Regeling van werkzaamheden

De voorzitter:

Op verzoek van het lid Verdonk stel ik voor, haar motie op stuk 27017, nr. 63, opnieuw aan te houden. Dit betekent dat de in de artikel 69, tweede lid, genoemde termijn van twee maanden voor deze motie opnieuw gaat lopen.Voorzitter

Ik stel voor, de volgende stukken van de stand van werkzaamheden af te voeren: 17050-380; 17050-390; 17050-392; 17050-393; 18106-194; 18106-195; 18106-196; 18106-197; 18106-198; 19637-1292; 19637-1293; 19637-1297; 19637-1298; 19637-1299; 19637-1300; 19637-1303; 19637-1304; 2008Z10227; 2009Z03588; 2009Z09365; 2009Z13185; 2009Z13487; 2009Z13750; 2009Z14677; 2009Z15106; 2009Z15782; 2009Z16467; 2009Z16965; 2009Z16995; 2009Z17111; 2009Z17546; 2009Z17612; 2009Z17667; 2009Z17799; 2009Z17834; 2009Z17849; 2009Z17945; 2009Z18034; 2009Z18048; 2009Z18289; 2009Z18359; 2009Z18417; 2009Z18591; 2009Z18593; 2009Z18699; 2009Z18716; 2009Z18744; 2009Z18755; 2009Z18793; 2009Z18878; 2009Z18886; 2009Z19052; 2009Z19135; 2009Z19142; 2009Z19216; 2009Z19304; 2009Z19337; 2009Z19356; 2009Z19600; 2009Z19641; 2009Z19643; 2009Z19971; 2009Z19996; 2009Z20014; 2009Z20166; 2009Z20289; 2009Z20295; 2009Z20309; 2009Z20488; 2009Z20587; 2009Z20596; 2009Z20602; 2009Z20753; 2009Z20918; 2009Z20940; 27925-370; 2009Z21195; 2009Z21387; 2009Z21653; 2009Z21687; 2009Z21705; 32123-V-58; 2009Z21839; 32123-V-59; 26234-98; 2009Z22304; 30136-29; 32123-XVIII-54; 23490-586; 20454-97; 21109-192; 21109-193; 21501-02-923; 21501-02-929; 21501-02-931; 21501-02-932; 21501-02-933; 21501-02-935; 21501-03-49; 21501-03-50; 21501-04-112; 21501-07-674; 21501-07-676; 21501-07-678; 21501-07-679; 21501-07-680; 21501-08-315; 21501-08-316; 21501-08-317; 21501-08-318; 21501-20-441; 21501-20-443; 21501-20-447; 21501-30-203; 21501-30-213; 21501-31-177; 21501-31-182; 21501-31-183; 21501-31-185; 21501-31-186; 21501-31-189; 21501-33-239; 21501-33-240; 21501-33-243; 21501-33-246; 21501-33-247; 21501-34-123; 22026-299; 22026-300; 22026-301; 22026-303; 22026-304; 22026-305; 22112-852; 22112-891; 22112-892; 22112-896; 22112-901; 22112-902; 22112-904; 22112-913; 22112-914; 22112-920; 22112-925; 22112-928; 22112-929; 22112-933; 22112-934; 22112-940; 22112-943; 22112-944; 22112-948; 22112-950; 22112-956; 22112-957; 22112-958; 22343-238; 22589-300; 22894-209; 22894-236; 22894-237; 22894-238; 22894-246; 23235-90; 23432-300; 23432-301; 23432-302; 23432-303; 23432-306; 23432-316; 23490-557; 23490-567; 23490-570; 23490-571; 23490-572; 23490-573; 23490-580; 23490-581; 23490-582; 23490-584; 23530-82; 23645-319; 23908-(R1519)-89; 24077-231; 24077-238; 24095-232; 24493-R1557-38; 24515-152; 24515-153; 24515-156; 24515-157; 24515-158; 24587-360; 24587-368; 24587-369; 25232-56; 25422-71; 25422-72; 25422-73; 25422-74; 25800-24; 25847-62; 25847-68; 25847-74; 25847-75; 25847-77; 25847-80; 25847-81; 25847-82; 25928-37; 26018-12; 26018-14; 26018-15; 26018-16; 26150-81; 26407-44; 26442-44; 26442-45; 26442-46; 26442-47; 26448-406; 26448-408; 26642-112; 26643-135; 26643-136; 26643-143; 26643-144; 26834-29; 26834-30; 26834-31; 26991-272; 27406-147; 27406-148; 27406-150; 27406-151; 27406-152; 27406-163; 27406-153; 27565-97; 27625-135; 27625-139; 27625-140; 27625-143; 27664-61; 27801-67; 27801-68; 27830-65; 27830-66; 27879-20; 27923-81; 27923-84; 27923-88; 27923-89; 27923-90; 27923-91; 27925-366; 27926-141; 27926-142; 28089-23; 28089-24; 28089-25; 28122-30; 28165-101; 28165-103; 28240-103; 28325-110; 28325-111; 28325-112; 28325-113; 28325-114; 28325-117; 28385-147; 28498-20; 28625-86; 28648-13; 28663-51; 28676-87; 28676-90; 28684-212; 28684-229; 28684-233; 28684-255; 28694-76; 28694-77; 28694-80; 28694-81; 28719-65; 28719-67; 28750-12; 28750-13; 28982-85; 29023-74; 29237-101; 29237-103; 29237-104; 29237-105; 29247-97; 29247-98; 29248-103; 29259-40; 29279-93; 29281-17; 29282-87; 29338-89; 29338-90; 29352-4; 29355-39; 29355-40; 29383-137; 29383-139; 29398-180; 29398-182; 29398-183; 29452-110; 29452-114; 29452-115; 29452-116; 29452-117; 29452-118; 29452-119; 29452-120; 29452-121; 29452-122; 29453-126; 29453-131; 29453-132; 29453-133; 29453-137; 29453-138; 29477-102; 29477-103; 29477-105; 29477-106; 29477-119; 29515-292; 29515-296; 29515-302; 29515-304; 29517-35; 29521-91; 29521-113; 29521-116; 29521-117; 29521-119; 29521-120; 29521-121; 29538-97; 29538-105; 29538-106; 29538-107; 29538-109; 29544-185; 29544-186; 29544-199; 29614-18; 29628-138; 29644-93; 29689-277; 29689-278; 29736-47; 29736-48; 29736-49; 29754-150; 29754-162; 29754-164; 29754-165; 29754-166; 29754-168; 29754-169; 29893-79; 29893-90; 29893-91; 29893-96; 29924-33; 29924-38; 29984-151; 29984-174; 29984-184; 29984-201; 29984-204; 29984-205; 30015-24; 30015-25; 30015-26; 30015-27; 30079-15; 30079-19; 30168-16; 30169-19; 30196-72; 30196-73; 30196-75; 30196-76; 30196-79; 30196-81; 30196-84; 30196-85; 30315-8; 30347-2; 30373-37; 30413-129; 30413-130; 30413-131; 30413-133; 30413-134; 30420-144; 30424-24; 30426-13; 30429-14; 30490-13; 30512-5; 30517-6; 30517-13; 30517-14; 30517-15; 30520-18; 30523-36; 30533-11; 30535-19; 30573-31; 30573-45; 30573-47; 30573-48; 30573-49; 30597-111; 30597-112; 30654-75; 30693-17; 30850-30; 30872-45; 30872-47; 30895-54; 30921-9; 30952-30; 30952-31; 30952-32; 30952-33; 30995-72; 31018-52; 31018-53; 31018-54; 31066-73; 31066-75; 31066-77; 31066-78; 31066-79; 31070-57; 31083-34; 31086-21; 31086-22; 31089-55; 31089-57; 31142-15; 31143-63; 31143-64; 31143-67; 31143-68; 31144-7; 31209-99; 31209-100; 31209-102; 31224-34; 31239-70; 31239-71; 31239-74; 31263-35; 31263-38; 31268-23; 31270-20; 31271-2; 31288-50; 31288-60; 31288-61; 31288-64; 31288-65; 31288-66; 31288-69; 31288-70; 31288-71; 31288-72; 31289-65; 31289-67; 31289-69; 31289-71; 31289-72; 31289-73; 31293-38; 31293-42; 31293-43; 31293-44; 31305-140; 31305-141; 31305-143; 31305-146; 31305-150; 31305-152; 31305-153; 31305-154; 31305-156; 31305-157; 31306-3; 31322-62; 31322-64; 31322-65; 31322-67; 31322-68; 31325-33; 31332-9; 31350-8; 31371-215; 31371-244; 31371-253; 31371-254; 31371-256; 31371-259; 31371-261; 31371-262; 31371-263; 31371-266; 31371-267; 31371-270; 31371-271; 31371-273; 31371-274; 31371-280; 31371-284; 31409-20; 31409-22; 31461-7; 31482-30; 31482-50; 31490-18; 31490-19; 31490-21; 31490-22; 31490-23; 31490-26; 31490-27; 31490-28; 31490-29; 31490-30; 31490-32; 31497-16; 31511-3; 31514-33; 31521-41; 31524-24; 31524-26; 31524-28; 31524-30; 31524-34; 31532-15; 31532-22; 31532-23; 31544-10; 31570-13; 31579-22; 31700-A-119; 31700-A-121; 31700-I-5; 31700-I-6; 31700-III-18; 31700-III-19; 31700-III-20; 31700-V-122; 31700-V-123; 31700-V-125; 31700-VI-143; 31700-VI-152; 31700-VII-58; 31700-VII-72; 31700-VII-78; 31700-VII-82; 31700-VIII-175; 31700-VIII-189; 31700-VIII-206; 31700-VIII-209; 31700-VIII-212; 31700-VIII-216; 31700-VIII-220; 31700-X-113; 31700-X-121; 31700-X-130; 31700-X-131; 31700-XII-71; 31700-XII-75; 31700-XII-76; 31700-XII-79; 31700-XIII-63; 31700-XV-52; 31700-XV-69; 31700-XV-71; 31700-XVII-53; 31700-XVIII-92; 31701-11; 31701-14; 31701-17; 31701-18; 31701-21; 31701-27; 31710-9; 31710-10; 31731-4; 31757-7; 31757-9; 31765-7; 31777-15; 31777-17; 31777-18; 31780-45; 31780-46; 31787-5; 31789-18; 31789-19; 31789-21; 31789-22; 31791-7; 31793-8; 31793-17; 31795-35; 31795-36; 31821-71; 31821-72; 31829-7; 31839-12; 31839-17; 31839-18; 31843-1; 31843-8; 31868-12; 31874-55; 31889-5; 31890-18; 31903-10; 31910-8; 31919-3; 31919-4; 31925-3; 31932-1; 31932-2; 31934-4; 31936-9; 31949-2; 31953-26; 31987-1; 31987-2; 31988-2; 32005-1; 32005-2; 32005-3; 32009-2; 32012-4; 32013-2; 32016-6; 32030-4; 32033-1; 32043-1; 32046-3; 32123-A-4; 32123-A-6; 32123-D-3; 32123-I-3; 32123-I-4; 32123-III-3; 32123-III-5; 32123-IXB-8; 32123-V-7; 32123-V-8; 32123-V-18; 32123-V-20; 32123-V-23; 32123-V-51; 32123-V-54; 32123-VI-8; 32123-VI-11; 32123-VI-15; 32123-VI-17; 32123-VI-19; 32123-VI-21; 32123-VI-64; 32123-VII-3; 32123-VII-4; 32123-VII-9; 32123-VIII-7; 32123-VIII-9; 32123-VIII-12; 32123-VIII-15; 32123-VIII-16; 32123-VIII-17; 32123-VIII-34; 32123-VIII-35; 32123-VIII-59; 32123-X-17; 32123-X-18; 32123-X-24; 32123-X-26; 32123-X-38; 32123-XI-11; 32123-XII-4; 32123-XII-5; 32123-XII-6; 32123-XII-7; 32123-XIII-4; 32123-XIII-6; 32123-XIII-7; 32123-XIII-41; 32123-XIV-27; 32123-XVI-12; 32123-XVI-13; 32123-XVI-15; 32123-XVI-18; 32123-XVI-25; 32123-XVI-30; 32123-XVI-78; 32123-XVI-82; 32123-XVIII-3; 32123-XVIII-23; 32123-XVIII-24; 32126-3; 32128-12; 32136-3; 32140-2; 32144-1; 32149-1; 32156-1; 32156-2; 32163-1; 32163-2; 32163-4; 32164-1; 32171-3; 32175-1; 32202-1; 32123-VIII-6; 32123-IXB-6; 31490-31; 32123-39; 32136; 28676-91; 29279-95; 31919; 32030; 32283; 28676-96; 32123-V-64; 2009Z25305; 29521-130; 32126-4; 21501-02-859; 22112-981; 32123-V-62; 30573-53; 21501-02-937; 21501-02-936; 29521-129; 29521-123; 29521-126; 29521-124; 32312; 32294-1; 32295-1; 32285; 32278-1; 2009Z23296; 28844-41; 2010Z02686; 32050-4; 32050; 2010Z00726; 2009Z21126; 2009Z11953; 31289-68; 31497-18; 26695-66; 31497-22; 31497-17; 31497-19; 31497-21; 31293-66; 31293-35; 2009Z13362; 32123-VIII-13; 30800-VIII-105; 30183-16; 30800-VIII-85; 29546-15; 30800-VIII-100; 31289-46; 31289-57; 32123-VIII-30; 32123-VIII-110; 32123-VIII-108; 31524-45; 32123-VIII-106; 23645-337; 2010Z01414; 2010Z01202; 31288-82; 2010Z01191; 2010Z01003; 31288-80; 31874-68; 31293-53; 31526-3; 30012-13; 30012-19; 30012-14; 30012-16; 30012-18; 30012-17; 31821-77; 31288-79; 32123-VIII-66; 2009Z25055; 32123-VIII-101; 31482-57; 31482-55; 22112-990; 31289-77; 2010Z00398; 31821-75; 29736-50; 31821-76; 32263-5; 31524-42; 31524-43; 31874-66; 29338-91; 2009Z24923; 31821-74; 2009Z24944; 27923-95; 32123-VIII-104; 31524-40; 27923-94; 31289-76; 31524-39; 28330-42; 27406-168; 31482-56; 2009Z22892; 2009Z23889; 31524-41; 31332-12; 31524-36; 32123-VIII-100; 25434-44; 2009Z24111; 31482-53; 32156-13; 30420-146; 31332-11; 32222-1; 22112-985; 22112-965; 22112-960; 21501-07-693; 24202-24; 21501-07-691; 31311-34; 2010Z01158; 2010Z00947; 31371-309; 32123-IXB-10; 32000-3; 32000-2; 28165-100; 31123-3; 31123-4; 32050-3; 32123-IXA-5; 27859-30; 2010Z00577; 31907-15; 32275-1; 32128-54; 27863-35; 31371-296; 26234-99; 27863-33; 27863-34; 2009Z24872; 31371-295; 32237-3; 32236-3; 32235-3; 32233-3; 32234-3; 32232-3; 32231-3; 32229-3; 32228-2; 31789-31; 31369-9; 31409-24; 31409-18; 31409-19; 21501-07-686; 2009Z23902; 32123-IV-3; 32123-XVIII-7; 32052-9; 32052-11; 31839-37; 21501-20-468; 21501-20-465; 32222-XVII-3; 32222-XIV-3; 32222-XVI-4; 32222-III-3; 32222-IIB-4; 32222-X-4; 32222-VII-3; 32222-IV-3; 32222-B-3; 32222-F-3 en 32222-C-3.

Voorts stel ik voor, toe te voegen aan de agenda het verslag van het algemeen overleg over inburgering, dat gisteren, 16 maart 2010, is gehouden. De eerste spreker zal het lid Karabulut zijn.

Ook stel ik voor, toe te voegen aan de agenda het verslag van het algemeen overleg over de voortgangsrapportage ICT, agenda 2008-2011, dat vandaag, 17 maart 2010, is gehouden. De eerste spreker zal het lid Gerkens zijn.

Overeenkomstig de voorstellen van de voorzitter wordt besloten.

De voorzitter:

Het woord is aan mevrouw Karabulut.

Mevrouw Karabulut (SP):

Voorzitter. Namens collega Van Velzen krijg ik graag antwoord op schriftelijke vragen aan de staatssecretaris van Justitie over de overdracht van asielzoekers aan Griekenland. Deze vragen dateren van 8 januari jongstleden. Ik krijg graag deze week nog antwoord in verband met het algemeen overleg over vreemdelingenzaken en asiel, dat voor volgende week gepland staat.

De voorzitter:

Wij zullen het stenogram doorgeleiden naar het kabinet.

Mevrouw Karabulut (SP):

Voorzitter. Ten tweede verzoek ik heel dringend om de spoedige beantwoording van de vragen over de pre-therapie voor zedendelinquenten in de penitentiaire inrichting in Breda. Ik krijg graag deze week of eigenlijk zo snel mogelijk antwoord in verband met de actuele ontwikkelingen en de dreigende sluiting van deze afdeling. Ik wil daarbij nadrukkelijk verzoeken om geen onomkeerbare stappen te zetten voordat deze vragen zijn beantwoord.

De voorzitter:

We zullen het stenogram doorgeleiden naar het kabinet.

Het woord is aan mevrouw Verdonk.

Mevrouw Verdonk (Verdonk):

Voorzitter. Op 12 februari jongstleden stelde ik vragen aan de minister van Defensie over socialistische presidenten. Die vragen zijn nog niet beantwoord. Ik krijg graag antwoord. Verder heb ik op 17 februari jongstleden vragen gesteld aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de speciale bevoegdheid van een schooldirecteur met betrekking tot de Leerplichtwet. Ook daarop heb ik geen antwoord gekregen.

De voorzitter:

We zullen het stenogram doorgeleiden naar het kabinet.

Het woord is aan de heer Aptroot.

De heer Aptroot (VVD):

Voorzitter. Voor mijn verzoek heb ik steun van diverse andere fracties, onder andere die van de SP. Voor morgen is er een spoeddebat gepland over de kosten van de kilometerheffing, maar we hebben net een brief van de minister van Verkeer en Waterstaat ontvangen, waarin hij stelt dat hij geen nieuwe verplichtingen aangaat en de projectorganisatie afbouwt. Dat waren eigenlijk net de dingen waarover ik mij zorgen maakte, dus wat mij betreft kan het spoeddebat van de agenda af.

De heer Jansen (SP):

Zoals gezegd, steunt mijn fractie het verzoek van de heer Aptroot. Wel heeft mijn fractie een aanvullend verzoek. De minister heeft in zijn brief namelijk niets geschreven over het experiment met de kilometerbeprijzing rondom Amsterdam. Daar gaat ook publiek geld in zitten, dus mijn vraag is of wij iets meer duidelijkheid kunnen krijgen over welke verplichtingen er al zijn aangegaan in het kader van dat experiment. Kortom: wat is de bottomline van de minister met dat experiment?

Mevrouw Roefs (PvdA):

Ik steun het verzoek van de heer Aptroot. Ik waardeer dat zeer.

De heer Koopmans (CDA):

Omdat mijn fractie ook nog een aantal vragen had, is zij er voorstander van dat dit debat gewoon doorgaat.

De voorzitter:

U hebt voldoende steun, dus we kunnen ingewikkeld doen door u een nieuw spoeddebat te laten aanvragen, maar dat lijkt mij niet nodig. Als uw fractie dat spoeddebat wil, dan laten wij het gewoon op de agenda staan. Ik denk dat de heer Aptroot niet bij iedereen is langs geweest.

Het woord is aan de heer Cramer.

De heer Cramer (ChristenUnie):

Voorzitter. U trekt nog geen conclusie naar aanleiding van de vraag van collega Jansen. Is de conclusie nu dat het spoeddebat van de agenda afgevoerd wordt?

De voorzitter:

Nee.

De heer Cramer (ChristenUnie):

Dus de vraag van de CDA-fractie wordt gehonoreerd?

De voorzitter:

Ja.

De heer Jansen (SP):

Voorzitter. In dat geval zou ik het nuttig vinden als de nadere informatie waar mijn fractie om heeft gevraagd, er voor het debat is.

De voorzitter:

Zo ver was ik nog niet. Het stenogram wordt doorgeleid naar het kabinet.

De heer Jansen (SP):

Geweldig. Dank u wel.

De voorzitter:

Ik moet ook nog leren twee zinnen tegelijkertijd uit te spreken. Op den duur gaat mij dat lukken! Ik voel het.

Het woord is aan de heer Depla.

De heer Depla (PvdA):

Twee zinnen tegelijk uitspreken wordt voor mij heel lastig.

De voorzitter:

U kunt dat.

De heer Depla (PvdA):

Ik ga het nu proberen. Namens het lid Vos vraag ik een rappel op de onbeantwoorde schriftelijke vragen aan de minister van Financiën over de schikkingsvoorstellen van de beleggingsverzekeringen, beter bekend als de woekerpolissen. Ze zijn ingezonden op 20 januari 2010. Wij hebben een keer een uitstelbrief ontvangen en nu willen wij graag antwoord.

De voorzitter:

Wij zullen het stenogram doorgeleiden naar het kabinet.

Het woord is aan mevrouw Jacobi.

Mevrouw Jacobi (PvdA):

Voorzitter. Komende dinsdag komt het rijksinpassingsbesluit Hedwigepolder in stemming. Voordat dit in stemming wordt gebracht, wil ik graag een brief van de minister van LNV en van de minister-president over de gevolgen daarvan. Ik wil daarover ook een debat voeren.

De voorzitter:

Wij zullen eerst een brief vragen en als u behoefte hebt aan een debat, komt u opnieuw terug.

Mevrouw Jacobi (PvdA):

Ik wil die brief graag voor morgen 12.00 uur hebben.

De heer Atsma (CDA):

Voorzitter. Ik heb een procedurele opmerking. De Kamercommissie heeft gisterenmiddag besloten dat iets aan de lijst met controversiële onderwerpen wordt toegevoegd. Ik neem aan dat collega Jacobi erop doelt dat wij daarover wellicht volgende week gaan stemmen. Dat is aan u.

De voorzitter:

Dat begreep ik niet uit de vraag.

De heer Atsma (CDA):

Ik probeer het in procedurele zin op een rijtje te zetten. Volgens mij is dit de procedure. Op het moment dat de Kamer "ja" of "nee" zal zeggen, ontstaat er wellicht een nieuwe situatie, maar het gaat nu heel erg door elkaar lopen. Ik wil graag weten wat er gaat gebeuren.

De voorzitter:

Als ik goed begrijp wat mevrouw Jacobi bedoelt – ik gebruik ook de informatie die ik eerder via de Griffie heb ontvangen – dan wil mevrouw Jacobi advies over het effect van het controversieel verklaren van die inpassing door de Kamer.

Mevrouw Jacobi (PvdA):

Ik wil gewoon inzicht hebben in de gevolgen daarvan voordat wij er "ja" of "nee" tegen zeggen.

De voorzitter:

Er zijn twee wegen. De koninklijke weg is dat de Kamer zelf beslist over het controversieel verklaren. Daarover hebben wij al enige zaken gewisseld, ook in het openbaar. Dat is nooit onveranderlijk. U kunt dus twee dingen doen: u kunt het voorstel van de heer Atsma volgen en eerst stemmen en dan kunt u vaststellen of het voorstel is aanvaard. Daarna kunt u toch nog een debat of een brief vragen over de gevolgen. U zegt dat u de informatie wilt voorafgaand aan de stemming met het oog op het adviseren van uw fractie. Dat is volgens mij het verschil. Mevrouw Jacobi vraagt dus een brief van de minister van LNV zodat zij haar fractie kan informeren over de gevolgen van het controversieel verklaren.

De heer Atsma (CDA):

Mevrouw Jacobi voegde eraan toe dat zij daarover een debat wilde voeren, maar dat hoor ik nu niet meer terug, dat zien we dan later.

De voorzitter:

Misschien gebeurt dat ooit wel.

Mevrouw Jacobi (PvdA):

Voorzitter. Ik wil een debat voeren voordat wij het voorstel in stemming brengen.

De voorzitter:

Dat is allemaal een beetje veel. Het is nooit een besluit voor eeuwig, voor zover dit begrip hier van toepassing is, maar wij moeten wel dingen netjes in volgorde doen. De Kamercommissie heeft dit aangemeld ter besluitvorming. Die besluitvorming gaat gewoon lopen. U wilt een brief. Dat proces gaat ook lopen en het lijkt mij redelijk dat u die brief wilt voor de stemming. Daarvoor kunnen we zorgen, maar of u dan nog een debat wilt, moet u op dat moment bepalen. Dat hoeft u niet meer te herhalen, want zo gaan wij het doen.

De heer Atsma (CDA):

Voorzitter. Mag ik dan toch nog even de vraag opwerpen hoe wij de positie van de Kamer moeten duiden? De Kamer beslist zelf over het wel of niet controversieel verklaren van onderwerpen.

De voorzitter:

Zeker!

De heer Atsma (CDA):

Daarover zijn wij het eens. Om voor of in die procedure een debat met het kabinet te voeren over het feit dat de Kamer kennelijk van mening verschilt of iets wel of niet controversieel is, vind ik ingewikkeld.

De voorzitter:

Ik heb zojuist al gezegd hoe wij dat gaan doen. Een brief lezen kan volgens mij geen kwaad.

De heer Van der Staaij (SGP):

Ik vind het verstandig om een brief te vragen over de mogelijke effecten van het controversieel verklaren, want dat kan helpen bij de meningsvorming over het al dan niet controversieel verklaren.

De voorzitter:

Dit is precies wat ik heb gezegd.

De heer Van der Staaij (SGP):

Dat wil ik graag onderstrepen.

De voorzitter:

Dus wij zullen een brief vragen over de mogelijke gevolgen of effecten, zoals de heer Van der Staaij dat noemt, van het controversieel verklaren.

Mijnheer Depla, de vergadering is niet geschorst, dus ik verzoek u, geen onderling overleg met de minister te voeren.

Ik vat het samen. U krijgt een brief en dan gaan wij stemmen over de lijst. Na ommekomst daarvan kunt u altijd nog een debat aanvragen.

Mevrouw Jacobi (PvdA):

Ik heb gevraagd de brief voor morgen 12.00 uur te ontvangen. Is dat wat u bedoelt?

De voorzitter:

Ja. Het stenogram wordt doorgeleid naar het kabinet.

De heer Dibi (GroenLinks):

Ik hecht eraan om namens de GroenLinks-fractie te benadrukken dat wij staan op de komst van die brief morgen voor 12.00 uur, omdat gisteren uit het niets massaal CDA-Kamerleden naar de procedurevergadering zijn gekomen en daar een ingrijpend besluit is genomen, met mogelijk grote gevolgen. Ik val toch nog even de PvdA-fractie bij.

De voorzitter:

Ik had dit punt al afgedaan.

De heer Koopmans (CDA):

Ik wil er toch even op wijzen dat de CDA-fractie in de afgelopen drie jaar – misschien wel in de afgelopen 33 jaar – altijd met hetzelfde aantal mensen naar de procedurevergadering is gegaan. Dat hebben wij deze week ook gedaan.

De voorzitter:

Het is fijn dat wij dat allemaal weten.

Naar boven