Handeling
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 98, item 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 98, item 3 |
Herstel Groningen
Aan de orde is het tweeminutendebat Herstel Groningen (CD d.d. 19/03).
De voorzitter:
Ik heet de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van harte welkom voor het tweeminutendebat Herstel Groningen. Daarin heeft van de zijde van de Kamer mevrouw Beckerman als eerste het woord. Ik geef haar dus het woord. Mevrouw Beckerman.
Mevrouw Beckerman (SP):
Goedemorgen. Ik heb vier moties, dus ik ga direct beginnen.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat wettelijke termijnen soms knellend zijn voor bewoners, waardoor ze bijvoorbeeld te laat zijn met het maken van bezwaar, bijvoorbeeld wanneer ze fouten in versterkingsrapporten ontdekken;
voorts overwegende dat de staatssecretaris meermalen, waaronder in antwoord op Kamervragen op 28 januari en tijdens het debat over de Tijdelijke wet Groningen op 29 januari, heeft toegezegd dat er coulant wordt omgegaan met termijnen;
constaterende dat er toch bezwaarschriften van bewoners niet-ontvankelijk zijn verklaard, puur vanwege het te laat indienen;
verzoekt de regering te borgen dat de belofte om coulant om te gaan met de wettelijke (bezwaar)termijnen daadwerkelijk gestand wordt gedaan, zodat bewoners ook met terugwerkende kracht rapporten waar zij over twijfelen kunnen laten herzien,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat al in 2013 de motie-Beckerman/Nijboer op stuk nr. 1181 (33529) werd aangenomen met als dictum "verzoekt de regering te komen tot een gelijkwaardige uitkomst via een echte deur-tot-deuraanpak waarbij woningen heel, veilig en duurzaam worden, en onterecht afgewezen schades, zoals B- en C-schades van de NAM, alsnog te vergoeden";
constaterende dat deze motie nog steeds onvolledig is uitgevoerd;
verzoekt de regering voor de begroting een plan te presenteren om onterecht afgewezen schades, zoals B- en C-schades van de NAM, alsnog te vergoeden,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat al in 2013 de motie-Beckerman/Nijboer op stuk nr. 1181 (33529) werd aangenomen;
constaterende dat deze motie nog steeds onvolledig is uitgevoerd;
voorts constaterende dat de directeur van Nationaal Coördinator Groningen zelf zegt "de instituten werken nu nog te verschillend", waardoor er geen sprake is van een eenoverheidsaanpak;
verzoekt de regering voor de begroting een plan te presenteren om tot een echte eenoverheids-deur-tot-deuraanpak te komen waarbij alle woningen heel, veilig en duurzaam worden,
en gaat over tot de orde van de dag.
Mevrouw Beckerman (SP):
De laatste.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat Groningen prachtig erfgoed heeft en er 6.600 schademeldingen zijn aan erfgoed;
constaterende dat de aanpak van schade en onveiligheid aan erfgoed nog steeds gebrekkig is en een onafhankelijke pilot voor monumenteigenaren is gestrand;
verzoekt de regering voor de begroting een plan te presenteren om alsnog tot een onafhankelijke pilot voor monumenteigenaren te komen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Mevrouw Beckerman (SP):
Dank u wel.
De voorzitter:
Dank u wel. Het woord is aan de heer Bushoff, GroenLinks-Partij van de Arbeid.
De heer Bushoff (GroenLinks-PvdA):
Dank u wel, voorzitter.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat er veel en grove fouten worden gemaakt bij de versterkingsadviezen en huizen onterecht op norm worden verklaard;
overwegende dat een correct versterkingsadvies een essentiële voorwaarde is voor de veiligheid van bewoners in het aardbevingsgebied;
verzoekt de regering ervoor te zorgen dat alleen versterkingsadviezen (VA's) op norm afgegeven worden als zeker is dat er geen fouten in deze VA's zitten en daar waar fouten in al afgegeven VA's zijn gemaakt deze zo spoedig mogelijk te herstellen,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat huurders die onder batch 1588 vallen, net als bij veel andere regelingen, buiten de boot vallen voor de overlastvergoeding van €740;
overwegende dat dit tot onaanvaardbare verschillen leidt;
verzoekt de regering maatregelen waarvoor batch 1588 is uitgesloten met onaanvaardbare verschillen als gevolg, waaronder de overlastvergoeding, ook te laten gelden voor batch 1588, dan wel vergelijkbare compensatie beschikbaar te stellen,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat veel bewoners die op basis van maatregel 16 uit Nij begun recht hebben op €2.500, dit nog steeds niet hebben ontvangen en bewoners die al lang wachten maar nog geen opname hebben gehad, deze vergoeding ook niet hebben gekregen;
overwegende dat het een gotspe is dat mensen die al heel lang moeten wachten op de versterking van hun huis ook nog eens lang moeten wachten op de compensatie van €2.500;
verzoekt de regering er zorg voor te dragen dat voor komende Prinsjesdag de €2.500 is uitgekeerd aan alle bewoners conform maatregel 16 en ook aan hen die nog geen opname hebben gehad, maar wel al net zo lang of langer in de versterkingsoperatie zitten,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat bij Nij begun maatregel 16, de uitbetaling van de vergoeding van €2.500 voor gedupeerden die nog wachten op versteviging, niet geldt voor gedupeerde ondernemers;
verzoekt de regering deze maatregel als zijnde compensatie ook te laten gelden voor geleden schade en lang wachten voor ondernemers en dus niet als zijnde staatssteun,
en gaat over tot de orde van de dag.
Dank u wel. Het woord is aan mevrouw Bikker, ChristenUnie.
Mevrouw Bikker (ChristenUnie):
Voorzitter. Ik heb geen driepuntenpreek, maar wel drie moties.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat grote onzekerheid is ontstaan over de kwaliteit van versterkingsrapporten die ten grondslag liggen aan de besluiten op norm die de NCG in de afgelopen jaren heeft genomen;
verzoekt de regering de NCG te verzoeken met een algehele aanpak te komen om alle afgegeven besluiten op norm te reviseren en waar nodig te corrigeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
Mevrouw Bikker (ChristenUnie):
Een echte BBB-motie, dus!
Dan, voorzitter, heb ik nog een motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de kwaliteit van woningen die opgeleverd worden na versterking met regelmaat te wensen overlaat, door gebrekkige afwerking, bouwmaterialen van lage kwaliteit, slechte installatie leidend tot tocht en schimmel en bouwafval dat in of rond woningen achterblijft;
overwegende dat bewoners van versterkte woningen met dergelijke gebreken niet goed weten waarop zij recht hebben en bij welke instantie zij zich moeten melden om hun recht te halen (corporatie, NCG of gemeente);
verzoekt de regering de NCG te verzoeken zich in te spannen de kwaliteit van opgeleverde versterkte woningen te verhogen, hierover in gesprek te gaan met corporaties en gemeenten, en één loket in te richten waar bewoners terecht kunnen als de kwaliteit van hun woning te wensen overlaat,
en gaat over tot de orde van de dag.
Mevrouw Bikker (ChristenUnie):
Dan mijn laatste motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat grote twijfels zijn gerezen over de kwaliteit van versterkingsrapporten die de NCG hanteert als grond voor besluiten op norm;
overwegende dat de motie-Bikker/Vedder verzocht te waarborgen dat een bouwtechnische herbeoordeling voor een besluit op norm op verzoek altijd uitgevoerd wordt door een ander bureau;
overwegende dat de NCG een herbeoordeling pas mogelijk maakt nadat de volledige bezwaar- en beroepsprocedure tegen een besluit op norm is doorlopen;
verzoekt de regering de NCG te verzoeken herbeoordeling van versterkingsrapporten reeds mogelijk te maken gedurende de beoordelingsfase van de versterkingsprocedure, en niet pas nadat de volledige bestuursrechtelijke route via bezwaar en beroep is doorlopen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Mevrouw Bikker (ChristenUnie):
Dank u wel.
De voorzitter:
Dank u wel. Dan is het woord aan de heer Bamenga, D66.
De heer Bamenga (D66):
Dank u wel, voorzitter. Ik heb één motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het herstel van Groningen om meer vraagt dan financiële middelen;
verzoekt de regering te onderzoeken op welke wijze gemeenteraden en Provinciale Staten effectief en structureel zeggenschap kunnen krijgen binnen de uitvoering van de economische agenda van Nij begun,
en gaat over tot de orde van de dag.
Zo kan het ook, zou ik willen zeggen. Dank u wel, meneer Bamenga. Het woord is aan de heer Holman, NSC.
De heer Holman (NSC):
Voorzitter. Wij hebben één vraag en twee moties. Bij het commissiedebat gaf de staatssecretaris in antwoord op mijn vragen aan dat hij elke week drie dagen in Groningen werkt. Hij is inmiddels ook staatssecretaris Koninkrijksrelaties en Digitalisering. Hoe gaat de staatssecretaris nu zijn tijd verdelen tussen Groningen, de Cariben en Digitalisering?
De motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat er de komende 30 jaar vanuit de sociale en economische agenda's van Nij begun twee keer 100 miljoen euro per jaar beschikbaar komt;
overwegende dat deze gelden rechtstreeks aan de Groningers en Noord-Drenten in de zes gemeenten Eemsdelta, Het Hogeland, Midden-Groningen, Westerkwartier, Oldambt en Noordenveld ten goede dienen te komen;
verzoekt de regering om aan de gemeenten Eemsdelta, Het Hogeland, Midden-Groningen, Westerkwartier, Oldambt en Noordenveld per 1 januari 2026 elk 6 miljoen euro beschikbaar te stellen voor dorpsvernieuwing en verbetering van de leefbaarheid, en de besteding van deze middelen via bijvoorbeeld een stichting van bewoners aan de bewoners over te laten,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de regering zich inspant voor de komst van een AI-fabriek in Groningen en voor het doen van een aanvraag voor cofinanciering bij de Europese Commissie;
overwegende dat de aanvraag (ruim) voor 30 juni aanstaande fysiek moet worden ingediend in Luxemburg, waarbij ook zekerheid moet worden gegeven over reservering van voldoende nationale middelen;
overwegende dat er 60 miljoen is gereserveerd vanuit de middelen van Nij begun;
verzoekt de regering om de aanvraag inclusief reservering van de benodigde nationale middelen (ruim) voor 30 juni aanstaande te doen;
verzoekt de regering, indien het niet lukt om de aanvraag inclusief reservering van de benodigde rijksmiddelen tijdig te doen, de rijksmiddelen die gereserveerd werden voor de AI-fabriek in Groningen onverkort voor een AI-faciliteit in Groningen gereserveerd te houden, zodat het consortium dat de fabriek wil bouwen alternatieve mogelijkheden kan verkennen;
verzoekt de regering om de Kamer in de eerste week van juli op de hoogte te stellen van de stand van zaken,
en gaat over tot de orde van de dag.
Peter de Groot, VVD, heeft het woord.
De heer Peter de Groot (VVD):
Dank u wel, voorzitter. Dank aan de staatssecretaris voor het gevoerde debat en de antwoorden. Ik heb één motie meegenomen.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de uitvoeringskosten van het IMG de afgelopen jaren erg hoog waren in vergelijking met de uitgekeerde schadevergoedingen;
van mening dat het van belang is om uitvoeringskosten zo laag mogelijk te houden en uitvoeringsorganisaties daarom zo effectief mogelijk moeten worden ingericht;
verzoekt de regering om voor de uitvoering van de sociale en economische agenda zo veel mogelijk gebruik te maken van bestaande structuren en de overheadkosten zo laag mogelijk te houden,
en gaat over tot de orde van de dag.
Dank u wel. Meneer Pierik, BBB.
De heer Pierik (BBB):
Dank, voorzitter. Ook dank aan de staatssecretaris voor het debat. Het waren mooie antwoorden op de vragen die we gesteld hebben. De BBB heeft verantwoordelijkheid genomen om het herstel van mijnbouwschade in Groningen en Noord-Drenthe te bevorderen, het beschadigde vertrouwen te herstellen en, kortom, de ereschuld die we met z'n allen hebben bij de Groningers en de Noord-Drenten in te lossen.
We voelen de plicht om als partij van en voor de regio de staatssecretaris te leveren die de problemen, bewoners en gevoelens in deze regio van zeer nabij kent. Maar bovenal is het iemand die de Groningers en de Noord-Drenten kent. En dat is te zien. Eindelijk voelen de Groningers zich weer eens wat veiliger en worden de negatieve trends niet erger. Er is meer een gevoel van erkenning. Maar laten we niet vergeten dat het van ver komt en dat er nog heel veel werk te verrichten is. Ook als demissionair staatssecretaris zal er alle ruimte nodig zijn om het herstel zo voortvarend mogelijk aan te pakken. We zijn dan ook tevreden dat het demissionaire kabinet akkoord is gegaan met de sociaal-economische agenda van Nij begun.
Dank u wel, voorzitter.
De voorzitter:
Dank u wel. Ik schors de vergadering tot 10.40 uur. Ik heb de wind eronder, want we lopen dan al achter op het schema en dit is het eerste tweeminutendebat. Ik zeg dat alvast voor de tweede termijn.
De vergadering wordt van 10.27 uur tot 10.40 uur geschorst.
De voorzitter:
Ik heropen de vergadering, maar de staatssecretaris is er nog niet. We hadden geschorst tot 10.40 uur, maar ik ben genoodzaakt om de vergadering weer te schorsen. Ik heropen 'm weer als de staatssecretaris in ons midden is.
De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.
De voorzitter:
Ik heropen de vergadering voor de appreciatie van de ingediende moties. Het woord is aan de staatssecretaris voor de appreciatie. U heeft het woord.
Staatssecretaris Van Marum:
Dank u wel, voorzitter. Allereerst de vraag van de heer Holman: wat betekent uitbreiding van de portefeuille met digitalisering en Koninkrijksrelaties voor de aanwezigheid in Groningen? De verbreding van mijn portefeuille heeft geen invloed op de inzet van mijn mensen voor Groningen of Drenthe. Ik blijf gewoon hun staatssecretaris. Ik zal mijn werk ook zo veel mogelijk vanuit Groningen blijven doen. Maar ja, dat zal wel een beetje minder zijn dan eerder. Daarnaast beschik ik wel over een team van heel gemotiveerde ambtenaren die ook volop in Groningen en in Noord-Drentse gemeenten aanwezig zijn.
De motie op stuk nr. 1303 verzoekt de regering te borgen dat de belofte om coulant om te gaan met de wettelijke bezwaartermijnen daadwerkelijk gestand wordt gedaan, zodat de bewoners ook met terugwerkende kracht rapporten waarover zij twijfelen kunnen laten herzien. Ik ben het er van harte mee eens dat de NCG coulant en ruimhartig moet omgaan met deze bezwaarschriften en geef deze motie oordeel Kamer.
De voorzitter:
U hoeft de dicta niet per se op te lezen, hoor. Zolang het oordeel Kamer is, mag dat gewoon gezegd worden. Dan de motie op stuk nr. 1304.
Staatssecretaris Van Marum:
De motie op stuk nr. 1304 verzoekt de regering om voor de begroting een plan te presenteren om onterecht afgewezen schades, zoals B- en C-schades van de NAM, alsnog te vergoeden. Deze motie is overbodig. Ik heb de motie van Beckerman en Nijboer tijdens het wetgevingsoverleg al oordeel Kamer gegeven. Hier wordt ook aan gewerkt. Voor een substantieel deel van de inwoners met afgewezen NAM-schade komt reeds de aanvullende vaste vergoeding beschikbaar. Daarnaast kom ik met een aanpak op maat voor de zwaarst gedupeerden als gevolg van deze oude schadedossiers. Specifiek gaat het om bewoners die tot op heden niet verder kunnen met hun leven in hun huis omdat er omvangrijke schades zijn die destijds door NAM en CVW al gedeeltelijk of volledig zijn afgewezen. Voor Prinsjesdag informeer ik uw Kamer over schrijnende situaties die samenhangen met de afhandeling door NAM en CVW en de oplossingen die ik in de aanpak op maat voor deze groepen voor ogen heb.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 1304 is overbodig. Dan de motie op stuk nr. 1305.
Staatssecretaris Van Marum:
Die is ook overbodig. Deze motie is overbodig omdat ik al bezig ben om met Rijk, regio en IMG afspraken te maken over de gezamenlijke ambitie om vaker en beter als één overheid samen te werken. Die afspraken zijn erop gericht om alle woningen schadevrij, veilig en duurzaam te maken. Dat zal naar verwachting geen letterlijke deur-tot-deuraanpak worden. Dat is niet uitvoerbaar. Maar het staat buiten kijf dat de bewoners centraal staan en dat de overheid de bewoner optimaal moet bedienen. Dat is juist iets wat ik met de regio en de uitvoeringsorganisaties doe, dus zo'n plan is niet iets van mijn ministerie alleen. De afgelopen maanden is intensief gewerkt aan een agenda voor herstel. Ik verwacht dat we op zeer korte termijn vaststellen waarmee we aan de slag gaan.
De voorzitter:
Eén interruptie, mevrouw Beckerman, kort en bondig.
Mevrouw Beckerman (SP):
Maar dan wel over de moties op stukken nrs. 1304 én 1305.
De voorzitter:
Ja, dat mag.
Mevrouw Beckerman (SP):
Dat overbodig verklaren vind ik zó Haags, want die Haagse werkelijkheid staat haaks op de Groninger realiteit. Mag ik de staatssecretaris erop wijzen dat het zijn eigen directeur van de Nationaal Coördinator Groningen was die zei dat de instituten nu nog te verschillend werken? Zelfs de directeur van de Nationaal Coördinator Groningen — uw uitvoeringsorganisatie, zeg ik tegen de staatssecretaris — vindt dat het niet goed gaat. Dan kan dit niet overbodig zijn. Dit moet gaan gebeuren. Deze eerste motie waarnaar verwezen wordt, is inmiddels twee jaar oud en het gaat nog steeds fout.
Staatssecretaris Van Marum:
Ik heb daarover gezegd wat ik erover gezegd heb. Er wordt aan gewerkt in de lijn van dat verhaal, dus de motie is overbodig.
Mevrouw Beckerman (SP):
Er wordt aan gewerkt, maar bij de presentatie van de parlementaire enquête Groningen werd gezegd: we gaan het radicaal anders doen. Dat zijn de woorden van het kabinet: radicaal anders. Vindt de staatssecretaris dat daar iets van terecht is gekomen? Bewoners zitten namelijk nog steeds radicaal in dezelfde ellende.
Staatssecretaris Van Marum:
Als ik het idee had dat er niks veranderd was, dan gaf ik u direct gelijk. Maar dat is niet zo. We zijn heel hard aan het werk met de uitvoeringsorganisaties, met de gemeenten, met de provincie en met het Rijk om hier een andere richting aan te geven. Ik vind dat u de mensen die daar heel hard mee aan de gang zijn tekortdoet.
De voorzitter:
Meneer Bushoff, één interruptie.
De heer Bushoff (GroenLinks-PvdA):
Hoe kan het dat zowel inwoners als de bestuurders in Groningen, nota bene de NCG, nog steeds niks merken van de eenoverheidsaanpak? Ook de gedeputeerden zeggen dat ze zo'n eenoverheidsaanpak willen, maar het gebeurt nog niet en er is meer nodig. Hoe kan het dat zowel inwoners als de regionale bestuurders allemaal zeggen dat het nog niet gebeurt, wel die kant op willen en dat de staatssecretaris zegt dat zo'n motie overbodig is omdat er heel hard aan gewerkt wordt?
Staatssecretaris Van Marum:
U stelt hier dat zaken nog moeten veranderen, maar we zijn heel hard bezig met de regio, met bewonersorganisaties, met de uitvoeringsorganisaties, met de provincie en met het Rijk om tot die eenoverheidsaanpak te komen. Daar zijn de eerste resultaten al zichtbaar van.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 1306.
Staatssecretaris Van Marum:
De motie op stuk nr. 1306 verzoekt de regering voor de begroting een plan te presenteren om alsnog tot een onafhankelijke pilot voor monumenteigenaren te komen. Die wil ik ontraden. Zoals ik heb gezegd in het Kamerdebat betreur ik het besluit van het bestuur van de VGME, maar de pilot is niet gestrand. Het bestuur heeft zich teruggetrokken. Maar ik wil dat de eigenaren wel geholpen worden, dat we lessen leren. De pilot is niet van het ministerie, dus ik ga geen plan presenteren. Zoals aangekondigd in het Kamerdebat ben ik inmiddels in gesprek gegaan met de stuurgroep. De stuurgroep heeft aangegeven een vervolg te willen geven aan die pilot. Daarvoor is een programmamanager geworven en die is met gemeenten, provincie, OCW, BZK en uitvoeringsorganisaties en bewoners aan de slag.
De voorzitter:
Eén interruptie, mevrouw Beckerman.
Mevrouw Beckerman (SP):
Ik vind het te makkelijk om te zeggen: die mensen zijn weggelopen. Die mensen zijn gewone Groningers die zich jarenlang hebben ingezet voor monumenten met schades. Het enige wat ze merkten was tegenwerking en belemmeringen. En ja, dan knapt het op een gegeven moment. Nu zegt de minister: ach, ze zijn weggelopen, jammer dan. Deze motie heb ik ook rondgestuurd naar de mensen die in die pilot zaten. Die willen dit heel graag. Zij steunen dit. Ik vraag de staatssecretaris daar nog eens heel goed naar te kijken en niet het verhaal te houden dat ze zijn weggelopen. Nee, ze zijn belemmerd, ze zijn tegengewerkt en ze zijn geknapt.
Staatssecretaris Van Marum:
Alle begrip voor de mensen en de emoties die daar ontstaan zijn. Ik kan wel een alternatief dictum voorstellen, zodat de motie wel oordeel Kamer kan krijgen: "verzoekt de regering om ondanks het terugtrekken van het bestuur van de VGME de pilot voor monumenteigenaren te blijven steunen en de Kamer hierover te informeren voor de begroting". Dan kan ik de motie oordeel Kamer geven.
De voorzitter:
Geen interruptie, alleen instemmen of afkeuring.
Mevrouw Beckerman (SP):
Ik wil de motie best aanpassen, maar het woord "terugtrekken" vind ik te makkelijk, omdat dat geen recht doet aan hoe hard deze mensen vrijwillig hebben gewerkt en tegengewerkt zijn. Maar ik zal de motie aanpassen.
De voorzitter:
Akkoord. Dan wordt de motie aangepast en met aanpassing conform voorgesteld door de staatssecretaris krijgt de motie oordeel Kamer. De motie op stuk nr. 1307.
Staatssecretaris Van Marum:
De motie op stuk nr. 1307 verzoekt de regering ervoor te zorgen dat alleen versterkingsadviezen op norm afgegeven worden als zeker is dat er geen fouten in de VA's zitten en daar waar fouten in de afgegeven VA's zijn gemaakt deze zo spoedig mogelijk te herstellen. Ik wil graag vragen om deze aan te houden. Dit zou betekenen dat alles stilligt. Ik neem maatregelen om fouten te voorkomen en ik informeer u hierover voor het debat. U kunt daarna beter bepalen of u deze motie nog nodig acht.
De voorzitter:
Ik kijk naar meneer Bushoff. Bent u daartoe bereid? Hij gaat dat overwegen. Indien hij er niet toe bereid is en de motie op stuk nr. 1307 niet wordt aangehouden, is ze ontijdig. De motie op stuk nr. 1308.
Staatssecretaris Van Marum:
In de motie op stuk nr. 1308 wordt de regering verzocht maatregelen waarvoor batch 1588 is uitgesloten, met onaanvaardbare verschillen als gevolg, waaronder de overlastvergoeding, ook te laten gelden voor batch 1588, dan wel vergelijkbare compensatie beschikbaar te stellen. Deze motie krijgt oordeel Kamer …
De voorzitter:
Akkoord.
Staatssecretaris Van Marum:
… als ik de motie mag lezen als ondersteuning van wat ik in het antwoord op de Kamervragen heb aangekondigd. Ik kan daar nog niet op vooruitlopen.
De voorzitter:
Meneer Bushoff? Meneer Bushoff is akkoord met die interpretatie.
Staatssecretaris Van Marum:
In de motie op stuk nr. 1309 wordt de regering verzocht er zorg voor te dragen dat voor komende Prinsjesdag de €2.500 is uitgekeerd aan alle bewoners, conform maatregel 16, ook aan hen die nog geen opname hebben gehad maar al wel net zo lang of langer in de versterkingsoperatie zitten. Ook hier is het verzoek om de motie aan te houden. Ik kom erop terug in een Kamerbrief voor het commissiedebat van 2 juli. Als u de motie niet wilt aanhouden, is het oordeel: ontraden.
De voorzitter:
Meneer Bushoff, houdt u de motie aan? De heer Bushoff overweegt dat nog. Het verzoek was om de motie aan te houden, dus dan wordt de motie ontijdig verklaard, zou ik de staatssecretaris willen zeggen.
Staatssecretaris Van Marum:
Ja.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 1309 is ontijdig indien die niet wordt aangehouden.
Staatssecretaris Van Marum:
In de motie op stuk nr. 1310 wordt de regering verzocht om maatregel 16, als zijnde compensatie, ook te laten gelden voor geleden schade en lang wachten voor ondernemers, dus niet zijnde staatssteun. Ik vraag om ook deze motie aan te houden. Ik snap de intentie van de motie, maar ik wil de gevolgen voor de staatssteun goed in kaart kunnen brengen. Ik kom daar voor het debat van 2 juli op terug.
De voorzitter:
Is de heer Bushoff daartoe bereid? Hij wacht dat nog af. Anders is de motie ontijdig. Dan de motie op stuk nr. 1311.
Staatssecretaris Van Marum:
De ChristenUnie, mevrouw Bikker, vraagt de regering de NCG te verzoeken met een algehele aanpak te komen om alle afgegeven besluiten op norm te reviseren en waar nodig te corrigeren. Ik verzoek mevrouw Bikker om deze motie aan te houden tot het volgende commissiedebat van 2 juli, omdat de motie vooruitloopt op het onderzoek van het ACVG. Als de motie niet wordt aangehouden, is mijn oordeel: ontijdig.
De voorzitter:
Mevrouw Bikker, houdt u de motie aan? Zij denkt er even over na. Als zij de motie niet aanhoudt, is die ontijdig.
Staatssecretaris Van Marum:
In de motie op stuk nr. 1312 wordt de regering verzocht de NCG te verzoeken zich in te spannen de kwaliteit van opgeleverde versterkte woningen te verhogen, hierover in gesprek te gaan met corporaties en gemeenten, en één loket in te richten waar bewoners terecht kunnen als de kwaliteit van hun woning te wensen overlaat. Ik geef deze motie graag oordeel Kamer.
De voorzitter:
Akkoord. De motie op stuk nr. 1312 krijgt oordeel Kamer.
Staatssecretaris Van Marum:
Dat is namelijk in lijn met mijn inzet.
De voorzitter:
Dan de motie op stuk nr. 1313. Als die oordeel Kamer krijgt, volstaat dat.
Staatssecretaris Van Marum:
Nee, ik verzoek om deze motie aan te houden tot het volgende commissiedebat van 2 juli, omdat ik uw Kamer volgende week informeer over het onderzoek van het ACVG. Zo niet, dan is mijn oordeel: ontijdig.
De voorzitter:
Ik kijk naar mevrouw Bikker. Zij denkt erover na. Anders is de motie ontijdig. Dan de motie op stuk nr. 1314, het kunstwerk van de heer Bamenga.
Staatssecretaris Van Marum:
Ja, deze handgeschreven motie is inderdaad een kunstwerk. Deze motie krijgt oordeel Kamer. De raden en de Staten zijn betrokken bij de totstandkoming van de agenda's via de zienswijzen en bijeenkomsten. Ik onderzoek samen met de regio hoe dit vorm te geven en daar uitvoering aan te geven.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 1314 krijgt oordeel Kamer. Dan de motie op stuk nr. 1315. O, de heer Bamenga heeft nog een interruptie. Maar de motie heeft toch oordeel Kamer gekregen?
De heer Bamenga (D66):
Ja, ik ben erg blij met de appreciatie van de staatssecretaris. Maar de vraag is even wanneer wij als Kamer hierover terughoren.
Staatssecretaris Van Marum:
We zijn in gesprek met de diverse partijen over de uitvoering van de economische agenda. Ik kan nu niet direct een termijn geven. Zodra dat helder is, zal ik de Kamer daarover informeren.
De voorzitter:
Dan de motie op stuk nr. 1315.
Staatssecretaris Van Marum:
De heer Holman verzoekt de regering om aan de gemeenten Eemsdelta, Het Hogeland, Midden-Groningen, Westerkwartier, Oldambt en Noordenveld per 1 januari 2026 elk 5 miljoen euro beschikbaar te stellen voor dorpsvernieuwing en verbetering van de leefbaarheid, en de besteding van deze middelen via bijvoorbeeld een stichting van bewoners aan de bewoners over te laten. Deze motie wil ik ontraden. De economische en sociale agenda's zijn afgelopen vrijdag door het Rijk, Gedeputeerde Staten en de colleges van B en W vastgesteld. Daarin staat hoe we de generatielange middelen in de komende jaren willen besteden. Als Rijk gaan we niet over de verdeling van de middelen van de agenda's over specifieke gemeenten. De besluitvorming vindt plaats in het kader van beide agenda's. Ik onderschrijf uiteraard wel het belang dat het lid Holman hecht aan investeringen in leefbaarheid en dorpsondersteuning. De sociale en economische agenda bieden dan ook veel ruimte om te investeren in leefbaarheid, ontmoetingsplekken en initiatieven van burgers en regiocentra.
De voorzitter:
Meneer Holman, één korte interruptie.
De heer Holman (NSC):
Nee, dit is geen interruptie. Wat zou de staatssecretaris zeggen als we het wijzigen in een verzoek om daar invulling aan te geven en als we dat verzoek neerleggen bij de commissie die hierover gaat?
De voorzitter:
Wijzigt dat de appreciatie?
Staatssecretaris Van Marum:
Nee.
De voorzitter:
Dat is niet het geval. Dan is de motie op stuk nr. 1315 ontraden. Dan de motie op stuk nr. 1316.
Staatssecretaris Van Marum:
De motie op stuk nr. 1316 betreft de AI-fabriek. De motie verzoekt de regering om de aanvraag inclusief reservering van de benodigde nationale middelen voor 30 juni aanstaande te doen, verzoekt de regering om indien het niet lukt om de aanvraag inclusief reservering van de benodigde rijksmiddelen tijdig te doen de rijksmiddelen die gereserveerd werden voor de AI-fabriek onverkort voor een AI-faciliteit in Nederland gereserveerd te houden zodat het consortium dat de fabriek wil bouwen alternatieve mogelijkheden kan verkennen, en verzoekt de regering om de Kamer in de eerste week van juli op de hoogte te stellen. Ik verzoek de motie aan te houden, anders is die ontraden. Net als de heer Holman zie ik de AI-factory als een project met heel veel prioriteit en als een mooie kans voor Groningen. Ik ben hierover in gesprek met onder anderen de minister van Economische Zaken. Ik zal deze motie naar hem doorgeleiden. Ik zal hem vragen om uw Kamer voor het zomerreces nader te informeren.
De voorzitter:
Meneer Holman, houdt u de motie aan? Ja?
Op verzoek van de heer Holman stel ik voor zijn motie (33529, nr. 1316) aan te houden.
Daartoe wordt besloten.
De voorzitter:
Tot slot de motie op stuk nr. 1317.
Staatssecretaris Van Marum:
De motie op stuk nr. 1317 verzoekt de regering om voor de uitvoering van de sociale en economische agenda zo veel mogelijk gebruik te maken van de bestaande structuren en de overheadkosten zo laag mogelijk te houden. Die motie is van de VVD. Ik geef die motie oordeel Kamer. Dat is ook in lijn met wat ik zelf wil.
De voorzitter:
Oké.
Staatssecretaris Van Marum:
Dan heb ik nog één puntje. Mevrouw Beckerman verwees naar een motie die in 2013 ingediend zou zijn. Dat was in 2023. We zijn weleens wat lang bezig, maar zo lang ook weer niet.
De voorzitter:
Ik dank de staatssecretaris voor zijn aanwezigheid.
De beraadslaging wordt gesloten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20242025-98-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.