Handeling
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 28, item 15 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 28, item 15 |
Stemmingen moties begroting Justitie en Veiligheid 2025
Aan de orde zijn de stemmingen over moties, ingediend bij de behandeling van het wetsvoorstel Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2025,
te weten:
-de motie-Lahlah/Van Nispen over de subsidietaakstelling voor het Juridisch Loket schrappen om te kunnen voldoen aan de behoefte van rechtzoekenden (36600-VI, nr. 66);
-de motie-Lahlah c.s. over een plan van aanpak om de rechtsstaat te bewaken en te versterken (36600-VI, nr. 67);
-de motie-Mutluer over de impact in kaart brengen van het structurele tekort op de gemeentelijke uitvoering van veiligheidsopgaven en oplossingen daarvoor aandragen (36600-VI, nr. 68);
-de motie-Mutluer/Boswijk over scenario's om extra boa's op straat te krijgen en de samenwerking tussen politie en boa's te verstevigen (36600-VI, nr. 69);
-de motie-Mutluer c.s. over een onderzoek naar hoe werken bij de recherche aantrekkelijker kan worden gemaakt (36600-VI, nr. 70);
-de motie-Mutluer over samen met de nationale politie een aparte specialistische opleiding voor opsporing opzetten (36600-VI, nr. 71);
-de motie-Emiel van Dijk over een voorstel om ngo's die als schakel binnen de mensensmokkel- en mensenhandelketen een cruciale rol spelen te verbieden (36600-VI, nr. 72);
-de motie-Emiel van Dijk over het verbieden van ngo's die zich actief bezighouden met migrantensmokkel (36600-VI, nr. 73);
-de motie-Van der Werf/Bruyning over samen met lokale overheden, politie en OM ervoor zorgen dat huiselijk geweld als high-impact crime wordt gezien (36600-VI, nr. 74);
-de motie-Van der Werf/Bruyning over het aanstellen van een nationaal coördinator huiselijk geweld en kindermishandeling (36600-VI, nr. 76);
-de motie-Van der Werf c.s. over toekomstig daderschap voorkomen door risicoprofielen voor plegerschap van huiselijk geweld op te stellen (36600-VI, nr. 77);
-de motie-Michon-Derkzen over in de halfjaarrapportage ondermijning in 2025 rapporteren over de resultaten van de Taskforce gegevensdeling (36600-VI, nr. 78);
-de motie-Michon-Derkzen over een onderzoek naar de uitbreiding van de uitrusting en de gewelds- en verdedigingsmiddelen van de mobiele eenheid (36600-VI, nr. 79);
-de motie-Michon-Derkzen c.s. over een doorlichting van de politiebegroting inclusief de Politieacademie aan de hand van de Handreiking controle begroting en verantwoording (36600-VI, nr. 80);
-de motie-Michon-Derkzen c.s. over een plan van aanpak om de publiek-private samenwerking op winkeldiefstal te verbeteren (36600-VI, nr. 81);
-de motie-Michon-Derkzen c.s. over een plan van aanpak voor het doorontwikkelen van de integrale aanpak online fraude (36600-VI, nr. 82);
-de motie-Boswijk c.s. over in kaart brengen in welke gemeenten waar ondermijning en uitbuiting veelvuldig voorkomen een interventieteam als het HEIT behulpzaam kan zijn (36600-VI, nr. 83);
-de motie-Boswijk c.s. over onderzoeken hoe een efficiënte uitwisseling van boa's tussen gemeenten geregeld kan worden (36600-VI, nr. 84);
-de motie-Six Dijkstra/Michon-Derkzen over op basis van de weerbaarheidsmatrix van het WODC komen tot standaarden voor het basisweerbaarheidsniveau van Nederlandse organisaties en processen (36600-VI, nr. 85);
-de motie-Palmen/Van Nispen over een brief over de stand van zaken rond de aanbevelingen van de commissie-Silvis (36600-VI, nr. 87);
-de motie-Van Nispen/Mutluer over een deel van het extra geld voor nationale veiligheid bestemmen voor de aanpak van fraude, corruptie en witteboordencriminaliteit (36600-VI, nr. 88);
-de motie-Van Nispen/Michon-Derkzen over het effect van de bezuiniging op de rampenbestrijding en de brandweer in kaart brengen (36600-VI, nr. 90);
-de motie-Van Nispen/Palmen over een landelijk dekkend netwerk voor mensen met sociaal-juridische problematiek (36600-VI, nr. 91);
-de motie-Van Nispen over scenario's uitwerken voor de oprichting van een sociaal notariaat (36600-VI, nr. 92);
-de motie-Helder c.s. over een voorstel om het knelpunt van politie-inzet bij geringe strafbare feiten op te lossen (36600-VI, nr. 93);
-de motie-Helder/Ellian over onttrekking aan een opgelegde gevangenisstraf strafbaar stellen (36600-VI, nr. 94);
-de motie-El Abassi over steun uitspreken aan de islamitische gemeenschap en het kabinet oproepen zich maximaal te blijven inzetten voor haar veiligheid en bescherming (36600-VI, nr. 95);
-de motie-El Abassi over de tekortkomingen die worden genoemd in het Ombudsmanrapport "Blind vertrouwen?" met spoed aanpakken (36600-VI, nr. 97);
-de motie-Teunissen over in kaart brengen hoe het meldpunt 144 bij de politie kan worden versterkt en ernaar streven dat de noodgedwongen afgeschaalde taken weer kunnen worden opgepakt (36600-VI, nr. 98);
-de motie-Diederik van Dijk c.s. over voorstellen om de taskforce Onze hulpverleners veilig rijksbreed te waarborgen (36600-VI, nr. 100);
-de motie-Diederik van Dijk over het onderzoek naar rechterlijke dwangsommen in asielzaken uitbreiden naar dwangsommen in de gehele rechtsketen (36600-VI, nr. 101);
-de motie-Ceder c.s. over in de kabinetsvisie op sekswerk ingaan op mogelijkheden voor het tegengaan van arbeidsmigratie in het kader van prostitutie (36600-VI, nr. 102);
-de motie-Ceder/Bikker over het platform en de lokale aanpakken versterken om drugscriminaliteit in kleine zeehavens tegen te gaan (36600-VI, nr. 103);
-de motie-Ceder c.s. over de Nationaal Rapporteur Verslavingen toegang verlenen tot dezelfde data als de Kansspelautoriteit zodat deze onderzoek kan doen naar gokgedrag en gokverslaving (36600-VI, nr. 104);
-de motie-Eerdmans over middels een AMvB de derde waarnemer bij preventief fouilleren uit het handelingskader politie halen (36600-VI, nr. 106);
-de motie-Eerdmans over de inzet van lokagenten tegen antisemitisme (36600-VI, nr. 107);
-de motie-Eerdmans/Diederik van Dijk over niet bezuinigen op de uitvoeringsdiensten van het OM, de rechtspraak, de DJI en de politie (36600-VI, nr. 108);
-de motie-Eerdmans over de verkoop en het afsteken van siervuurwerk uit de categorie F3 weer toestaan tijdens oud en nieuw (36600-VI, nr. 109).
(Zie vergadering van 21 november 2024.)
De voorzitter:
Op verzoek van mevrouw Mutluer stel ik voor haar motie (36600-VI, nr. 71) aan te houden.
Daartoe wordt besloten.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat ondanks de toename van taken en bevoegdheden voor gemeenten in het kader van handhaving van de openbare orde en veiligheid de investeringen daarbij achtergebleven zijn;
overwegende dat er uit cijfers van het ministerie van Justitie en Veiligheid blijkt dat er voor gemeentelijke uitvoering van diverse veiligheidsopgaven, waaronder extra boa's voor het openbare orde en veiligheidsdomein, samenwerking tussen partners en Bibob- en vergunningaanvragen een structureel tekort bestaat;
verzoekt de regering om in samenspraak met de VNG in kaart te brengen welke impact en effect dit structureel tekort op de gemeentelijke uitvoering van veiligheidsopgaven heeft,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de afgelopen jaren onder meer door de capaciteitstekorten bij de politie veel meer taken door boa's moeten worden uitgevoerd om onze wijken veilig en leefbaar te houden;
van mening dat het belangrijk is dat de samenwerking tussen politie en boa's verder wordt geprofessionaliseerd, met name ten aanzien van communicatie, informatiesystemen en bevoegdheden;
verzoekt de regering om bij de beschouwing op het boa-stelsel ook verschillende scenario's uit te werken om extra boa's op straat te krijgen en de doorontwikkeling van de samenwerking met de politie te verstevigen, en de Kamer hier voor de Voorjaarsnota over te informeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat meldpunt 144 een onmisbare speler is bij het aanpakken van dierenmishandeling en een belangrijke signaleringsfunctie heeft voor huiselijk geweld en de verwaarlozing van kinderen;
constaterende dat het meldpunt vorig jaar een recordaantal meldingen kreeg, maar hun taken noodgedwongen moest afschalen omdat ze niet genoeg capaciteit hebben om al deze meldingen goed af te handelen;
overwegende dat de politie zelf vraagt om versterking en uitbreiding van het meldpunt;
overwegende dat er een "businesscase" wordt ontwikkeld voor de toekomst van het meldpunt, maar de Kamer hierover niet is geïnformeerd;
verzoekt de regering om met een plan van aanpak te komen over hoe het meldpunt 144 bij de politie kan worden versterkt en ernaar te streven dat de noodgedwongen afgeschaalde taken weer kunnen worden opgepakt, waaronder de mogelijkheid tot doorvraag bij de melder en 24/7 bereikbaarheid van het meldpunt;
verzoekt de regering de Kamer actief te informeren over de "businesscase" die wordt ontwikkeld voor de toekomst van meldpunt 144,
en gaat over tot de orde van de dag.
De motie-Diederik van Dijk (36600-VI, nr. 101) is in die zin gewijzigd dat zij thans is ondertekend door de leden Diederik van Dijk en Eerdmans.
Ik stel vast dat wij nu over deze gewijzigde moties kunnen stemmen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66 en FVD voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, het CDA en FVD voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, DENK, Volt, D66, de ChristenUnie, de SGP, het CDA en FVD voor deze gewijzigde motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, DENK, Volt, D66, de ChristenUnie, de SGP, het CDA en JA21 voor deze gewijzigde motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
De voorzitter:
Ik constateer dat deze motie met algemene stemmen is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van JA21, FVD en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van JA21, FVD en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
De voorzitter:
Ik constateer dat deze motie met algemene stemmen is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, het CDA en JA21 voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de VVD, JA21 en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de VVD, BBB, JA21, FVD en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de fractie van DENK ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de VVD, BBB, JA21 en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, het CDA, de VVD, BBB, JA21, FVD en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de VVD, BBB, JA21, FVD en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de fractie van de PvdD ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, de VVD, BBB, JA21, FVD en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de fractie van het CDA ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat deze motie met algemene stemmen is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat deze motie met algemene stemmen is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat deze motie met algemene stemmen is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, het CDA, de VVD, BBB, JA21, FVD en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de fractie van de SGP ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA en de VVD voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de VVD, JA21, FVD en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de fractie van BBB ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, het CDA, de VVD en FVD voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, het CDA, de VVD en BBB voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de VVD, BBB, JA21, FVD en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de fractie van de PvdD ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de VVD, BBB, JA21 en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, het CDA en FVD voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, het CDA en FVD voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, de ChristenUnie, JA21, FVD en de PVV voor deze gewijzigde motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat deze motie met algemene stemmen is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van NSC, de SGP, het CDA, JA21, FVD en de PVV voor deze gewijzigde motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de VVD, BBB, JA21, FVD en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de fractie van D66 ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de VVD, BBB, JA21 en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de fractie van FVD ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, DENK, Volt, D66, NSC, de ChristenUnie, de SGP, het CDA, de VVD, BBB, JA21 en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de fractie van FVD ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SGP, BBB, JA21, FVD en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de ChristenUnie, de SGP, de VVD, JA21 en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van de SP, GroenLinks-PvdA, de PvdD, Volt, D66, de ChristenUnie, de SGP, JA21, FVD en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is aangenomen.
De voorzitter:
Ik constateer dat de leden van de fracties van JA21, FVD en de PVV voor deze motie hebben gestemd en de leden van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
Mevrouw Bikker, iets over het vuurwerk?
Mevrouw Bikker (ChristenUnie):
Dat zou u wel willen, voorzitter! Het is al even geleden, maar bij de motie-Lahlah op stuk nr. 66, aan het begin van de stemmingen onder dit punt, wil de ChristenUniefractie geacht worden voor te hebben gestemd.
De voorzitter:
De heer Emiel van Dijk.
De heer Emiel van Dijk (PVV):
Bij de motie op stuk nr. 108, onder punt 13, over de begroting van Justitie en Veiligheid voor 2025, willen wij worden geacht tegen te hebben gestemd.
De voorzitter:
Dat wordt vermeld in de Handelingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20242025-28-15.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.