 2008/57/EG, 2008/110/EG en 2009/131/EG zullen, na de publicatie van twee ministeriële regelingen, in het voorjaar van 2012 volledig geïmplementeerd zijn.

  • Richtlijn 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2006 betreffende het rijbewijs (herschikking).

De achterstand wordt veroorzaakt door de grote omvang en complexiteit van de wet- en regelgeving die voor de implementatie van deze richtlijn nodig is. Om deze reden is de planning thans gericht op de inwerkingtreding en toepassing met ingang van 19 januari 2013, de datum waarop op grond van de richtlijn niet alleen de regelgeving, maar ook de uitvoeringspraktijk conform de richtlijn moet zijn aangepast. Dit heeft mede te maken met het feit dat, anders dan in veel Europese landen, in Nederland het traject van het wijzigen en publiceren van regelgeving enerzijds en het ter hand nemen van de uitvoering anderzijds, parallel loopt. Het wetsvoorstel met de benodigde wijzigingen van de Wegenverkeerswet 1994 en de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 ter implementatie van richtlijn 2006/126/EG is op 30 juni jl. naar de Tweede Kamer gezonden en er wordt momenteel gewerkt aan de Nota naar aanleiding van het verslag. De AMvB ligt voor advies bij de adviesinstanties. Naar verwachting zal de regelgeving ruimschoots voor 19 januari 2013, namelijk rond de zomer van 2012, worden gepubliceerd.

V&J

  • Richtlijn 2008/51/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2008 tot wijziging van Richtlijn 91/477/EEG van de Raad inzake de controle op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens:

Omdat de implementatie een technisch ingewikkelde uitvoeringskwestie betreft, heeft de voorbereiding van het implementatievoorstel veel tijd gekost. Het voorstel is inmiddels in behandeling bij de Tweede Kamer. De nota naar aanleiding van het verslag is begin oktober 2011 aangeboden aan de Tweede Kamer.

  • Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad van 27 november 2008 over de bescherming van persoonsgegevens die worden verwerkt in het kader van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken:

Het wetsvoorstel tot implementatie van het kaderbesluit (Kamerstukken II, 32 554) is op 4 oktober 2011 door de Eerste Kamer aanvaard. De nieuwe wet zal naar verwachting op 1 december 2011 in werking treden.

  • Kaderbesluit 2008/978 (Europees bewijsverkrijgingsbevel ter verkrijging van voorwerpen, documenten en gegevens voor gebruik in strafprocedures:

Het wetsvoorstel tot implementatie van dit kaderbesluit (Kamerstukken II, 32 717) is gereed voor plenaire behandeling door de Tweede Kamer, naar verwachting eind november 2011.

  • Kaderbesluit 2009/299 tot wijziging van Kaderbesluit 2002/584/JBZ, Kaderbesluit 2005/214/JBZ, Kaderbesluit 2006/783/JBZ, Kaderbesluit 2008/909/JBZ en Kaderbesluit 2008/947/JBZ en tot versterking van de procedurele rechten van personen, tot bevordering van de toepassing van het beginsel van wederzijdse erkenning op beslissingen gegeven ten aanzien van personen die niet verschenen zijn tijdens het proces:

De wet en het bijbehorende uitvoeringsbesluit zijn in werking getreden op 1 augustus 2011. De notificatie van de implementatie heeft inmiddels plaatsgevonden.

  • Richtlijn 2008/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2008 betreffende bepaalde aspecten van bemiddeling/mediation in burgerlijke en handelszaken:

Het schriftelijk verslag van de Eerste Kamer is voorzien voor 4 oktober 2011. Nederland kende voor de totstandkoming van de richtlijn al een bloeiende mediationpraktijk, waarmee zorgvuldig moet worden omgegaan. De implementatie is voor veel belanghebbenden aanleiding om ook vragen te stellen over verdergaande maatregelen. Vanuit de Kamer zijn nationale wetgevende initiatieven te verwachten.

SZW

  • Richtlijn 2009/127/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 tot wijziging van Richtlijn 2006/42/EG met betrekking tot machines voor de toepassing van pesticiden:

De implementatie van de richtlijn verloopt via wijziging van een AMvB, het Warenwetbesluit machines. Het onderliggende artikel 80 Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden (inmiddels enige tijd terug is het wetsvoorstel aangenomen door de Tweede en Eerste Kamer) bevat een verplichte voorhangprocedure (opgenomen via een amendement). Het ontwerpbesluit werd op 29 maart aangeboden aan de Tweede en Eerste Kamer (Kamerstukken II 2010/11, 32 372, nr. 47) Na afloop van de voorhangprocedure (26 april 2011) zou het voor spoedadvies naar de Raad van State gaan. De Tweede en Eerste Kamer hebben tijdens de voorhangprocedure uitgebreid vragen gesteld over het ontwerpbesluit (het gewasbeschermingsmiddelen deel). Op 21 juni heeft de Eerste Kamer de zaak voor kennisgeving aangenomen. De Tweede Kamer heeft de voorhangprocedure op 29 juni gestuit. Deze stuiting is opgeheven na een op 7 september met de Staatssecretaris van EL&I gevoerd AO. Het ontwerp is 14 september naar de Raad van State gezonden voor spoedadvies. Publicatie in het Staatsblad zal geschieden eind oktober/begin november.

Eerder is er al gewezen op het volgende. Het wijzigingsbesluit had 15 juni gepubliceerd moeten zijn volgens de richtlijn. De datum van inwerkingtreding is ingevolge de richtlijn echter 15 december 2011. Die datum zal wel gehaald kunnen worden. Verder is de inhoud van het ontwerp-wijzigingsbesluit al bekend (via de voorhang en de parlementaire stukken).

  • Richtlijn 2009/38/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 inzake de instelling van een Europese ondernemingsraad of van een procedure in ondernemingen of concerns met een communautaire dimensie ter informatie en raadpleging van de werknemers:

De implementatie van deze richtlijn heeft enige vertraging opgelopen, aangezien het wenselijk was de sociale partners verenigd in de Stichting van de Arbeid om advies te vragen. Dit vanwege het feit dat zij een belangrijke rol hebben bij de toepassing van de richtlijn in de praktijk en vanwege het belang van een zo effectief mogelijke rol van Europese ondernemingsraden. Daarnaast is tot en met september 2010 in Brussel door expertgroepen gesproken over de wijze van implementatie en interpretatie van de richtlijn. Dit overleg is meegenomen bij het opstellen van het wetsvoorstel. Op 28 juni heeft de Tweede Kamer het wetsvoorstel aangenomen. Het wetsvoorstel wordt momenteel behandeld door de Eerste Kamer.

Dreigende overschrijding

BZK

Richtlijn 2010/31/EU van het Europees Parlement en de Raad van 19 mei 2010 betreffende de energieprestatie van gebouwen (herschikking):

Voor de implementatie van deze richtlijn is een wijziging van de Woningwet, de Kadasterwet, het Besluit energieprestatie gebouwen, het Bouwbesluit 2003 en de Regeling energieprestatie gebouwen vereist. De verantwoordelijkheid voor de implementatie van deze richtlijn berust bij de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het wetsvoorstel tot wijziging van de Woningwet en de Kadasterwet is op 6 juni 2011 voorgelegd aan de Afdeling advisering van de Raad van State. Naar verwachting zal dat wetsvoorstel in oktober 2011 aan de Tweede Kamer worden gezonden, zodat een tijdige implementatie (9 juli 2012) mogelijk blijft, mits de parlementaire behandeling voorspoedig verloopt. Ook wat betreft de wijziging van de genoemde algemene maatregelen van bestuur en ministeriële regeling is dat het geval.

EL&I

Richtlijn 2009/128/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 tot vaststelling van een kader voor communautaire actie ter verwezenlijking van een duurzaam gebruik van pesticiden.

Richtlijn 2009/128 wordt geïmplementeerd door  een  wijziging van de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden, alsmede twee besluiten tot wijziging van het Besluit gewasbeschermingsmiddelen en biociden. De wetswijziging en één wijzigingsbesluit zijn officieel gepubliceerd, maar nog niet in werking getreden. Voor het andere wijzigingsbesluit is de voorhangprocedure afgerond. Na advies van de Afdeling advisering van de Raad van State zal het besluit definitief worden vastgesteld. Voorts dient de regeling gewasbeschermingsmiddelen en biociden te worden aangepast. De wijzigingsbesluiten en de wijzigingsregeling zullen naar verwachting in november in werking treden, waarmee de uiterste implementatietermijn van 26 november 2011 naar verwachting nog zal worden gehaald.

Financiën

  • Richtlijn 2012/24/EU betreffende wederzijdse bijstand inzake de invordering van schuldvorderingen die voortvloeien uit belastingen, rechten en andere maatregelen dient per 1 januari 2012 geïmplementeerd te zijn.

Het wetsvoorstel ter implementatie is 26 september jongstleden bij de Tweede Kamer ingediend. Implementatie per 1 januari 2012 is daarmee nog steeds haalbaar.

I&M

  • Richtlijn nr. 2009/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 inzake fase II-benzinedampterugwinning tijdens het bijtanken van motorvoertuigen in benzinestations (PbEU L 285).

Voor de implementatie van deze richtlijn is een wijziging van het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer vereist. De verantwoordelijkheid voor de implementatie van deze richtlijn berust bij de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Het ontwerpbesluit is op 24 augustus 2011 voorgelegd aan de Afdeling advisering van de Raad van State. Het advies wordt medio oktober verwacht. Na het vaststellen van het nader rapport en de publicatie in het Staatsblad zal het besluit in werking treden op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip. Het besluit zal niet eerder dan vier weken na de datum van uitgifte van het Staatsblad in werking treden, conform artikel 21.6, vijfde lid, van de Wet milieubeheer. Vooralsnog zal naar verwachting de implementatietermijn (uiterlijk 31.12.2011) worden gehaald.

SZW

Richtlijn 2008/104/EG van het Europese Parlement en de Raad van 19 november 2008 betreffende uitzendarbeid:

Voor de implementatie van deze richtlijn is een wijziging van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs en de Wet op de ondernemingsraden vereist. De verantwoordelijkheid voor de implementatie van de richtlijn ligt bij de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs en de Wet op de ondernemingsraden is op 19 september 2011 aangeboden aan de Tweede Kamer. De datum voor inbreng t.b.v. het verslag is voorlopig vastgesteld op 19 oktober 2011.

V&J

  • KB 2008/909/JBZ van de Raad van 27 november 2008 inzake de toepassing van het beginsel van wederzijdse erkenning op strafvonnissen waarbij vrijheidsstraffen of tot vrijheidsbeneming strekkende maatregelen zijn opgelegd, met het oog op de tenuitvoerlegging ervan in de Europese Unie:

Het wetsvoorstel tot implementatie van dit kaderbesluit (Kamerstukken II, 32 885) is op 7 september 2011 bij de Tweede Kamer ingediend. De Vaste commissie voor Veiligheid en Justitie zal eind november een verslag uitbrengen over dit wetsvoorstel.

  • RL 2009/20/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 betreffende de verzekering van scheepseigenaren tegen maritieme vorderingen:

Het wetsvoorstel is op 6 oktober zonder beraadslaging en zonder stemming door de TK aanvaard. Aan de Eerste Kamer is verzocht het voorstel met voorrang te behandelen. Overigens is in het ten behoeve van de implementatie gehouden overleg met de praktijk gebleken dat de verzekeringen waarvan sprake is, in Nederland al gemeengoed zijn.

Ingebrekestellingsprocedures

In het derde kwartaal van 2011 zijn er tien procedures wegens te late implementatie bijgekomen. EL&I heeft er daarvan vijf voor zijn rekening gekregen (met betrekking tot de richtlijnen 2009/127, 2009/136, 2009/140. 2010/30 en 2009/31). Eén richtlijn (2009/31) is inmiddels genotificeerd als volledig geïmplementeerd. De andere vier zullen naar verwachting het eerste kwartaal van 2012 worden afgerond.

Financiën heeft drie ingebrekestellingen ontvangen. Al deze zaken (betreffende richtlijnen 2009/65, 2010/43 en 2010/44) zijn nog in hetzelfde kwartaal genotificeerd en door de Europese Commissie geseponeerd.

V&J heeft een aanmaning gekregen voor de mediation-richtlijn (2008/52) waarvan het implementatievoorstel inmiddels door de Eerste Kamer wordt behandeld, en

SZW voor de richtlijn over de Europese ondernemingsraad (2009/38). Ook deze richtlijn ligt voor in de Eerste kamer.

Geseponeerd werden behalve de hiervoor genoemde zaken ook de ingebrekestellingen ter zake van:

  • richtlijn 2008/48 van V&J over kredietovereenkomsten voor consumenten

  • richtlijn 2009/53 van VWS over het in de handel brengen van geneesmiddelen.

  • richtlijn 2009/33 van I&M-V&W over energiezuinige wegvoertuigen

  • richtlijn 2009/12 van I&M-V&W over luchthavengelden.

Voor een uitgebreider overzicht van de ingebrekestellingen verwijs ik graag naar het «Overzicht ingebrekestellingen (per departement)» dat de Kamer ieder kwartaal toegaat. Daar past nog de opmerking bij dat door een communicatiestoornis de zaak 2007/4492 ten onrechte nog steeds bij VWS wordt genoemd. De zaak werd al in juni 2010 geseponeerd en zal derhalve op het volgende kwartaaloverzicht niet meer voorkomen.

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,

H. P. M. Knapen


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven