21 109 Uitvoering EG-Richtlijnen

Nr. 198 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BUITENLANDSE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 februari 2011

Hierbij leg ik uw Kamer het overzicht voor van de stand van zaken bij de implementatie van EG/EU-richtlijnen en EU-kaderbesluiten in de Nederlandse wet- en regelgeving aan het einde van het vierde kwartaal van 20101.

In deze brief wordt eerst ingegaan op de implementatieachterstand zoals die op 31 december 2010 gold. Daarna worden de oorzaken van de implementatie-achterstand behandeld en worden tevens dreigende implementatieachterstanden genoemd. Vervolgens volgt een opsomming van de ingebrekestellingsprocedures die de Europese Commissie tegen Nederland is gestart als gevolg van niet-tijdige implementatie. Mede op uw verzoek zijn de lopende infracties wegens (vermeende) onjuiste implementatie in het overzicht «ingebrekestellingen» per departement opgeomen1.

In het door de i-Timer gegenereerde overzicht zijn nog de oude benamingen van de ministeries alsmede de toedeling van eerstverantwoordelijkheid voor implementatie gehanteerd, zoals die in de i-Timer zijn geregistreerd op basis van de situatie vóór de formatie van het huidige kabinet. Na aanpassing van de benamingen van de ministeries op het Rijksadresboek zal de functionaliteit van de i-Timer worden aangepast, waardoor de nieuwe benamingen in het overzicht kunnen worden gebruikt.

In deze brief worden omwille van de actualiteit wel de nieuwe benamin gen van ministeries gebruikt bij de duiding van achterstanden. Ik vraag er uw begrip voor dat bij het vergelijken van de gegevens uit deze brief met de uitdraai van de i-Timer de benamingen niet één op één lopen.

Huidige achterstand

Het aantal richtlijnen met een implementatieachterstand is in het vierde kwartaal van 2010 ten opzichte van het derde kwartaal van 2010 met twee gedaald. Tegelijkertijd zijn er twaalf nieuwe richtlijnen/kaderbesluiten in overschrijding bijgekomen. Daarmee bedraagt de totale achterstand ultimo vierde kwartaal 2010 tweeëntwintig richtlijnen/kaderbesluiten tegenover twaalf in het derde kwartaal.

Dit betekent dat bij tien «oude» richtlijnen ook in de loop van dit vierde kwartaal de implementatie-achterstand nog niet is weggewerkt. De ministeries van IenM2, en VenJ3 hebben in het overzicht de grootste achterstand, namelijk elf en vier. Tegenover de afname van twee «oude» richtlijnen staat dat in de periode 1 oktober–31 december 2010 twaalf nieuwe richtlijnen/kaderbesluiten (die in het vierde kwartaal geïmplementeerd hadden moeten worden) zijn toegevoegd aan de achterstand. Het gaat om één richtlijn van ELenI4, één richtlijn van Financiën5, één Kaderbesluit en twee richtlijnen van VenJ6 en zeven richtlijnen van IenM7.

De overschrijding van de implementatiedatum varieert hierbij sterk: zo bedroeg op 31 december 2010 de kleinste overschrijding één dag (voor een richtlijn bij het ministerie van IenM (RL 2009/16), terwijl de uiterste implementatiedatum van een andere richtlijn (RL 2006/32 bij het ministerie van ELenI) met ruim 31 maanden was overschreden. Inmiddels zijn drie richtlijnen van IenM uit dit overzicht (RL 2008/96, RL 2009/16 en RL 2009/17) alsnog geïmplementeerd. Dit betekent dat ten tijde van het schrijven van deze brief de achterstand met drie richtlijnen is afgenomen. Een exacte aanduiding van de overschrijding per richtlijn wordt vermeld op pagina 140 van bijgevoegd kwartaaloverzicht.

In het vierde kwartaal van 2010 zijn 21 richtlijnen tijdig geïmplementeerd. Over heel 2010 bezien bedraagt het aantal tijdig geïmplementeerde richtlijnen 101 en het aantal niet-tijdig geïmplementeerde richtlijnen 82. Het kabinet houdt het implementatieproces nauwlettend in de gaten en betreurt dat er in 2010 toch een stijging is waar te nemen van de implementatieachterstand, met name in het laatste kwartaal.

Verruimde sanctiemogelijkheden Commissie bij te late implementatie

Met het Verdrag van Lissabon (artikel 260 VWEU) heeft de Commissie verruimde discretionaire bevoegdheden gekregen om sancties op te leggen bij te late (of incorrecte) implementatie van richtlijnen door lidstaten. Uw Kamers zijn hierover geïnformeerd door middel van een BNC-fiche d.d. 21 december 2010. De Commissie is voornemens in beginsel in alle gevallen van te late implementatie van richtlijnen het Hof te verzoeken een dwangsom op te leggen. Als de omstandigheden daar aanleiding toe geven, zal de Commissie daarnaast nog een boete vorderen. De financiële gevolgen van het niet tijdig implementeren van Europese regelgeving kunnen aanzienlijk zijn. Het is daarom des te belangrijker het nationale traject voor omzetting van richtlijnen zo efficiënt mogelijk te organiseren en tegelijkertijd realistische omzettingstermijnen te blijven bepleiten bij de totstandkoming van Europese regelgeving.

Achterstanden en hun oorzaken

Wat betreft de oorzaken voor de implementatieachterstand ultimo vierde kwartaal van 2010 speelt een aantal factoren een rol. Deze factoren worden hieronder per ministerie toegelicht.

E, L & I

RL 2006/32/EG van 5 april 2006 betreffende energie-efficiëntie bij het eindgebruik en energiediensten en houdende intrekking van Richtlijn 93/76/EEG van de Raad.

De oorzaak van het overschrijden van de implementatietermijn voor RL 2006/32 is in eerdere appreciatiebrieven reeds uiteengezet. Deze richtlijn is voor een belangrijk deel geïmplementeerd, maar voor een volledige implementatie dient het voorstel voor een Wet implementatie EG-richtlijnen energie-efficiëntie (Kamerstukken 31 320) te worden aangenomen. Naar aanleiding van bezwaren van de Eerste Kamer, met name op het gebied van privacy, heeft de minister van Economische Zaken een novelle toegezegd. Die novelle (Kamerstukken 32 373) is inmiddels op 8 november 2010 in de Tweede Kamer aangenomen. Dit stelt de Eerste Kamer in de gelegenheid om zich opnieuw over het implementatiewetsvoorstel te buigen. Inmiddels heeft de Eerste Kamer een voorlopig verslag uitgebracht en naar aanleiding daarvan een memorie van antwoord ontvangen. Op 18 januari 2011 heeft de Eerste Kamer besloten een nader voorlopig verslag uit te brengen.

RL 2009/28/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen en houdende wijziging en intrekking van Richtlijn 2001/77/EG en Richtlijn 2003/30/EG.

De richtlijn wordt geïmplementeerd door een wetsvoorstel van I&M (32 357) waar een kleine wijziging van de Elektriciteitswet 1998 in is meegenomen. Verwezen wordt naar de toelichting van I&M onder de richtlijnen 2009/30 en 2009/33 waarvan de implementatie eveneens in genoemd wetsvoorstel is opgenomen. Naast deze wijziging is tevens een wijziging van de regeling garanties van oorsprong voor duurzame elektriciteit vereist. Deze laatste wijziging is inmiddels door EZ op 15 december 2010 gepubliceerd.

RL 2007/43/EG van de Raad van de Europese Unie van 28 juni 2007 tot vaststelling van minimumvoorschriften voor de bescherming van vleeskuikens.

Deze richtlijn wordt geïmplementeerd door middel van het Vleeskuikenbesluit 2010 en de Regeling vleeskuikens.

In navolging op hetgeen in eerdere rapportages is aangegeven, kan worden gemeld dat inmiddels ook de Regeling vleeskuikens is vastgesteld en gepubliceerd (Staatscourant 2010, nummer 20608). Inwerkingtreding van zowel het besluit als de regeling is voorzien voor 1 februari 2011. Daarna zal voltooiing van de implementatie zo spoedig worden gemeld aan de Europese Commissie. De ingebrekestelling is na de reactie van de Nederlandse regering hierop inmiddels eind november 2010 geseponeerd.

Financiën

RL 2007/44/EG van het EP en de Raad van 5 september 2007 tot wijziging van Richtlijn 92/49/EEG van de Raad en de Richtlijnen 2002/83/EG, 2004/39/EG, 2005/68/EG en 2006/48/EG wat betreft procedureregels en evaluatiecriteria voor de prudentiële beoordeling van verwervingen en vergrotingen van deelnemingen in de financiële sector.

Voor deze richtlijn is een nadere toelichting voor de vertraging aan uw Kamer toegegaan per brief d.d. 20 januari 2009 (kamerstukken II, 2008/09, 31 052, nr. 17, p. 5.) Daarnaast is de Tweede Kamer bij brief van 12 april 2010 en bij brief van 16 december 2010 nader ingelicht over de gevolgen van vertraagde implementatie en de infractieprocedure die de Europese Commissie daaromtrent tegen Nederland voert (kamerstukken II, 2009/10, 32 292, nr. 5 resp. Kamerstukken II, 2010/11, 32 292, nr. 11). De Nota naar aanleiding van het verslag en een Nota van wijziging zijn op 8 november 2010 aan de Tweede Kamer aangeboden (kamerstukken II, 2010/11, 32 292, nr. 7 en nr. 8). Nadat de Tweede Kamer op 10 december 2010 een Nader verslag heeft vastgesteld, is op 17 december 2010 de Nota naar aanleiding van het Nader verslag ingediend (kamerstukken II, 2010/11, 32 292, nr. 10) die binnenkort door de Tweede Kamer wordt behandeld.

RL 2010/16/EU van de Commissie van 9 maart 2010 tot wijziging van Richtlijn 2006/48/EG van het Europees Parlement en de Raad ten aanzien van de uitsluiting van een bepaalde instelling van het toepassingsgebied.

RL 2010/16/EU betreft slechts één wijziging van RL 2006/48/EG8, waardoor deze in Slovenië niet van toepassing is op de financiële instelling «SID-Slovenska izvozna in razvojna banka». Omdat het een vrijstelling betreft die beperkt is tot een Sloveense instelling binnen Slovenië, is het niet nodig dat Nederland deze bepaling implementeert in nationale wet- en regelgeving. De Commissie is hiervan op 11 januari jl. in kennis gesteld.

RL 2009/111/EU van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 tot wijziging van de Richtlijnen 2006/48/EG en 2006/49/EG wat betreft de kapitaalvereisten voor de handelsportefeuille en voor hersecuritisaties, alsook het bedrijfseconomisch toezicht op het beloningsbeleid.

Bij brief9 van 21 december 2010 is de Tweede Kamer nader geïnformeerd over de vertraging die is opgelopen bij de implementatie van RL 2009/111/EC. Rekening houdend met de daarvoor geldende termijnen zal de benodigde wetgeving naar verwachting in de tweede helft van 2011 in werking kunnen treden.

V&J

RL 2008/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2008 inzake kredietovereenkomsten voor consumenten en tot intrekking van Richtlijn 87/102/EEG van de Raad.

Het wetsvoorstel ter implementatie van RL 2008/48/EG is op 23 november 2010 zonder wijzigingen en met algemene stemmen aanvaard door de Tweede Kamer. Het voorbereidend onderzoek door de Eerste Kamer vindt plaats op 18 januari 2011. De praktijk is al voorbereid op snelle invoering van de regeling na aanvaarding van het voorstel in de Eerste Kamer.

Richtlijn 2008/51/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2008 tot wijziging van Richtlijn 91/477/EEG van de Raad inzake de controle op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens.

Omdat de implementatie een technisch ingewikkelde uitvoeringskwestie betreft heeft de voorbereiding van het implementatievoorstel veel tijd gekost. Het voorstel is inmiddels aangeboden aan de ministerraad.

KB 2008/977/JBZ van de Raad van 27 november 2008 over de bescherming van persoonsgegevens die worden verwerkt in het kader van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken.

Het wetsvoorstel tot implementatie van het kaderbesluit is op 12 november 2010 bij de Tweede Kamer ingediend (Kamerstukken II, 32 554). De reden voor het lange tijdsverloop is allereerst gelegen in de omstandigheid dat de materie die het kaderbesluit beoogt te regelen ingewikkeld is. Daarbij komt nog dat over het conceptwetsvoorstel, intensieve interdepartementale afstemming nodig was en dat de reactie op het advies van de Raad van State veel tijd heeft gevergd. Het verslag over het implementatiewetsvoorstel zal naar verwachting op 20 januari 2011 worden vastgesteld. Gestreefd wordt naar plenaire behandeling van het wetsvoorstel door de Tweede Kamer in mei 2011.

RL 2009/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 tot wijziging van Richtlijn 98/26/EG betreffende het definitieve karakter van de afwikkeling van betalingen en effectentransacties in betalings- en afwikkelingssystemen en Richtlijn 2002/47/EG betreffende financiëlezekerheidsovereenkomsten wat gekoppelde systemens en kredietvorderingen betreft.

Het wetsvoorstel ter implementatie van richtlijn nr. 2009/44/EG is op 24 juli 2010 ingediend bij de Tweede Kamer (Kamerstukken II, nr. 32 457) en inmiddels aangemeld voor plenaire behandeling door de Tweede Kamer. De richtlijn is van belang voor de financiële sector en bevat zeer complexe technische wijzigingen en aanvullingen die noodzaakten tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek en de Faillissementswet. Vanwege de zeer technische en complexe materie van de richtlijn waren uitvoerige besprekingen met de praktijk vereist om inzicht te verkrijgen in de practische gevolgen van de richtlijn alsmede om vast te stellen welke vorm het wetsvoorstel ter implementatie zou moeten krijgen om voor de praktijk bruikbaar te zijn. Teneinde een zo bruikbaar mogelijke regeling nog beter te garanderen is na afronding van het concept-wetsvoorstel wederom uitvoerig met de praktijk overlegd.

N.b.: Deze richtlijn stond in eerdere overzichten nog op naam van Financiën maar inmiddels is vastgesteld dat implementatie door Justitie dient te gebeuren.

BZK

RL 2008/115/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 over gemeenschappelijke normen en procedures in de lidstaten voor de terugkeer van onderdanen van derde landen die illegaal op hun grondgebied verblijven.

Deze richtlijn wordt geïmplementeerd door de wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 die is ingediend bij de Tweede Kamer (Kamerstukken II, nr. 32 420) en bij AMvB. Het wetsvoorstel is aangemeld voor plenaire behandeling door de Tweede Kamer. Over de AMvB is op 8 oktober jl. advies uitgebracht door de Afdeling advisering van de Raad van State.

De verantwoordelijkheid voor dit wetsvoorstel berustte bij de vorige minister van Justitie, thans bij de minister voor Immigratie en Asiel.

I&M

RL 2007/58/EGvan het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 tot wijziging van Richtlijn 91/440/EEG van de Raad betreffende ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap en van Richtlijn 2001/14/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van rechten voor het gebruik van spoorweginfrastructuren, RL 2007/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 inzake de certificering van machinisten die locomotieven en treinen op het spoorwegsysteem van de Gemeenschap besturen, RL 2008/57/EGvan het Europees Parlement en de Raad van 17 juni 2008 betreffende de interoperabiliteit van het spoorwegsysteem in de Gemeenschap (herschikking) en RL 2009/131/EG van de Commissie van 16 oktober 2009 tot wijziging van bijlage VII bij Richtlijn 2008/57/EG en Richtlijn 2008/110/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 tot wijziging van Richtlijn 2004/49/EG inzake de veiligheid op de communautaire spoorwegen (spoorwegveiligheidsrichtlijn).

Wetsvoorstel 32 289 bevat de formele wetgeving ter implementatie van de richtlijnen 2007/58, 2007/59, 2008/57, 2008/110 en 2009/131 (het derde en het vierde Europese spoorpakket). Wetsvoorstel 32 289 is inmiddels door de Tweede Kamer en de Eerste Kamer aangenomen. De voorbereiding van het wetsvoorstel kostte gezien de veelheid aan onderwerpen en de complexiteit van die onderwerpen meer tijd dan vooraf was ingeschat. De implementatie van de vijf richtlijnen vergt ook de vaststelling van twee algemene maatregelen van bestuur en van een aantal ministeriële regelingen. In de Tweede Kamer is besloten dat de verdere implementatie van RL 2007/58/EG in plaats van bij ministeriële regeling bij AMvB moet geschieden. De AMvB moet tevens de lichte voorhangprocedure doorlopen. Dit leidt tot verdere vertraging van de implementatie. De andere AMvB betreft de verdere implementatie van de Machinistenrichtlijn en is aan de Afdeling advisering van de Raad van State aangeboden.

De richtlijnen 2009/17/EG, 2008/96/EG en 2009/16/EG staan op het kwartaaloverzicht vermeld als zijnde te laat geïmplementeerd. De voor de implementatie van deze richtlijnen benodigde regelgeving is voor 31 december 2010 gepubliceerd. De formele notificatiemeldingen aan Commissie en verwerking daarvan in de I-timer is echter pas na 1 januari 2011 afgerond, waardoor deze richtlijnen nog voorkomen op het bijgevoegde kwartaaloverzicht.

De richtlijnen 2009/28 energie uit hernieuwbare bron (biobrandstoffen, zie onder Economische Zaken) 2009/30 brandstofkwaliteit en 2009/33 bevordering schone wegvoertuigen, worden geïmplementeerd met dezelfde wijziging van de Wet milieubeheer. Dit wetsvoorstel is aangemeld voor plenaire behandeling in de Tweede Kamer.

Na afronding van de behandeling van het wetsvoorstel in de Eerste Kamer kunnen de besluiten en ministeriële regelingen ter implementatie van de richtlijnen die hun grondslag in het wetsvoorstel hebben, verder in procedure worden gebracht.

RL 2008/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november 2008 betreffende afvalstoffen en tot intrekking van een aantal richtlijnen.

Het wetsvoorstel ter implementatie staat geagendeerd voor voorbereidend onderzoek door de Eerste Kamercommissie voor VROM/WWI op 25 januari 2011.

Dreigende overschrijding

Bij de volgende richtlijnen/kaderbesluiten dreigt in meer of mindere mate een overschrijding:

E, L & I

RL 2009/136/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2009 tot wijziging van Richtlijn 2002/22/EG inzake de universele dienst en gebruikersrechten met betrekking tot elektronischecommunicatienetwerken en -diensten, Richtljn 2002/58/EG betreffende de verwerking van persoonsgegevens en de bescherming van de persoonljke levenssfeer in de sector elektronische communicatie en Verordening (EG) nr. 2006/2004 betreffende samenwerking tussen de nationale instanties die verantwoordelijk zijn voor handhaving van de wetgeving inzake consumentenbescherming en RL 2009/140/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 november 2009 tot wijziging van Richtlijn 2002/21/EG inzake een gemeenschappelijk regelgevingskader voor elektronische communicatienetwerken en -diensten, Richtlijn 2002/19/EG inzake de toegang tot en interconnectie van elektronische communicatienetwerken en bijbehorende faciliteiten, en Richtlijn 2002/20/EG betreffende de machtiging voor elektronische communicatienetwerken en -diensten.

Op 25/05/2011 verstrijkt deimplementatietermijn van het nieuwe regulatoire Kader voor elektronische communicatie dat beide richtlijnen bevat. Het wetsvoorstel tot wijziging van de Telecommunicatiewetter implementatie van de herziene telecommunicatierichtlijnen (32 549) is op 3 november 2010 aan de Tweede Kamer verzonden. Ondertussen is er een verslag gemaakt. De verwachting is dat de nota naar aanleiding van het verslag eind januari naar de Tweede Kamer wordt verzonden. Voor volledige implementatie is tevens uitvoeringsregelgeving vereist. Gezien de nog te nemen stappen wordt verwacht dat de implementatietermijn niet wordt gehaald.

RL 2010/30/EU van het Europees Parlement en de Raad van 19 mei 2010 betreffende de vermelding van het energieverbruik en het verbruik van andere hulpbronnen op de etikettering en in de standaardproductinformatie van energiegerelateerde producten.

De implementatietermijn verstrijkt op 20 juni 2011. Het wetsvoorstel is begin december 2010 voor advies aan de Raad van State verzonden. Gezien de krappe implementatietermijn van dertien maanden, de externe afstemming die langer heeft geduurd dan gewenst, de vereiste omvangrijke uitvoeringsregelgeving en de nog te nemen stappen wordt de implementatietermijn naar verwachting niet gehaald.

RL 2009/43/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 betreffende de vereenvoudiging van de voorwaarden voor de overdracht van defensiegerelateerde producten binnen de Gemeenschap.

De implementatietermijn verstrijkt op 30 juni 2011. Omtrent deze richtlijn heeft lange tijd onduidelijkheid bestaan over de vraag of implementatieregelgeving noodzakelijk was. Daardoor en gezien de gebleken vereiste wijziging van het Besluit strategische goederen zal de resterende implementatietermijn krap zijn.

RL 2009/81/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009

betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen door aanbestedende diensten van bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied, en tot wijziging van Richtlijnen 2004/17/EG en 2004/18/EG.

De implementatietermijn verloopt op 28/08/2011. Het wetsvoorstel is eind december voor advies aan de Raad van State aangeboden. Overschrijding van de termijn dreigt, gelet op de nog te nemen stappen, de gevoeligheid van de richtlijn die een zorgvuldige en afgewogen implementatie vereist en de resterende implementatietermijn.

RL 2009/72/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009

betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor elektriciteit en tot intrekking van Richtlijn 2003/54/EG en RL 2009/73/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor aardgas en tot intrekking van Richtlijn 2003/55/EG.

De implementatietermijn van deze twee richtlijnen van het derde energiepakket dient uiterlijk 3 maart 2011 plaats te hebben gevonden. Gezien het feit dat het vereiste wetsvoorstel op 23/12/2010 voor advies aan de Raad van State is aangeboden en de complexiteit ervan zal de implementatietermijn zeer waarschijnlijk niet worden gehaald.

Financiën

RL 2009/110/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009 betreffende de toegang tot, de uitoefening van en het prudentieel toezicht op de werkzaamheden van instellingen voor elektronisch geld, tot wijziging van de Richtlijnen 2005/60/EG en 2006/48/EG en tot intrekking van Richtlijn 2000/46/EG.

Bij brief van 26 oktober 201010 is de Tweede Kamer op de hoogte gesteld van de vertraging in de implementatie van de gewijzigde elektronischgeldrichtlijn (Richtlijn 2009/110/EG) wegens een gebrek aan wetgevingscapaciteit. Naar verwachting zal het wetsvoorstel in mei ter behandeling worden aangeboden aan de Tweede Kamer.

V&J

KB 2008/978 (Europees bewijsverkrijgingsbevel ter verkrijging van voorwerpen, documenten en gegevens voor gebruik in strafprocedures.

Het wetsvoorstel zal eind januari door de ministerraad worden behandeld en daarna voor advies aan de Raad van State worden voorgelegd. De indiening van het wetsvoorstel bij de Tweede Kamer wordt voorzien in mei 2011. De vertraging bij de implementatie is gelegen in de omstandigheid dat inmiddels in Brussel onderhandelingen plaatsvinden over een nieuwe richtlijn inzake het Europees onderzoeksbevel. Deze laatste ontwerprichtlijn zal het kaderbesluit namelijk gaan vervangen. Er bestaat een gerede kans dat de Raad van ministers bij een voorspoedig verloop en een positieve uitkomst van de onderhandelingen over de richtlijn zal besluiten dat het kaderbesluit wordt ingetrokken. Tot die tijd bestaat er evenwel een juridische verplichting tot implementatie van het onderhavige kaderbesluit.

RL 2008/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2008 betreffende bepaalde aspecten van bemiddeling/mediation in burgerlijke en handelszaken.

Dit voorstel wordt binnenkort ingediend bij de Tweede Kamer. Er is in de voorbereiding bewust veel tijd gestoken in een goede uitvoering van de voorschriften. Nederland heeft als een van de weinige EU-lidstaten al een bloeiende mediationpraktijk, die tot de vaststelling van de richtlijn evenwel niet gereguleerd was. De richtlijn noopte tot afwegingen rond de wenselijkheid van het toepassen van bepaalde voorschriften, waaronder een verschoningsrecht, op niet-grensoverschrijdende mediations. Ook is veel overlegd met organisaties van mediators en de rechterlijke macht over de behoefte aan en wenselijkheid van een accreditatiestelsel voor mediators en de verhouding tot de «reguliere» civiele rechtspraak. Gelet op de zorgvuldige voorbereiding zou het voorstel nu rijp moeten zijn voor een snelle parlementaire afronding en wordt straks een regeling geïntroduceerd waarmee de praktijk uit de voeten kan.

KB, 2009/299 tot wijziging van Kaderbesluit 2002/584/JBZ, Kaderbesluit 2005/214/JBZ, Kaderbesluit 2006/783/JBZ, Kaderbesluit 2008/909/JBZ en Kaderbesluit 2008/947/JBZ en tot versterking van de procedurele rechten van personen, tot bevordering van de toepassing van het beginsel van wederzijdse erkenning op beslissingen gegeven ten aanzien van personen die niet verschenen zijn tijdens het proces.

Het implementatiewetsvoorstel is sinds 16 december 2010 aanhangig bij de Eerste Kamer (Kamerstukken I, 32 188). Naar verwachting zal de plenaire behandeling van dit wetsvoorstel plaatsvinden in april 2011.

Binnenlandse Zaken

RL 2009/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 juni 2009 tot vaststelling van minimumnormen inzake sancties en maatregelen tegen werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.

Voor de implementatie van deze richtlijn is een wijziging van de Wet arbeid vreemdelingen en van het Vreemdelingenbesluit vereist. De wijziging van het vreemdelingenbesluit is op 24 juli 2010 gerealiseerd (Stb. 2010, 307). De wijziging van de Wet arbeid vreemdelingen dient nog gerealiseerd te worden.

De verantwoordelijkheid voor dit wetsvoorstel berustte bij de vorige minister van Justitie, thans bij de minister voor Immigratie en Asiel.

SZW

RL 2009/38/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 inzake de instelling van een Europese ondernemingsraad of van een procedure in ondernemingen of concerns met een communautaire dimensie ter informatie en raadpleging van de werknemers.

De implementatie van deze richtlijn heeft enige vertraging opgelopen, aangezien het wenselijk was de sociale partners verenigd in de Stichting van de Arbeid om advies te vragen. Dit vanwege het feit dat zij een belangrijke rol hebben bij de toepassing van de richtlijn in de praktijk en vanwege het belang van een zo effectief mogelijke rol van Europese ondernemingsraden. Daarnaast is tot en met september 2010 in Brussel door expertgroepen gesproken over de wijze van implementatie en interpretatie van de richtlijn. Dit overleg is meegenomen bij het opstellen van het wetsvoorstel. Op 21 januari heeft de ministerraad het wetsvoorstel behandeld. Het wetsvoorstel ligt bij de afdeling Advisering van de Raad van State. Niet uit te sluiten valt dat de implementatietermijn (juni 2011) wordt overschreden.

RL 2009/127/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 oktober 2009 tot wijziging van Richtlijn 2006/42/EG met betrekking tot machines voor de toepassing van pesticiden.

De implementatie van deze richtlijn verloopt via een wijziging van een algemene maatregel van bestuur, het Warenwetbesluit machines. Het voorstel voor een wijzigingsbesluit zal op 18 februari 2011 door de ministerraad behandeld worden en is gekoppeld aan de behandeling in de Tweede Kamer van het wetsvoorstel (32 372) inzake de Wijziging van de Wet gewasbeschermingsmiddelen op het gebied van het op de markt brengen en het duurzame gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. De behandeling van dat wetsvoorstel is voorzien op 3 februari 2011. Na ommekomst van het advies van de afdeling Advisering van de Raad van State op het wijzigingsbesluit, zal naar verwachting publicatie in het Staatsblad plaats kunnen vinden in mei 2011, zodat een tijdige implementatie (juni 2011) geen gevaar loopt

Infrastructuur en Milieu

RL 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2006 betreffende het rijbewijs (herschikking).

De implementatietermijn van deze richtlijn zal door de grote complexiteit en omvang van de betreffende wet- en regelgeving niet gehaald worden.

VWS

RL 2009/48 van het Europees Parlement en de Raad van 18 juni 2009 betreffende de veiligheid van speelgoed.

Er wordt gestreefd naar tijdige implementatie van deze richtlijn.

Ingebrekestellingsprocedures

FIN heeft er in het vierde kwartaal drie procedures bijgekregen (RL 2009/27, 32009/83 en 2009/111 die alle betrekking hebben op toezicht bankwezen). Voor ELenI is de zaak over de vleeskuikens geseponeerd na voltooiing van de implementatie van RL 2007/43, en voor OCW de zaak over televisieomroepactiviteiten (RL 2007/65). Voor een uitgebreidere rapportage over ingebrekestellingsprocedures verwijs ik graag naar het kwartaaloverzicht ingebrekestellingen dat de Kamer ieder kwartaal toegaat.

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken,

H. P. M. Knapen

Noten

1 Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt van de Tweede Kamer der Staten-Generaal.

2 Richtlijn 2007/58/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 tot wijziging van Richtlijn 91/440/EEG van de Raad betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap, en van Richtlijn 2001/14/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van rechten voor het gebruik van spoorweginfrastructuur; Richtlijn 2007/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 inzake de certificering van machinisten die locomotieven en treinen op het spoorwegsysteem van de Gemeenschap besturen; Richtlijn 2008/57/EG van het Europees Parlement en de Raad van 17 juni 2008 betreffende de interoperabiliteit van het spoorwegsysteem in de Gemeenschap (herschikking); Richtlijn 2009/131/EG van de Commissie van 16 oktober 2009 tot wijziging van bijlage VII bij Richtlijn 2008/57/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de interoperabiliteit van het spoorwegsysteem in de Gemeenschap; Richtlijn 2009/17/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 tot wijziging van Richtlijn 2002/59/EG betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart; Richtlijn 2008/96/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november 2008 betreffende het beheer van de verkeersveiligheid van weginfrastructuur; Richtlijn 2008/110/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 tot wijziging van Richtlijn 2004/49/EG inzake de veiligheid op de communautaire spoorwegen (spoorwegveiligheidsrichtlijn) en Richtlijn 2009/16/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 betreffende havenstaatcontrole.

Richtlijn 2009/30 brandstofkwaliteit, 2009/33 bevordering schone wegvoertuigen en richtlijn 2008/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november 2008 betreffende afvalstoffen en tot intrekking van een aantal richtlijnen.

3 Richtlijn 2008/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2008 inzake kredietovereenkomsten voor consumenten en tot intrekking van Richtlijn 87/102/EEG van de Raad; RL 2008/51/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2008 tot wijziging van Richtlijn 91/477/EEG van de Raad inzake de controle op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens; KADERBESLUIT 2008/977/JBZ van de Raad van 27 november 2008 over de bescherming van persoonsgegevens die worden verwerkt in het kader van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken en RL 2009/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 tot wijziging van Richtlijn 98/26/EG betreffende het definitieve karakter van de afwikkeling van betalingen en effectentransacties in betalings- en afwikkelingssystemen en Richtlijn 2002/47/EG betreffende financiëlezekerheidsovereenkomsten wat gekoppelde systemen en kredietvorderingen betreft.

4 Richtlijn 2009/28/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen en houdende wijziging en intrekking van Richtlijn 2001/77/EG en Richtlijn 2003/30/EG.

5 Richtlijn 2009/111/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009 tot wijziging van de Richtlijnen 2006/48/EG, 2006/49/EG en 2007/64/EG wat betreft banken die zijn aangesloten bij centrale instellingen, bepaalde eigenvermogensbestanddelen, grote posities, het toezichtkader en het crisisbeheer.

6 Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad van 27 november 2008 over de bescherming van persoonsgegevens die worden verwerkt in het kader van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken en Richtlijn 2008/115/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 over gemeenschappelijke normen en procedures in de lidstaten voor de terugkeer van onderdanen van derde landen die illegaal op hun grondgebied verblijven en Richtlijn 2009/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 tot wijziging van Richtlijn 98/26/EG betreffende het definitieve karakter van de afwikkeling van betalingen en effectentransacties in betalings- en afwikkelingssystemen en Richtlijn 2002/47/EG betreffende financiëlezekerheidsovereenkomsten wat gekoppelde systemen en kredietvorderingen betreft.

7 Richtlijn 2009/17/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 tot wijziging van Richtlijn 2002/59/EG betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart; RICHTLIJN 2009/17/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 tot wijziging van Richtlijn 2002/59/EG betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart; Richtlijn 2008/110/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 december 2008 tot wijziging van Richtlijn 2004/49/EG inzake de veiligheid op de communautaire spoorwegen (spoorwegveiligheidsrichtlijn) en Richtlijn 2009/16/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 betreffende havenstaatcontrole. Richtlijn 2009/33/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 inzake de bevordering van schone en energiezuinige wegvoertuigen; Richtlijn 2008/98/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november 2008 betreffende afvalstoffen en tot intrekking van een aantal richtlijnen en Richtlijn 2009/30/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 tot wijziging van Richtlijn 98/70/EG met betrekking tot de specificatie van benzine, dieselbrandstof en gasolie en tot invoering van een mechanisme om de emissies van broeikasgassen te monitoren en te verminderen, tot wijziging van Richtlijn 1999/32/EG van de Raad met betrekking tot de specificatie van door binnenschepen.

8 RL 2006/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2006 betreffende de toegang tot en de uitoefening van de werkzaamheden van kredietinstellingen.

9 Kamerstukken II, 2010/11, 32 545, nr. 2.

10 Kamerstukken II, 2010–2011, 32 545, nr. 1.

Naar boven