Handeling
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 63, item 3 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 63, item 3 |
Raad Algemene Zaken d.d. 18 maart 2025
Aan de orde is het tweeminutendebat Raad Algemene Zaken d.d. 18 maart 2025 (21501-02, nr. 3062).
De voorzitter:
We hebben nog een tweeminutendebat. Ik zie hier al woordvoerders zitten voor een wetgevingsdebat, maar we hebben nog het tweeminutendebat Raad Algemene zaken. Dat is met dezelfde bewindspersoon. Als eerste ga ik het woord geven aan de heer Paternotte. Het vorige tweeminutendebat is dus afgesloten.
De heer Paternotte (D66):
Dank u wel, voorzitter.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat in Hongarije de democratie, rechtsstaat en mediavrijheden steeds verder worden afgebroken;
overwegende dat de Kamer reeds eind 2023 een motie heeft aangenomen die de regering oproept om de artikel 7-procedure tegen Hongarije te intensiveren en toe te werken naar het ontnemen van het stemrecht van de regering-Orbán;
overwegende dat Orbán voortdurend gemeenschappelijk beleid tegen Russische agressie ondermijnt, terwijl de noodzaak voor een krachtig en eensgezind EU-optreden alleen maar is toegenomen;
verzoekt de regering per direct concrete stappen te zetten om de artikel 7-procedure tegen Hongarije verder te brengen en zich daarmee actief in te spannen voor het ontnemen van het Hongaarse stemrecht in de Raden van de EU, en de Kamer uiterlijk bij de Voorjaarsnota te informeren over de ondernomen acties,
en gaat over tot de orde van de dag.
De heer Paternotte (D66):
De tweede motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat Nederland nog niet deelneemt aan het Deense investeringsmechanisme om direct te kunnen investeren in de Oekraïense defensie-industrie, ondanks de breed aangenomen motie-Paternotte/Boswijk die daartoe oproept;
overwegende dat het Deense initiatief met nauwkeurige validatie werkt om maximaal effect van elke euro te verzekeren en dat inmiddels, sinds die motie, onder andere Canada, Noorwegen en Zweden zich erbij hebben aangesloten;
overwegende dat de noodzaak van wapenproductie in Oekraïne groot is, zeker nu de VS hebben aangegeven geen nieuw steunpakket meer te willen maken;
overwegende dat directe investeringen in de Oekraïense defensie de meest efficiënte manier zijn om Oekraïne zo snel mogelijk te voorzien van de benodigde steun;
verzoekt de regering deel te gaan nemen aan het Deense investeringsmechanisme in de Oekraïense defensie-industrie, en de uitwerking hiervan uiterlijk voor het einde van deze maand met de Kamer te delen,
en gaat over tot de orde van de dag.
De heer Markuszower (PVV):
Voorz...
De voorzitter:
Meneer Markuszower, u bent geen deelnemer aan het debat. U wilt interrumperen, maar dat kan niet, tenzij u had deelgenomen aan het commissiedebat, maar dat is volgens mij niet het geval.
Dit zijn de ingediende moties.
De heer Paternotte (D66):
Ik weet niet of de heer Markuszower aan het schriftelijk overleg heeft deelgenomen. Nee? Oké. Jammer.
Voorzitter. Ik zou nog het volgende willen vragen. De Raad Algemene Zaken bereidt de Europese Raad voor die volgende week plaatsvindt. Bij die Europese Raad zal de minister-president worden aangesproken op de motie-Eerdmans. Ik stel dus nogmaals de vraag aan deze minister — ik denk dat het in dit geval absoluut deel van de orde uitmaakt — hoe hij reageert bij de Raad Algemene Zaken als hij de vraag krijgt of Nederland nog steeds achter ReArm Europe staat of dat de motie van de heer Eerdmans betekent dat wij ons als enige land afzijdig houden bij deze stappen voor de Europese defensie.
Dank u wel, voorzitter.
De voorzitter:
Dank. Daarmee zijn we aan het einde van de termijn van de Kamer gekomen. De minister wil gelijk door. De moties worden nog geprint, maar ik denk dat de minister goed geluisterd heeft. Dan gaan we gewoon door. Dan geef ik de minister van Buitenlandse Zaken het woord.
Minister Veldkamp:
Voorzitter. Ik heb getracht goed te luisteren en te noteren wat de moties betreffen. Ik begin met de motie op stuk nr. 3079, van de heren Paternotte en Van Campen, met betrekking tot Hongarije en de artikel 7-procedure. Die inzet pleegt de Nederlandse regering, dus daarmee krijgt de motie oordeel Kamer.
Dan de andere motie, die op stuk nr. 3080, van de heer Paternotte en anderen, over het Deense en Nederlandse model van de defensie-industrie inschakelen in Oekraïne, via de militaire steun aan Oekraïne. We hebben een model dat Nederland hanteert. We hebben een model dat Denemarken hanteert. Ik ga even voorbij aan alle technische details, want dan zou ik echt een schorsing van tien minuten moeten hebben. Ik ontraad de motie. Het Deense model loopt via de Oekraïense overheid. Nederland werkt direct met het Oekraïense bedrijfsleven. Binnen de Nederlandse regels is direct inkopen bij de Oekraïense industrie de snelste en meest praktische manier om militaire productie tot stand te brengen. Het Nederlandse model ontlast de schaarse Oekraïense overheidscapaciteiten en vermindert het corruptierisico, zeg ik er persoonlijk bij. De Nederlandse aanpak wordt met belangstelling gevolgd. Ook Oekraïne is daar positief over. We blijven in overleg met Denemarken. Denemarken kijkt naar ons en wij kijken naar hen. We bekijken wat het meest effectief is.
De heer Paternotte (D66):
De Deense ambassadeur liet vorige week bij de rondetafel over militaire steun aan Oekraïne zien dat Denemarken inmiddels meer dan 200 miljoen euro via dit mechanisme heeft geïnvesteerd. Ik vind het Nederlandse model natuurlijk ook prima, maar hoeveel hebben wij dan nu geïnvesteerd in de Oekraïense defensie-industrie? Daar krijgen we eigenlijk steeds geen duidelijk antwoord op.
Minister Veldkamp:
Ik heb de cijfers hier niet bij de hand, maar uit mijn hoofd zeg ik dat alleen al de dronesamenwerking tussen Nederland en Oekraïne 400 miljoen betreft. De premier heeft vorige week aan president Zelensky toegezegd dat we op 700 miljoen gaan zitten voor dergelijke samenwerking. Nederland doet dus substantieel veel. De Oekraïense minister van Defensie is zeer recentelijk, vorige week vrijdag nog, in Den Haag geweest. Die samenwerking is uitstekend. Het Deense model heeft voordelen. Het Nederlandse model heeft ook voordelen. We gaan nu niet een competitie aan met Denemarken. We proberen van elkaar te leren. Wat is het beste investeringsmechanisme? We betrekken inderdaad de Oekraïense defensie-industrie, juist ook omdat we daarmee de capaciteit van de Oekraïense defensie-industrie versterken.
De voorzitter:
De heer Van der Burg. Nee? O, dan maakte u een schijnbeweging. De minister gaat door met zijn betoog.
Minister Veldkamp:
Er was nog een vraag van de heer Paternotte. Het betreft de motie-Eerdmans. Ik heb eerder gezegd dat die geen onderdeel was van de beraadslaging, ook bij dit commissiedebat niet. Wat de Europese Raad betreft zal er naar aanleiding van deze motie een brief naar de Kamer gaan die uitgebreid op de inhoud van de problematiek ingaat. De Kamer krijgt ook het verslag van de vorige Europese Raad, de geannoteerde agenda van de aanstaande Europese Raad en het verslag van de bijeenkomst van de ministers van Financiën, de Ecofin van 11 maart jongstleden. Daarmee zal voldoende materiaal aan de Kamer worden toegezonden om volgende week het debat met de premier aan te kunnen gaan over wat er voor de Europese Raad staat geagendeerd.
De voorzitter:
Ik word door de Griffie geïnformeerd dat in het verslag van het schriftelijk overleg, waar dit tweeminutendebat over gaat, de minister wel op dit onderwerp is ingegaan.
Minister Veldkamp:
Goed dat u mij corrigeert, voorzitter. Het klopt inderdaad dat daar wel op is ingegaan. Maar ik geef u hierbij aan dat er volgende week een plenair debat met de premier is naar aanleiding van de Europese Raad. Op dit moment vindt, zoals u weet, politiek overleg plaats. Over hoe daarin de eindafweging zal plaatsvinden hoe met de motie wordt omgegaan, zal de Kamer spoedig worden geïnformeerd in een brief aan de Kamer. In combinatie met de andere verslagen, geannoteerde agenda's en dergelijke die ik heb genoemd, zal de Kamer daarmee voldoende materiaal hebben voor het debat komende week met de premier.
De voorzitter:
Kort, de heer Paternotte.
De heer Paternotte (D66):
De minister geeft aan dat er politiek overleg plaatsvindt. Ik las in kranten wel geruchten dat het gelekt zou zijn, maar het is goed dat hij nu bevestigt dat er politiek overleg plaatsvindt. Misschien kan hij ons vertellen in welke samenstelling dat politiek overleg plaatsvindt. Wij zouden graag zien dat de volgende keer de minister van Buitenlandse Zaken, die ons vertegenwoordigt, ook daarbij aangesloten is. Ik zou hem het volgende willen vragen. Hij heeft eerder vandaag aangegeven dat hij moties niet wilde steunen, omdat Nederland zich niet moet isoleren binnen Europese Raden. Wat is het effect van de isolatie waar Nederland zichzelf in zou plaatsen, als het kabinet de motie-Eerdmans zou uitvoeren?
Minister Veldkamp:
Ik ga nu niet vooruitlopen op een politieke eindafweging die nog wordt gemaakt. De Kamer gaat een uitgebreide brief krijgen naar aanleiding van de motie-Eerdmans, een verslag van de vorige Europese Raad, een geannoteerde agenda voor de komende Europese Raad en een verslag van de bijeenkomst van de ministers van Financiën. Daarmee zal zij voldoende materiaal hebben om een discussie te kunnen aangaan.
De voorzitter:
Afrondend.
De heer Paternotte (D66):
Het wordt dus niet alleen een brief; het wordt zelfs een uitgebreide brief. Ik word er niet minder ongerust op, want volgens ons dit echt wel een groot probleem voor het Nederlands aanzien. Ik sprak gisteren veel mensen die zeiden: wat gebeurt er nu in Nederland? Ik denk dat de minister ook heel goed moet weten wat je doet als je je bij zo'n belangrijk vraagstuk over Europese veiligheid in een isolement brengt.
Een vraag die ik nog heb, is wat zijn antwoord zal zijn als zijn collega's bij de Raad Algemene Zaken hem vragen: staat Nederland nog achter ReArm Europe? Ik hoop dat zijn antwoord zal zijn: ja.
Minister Veldkamp:
We gaan zien wat er in deze brief, in de eindafweging komt te staan die naar de Kamer zal gaan. Mede naar aanleiding daarvan zal Nederland positie kunnen kiezen in de Raad Algemene Zaken. Ik zal zelf niet bij de Raad Algemene Zaken kunnen zijn, omdat ik Zijne Majesteit de Koning begeleid op staatsbezoek aan het buitenland.
De voorzitter:
Daarmee zijn we aan het einde gekomen van dit tweeminutendebat.
De beraadslaging wordt gesloten.
De voorzitter:
Over beide moties gaan we stemmen na de lunch, net als over de moties die eerder zijn ingediend bij het tweeminutendebat Raad Buitenlandse Zaken. We gaan een ogenblik schorsen en daarna gaan we door met een wetsvoorstel over de Jeugdwet. We zijn geschorst.
De vergadering wordt van 11.36 uur tot 11.40 uur geschorst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20242025-63-3.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.