Handeling
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 100, item 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2024-2025 | nr. 100, item 2 |
Tweeminutendebat Jaarverslag BZK inzake Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Aan de orde is het tweeminutendebat Jaarverslag van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2024 voor wat betreft de onderwerpen die zien op Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening.
De voorzitter:
Ik wil graag beginnen met het tweeminutendebat Jaarverslag van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2024. Er hebben zich twee sprekers gemeld. Als eerste wil ik graag het woord geven aan mevrouw Welzijn van Nieuw Sociaal Contract.
Mevrouw Welzijn (NSC):
Dank u wel, voorzitter. Er was een meerderheid voor het schriftelijk afdoen van de slotwet. Ik mocht daar rapporteur van zijn namens de vaste Kamercommissie, samen met de heer Gabriëls. Er valt veel over op te merken, maar ik houd het in dit geval bij twee moties die ik zal uitspreken.
De eerste motie gaat over de 5 miljard voor de woningbouw.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat er sprake is van een oplopend woningtekort van meer dan 400.000 woningen;
constaterende dat er 5 miljard euro is gereserveerd ten aanzien van de woningbouwopgave om dit woningtekort aan te pakken;
constaterende dat de Algemene Rekenkamer stelt dat het budget van 2 miljard euro voor de renovatie van het Binnenhof naar alle waarschijnlijkheid overschreden zal worden;
verzoekt de minister om bij overschrijding van de 2 miljard euro de dekking van extra middelen niet te vinden in de gereserveerde 5 miljard euro voor de woningbouw,
en gaat over tot de orde van de dag.
Mevrouw Welzijn (NSC):
De tweede motie ziet op de voortgang van de woningbouw, specifiek als het gaat over ouderenwoningen.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat de woningbouwopgave van 290.000 woningen voor ouderen achterloopt;
overwegende dat ouderen een woning met elkaar zouden willen delen maar om verschillende redenen, waaronder financiële redenen, tegengehouden worden;
overwegende dat wanneer ouderen een woning zullen delen er extra woningen vrijkomen en de doorstroming op de woningmarkt verder op gang komt;
verzoekt de regering de mogelijkheden te verkennen om woningdelen voor ouderen aantrekkelijker te maken, en voor oktober de uitkomsten van deze verkenning met de Kamer te delen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Mevrouw Welzijn (NSC):
Dank u wel, voorzitter.
De voorzitter:
Dank u wel. Dan wil ik graag de heer De Hoop vragen om naar voren te komen. Hij zal spreken namens GroenLinks-PvdA.
De heer De Hoop (GroenLinks-PvdA):
Dank, voorzitter. Ik heb één motie.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat veel geplande woningbouwprojecten nog niet op gang zijn gekomen;
constaterende dat de minister heeft aangegeven dat meerdere oorzaken aan deze vertraging ten grondslag liggen maar het overzicht van de belangrijkste oorzaken nog ontbreekt;
overwegende dat deze oorzaken sterk uiteenlopen, van stikstof rondom de Veluwe tot netcongestie in Zoetermeer;
overwegende dat het belangrijk is om te weten welke oorzaken het meest hardnekkig zijn, om de woningbouw snel op te kunnen lossen;
verzoekt de regering een lijst te maken van alle stokkende grote woningbouwprojecten waarbij het Rijk betrokken is en daarbij een overzicht te leveren van de oorzaken;
verzoekt de regering deze lijst zo snel mogelijk met de Kamer te delen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Dank u wel. Dan kijk ik even naar de minister. Ze heeft vijf minuten nodig. Dan kunnen we ook even de moties ronddelen. Ik schors de vergadering voor vijf minuten.
De vergadering wordt van 10.23 uur tot 10.28 uur geschorst.
De voorzitter:
Ik heropen de vergadering. Aan de orde is de appreciatie van de drie moties die zijn ingediend bij het tweeminutendebat over het jaarverslag van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Ik geef het woord aan de minister.
Minister Keijzer:
Dank, voorzitter. De motie-Welzijn/Grinwis op stuk nr. 17 vraagt mij de dekking van een overschrijding van het budget dat voor het Binnenhof in de boeken staat, niet te vinden in de gereserveerde 5 miljard voor de woningbouw. Deze motie ondersteunt mijn beleid, maar die hebben we volgens mij niet meer. Ik zou de motie daarom overbodig kunnen noemen. Mijn voornemen is echt om die 5 miljard voor woningbouw in te zetten, voor verschillende financiële instrumenten voor de bouw van nieuwe woningen. De 5 miljard uit het hoofdlijnenakkoord zijn al gereserveerd voor die verschillende instrumenten. Hierover heb ik uw Kamer op 19 mei geïnformeerd. Er is dus geen ruimte om binnen die 5 miljard geld vrij te maken voor de renovatie van het Binnenhof.
De voorzitter:
De motie op stuk nr. 17 van mevrouw Welzijn krijgt het oordeel overbodig.
Minister Keijzer:
Ja.
De motie op stuk nr. 18 van mevrouw Welzijn verzoekt de regering om de mogelijkheden te verkennen om woningdelen voor ouderen aantrekkelijk te maken en de uitkomsten van deze verkenning voor oktober met de Kamer te delen. Oordeel Kamer, voorzitter. Ik verwacht voor de zomer de uitkomsten van de kosten-batenanalyse AOW van de minister van SZW. Op dit moment loopt bij de corporatie SOR in Rotterdam een pilot woningdelen. Op basis van die bevindingen kan ik dit najaar voor u op een rij zetten welke mogelijkheden ik zie om woningdelen voor ouderen te stimuleren. Als ik de motie zo mag lezen, geef ik die oordeel Kamer.
Tot slot heb ik nog de motie op stuk nr. 19 van de heer De Hoop. In de tweede overweging van deze motie staat dat een overzicht van de belangrijkste oorzaken van het stokken van de woningbouw ontbreekt. Dat is niet zo. Dat is er wel. Dat is bijvoorbeeld stikstof, dat is bijvoorbeeld infrastructuur, dat betreft bijvoorbeeld de vraag of alle eisen die gesteld zijn ook uit kunnen, dus of het uiteindelijk is rond te rekenen. Tot het moment waarop de rekenkundige ondergrens is verhoogd, is het bij heel veel locaties stikstof. Had ik infrastructuur al gezegd, voorzitter? Dus dat ten eerste.
Ten tweede vraagt de heer De Hoop mij om een nieuwe lijst te maken. Bij grote projecten waarbij het Rijk betrokken is, grijpen wij in waar dat nodig is. Zie ook mijn doorbrakenaanpak. Daarover heb ik recent een brief naar de Kamer gestuurd. Dit wordt toch echt wel iets wat u vaker van mij zult horen: ik probeer de capaciteit in te zetten, simpel gezegd, voor bestemmingsplannen en bouwvergunningen. Dat doe ik liever niet voor het maken van nieuwe lijstjes. Vandaar dat ik deze motie ontraad.
De voorzitter:
De motie-De Hoop op stuk nr. 19 is ontraden. Meneer De Hoop, ik geef u de gelegenheid om hierover één vraag te stellen. We hebben nog heel veel op de agenda staan. Mijn verzoek is dus of dat kort kan.
De heer De Hoop (GroenLinks-PvdA):
Jazeker, voorzitter. Ik vind het wel een beetje ingewikkeld dat een kabinet dat zelf heel erg bezuinigt op de eigen ambtelijke capaciteit, dat heel vaak gebruikt als argument om niet tegemoet te komen aan verzoeken van de Kamer. Maar dat parkeer ik even. Het verschil tussen mijn verzoek en wat er ligt, is dat wij echt een overzicht per project willen: hoeveel woningen worden niet gebouwd door stikstof, hoeveel niet door netcongestie? Er is wel een lijst van oorzaken, maar daarbij is niet gespecificeerd hoeveel wordt veroorzaakt door stikstof en hoeveel door netcongestie. Ik denk dat dat behulpzaam is en iets anders is dan wat er nu ligt.
Minister Keijzer:
En toch. In de motie staat "stikstof rondom de Veluwe" en "netcongestie in Zoetermeer". Het is vrij eenvoudig op te zoeken om welke woningbouwlocaties en hoeveel woningen het daar gaat. Wat schiet je ermee op als ik dat voor heel Nederland op papier zet? Laat mij nou samen met de collega's in het kabinet werken aan het oplossen van netcongestie en stikstof. Nou, dat laatste, het verhogen van de rekenkundige ondergrens, doe ik samen met Femke Wiersma. Het eerste, netcongestie, doe ik samen met de minister van KGG. De wet die we vanmiddag behandelen, biedt ook mogelijkheden voor het versnellen van bezwaar en beroep. In de Woontopafspraken is opgenomen dat we netbewust gaan bouwen. Ik denk dat dat effectiever is dan een nieuwe lijst maken. Dus vandaar mijn ontraden, voorzitter.
De voorzitter:
Dank u wel. Dan hebben we hierbij de appreciatie van alle drie de moties. Dat betekent dat we aan het einde zijn gekomen van de beraadslagingen over dit onderwerp.
De beraadslaging wordt gesloten.
De voorzitter:
De moties zullen dinsdag in stemming worden gebracht.
Ik wil graag direct door naar de volgende, maar ik wil eerst even de Kamerleden-woordvoerders naar voren vragen voor een overleg over het volgende debat.
De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20242025-100-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.