5 Regeling van werkzaamheden

De voorzitter:

Ik stel voor, dinsdag a.s. ook te stemmen over de moties ingediend bij het notaoverleg over de initiatiefnota van het lid Omtzigt over het monetair beleid van de ECB. 

Op verzoek van het lid Visser stel ik voor, haar motie (34550-J, nr. 16) opnieuw aan te houden. 

Aangezien voor het volgende stuk de termijn is verstreken, stel ik vast dat wat deze Kamer betreft, het daarbij ter stilzwijgende goedkeuring overgelegde stuk 34653, nr. 1 is goedgekeurd. 

Aangezien voor de volgende stukken de termijnen zijn verstreken, stel ik voor, deze stukken voor kennisgeving aan te nemen: 

32864-3; 32011-45; 31839-393; 30597-480; 30597-466; 30597-444; 34300-XVI-5; 34104-10; 34080-1; 34000-XVI-5; 33891-8; 33891-173; 33841-165; 33811-1; 33619-7; 29477-288; 30597-426; 29689-543; 29282-233; 29248-271; 29214-71; 25424-302. 

Tot slot stel ik voor, de volgende stukken van de stand van werkzaamheden af te voeren: 

29689-537; 29689-600; 29689-516; 29689-485; 29248-267; 29538-156; 26991-476; 33168-18; 25424-286; 28140-84; 25268-81; 24170-150; 24077-335; 23235-130; 31765-170; 23235-117; 31765-113; 33149-38; 29689-609; 33109-15; 33077-7; 33109-12; 33109-13; 22112-1838; 22112-1839; 22112-1761; 21501-07-1338; 22112-2288; 29689-798; 32772-22; 29689-799; 32620-186; 29689-796; 29689-795; 29689-782; 29689-783; 29689-791; 31066-340; 29689-802; 32279-102; 32620-183; 33077-16; 29754-411; 29279-357; 34550-VI-29; 31415-14; 29628-680; 31490-221; 26643-439; 26643-440; 32847-169; 32805-41; 32805-40; 32793-97; 32793-205; 32793-67; 32793-188; 32793-149; 32793-166; 32793-144; 32793-141; 32793-112; 32793-101; 32711-9; 32772-7; 32647-32; 32647-18; 32647-17; 32642-5; 32620-98; 32620-88; 32620-93; 32620-139; 32620-119; 32620-118; 32620-117; 32620-116; 32620-110; 32620-105; 32402-71; 32402-67; 32399-8; 32299-39; 32239-3; 32012-16; 32011-31; 32011-48; 32011-28; 32011-21; 31865-70; 31865-72; 31839-500; 31839-420; 31839-418; 31839-347; 31839-334; 31839-327; 31839-326; 31839-325; 31765-88; 31765-78; 31765-179; 31765-148; 31765-146; 31706-60; 31476-10; 31016-77; 31016-68; 31016-57; 31016-38; 30597-461; 30597-460; 30597-451; 30597-450; 30597-454; 30597-449; 34350-XVI-3; 34319-5; 30597-439; 34203-5; 34169-3; 34104-20; 34104-57; 34104-61; 34104-67; 34104-71; 34104-72; 34104-73; 34085-XVI-3; 34000-XVI-4; 34000-XVI-36; 34000-XVI-92; 34000-XVI-108; 34000-XVI-106; 34000-XVI-115; 34000-XVI-116; 33990-55; 33990-9; 33930-XVI-1; 33942-4; 33930-XVI-7; 33891-5; 31839-349; 2015Z02905; 2015Z12924; 2015Z05071; 2015Z24867; 2015Z24132; 2015Z18071; 33895-5; 33891-14; 33891-13; 33841-33; 33841-21; 33841-6; 33841-62; 33822-6; 33750-VI-87; 33750-XVI-47; 33750-XVI-10; 33750-XVI-57; 33750-XVI-89; 33750-XVI-96; 33750-XVI-97; 33750-XVI-111; 33726-9; 33726-25; 33693-2; 33693-1; 33693-3; 33684-12; 33684-75; 33683-54; 33683-56; 33683-57; 33683-23; 33683-27; 33683-26; 33683-29; 33654-4; 33654-6; 33654-5; 33654-7; 33654-2; 33654-13; 33628-2; 33593-3; 33593-2; 33567-3; 33567-4; 33567-5; 33509-32; 33509-33; 33508-11; 33509-11; 33508-12; 33489-11; 33435-14; 33417-31; 33400-XVI-159; 33168-17; 33278-4; 33400-XVI-138; 33400-XVI-157; 33400-XVI-140; 33362-44; 33400-XVI-129; 33296-9; 30597-438; 30597-429; 30597-427; 30597-430; 30597-428; 30597-424; 30597-420; 30597-407; 30597-418; 30597-391; 30597-298; 30371-25; 29689-681; 29689-680; 30234-142; 29689-663; 29689-646; 29689-636; 29689-622; 29689-596; 29689-593; 29689-585; 29689-584; 29689-529; 29689-501; 29689-498; 29689-497; 29689-483; 29689-473; 29689-478; 29689-470; 29538-199; 29538-195; 29538-192; 29538-172; 29538-186; 29509-46; 29538-152; 29477-264; 29477-298; 29477-262; 29477-260; 29389-89; 29447-28; 29389-72; 29389-69; 29389-68; 29355-56; 29355-55; 29325-65; 29323-94; 29282-211; 29282-209; 29282-205; 29282-208; 29282-192; 29282-182; 29248-269; 29248-268; 29248-261; 29247-193; 29248-260; 28828-73; 28828-51; 28828-50; 28828-49; 27529-134; 28828-48; 27529-129; 27529-126; 25657-98; 27529-127; 25657-206; 25657-130; 25657-157; 25657-107; 25657-105; 25657-104; 25657-103; 25424-301; 25424-274; 25424-260; 25424-254; 25424-246; 25424-237; 25424-242; 25424-233; 25424-223; 25424-202; 25424-226; 25268-82; 25268-99; 25268-80; 25268-126; 25268-110; 25268-105; 25268-100; 24077-359; 23235-116; 22112-1863; 23235-111; 22112-1850; 22112-1854; 21501-34-218; 21501-31-390; 21501-31-387; 21501-31-384; 21501-31-382; 21501-31-381; 21501-31-369; 21501-31-358; 21501-31-357; 21501-31-351; 21501-31-350; 21501-31-338; 21501-31-349; 21501-31-339; 21501-31-330; 2015Z18842; 19637-2012; 2014Z04567; 2015Z15318; 2013Z08980; 34648-1; 22112-2248; 22112-2298; 28479-74; 21501-07-1174; 21501-07-1261; 21501-07-1236; 21501-07-1248; 21501-07-1238; 21501-03-79; 21501-03-80; 21501-07-1122; 17050-463; 2014Z08528; 2014Z14221; 21501-07-1334; 34166-1; 34139-9; 34139-7; 34139-6; 34139-2; 34139-10; 34023-9; 34000-V-66; 33877-24; 33877-21; 33877-2; 31271-14; 23987-153; 22112-2020; 32545-28; 32545-22; 32140-13; 33529-32; 33447-6; 33402-60; 33447-1; 33447-4; 33447-2; 33283-9; 33752-108; 33752-109; 33752-95; 33752-94; 33752-84; 33752-75; 33750-IX-30; 33750-IX-31; 33750-IX-25; 33750-IX-27; 33750-IX-24; 33750-IX-22; 33750-IX-16; 33615-11; 33625-152; 33625-167; 33940-IX-3; 33940-2; 33930-IX-4; 33930-IX-5; 33930-IX-1; 33918-16; 33849-11; 33847-22; 33752-110; 33847-11; 33847-5; 31311-130; 31311-106; 31066-229; 31066-210; 31066-207; 31066-190; 31066-189; 31066-178; 29507-121; 28165-197; 26234-173; 30012-74; 29398-547; 29544-763; 27923-235; 27923-234; 29544-747; 29544-745; 26642-137; 29544-761; 34351-22; 27923-233; 33566-96; 34336-12; 25883-277; 25883-278; 29544-736; 29355-59; 26448-580; 29544-765; 34368-2; 29544-717; 29544-718; 17050-534; 32761-100; 29407-205; 29861-42; 29407-206; 21501-31-400; 34302-77; 34302-78; 34302-5; 34302-18; 34302-25; 34302-46; 34302-101; 34300-45; 34300-46; 34300-70; 34300-IX-9; 34300-XVIII-39; 34267-3; 34198-12; 34196-20; 34002-83; 34036-9; 33977-7; 34210-IX-3; 34210-1; 34210-2; 34206-1; 34200-IX-7; 34200-IX-6; 34200-IX-5; 34200-IX-1; 34196-17; 34196-16; 34196-5; 34134-(R2046)-2; 34101-3; 34100-14; 34085-IX-4; 34085-IX-3; 34085-1; 34085-2; 34036-10; 34023-8; 34002-79; 34002-84; 34002-74; 34002-29; 34002-21; 34002-28; 34002-14; 34002-11; 34000-IX-29; 34000-IX-27; 34000-IX-8; 34000-IX-14; 34200-IX-2; 34300-66; 34300-44; 34000-IX-4; 34181-2; 34181-1; 34153-2; 34049-8; 33269-3; 31865-63; 33269-4; 31865-56; 32140-7; 25087-78; 22112-1939; 22112-1933; 22112-1830; 22112-1680; 22112-1674; 22112-1650; 22112-1636; 21501-31-315; 21501-20-996; 21501-20-953; 21501-20-981; 21501-20-911; 21501-20-895; 21501-20-899; 21501-20-881; 21501-20-809; 21501-20-807; 21501-20-851; 21501-20-1054; 21501-20-1050; 21501-20-1026; 21501-20-1003; 21501-20-1004; 21501-07-1276; 21501-02-1569; 21501-02-1565; 21501-02-1515; 21501-02-1524; 21501-02-1512; 21501-02-1519; 21501-02-1506; 21501-02-1501; 21501-02-1495; 21501-02-1485; 21501-02-1484; 21501-02-1472; 21501-02-1482; 21501-02-1471; 21501-02-1429; 21501-02-1411; 21501-02-1406; 21501-02-1403; 21501-02-1400; 21501-02-1395; 21501-02-1384; 21501-02-1375; 21501-02-1290; 21501-02-1291; 21501-02-1283; 21501-02-1273; 21109-217; 21109-216; 2015Z12770; 2015Z12783; 2015Z10879; 2015Z06554; 2015Z01996; 2014Z23794; 2014Z16791; 2014Z21467; 2014Z21760; 2014Z08636; 2014Z07237; 2013Z21854; 26448-586; 32824-184; 32140-8; 34054-3; 32140-9; 25087-83. 

Ik stel voor, toe te voegen aan de agenda: 

  • -het VSO over de berekening "Financiering van de invoering van het basiskomen" (34393, nr. 8), met als eerste spreker het lid Klein; 

  • -het VAO Innovatie/Verspilling in de zorg, met als eerste spreker het lid Bouwmeester namens de PvdA; 

  • -het VAO Beleidsdoorlichting burgerschap, BRP en reisdocumenten, met als eerste spreker het lid De Caluwé namens de VVD; 

  • -het VAO Strafrechtelijke onderwerpen, met als eerste spreker het lid Öztürk namens de Groep Kuzu/Öztürk. 

Overeenkomstig de voorstellen van de voorzitter wordt besloten. 

De voorzitter:

Het woord is aan de heer Omtzigt. 

De heer Omtzigt (CDA):

Voorzitter. Ik sta hier wederom voor een rappel over de Kamervragen over de MH17 die ik al ingediend heb tijdens het kerstreces. Ik heb daar vorige week ook over gerappelleerd. Het gaat om rapporten die eigenlijk een jaar geleden al klaar hadden moeten zijn, onder andere over de evaluatie van de politie van de manier waarop de eerste drie maanden na het neerhalen van de MH17 verlopen zijn en over de gespreksverslagen van de premier. Ik wil u dus vragen om ervoor te zorgen dat die antwoorden er morgen om 12.00 uur zijn. Als blijkt dat een of twee antwoorden er nog niet zijn, kunnen die later gestuurd worden. Ik wil u ook vragen om zelf contact op te nemen met de regering om dit te bewerkstelligen. 

De heer Wilders (PVV):

Wij zijn het niet alleen inhoudelijk eens met de heer Omtzigt. Het gaat ook over de manier waarop met het parlement wordt omgegaan. Ik zou het rappel dus van harte willen ondersteunen en ook een beroep op u willen doen, voorzitter. Het kan niet zo zijn dat welke fractie dan ook maandenlang moet wachten op een antwoord. 

De voorzitter:

Ik heb de boodschap gehoord en stel voor, het stenogram van dit gedeelte van de vergadering door te geleiden naar het kabinet. Ik laat u weten wat de reactie is van het kabinet. 

De heer Omtzigt (CDA):

Ik hoop die reactie morgen voor 12.00 uur te hebben. Dan kunnen wij daarvan kennis nemen. 

De voorzitter:

Het woord is aan de heer Wilders namens de PVV. 

De heer Wilders (PVV):

Voorzitter. Ik heb hier voor mij een schokkend rapport van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Het is vandaag gepresenteerd. Wat er eigenlijk in dat rapport staat — ik zeg het in mijn eigen woorden — is dat er een golf van terreur onderweg is naar Nederland. Honderden Nederlandse Syriëgangers en Irakgangers dreigen volgens het rapport terug te komen naar Nederland en zo een groot gevaar voor onze veiligheid te vormen, in de vorm van aanslagen en noem maar op. De Unie zegt dat het voor heel Europa zelfs om 5.000 mensen zou gaan. Dat is, zeker met de open grenzen in Europa en Nederland een enorm gevaar en een enorme dreiging. Ik wil daar dan ook snel met het kabinet over debatteren, wat mij betreft met de minister-president. De minister-president is immers de eerstverantwoordelijke voor de veiligheid in dit land en heeft daar bij de Algemene Beschouwingen en andere debatten vaak dingen over gezegd. Natuurlijk moet het debat ook plaatsvinden met de vakminister, de minister van Veiligheid en Justitie. Ik wil graag nog voor het begin van het verkiezingsreces, dus uiterlijk volgende week, een debat hierover, want er staat heel veel op het spel. 

Mevrouw Van Toorenburg (CDA):

Steun. Wij willen graag met het kabinet debatteren, vooral ook omdat wij willen weten hoever het kabinet is met de aanvullende maatregelen, die op ons verzoek zijn toegezegd. 

De heer Bisschop (SGP):

Dit punt is natuurlijk al in een veel eerder stadium benoemd. Er zou enig moment komen waarop al die Syriëgangers en Irakgangers zouden terugkomen. Het lijkt mij zeer gewenst om daar op heel korte termijn een debat over te voeren, dus ik steun het verzoek. 

De heer Bruins (ChristenUnie):

Steun voor dit verzoek. 

De heer Öztürk (Groep Kuzu/Öztürk):

Een debat over het weren van terroristen is altijd goed, maar laten we het debat wat breder trekken. Er zitten namelijk al terroristen in Nederland. Er zijn ook aanslagen geweest in een moskee in Enschede waarbij vijf terroristen betrokken waren. Het terrorisme wordt ook een beetje opgehitst door de heer Wilders. Dat heeft de AIVD ook aangegeven. 

De voorzitter:

Bewaart u dit voor het debat. 

De heer Öztürk (Groep Kuzu/Öztürk):

De heer Wilders trekt ook heel veel terroristen aan. Mijn verzoek is om ook de rol van de heer Wilders in het debat mee te nemen. 

De voorzitter:

Nee, mijnheer Öztürk. Steunt u het debat of niet? Dat kan ik niet uit uw opmerkingen opmaken. 

De heer Öztürk (Groep Kuzu/Öztürk):

Ik steun het debat als de rol van de heer Wilders daarbij wordt meegenomen. 

De voorzitter:

Dank u wel. De heer Van Oosten namens de VVD. 

De heer Van Oosten (VVD):

Vanzelfsprekend steun voor het debat. Het onderwerp is daar belangwekkend genoeg voor. We krijgen elk kwartaal een analyse van het terrorismebeeld in Nederland. Ik zou het interessant vinden als we dat daarbij kunnen betrekken. Ik weet niet of dit in de tijdplanning van de heer Wilders past, maar ik vind dat interessant. 

Een ander punt is het volgende. De heer Wilders vraagt om de aanwezigheid van de minister-president en de minister van Veiligheid en Justitie. Ik ga akkoord met het verzoek om aanwezigheid van de minister van Veiligheid en Justitie. De minister-president zou ik veel liever vervangen door de minister van Binnenlandse Zaken, want hij is de verantwoordelijke voor de inlichtingendiensten en daar wordt precies naar verwezen in het artikel van De Telegraaf. 

De heer Verhoeven (D66):

De heer Wilders heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat dit een belangrijk onderwerp is. Het is ook een onderwerp waar we al heel vaak en heel indringend over gesproken hebben. Er zijn ook allerlei acties onderweg. Ik kan me voorstellen dat we eerst van het kabinet een brief krijgen waarin het schetst hoe het reageert op dit rapport en hoe het staat met de acties die onder anderen mevrouw Van Toorenburg noemde, waar het gaat om de zaken waarover we in alle voorgaande debatten al naar de voortgang hebben gevraagd. Ik ben absoluut voor een debat, maar ik moet ook zeggen — de heer Wilders weet dat ook, want hij was erbij — dat het vorige debat niet heel goed uit de verf kwam omdat we niet zo goed wisten waarover we moesten debatteren. 

De voorzitter:

Dus daarom wilt u een brief? 

De heer Verhoeven (D66):

Ik wil inderdaad eerst een brief. Daarna steun ik het debat van de heer Wilders van harte. 

De heer Van Nispen (SP):

Daar kan ik mij bij aansluiten. Ik wil dat we snel een brief krijgen van het kabinet waarin het ingaat op alle punten die genoemd zijn. Daarna moet er zeker een debat volgen. Dat zal inderdaad niet voor het eerst zijn. We hebben hierover al heel vaak en heel indringend gesproken. 

De heer Recourt (PvdA):

Het nieuws is schokkend, maar het is niet nieuw. Daarom sluit ik mij bij de voorgaande twee sprekers aan. 

De voorzitter:

Mijnheer Wilders, u hebt een meerderheid, maar niet per se voor volgende week. Begrijp ik dat goed? Dat is namelijk de laatste week. 

De heer Wilders (PVV):

De VVD zegt niet helder of zij een debat steunt dat volgende week wordt gehouden. Ik vraag om een debat volgende week, dus niet met een nieuw kabinet en een nieuwe Kamer met sint-juttemis. 

De voorzitter:

Voor het verkiezingsreces begrijp ik. 

De heer Van Oosten (VVD):

Volgens mij was ik volkomen helder. Het is een belangwekkend onderwerp waarover we moeten debatteren, maar ik gaf daar wel bij aan dat we een analyse krijgen van het kabinet. Die krijgen we elk kwartaal. Daarin wordt het dreigingsbeeld opgenomen van terrorisme in Nederland. Het lijkt mij verstandig om dat mee te nemen. Ik heb geen idee of die analyse er volgende week is. 

Daarnaast hoor ik een aantal andere collega's vragen om een brief van het kabinet. Daar sluit ik mij van harte bij aan. Laten we afspreken dat we eerst die brief ontvangen en dat we daarna het debat voeren. Bovendien heb ik een ander punt opgebracht: ik zou in plaats van de minister-president graag de minister van Binnenlandse Zaken erbij willen hebben, want hij gaat over de inlichtingendiensten. 

De heer Wilders (PVV):

Ik wil daar kort op reageren. Ik dank de collega's die het verzoek hebben gesteund. Er is een nieuw feit. ISIS wordt in Syrië gelukkig voor een deel in de pan gehakt, maar de Syriëgangers en de Irakgangers komen terug. We hebben het in België gezien: rapporten, debatten. We zien nu in Nederland dat de inlichtingendiensten daarvoor waarschuwen. Ik vind het prima om de minister van Binnenlandse Zaken uit te nodigen en ik vind het ook prima om eerst een brief te vragen, maar ik vraag de collega's wel om het debat uiterlijk volgende week te voeren. Als we dat namelijk doen met een nieuwe Kamer, wordt het heel laat, terwijl het nu een bedreiging is, voor vandaag en morgen en dus niet voor over een paar maanden. 

De voorzitter:

Ik ga opnieuw het verzoek voorleggen. Er is een meerderheid voor het houden van een debat. De vraag is alleen of dit voor het verkiezingsreces moet worden gehouden. 

De heer Wilders (PVV):

Juist. En dat stuk van DTN waar de collega van de VVD naar vraagt zal er — laten we eerlijk zijn — vermoedelijk volgende week niet zijn. We kunnen het vragen, maar het is er niet. Het staat ook niet op de agenda. Ik heb de griffier van de commissie nog gebeld. Dat stuk zit er niet aan te komen, ook niet een AO daarover. Het debat wordt wat mij betreft volgende week gehouden. We kunnen vragen naar de bekende weg: dat stuk zal er niet zijn. 

Mevrouw Van Toorenburg (CDA):

Het dreigingsbeeld is nu helder en we hebben met het kabinet een aantal afspraken gemaakt op basis waarvan het met voorstellen zal komen. Het lijkt me juist heel verstandig om daar nog volgende week over te debatteren. Dat mag geen maanden duren. We willen weten wat het kabinet daadwerkelijk gaat ondernemen. 

De heer Bisschop (SGP):

Daar sluit ik mij helemaal bij aan. 

De heer Verhoeven (D66):

Ik ook. Ik wilde de PVV graag tegemoetkomen door volmondig steun uit te spreken voor een debat volgende week, maar wel met de twee dingen die ik zei. Er moet snel een brief komen van het kabinet, want anders gaat het debat volgens mij zijn doel niet bereiken. Daarnaast moet het geen debat in het luchtledige zijn, maar moet het concreet tot daden leiden die het kabinet nog in gang gaat zetten. Dan vinden wij het prima om volgende week te debatteren. 

De heer Wilders (PVV):

Een brief is prima. 

De heer Van Oosten (VVD):

Volgens mij is dat ook een prima samenvatting. Daar kan ik mij achter scharen. Laten we die brief van het kabinet krijgen. Daarin kan wellicht ook die dreigingsanalyse waar ik het over had, meegenomen worden. Ik vind dat van belang, want dan weten we waar we over spreken en dan kennen we de feiten. Net als de heer Wilders, maak ik mij er ook vreselijk druk om en ik wil dat debat dan ook, maar ik wil eerst de volledige informatie hebben. Laten we daarom de oproep doen dat die informatie snel naar ons toe komt. Als we die hebben en een volledig beeld hebben, kunnen we daar natuurlijk over debatteren. Dat gaf ik al aan. 

De voorzitter:

Dan laat u het van het hebben van de informatie afhangen of dat debat al dan niet volgende week moet worden gehouden. 

De heer Wilders (PVV):

Zeg nou gewoon of u het debat volgende week steunt of niet! Dat is toch niet zo moeilijk? 

De heer Van Oosten (VVD):

Ik gaf al aan dat ik het debat steun, maar ik wil ook informatie hebben. Ik wil meer hebben dan alleen een artikel uit De Telegraaf, waar de heer Wilders zich op baseert. Daar lijkt mij het onderwerp majeur genoeg voor. De heer Verhoeven deed net het voorstel om het kabinet te vragen om een brief. Daar sluit ik mij bij aan. 

De voorzitter:

Die brief gaan we zeker ook vragen. 

De heer Van Oosten (VVD):

Volgens mij is het kabinet zich ook bewust van het onderwerp en zal het snel een brief naar ons toe kunnen zenden. 

De heer Wilders (PVV):

Als ik heel kort mag, voorzitter. Ik baseer mij niet op een artikel van De Telegraaf. Ik baseer mij op het rapport van de AIVD dat ik hier bij mij heb. Dat rapport heb ik goed gelezen. U concludeert, voorzitter, en niet ik, maar als ik zou mogen voorstellen ... 

De voorzitter:

Ik moet de heer Recourt nog het woord geven voordat u verdergaat. 

De heer Recourt (PvdA):

Steun. 

De heer Wilders (PVV):

Ik zou willen vragen of wij vanwege de voorbereiding, voor het weekend, eind van de dag op vrijdag, een brief kunnen krijgen. Dan kunnen we ergens volgende week een debat houden. 

De voorzitter:

Ik stel voor, het stenogram van dit deel van de vergadering door te geleiden naar het kabinet. 

Hiermee zijn we aan het eind gekomen van de regeling van werkzaamheden. 

De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst. 

Naar boven