5 Regeling van werkzaamheden

De voorzitter:

Ik stel voor om dinsdag aanstaande ook te stemmen over de brief van de vaste commissie voor Europese Zaken met betrekking tot het plaatsen van een parlementair behandelvoorbehoud bij het EU-voorstel inzake de verordening tot reductie van broeikasgasemissies van luchtvaartuigen COM (2017) 54 (34697, nr. 1). 

Aangezien voor de volgende stukken de termijn is verstreken, stel ik vast, dat wat deze Kamer betreft, de daarbij ter stilzwijgende goedkeuring overgelegde stukken zijn goedgekeurd: 

34667-(R2086)-1; 34671-1. 

Aangezien voor de volgende stukken de termijnen zijn verstreken, stel ik voor om deze stukken voor kennisgeving aan te nemen: 

32043-324; 27926-267; 27926-261; 32847-213; 32847-227; 34228-16; 2847-280; 29544-766; 32757-138; 32440-91; 34401-5; 34578-8; 29544-743. 

Tot slot stel ik voor om de volgende stukken van de stand van werkzaamheden af te voeren: 

34550-X-75; 34550-X-70; 34550-X-67; 34550-X-71; 34550-X-72; 34550-X-69; 34550-X-64; 34550-X-73; 34550-X-63; 34550-X-57; 34550-X-68; 34550-X-55; 34550-X-53; 34550-X-52; 32761-65; 24587-593; 29407-179; 33750-VI-86; 28684-398; 19637-1751; 32623-119; 19637-1750; 29279-180; 19637-1754; 31753-67; 33750-VI-92; 29628-425; 33742-6; 33750-VI-111; 28638-110; 33311-9; 29279-194; 2008Z06351; 28684-401; 31200-XVII-41; 29528-6; 32123-VI-72; 31117-38; 28642-50; 27062-65; 32500-VI-120; 33240-VI-7; 32761-71; 29279-207; 29279-208; 29628-471; 29754-268; 34000-VI-7; 33836-6; 24587-606; 29398-409; 33488-13; 33745-9; 32382-33; 33542-13; 22112-1851; 24036-407; 33750-VI-122; 32317-237; 31753-85; 29270-92; 33750-VI-123; 32317-240; 32317-241; 29282-198; 29279-202; 33512-5; 19637-1630; 32382-15; 19637-1699; 32840-14; 19637-1701; 30517-26; 33032-18; 28638-100; 33750-VI-5; 2013Z19473; 31839-315; 33199-3; 30573-121; 33750-VI-10; 19637-1745; 19637-1749; 33750-VI-24; 30240-23; 32317-363; 2015Z22637; 19637-2106; 32637-216; 34350-VI-3; 24557-137; 34300-VI-75; 34237-(R2054)-10; 34300-VI-82; 31477-9; 2015Z16145; 33199-11; 2015Z16933; 34236-6; 34300-VI-8; 32761-87; 34088-22; 29628-582; 29279-240; 29936-39; 33199-8; 2015Z08664; 34067-9; 29279-244; 24077-354; 33709-10; 21501-33-549; 32317-312; 32317-311; 28638-127; 33602-5; 32317-260; 34006; 34168; 33953; 33177; 33122; 34393; 34293-7; 34293-19; 34293-17; 34300-XVIII-48; 34453-7; 34468-8; 34475-XVIII-1; 34479-16; 34548-31; 34550-XVIII-40; 34620-XVIII-3; 34550-XVIII-5; 34620-2; 34313; 34004; 34136; 33827; 33792; 33734; 28684-492; 33835-46; 33037-188; 22112-2289; 28807-208; 28625-241; 21501-32-962; 21501-32-970; 34532-98; 33037-187; 33037-189; 22112-2272; 28807-207; 34532-99; 22112-2266; 31125-71; 31125-74; 31125-72; 27926-230; 22112-2227; 21501-03-102; 29754-414; 33763-124; 33763-122; 33763-127; 33763-123; 32678-37; 25657-283; 25657-284; 25657-282; 33997-92; 30952-267; 31936-382; 31936-381; 31936-380; 34550-XII-69; 24804-93; 22112-2303; 32429-5; 2017Z02773; 31482-103; 34550-V-67; 29521-340; 31476-15; 31765-248; 31765-234; 25424-327; 33898-3; 31765-169; 31476-9; 31015-132; 31839-561; 31015-131; 31839-560; 31839-535; 31839-559; 31839-558; 31839-557; 32793-244; 31839-555; 31839-538; 31839-541; 31839-536; 34300-XVI-164; 22112-2286; 21501-34-268; 21501-34-266; 21501-34-267; 21501-34-269; 2017Z02575; 2017Z02525; 34550-IIB-6; 34396-5; 34255-10; 29544-689; 33931-11; 29818-41; 29502-116; 29544-682; 34300-XV-13; 21501-31-410; 34300-XV-6; 26448-572; 26448-571; 22112-2159; 28719-98; 25883-275; 34378-9; 22112-2141; 22112-2149; 34396-21; 26448-563; 34351-16; 29544-711; 2016Z06078; 27581-52; 29453-414; 29453-416; 29453-417; 29453-419; 29453-425; 29453-429; 29659-141; 29659-143; 31490-202; 31490-205; 32757-118; 32757-135; 32847-276; 32847-279; 34228-17; 30139-173; 25928-73; 27830-197; 34550-XII-68; 34300-IV-28; 34300-IV-69; 34300-IV-71; 34475-H-1; 34475-IV-1; 34550-IV-5; 34475-IV-6; 34550-IV-7; 34550-IV-8; 34620-IV-3; 22112-2267; 34298-17; 22112-2265; 21501-30-389; 34526-3; 34532-96; 31305-220; 28807-204; 22112-2254; 21501-33-617; 34284-9; 21501-30-387; 34532-42; 34284-10; 21501-30-385; 22112-2228; 33348-192; 33576-89; 22112-2223; 31793-161; 34550-XIII-10; 34532-24; 34532-18; 33529-311; 34298-14; 33529-310; 33576-88; 22112-2215; 32761-107; 2016Z17963; 22112-2210; 21501-32-944; 30196-474; 21501-32-943; 30196-473; 21501-32-942; 32813-123; 21501-30-382; 31379-20; 32849-84; 33979-141; 32627-24; 21501-32-941; 30991-32; 25268-137; 21501-30-381; 21501-32-940; 21501-32-938; 22112-2187; 33576-87; 29659-144; 2016Z15263; 2016Z15266; 21501-33-612; 21501-30-380; 25268-136; 21501-32-937; 33576-85; 31239-220; 21501-32-936; 22112-2172; 22112-2176; 21501-33-610; 22112-2173; 21501-32-934; 21501-32-933; 27858-369; 22112-2163; 21501-30-379; 32637-245; 22112-2166; 33037-178; 32201-85; 22112-2168; 25422-151; 22112-2167; 28625-237. 

Op verzoek van de D66-fractie benoem ik: 

  • -in de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken de leden Van Eijs en Van Engelshoven tot lid in de bestaande vacatures; 

  • -in de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken de leden Belhaj en Bouali tot lid in de bestaande vacatures; 

  • -in de vaste commissie voor Defensie het lid het lid Belhaj tot lid in de bestaande vacature; 

  • -in de vaste commissie voor Economische Zaken het lid De Groot tot lid in de bestaande vacature en het lid Jetten tot lid in plaats van het lid Verhoeven; 

  • -in de vaste commissie voor Europese Zaken het lid Groothuizen tot lid in de bestaande vacature; 

  • -in de vaste commissie voor Financiën het lid Jetten tot lid in de bestaande vacature; 

  • -in de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu het lid Jetten tot lid in de bestaande vacature; 

  • -in de vaste commissie voor Koninkrijksrelaties het lid Diertens tot lid in plaats van het lid Pechtold en het lid Raemakers tot lid in de bestaande vacature; 

  • -in de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het lid Paternotte tot lid in plaats van het lid Pechtold en het lid Raemakers tot lid in de bestaande vacature; 

  • -in de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid de leden Van Meenen en Jetten tot lid in de bestaande vacatures; 

  • -in de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie de leden Groothuizen en Verhoeven tot lid in de bestaande vacatures en tot plaatsvervangend lid het lid Van Engelshoven in plaats van het lid Verhoeven; 

  • -in de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport het lid Diertens tot lid in de bestaande vacature; 

  • -in de algemene commissie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking het lid Bouali tot lid in de bestaande vacature; 

  • -in de algemene commissie voor Wonen en Rijksdienst de leden Diertens en Van Eijs tot lid in de bestaande vacature. 

Op verzoek van de SP-fractie benoem ik: 

  • -in de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid het lid Kwint tot plaatsvervangend lid in plaats van het lid Marijnissen. 

Op verzoek van de fractie DENK benoem ik: 

  • -in de algemene commissie voor Wonen en Rijksdienst het lid Azarkan tot lid in de bestaande vacature; 

  • -in de vaste commissie voor Binnenlandse Zaken het lid Öztürk tot lid in de bestaande vacature; 

  • -in de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het lid Kuzu tot lid in de bestaande vacature en het lid Öztürk tot plaatsvervangend lid in de bestaande vacature; 

  • -in de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie het lid Azarkan tot lid in de bestaande vacature; 

  • -in de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken het lid Kuzu tot lid in de bestaande vacature; 

  • -vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid het lid Kuzu tot lid in de bestaande vacature en het lid Azarkan tot plaatsvervangend lid in de bestaande vacature; 

  • -in de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport het lid Kuzu tot lid in de bestaande vacature; 

  • -in de vaste commissie voor Economische Zaken het lid Öztürk tot lid in de bestaande vacature; 

  • -in de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu het lid Azarkan tot lid in de bestaande vacature; 

  • -in de vaste commissie voor Financiën het lid Azarkan tot lid in de bestaande vacature; 

  • -in de vaste commissie voor Defensie het lid Öztürk tot lid in de bestaande vacature. 

Op verzoek van de VVD-fractie benoem ik: 

  • -in de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu het lid Lodders tot lid in plaats van het lid Aukje de Vries en het lid Aukje de Vries tot plaatsvervangend lid in plaats van het lid Lodders. 

Tot slot stel ik op verzoek van de aanvrager voor, het debat over de werking van de Wet Werk en zekerheid van de agenda af te voeren. 

Overeenkomstig de voorstellen van de voorzitter wordt besloten. 

De voorzitter:

Het woord is aan de heer Voordewind namens de ChristenUnie. 

De heer Voordewind (ChristenUnie):

Voorzitter. Ik doe een vooraankondiging van een VAO naar aanleiding van het AO dat we morgen houden in de commissie voor OS-BuHa. Dat gaat over de hongersnood in Afrika. Ik vraag u om voor morgen een VAO in te plannen, met aansluitend stemmingen. 

De voorzitter:

Daar zullen we rekening mee houden. 

Het woord is aan mevrouw Leijten namens de SP. 

Mevrouw Leijten (SP):

Voorzitter. We mogen allemaal weer de belastingen controleren. Terwijl mensen in de wachtrij staan bij de Belastingdienst en soms verkeerde adviezen krijgen, wordt de rode loper uitgerold op het ministerie van Financiën voor allerlei bedrijven met belastingconstructies, belastingdeals of rulings zo u wilt. U weet dat de Kamer al lang openheid van zaken hierover vraagt. Zij krijgt nul op het rekest. Nu is er een WOB-verzoek gedaan door dagblad Trouw en is er wel iets openbaar geworden, namelijk de meest voorkomende verschijningsvormen van dit soort belastingdeals. Dat roept natuurlijk de vraag op welke er nog meer zijn, maar het roept ook de vraag op waarom het ministerie niet eens het fatsoen heeft om eventjes een briefje naar de Kamer te sturen in de zin van "u vroeg hier al jaren om, u kreeg het niet maar de krant wel, en hier is het, openbaar". 

De voorzitter:

U wilt een debat? 

Mevrouw Leijten (SP):

Ik wil daarover graag een debat voeren, maar daarvóór wil ik dingen opgehelderd zien. Kan ik dat nu zeggen, of moeten we dat via de commissie doen? Ik zou namelijk willen weten — bij lezing blijkt dit iets voor ambtenaren te zijn — welke besluiten de staatssecretaris over dit soort richtlijnen heeft genomen die ambtenaren kunnen gebruiken en welke memo's er mogelijk nog meer zijn over dit soort verschijningsvormen, zoals dat heet. Ik zou graag willen weten tussen welke ministeries en of er binnen het ministerie van Financiën afstemming is geweest over dit soort belastingdeals. 

De heer Van der Lee (GroenLinks):

Ik steun van harte het verzoek van mevrouw Leijten. Ik zou ook graag meer informatie willen voorafgaand aan het debat, maar ik heb nog een specifiek verzoek. Ik vind het namelijk ontzettend ernstig dat we op deze manier achter deze feiten komen. Veelvuldig is door de Kamer gevraagd, ook op een geaggregeerd niveau, om inzage te krijgen in het type rulings dat wordt afgegeven. Dat is geweigerd. Als het nu op deze manier naar boven komt, is dat een schande. Ik zou graag willen dat de staatssecretaris per ommegaande iedere ruling opschort, totdat wij in de Kamer met hem over deze kwestie hebben kunnen spreken. 

De heer Öztürk (DENK):

Vanuit DENK volledige steun voor het verzoek. 

Mevrouw Aukje de Vries (VVD):

Ik begrijp dat GroenLinks alles stil wil leggen. Dat lijkt ons geen goede zaak. Wel steun voor een brief met uitleg. Daarna kunnen we altijd nog bepalen of een debat nodig is. 

De heer Nijboer (PvdA):

Wij hadden al schriftelijke vragen gesteld, maar ik kan me voorstellen dat collega's ook vragen hebben. Bij de procedurevergadering kunnen we dat even inventariseren en de vragen opsturen. Steun voor de brief en ook steun voor een snelle uitleg van de staatssecretaris, want zo kan het niet. Ook steun voor het debat. 

De heer Omtzigt (CDA):

Ik steun het verzoek om een brief. Het lijkt me verstandig om daar via de commissie een aantal feitelijke vragen aan toe te voegen. Daarna geef ik ook steun voor een debat. Ik noem hierbij vooral punt 6, namelijk dat meer actief toestemming gegeven is voor informeel kapitaal/verkapt dividend. Het officiële beleid in de brief van oktober, twee maanden daarvoor, was dat dit ontmoedigd moet worden, terwijl hier wordt gezegd: we gaan het gewoon doen. 

De voorzitter:

U gaat dat via de commissie doen, begrijp ik? 

De heer Omtzigt (CDA):

Nou, daar kan de staatssecretaris zelf ook op antwoorden. Misschien kan ik u ook vragen waarom de staatssecretaris, als hier zo lang om gevraagd is, het wel interessant vindt om de notitie dan maar snel op een onbekende plek op de website van de rijksoverheid te zetten en niet het lef heeft om die aan de Kamer te sturen. Dat had hij gewoon kunnen doen, hoor. Ik neem hem dat wel kwalijk. 

De heer Van Rooijen (50PLUS):

Ik steun het verzoek om een debat. Ik heb twee opmerkingen. Ik sluit me aan bij de opmerking van de heer Omtzigt over de actieve en passieve informatieplicht die bewindslieden hebben. Ik denk ook dat de staatssecretaris hier grotelijks tekortschiet. Wat betreft het stilzetten van rulings: ik dacht dat we in Nederland maar één Belastingdienst hadden, en dat is niet de Tweede Kamer. 

De heer Van Raan (PvdD):

Ik dank mevrouw Leijten voor het agenderen van dit punt. We steunen het debat. In tegenstelling tot de vorige spreker steunen wij wel het verzoek van de heer Van der Lee om de rulings stil te leggen en dat in werking te gaan zetten. Hoe dat moet, is een tweede. 

Mevrouw Schouten (ChristenUnie):

Wij steunen het verzoek om een brief en een debat. Het lijkt me procedureel inderdaad wel goed om ook nog even te bekijken hoe we met de schriftelijke vragen omgaan, hoe we die erbij betrekken. Ik denk echter dat het goed is om het debat, als het even kan, snel in te plannen. 

De heer Van Weyenberg (D66):

Ook D66 steunt het verzoek om een brief en een debat. Hoewel ik altijd begrip heb gehad voor het feit dat we over individuele belastingplichtigen niet in detail kunnen worden geïnformeerd, ben ik ook wel wat verbaasd dat, nu dit naar buiten komt, de woordvoeringslijn van het ministerie van Financiën is: ja, maar om de algemene hoofdlijnen heeft de Kamer nooit gevraagd. Wij zijn geen Sherlock Holmes. 

De voorzitter:

Mevrouw Leijten, u hebt een meerderheid voor het houden van een debat. 

Mevrouw Leijten (SP):

Dat is mooi. Ik zal via de commissie proberen vandaag de vragen te inventariseren. Ik had er zelf al een paar geformuleerd. Het lijkt me goed als we in de loop van volgende week de antwoorden krijgen. Dan kunnen we hier voor het meireces nog over spreken. 

De voorzitter:

Ik stel voor om het stenogram van dit deel van de vergadering door te geleiden naar het kabinet. 

Het woord is aan de heer Omtzigt namens het CDA. 

De heer Omtzigt (CDA):

Voorzitter. Gisteren heeft de heer Van Rooijen relevante vragen gesteld tijdens het vragenuurtje. Op mijn vervolgvraag kwam de toezegging om een brief te sturen over de vraag of mensen die de verkeerde informatie krijgen bij de BelastingTelefoon en die dan gebruiken bij het invullen van de ziektekosten, een boete kunnen krijgen. De staatssecretaris zei eerst: dat doe ik in de volgende halfjaarrapportage. In de rebound zei hij: dat doe ik in de rapportage die daarop volgt. Dat betekent dat hij nu een brief heeft toegezegd voor november, terwijl mensen voor 1 mei hun belastingaangifte moeten doen. 

De voorzitter:

Wat is nu uw vraag? 

De heer Omtzigt (CDA):

Ik vraag om die brief hier binnen een week te hebben en er daarna zo nodig een debat over te hebben, want dit is geen manier om de Kamer te informeren. 

De heer Van Rooijen (50PLUS):

Ik geef daarvoor steun. Ik had gisteren ook gevraagd om binnen een maand, voor 1 mei, de einddatum voor de aangiftes, die informatie te hebben. Ik steun dus het verzoek. 

Mevrouw Leijten (SP):

Het gaat wel om twee aanvragen op rij over hetzelfde ministerie en eigenlijk ook een beetje over de informatiepositie van de Kamer. Ik steun het verzoek van het CDA van harte. 

De heer Van der Lee (GroenLinks):

Ook namens de GroenLinks-fractie steun voor het verzoek. 

Mevrouw Schouten (ChristenUnie):

Het lijkt mij sowieso goed dat er heel snel een brief is, want de belastingplichtigen moeten in ieder geval weten waar zij aan toe zijn. Of daarna nog een debat nodig is, hangt af van de inhoud van de brief. Ik zou eerst de brief willen en dan beoordelen of een debat nodig is. 

De heer Öztürk (DENK):

Steun voor een spoedige brief en daarna moeten we bekijken of een debat nodig is. 

Mevrouw Aukje de Vries (VVD):

Steun voor een spoedige brief. Daarna gaan we, afhankelijk van de inhoud, bekijken of een debat nodig is. 

De heer Van Weyenberg (D66):

Ook steun voor de brief. Ik begrijp ook de spoed. Daarna bekijken we of een debat nodig is, maar ik hoop eerlijk gezegd dat die brief gewoon de duidelijkheid schept waar mensen nu behoefte aan en ook recht op hebben. Dat is volgens mij ook de intentie van de heer Omtzigt. 

De heer Edgar Mulder (PVV):

Steun namens de PVV. 

De heer Nijboer (PvdA):

Ik sluit mij aan bij mevrouw Schouten en de heer Van Weyenberg. 

De voorzitter:

U hebt geen meerderheid, mijnheer Omtzigt. 

De heer Omtzigt (CDA):

Maar wel een meerderheid — volgens mij bijna unanieme steun — voor het verzoek om de brief volgende week te hebben. Daarbij gaat het erom of het klopt dat de informatie die de BelastingTelefoon over de aftrek van ziektekosten geeft, verkeerd is en wat de rechtsgevolgen daarvan zijn als mensen die informatie gebruiken bij het invullen van hun belastingformulier. Dat is des te meer van belang omdat dit in 2015 een speciale actie was bij de controle, want toen moest iedereen het goed invullen en hoefde alleen de Belastingdienst dit niet te weten. 

De voorzitter:

Ik stel voor om het stenogram van dit deel van de vergadering door te geleiden naar het kabinet. 

Het woord is aan de heer Van Raak namens de SP. 

De heer Van Raak (SP):

Voorzitter. Na de verkiezingen kunnen politieke partijen, journalisten en burgers gegevens bij gemeenten opvragen over de uitslag op het niveau van stembureaus. Dat gebeurt al jaren, maar dit jaar weigert een groot aantal gemeenten om die gegevens openbaar te maken. Dat betekent dat de stemmingen feitelijk niet gecontroleerd kunnen worden. Over een paar maanden worden al die gegevens vernietigd en hebben burgers, politieke partijen en journalisten hun werk niet kunnen doen. Gemeenten verwijzen naar het ministerie en zeggen dat ze deze informatie niet openbaar mogen maken. Ik heb begrepen dat het ministerie zegt dat dit wel mag. Daar moet heel snel duidelijkheid over komen. Ik wil dus een debat. Voorafgaand aan dat debat wil ik een brief waarin duidelijk wordt dat gemeenten verplicht zijn om dit soort informatie openbaar te maken, zodat burgers hun controlerende werk kunnen doen. Ik zou de minister van Binnenlandse Zaken ook heel graag willen vragen om nog vandaag een brief te sturen naar alle gemeenten die tot nu toe weigeren om die informatie openbaar te maken, met in die brief het bericht: u hebt zich vergist; u bent verplicht om dat te doen. 

De heer Martin Bosma (PVV):

Het mag ook morgen, wat mij betreft, maar voor de rest steun. 

De heer Raemakers (D66):

D66 deelt de zorgen van de SP-fractie. Het is met name erg als die gegevens binnen drie maanden worden vernietigd. Een debat is naar onze mening niet het meest effectief. Het onderwerp wordt besproken tijdens een algemeen overleg. Daarnaast zal D66 hierover schriftelijke vragen stellen. 

De voorzitter:

Dus voorlopig geen steun. 

De heer Öztürk (DENK):

Het moet snel worden geregeld. Ik hoop dat er geen debat nodig is, maar het moet wel snel geregeld worden. 

De voorzitter:

Dus u steunt het verzoek. 

De heer Krol (50PLUS):

Steun voor beide brieven en voor het debat. 

Mevrouw Bruins Slot (CDA):

Steun voor een brief, niet voor een debat. Het lijkt ons een goed idee dat die brief op korte termijn komt. Mijn collega Amhaouch heeft vragen ingediend. Het lijkt mij verstandig dat die tegelijkertijd worden beantwoord. 

De heer Koopmans (VVD):

Geen steun voor het debat, maar wel voor een brief. Wij zouden daar graag aan toevoegen de vragen over problemen met stemmen in het buitenland en bij het optellen en uitbrengen van de stemmen; een en ander, naar ik aanneem, na het uitbrengen van het verslag van de Kiesraad. 

Mevrouw Özütok (GroenLinks):

Steun van GroenLinks voor een brief. Laten wij eerst bekijken wat daarin staat. Dan kan eventueel alsnog een debat volgen. 

De heer Van der Staaij (SGP):

De SGP is het met collega Van Raak eens dat het inderdaad niet goed is zoals het nu gaat, omdat van elke gemeente verwacht mag worden dat er duidelijkheid wordt gegeven over het stemmen op het niveau van stembureaus. Ik hoop inderdaad dat op deze brede gevoelens in de Kamer goed wordt ingegaan, dat wil zeggen dat er een brief komt en dat een debat niet meer nodig is. Dus steun voor een brief en pas daarna bekijken of er nog een debat nodig is. 

De heer Gijs van Dijk (PvdA):

Steun voor een brief. Op basis van die brief kunnen wij dan bepalen of een debat nodig is. 

Mevrouw Schouten (ChristenUnie):

Ik sluit mij aan bij de heer Van der Staaij. 

De voorzitter:

Mijnheer Van Raak, u hebt geen meerderheid voor het houden van een debat. 

De heer Van Raak (SP):

Ik hoop ook dat een debat niet nodig is. Ik heb iedereen in deze Kamer horen zeggen dat er snel helderheid moet komen. Dat moet ook, omdat die gegevens anders worden vernietigd. Als die gegevens zijn vernietigd, kan niemand ze ooit nog controleren. Burgers, politieke partijen en journalisten hebben het recht om die gegevens te zien. Dat moet helder zijn voor alle gemeenten in Nederland. De minister van Binnenlandse Zaken kan dit vandaag regelen en hij kan ons morgen een brief sturen dat hij het heeft geregeld. Als hij het niet heeft geregeld, zullen wij wel een debat moeten voeren vóór het moment dat de gegevens worden vernietigd. 

De voorzitter:

Ik stel voor om het stenogram van dit deel van de vergadering door te geleiden naar het kabinet. 

Het woord is aan mevrouw Karabulut namens de SP. 

Mevrouw Karabulut (SP):

Voorzitter. Zoals wij allen weten is vandaag via Giro555 een actie gaande voor noodhulp aan onder andere Jemen. Tegelijkertijd wordt Jemen gebombardeerd door een coalitie onder leiding van Saudi-Arabië, waarnaar wij wapens exporteren. Daarmee wordt hulp onmogelijk gemaakt. Wij zullen daar morgen met de minister van Buitenlandse Zaken over spreken. Wij willen een wapenembargo en gaan ervan uit dat hij daarmee akkoord gaat. Mocht dat niet zo zijn, dan wil ik graag een uitspraak aan de Kamer voorleggen. Vandaar een vooraankondiging van een VAO Raad Buitenlandse Zaken. 

De voorzitter:

Dank u wel. Wij zullen hiermee rekening houden in de planning. 

Hiermee zijn we gekomen aan het einde van de regeling van werkzaamheden. 

De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst. 

Naar boven