Regeling van werkzaamheden

De voorzitter:

Het woord is aan mevrouw Bussemaker.

Mevrouw Bussemaker (PvdA):

Voorzitter. Voor het geval wij vandaag toch nog de geplande VAO's gaan behandelen, verzoek ik u daaraan twee VAO's toe te voegen. Eén gaat over het AO "markt voor persoonlijke dienstverlening" dat gisteren heeft plaatsgevonden. Het andere heeft afgelopen dinsdag plaatsgevonden en gaat over de WAO, in het bijzonder eigen risico dragen in de WGA.

De voorzitter:

Ik stel voor, aan het verzoek te voldoen.

Daartoe wordt besloten.

De voorzitter:

Laat ik vast zeggen dat er straks in het algemeen wordt teruggekomen op de VAO's die op de agenda staan.

Mevrouw Verburg (CDA):

Voorzitter...

De voorzitter:

Laat ik niet ingewikkelder doen dan het is: mevrouw Hamer heeft mij gevraagd een voorstel te doen over hoe wij zouden kunnen omgaan met de VAO's. Ik wil daarom haar het woord geven en daarna over dit onderwerp even praten. Zij heeft zich ook als woordvoerder gemeld bij de regeling over dit onderwerp.

Het woord is aan de heer Atsma.

De heer Atsma (CDA):

Voorzitter. Namens de vaste Kamercommissie vraag ik u om het notaoverleg dat gisteren is gehouden over het gratis openbaar vervoer, naar aanleiding van de nota van mevrouw Dijksma, als een vervolgnotaoverleg, een zogenaamd VNO, op de plenaire agenda te plaatsen.

De voorzitter:

Ik stel voor, aan het verzoek te voldoen.

Daartoe wordt besloten.

De voorzitter:

Het woord is aan mevrouw Noorman-den Uyl.

Mevrouw Noorman-den Uyl (PvdA):

Voorzitter. Voorzover er vandaag VAO's aan de orde zijn, wil ik vragen het VAO toe te voegen van het overleg dat afgelopen woensdag heeft plaatsgevonden met de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dit overleg ging over het afschaffen van de mogelijkheid om dertien weken in het buitenland te verblijven voor oudere mensen die in de bijstand zitten.

De voorzitter:

Ik stel voor, aan dit verzoek te voldoen.

Daartoe wordt besloten.

De voorzitter:

Het woord is aan mevrouw Hamer.

Mevrouw Hamer (PvdA):

Voorzitter. Ik heb twee verzoeken. Wij hebben gisteren een mooie lijst gezien waarop volgens mij wel 25 VAO's staan die gepland waren vanaf deze ochtend tot vanavond 19.00 uur. Daaraan zijn er nu nog een paar toegevoegd. Ik heb begrepen dat de Griffie wat inventarisatiewerk heeft gedaan. Ik stel voor, gegeven de omstandigheden, die VAO's uit te stellen tot na het reces. Verder stel ik voor, daarbij vast te stellen dat wij het kabinet vragen om ten aanzien van de onderwerpen uit deze VAO's tot de behandeling daarvan geen onomkeerbare besluiten te nemen.

De heer Herben (LPF):

Voorzitter. Ik begrijp dat in deze revolutionaire dagen één schok misschien genoeg is, maar de mogelijkheid is aanwezig, gezien de duur van het reces, om vrijdag door te vergaderen.

De voorzitter:

Daar kunt u inderdaad ook voor kiezen.

De heer Herben (LPF):

De LPF heeft er geen bezwaar tegen om morgen door te gaan.

De voorzitter:

Oké. Ik zeg niet dat wij doorgaan, maar acht of zeven leden van de Kamer zijn daartoe bereid.

Mevrouw Van Gent (GroenLinks):

Wij kunnen het voorstel wel steunen, maar wij vinden het van groot belang dat geen onomkeerbare stappen worden gezet. Als blijkt dat over een enkel onderwerp wellicht toch echt voor het reces een besluit genomen moet worden, horen wij dat graag zo snel mogelijk. Dan kunnen wij misschien nog wat met die VAO's doen. Anders steunen wij het voorstel van mevrouw Hamer.

De heer De Wit (SP):

Hoe weten de ministers dat er geen onomkeerbare besluiten genomen mogen worden? Ik heb een VAO gevraagd over de overlevenden van de Schipholbrand. De essentie daarvan zou zijn dat deze mensen niet uitgezet worden in afwachting van behandeling. Als dat punt duidelijk gemaakt kan worden, ben ik ermee akkoord.

De voorzitter:

Ik stel het volgende voor. Het is uiteraard ingewikkeld omdat het om allemaal verschillende onderwerpen en invalshoeken gaat. Dat begrijp ik en dat begreep mevrouw Hamer ook, toen zij het voorstel deed. Ik stel voor, het stenogram van dit gedeelte van de vergadering door te geleiden naar het kabinet, in het bijzonder naar de minister-president, en op die manier het verzoek van de Kamer, zoals voorgesteld door mevrouw Hamer, te doen. Daarbij doe ik het verzoek aan het kabinet om voor 19.00 uur te laten weten of er voor het kabinet onoverkomelijke problemen zouden zijn om aan het verzoek te voldoen om geen onomkeerbare beslissingen te nemen. Mocht er op die manier een klein aantal VAO's overblijven, dan houden wij die vanavond onder het superkerstregime. Dat betekent, dit voor buitenstaanders, dat er nauwelijks spreektijd is.

Daartoe wordt besloten.

De voorzitter:

Rest mij u mede te delen dat de fractie van de VVD de heer Rutte tot haar voorzitter heeft gekozen.

(Applaus)

De voorzitter:

Ik schors de vergadering nu enkele ogenblikken en daarna zal de minister-president de door de Kamer gevraagde verklaring afleggen.

De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.

De voorzitter:

Het woord is aan de minister-president voor een korte verklaring.

Minister Balkenende:

Voorzitter. Het was vannacht laat toen de beraadslagingen werden beëindigd. Er is een motie aan de orde geweest. De heer Bos heeft gevraagd – maar die vraag leefde evenzeer bij anderen – hoe het kabinet omgaat met deze niet aanvaarde motie. Vanmiddag hebben wij in het kabinet stilgestaan bij deze vraag. Wij zijn eerst nagegaan hoe het debat is verlopen. Wat is er de afgelopen weken aan de orde geweest? Wij realiseren ons dat wat zich heeft afgespeeld, voor alle betrokkenen lastig en ingrijpend is geweest. Het was geen gemakkelijke periode. Dat bleek uit het debat van gisteren, maar ook uit eerdere debatten.

Vervolgens hebben wij stilgestaan bij de ingediende motie, die overigens niet is aanvaard. Wij zijn unaniem tot de conclusie gekomen dat een niet aanvaarde motie geen gevolgen heeft voor het functioneren van het kabinet. Ik ben graag bereid om daarover met de Kamer in debat te gaan. Dit is mijn toelichting op de brief die zeer kort geleden naar de Kamer is gezonden.

De voorzitter:

Ik dank de minister-president voor deze verklaring. Ik meende dat de heer Bos iets wilde vragen, maar dat gaat kennelijk niet door.

Het woord is aan de heer Van As.

De heer Van As (LPF):

Voorzitter. Ik ben werkelijk verbaasd...

De voorzitter:

De minister-president heeft een verklaring afgelegd. Daar gaan wij niet meteen inhoudelijk met hem over in debat. Als niemand vraagt om een procedure om deze verklaring te kunnen bespreken, gaan wij beginnen met de VAO's.

De heer Van As (LPF):

Voorzitter. Ik heb een vraag aan de premier. Ik wil...

De voorzitter:

Ik probeer u de procedure uit te leggen! Ik verzoek u ook, niet door elkaar te praten. Dat is heel slecht voor de gezondheid na een korte nachtrust.

De heer Van As (LPF):

Ik heb helemaal geen last gehad van die korte nacht. Ik heb een vraag aan de premier. Op welke wijze kan hij het rijmen dat het kabinet unaniem vindt dat er niets aan de hand is, terwijl een van de drie coalitiepartijen – in dit geval D66 – heel duidelijk heeft gezegd dat minister Verdonk moet opstappen?

De voorzitter:

Ik leg u de procedure nog een keer uit. De minister-president heeft een verklaring afgelegd. Die verklaring leidt nu tot een korte bespreking ter beantwoording van de vraag hoe de Kamer daar procedureel mee wil omgaan. De heer Bos had mij gemeld dat hij een debat daarover wilde aanvragen. Het woord is aan hem.

De heer Bos (PvdA):

Ik doe een stapje terug om mevrouw Van der Laan de gelegenheid te geven om een verzoek te doen.

Mevrouw Van der Laan (D66):

Voorzitter. Mijn fractie wil graag een debat aanvragen. Ik verzoek om een korte schorsing. Daarna kan de Kamer reageren op de verklaring van de minister-president.

De voorzitter:

Ik stel voor – met name ook aan de heer Van As – om aan het verzoek van mevrouw Van der Laan te voldoen.

Daartoe wordt besloten.

De vergadering wordt van 16.14 uur tot 16.30 uur geschorst.

Naar boven