Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 maart 2011
Inleiding
Tijdens het algemeen overleg (AO) inzake het vreemdelingen- en asielbeleid dat plaatsvond op 8 december jl. (Kamerstuk 19 637, nr. 1388) heb ik toegezegd om na te gaan hoe lang asielzoekers gemiddeld in de Centrale Ontvangstlocatie (COL) in Ter Apel verblijven
wanneer zij zich in persoon melden om een asielaanvraag in te kunnen dienen. Daarnaast heb ik toegezegd om uw Kamer nadere
informatie te verschaffen over de doorlooptijden van de rechtbanken in beroepen die worden ingesteld nadat een asielaanvraag
in de algemene asielprocedure is afgewezen. Met deze brief voldoe ik aan deze toezeggingen.
Gemiddelde verblijfsduur COL
Sinds 1 juli 2010 moeten vreemdelingen die een asielaanvraag willen indienen zich in persoon melden bij de aanmeldunit van
de vreemdelingenpolitie in Ter Apel. Met deze melding start de rust- en voorbereidingstermijn. Bij de aanmeldunit vindt de
identificatie en registratie van de betrokken vreemdeling plaats (inclusief afname van vingerafdrukken en een foto) en worden
eventuele overgelegde documenten nader onderzocht. Tijdens dit «aanmeldproces» verblijft de vreemdeling zelf in de Centrale
Ontvangstlocatie, tenzij zijn aanwezigheid bij het proces noodzakelijk is. Pas wanneer de identificatie en registratie zijn
afgerond, er een TBC-screening heeft plaatsgevonden én bekend is in welk aanmeldcentrum (AC) de asielaanvraag ingediend zal
worden, wordt de vreemdeling overgebracht naar een zogenaamde Proces Opvanglocatie (POL) in de buurt van het betreffende AC,
waar hij in ieder geval gedurende de rest van de rust- en voorbereidingstermijn en de algemene asielprocedure (AA) zal verblijven.
Tijdens het AO van 8 december jl. werd mij de vraag gesteld of het klopt dat vreemdelingen enkele weken in de COL verblijven
alvorens zij naar de POL worden overgebracht. Uit informatie die ik van het COA heb verkregen blijkt het volgende. Asielzoekers
verblijven gemiddeld ongeveer drie dagen in de COL vanaf het moment dat de identificatie en registratie hebben plaatsgevonden.
De verblijfsduur in de COL voorafgaand aan de registratie bedraagt op dit moment ongeveer een dag. Dat betekent dat asielzoekers
gemiddeld ongeveer vier dagen in de COL verblijven voordat zij naar de POL worden overgeplaatst en niet enkele weken. Overigens
is het wel zo dat het aanmeldproces en dan met name de identificatie en registratie van asielzoekers in de periode vlak na
1 juli 2010 enige aanloopproblemen heeft ondervonden, waardoor nog niet geregistreerde vreemdelingen langer op identificatie
en registratie moesten wachten dan was beoogd. Deze aanloopproblemen zijn inmiddels opgelost.
Doorlooptijden rechtbanken beroep na AA
Sinds 1 juli 2010 krijgen asielzoekers van wie de eerste asielaanvraag in de algemene asielprocedure wordt afgewezen, een
vertrektermijn van vier weken gedurende welke zij recht hebben op opvang. Voorafgaand aan de invoering van deze vertrektermijn,
werd ingeschat dat het niet langer verlenen van opvang na vier weken, voldoende aanleiding zou vormen voor de rechtbanken
om deze beroepen en verzoeken in de meeste gevallen binnen de vertrektermijn van vier weken te behandelen. Tijdens het AO
van 8 december jl. hebben enkele leden van uw Kamer mij gevraagd of het de rechtbanken in deze gevallen daadwerkelijk lukt
om binnen de vertrektermijn uitspraak doen.
Uit informatie van de Raad voor de Rechtspraak over de periode juli–december 2010, blijkt dat dit inderdaad het geval is:
in ongeveer 80% van de gevallen waarin een asielaanvraag binnen de AA was afgewezen hebben de rechtbanken binnen de vertrektermijn
een uitspraak gedaan in beroep. Dit percentage lag in de laatste twee maanden van 2010 zelfs iets hoger. De gemiddelde doorlooptijd
bedroeg in deze periode gemiddeld ongeveer 22 dagen.
De redenen waarom de rechtbanken in de overige gevallen niet binnen de vertrektermijn een uitspraak hebben gedaan in beroep
zijn divers. In verschillende gevallen bleek de zaak te gecompliceerd om direct uitspraak te doen in beroep. In die gevallen
is het verzoek om een voorlopige voorziening toegewezen, en mocht de asielzoeker de uitspraak in beroep in de opvang afwachten.
Verder hebben aanloopproblemen bij het tijdig door de IND aanleveren van complete dossiers aan de rechtbanken in de eerste
maanden na invoering van de verbeterde asielprocedure ertoe geleid, dat in verschillende zaken een vertraging in de afhandeling
is ontstaan. In die gevallen is in onderlinge afstemming tussen de IND, het COA en de rechtbanken afgesproken om de opvang
van de betreffende asielzoekers te laten voortduren totdat er een uitspraak werd gedaan. Daarnaast zijn verschillende beroepen
aangehouden als gevolg van het wachten op Europese ofwel nationale jurisprudentie, en heeft de beschikbaarheid van tolken
en/of advocaten in sommige gevallen tot enige vertraging in de zittingsplanning geleid.
Het overgrote deel van de asielzoekers heeft gezien het vorenstaande duidelijkheid over de asielaanvraag op het moment dat
de vertrektermijn en daarmee de opvang eindigt. Mocht in de situatie dat de vreemdeling tijdens zijn vertrektermijn werkt
aan zijn vertrek blijken dat het niet mogelijk is het vertrek binnen de gestelde termijn te realiseren, kan eventueel worden
overgegaan tot plaatsing in een vrijheidsbeperkende locatie waar de DT&V de terugkeer verder zal faciliteren.
De minister voor Immigratie en Asiel,
G. B. M. Leers