Aan de orde is de behandeling van:
het Ontwerp profielschets
van een voorzitter (28738, nr. 1).
(Zie vergadering van 19 december 2002.)
De voorzitter:
Ik heb al publiekelijk bekend gemaakt dat ik mij kandidaat zal stellen.
Daarom vind ik het zuiverder om dit deel van de vergadering niet zelf voor
te zitten. Ik heb aan de tijdelijke – u moet het Presidium namelijk
nog benoemen – tweede ondervoorzitter, mevrouw Dijksma, gevraagd om
dit deel van de vergadering voor te zitten.
De vergadering wordt enkele ogenblikken geschorst.
Voorzitter: Dijksma
De voorzitter:
De "oude" Kamer heeft een concept vastgesteld voor de profielschets van
de voorzitter (28738), overeenkomstig het voorstel van het toenmalige Presidium.
Hiermee is toepassing gegeven aan artikel 4 van het Reglement van orde. Aangezien
de leden van het toenmalige Presidium deze functie nu niet meer hebben en
aangezien er nog geen nieuw Presidium van de nieuwgekozen Kamer is, zal er
niemand achter de regeringstafel kunnen zitten om vragen daarover te beantwoorden.Voorzitter
De heer Rietkerk heeft zich gemeld om het woord over de profielschets
te voeren. Het woord is aan de heer Rietkerk.
De beraadslaging wordt geopend.
De heer Rietkerk (CDA):
Voorzitter. De Tweede Kamer is het hoogste gezagsorgaan in ons staatsbestel
en vandaag spreken wij over de ontwerpprofielschets van de voorzitter van
dit orgaan. Vorig jaar heeft de Kamer ook al over die ontwerpprofielschets
gedebatteerd en de CDA-fractie ondersteunde van harte de ontwerpprofielschets.
Nu ligt de ontwerpprofielschets opnieuw voor; er zijn geen wijzigingen in
aangebracht. De CDA-fractie heeft deze week kort stilgestaan bij de ontwerpprofielschets
en stemt met de weergegeven voorwaarden in; wel maken wij een paar korte opmerkingen.
Naast de genoemde persoonlijke eigenschappen vindt onze fractie het bindende
element belangrijk voor de nieuwe kamervoorzitter. Belangrijkste onderdeel
daarbij is voor ons dat de nieuwe kamervoorzitter beschikt over een groot
draagvlak, waarbij steun en vertrouwen en het genieten daarvan van groot belang
zijn. Voorts constateren wij verheugd dat de opkomst van de kiezer bij deze
verkiezingen groter is geweest dan bij de vorige verkiezingen. Ook bij het
vasthouden van dit hoge percentage kan de voorzitter een goede rol spelen.
Bij het verkleinen van de kloof tussen "Den Haag" en de burger speelt wat
ons betreft de nieuwe voorzitter nadrukkelijk een rol.
De vernieuwing van de procedures in de Kamer, onze procedures hier, is
wat ons betreft een permanent proces. Onder leiding van de oud-kamervoorzitters
Deetman en Van Nieuwenhoven zijn vele veranderingen doorgevoerd. Onder leiding
van de vorige kamervoorzitter zijn in het Presidium slechts eerste verkenningen
gepleegd; de tijd was de vorige voorzitter maar ook onszelf niet gegund. De
nieuwe kamervoorzitter zal wat ons betreft goed leiding moeten geven aan dit
permanente vernieuwingsproces. Het is uiteraard de Kamer zelf die uiteindelijk
hierover beslist.
Ook ten aanzien van het vragen-uurtje en met name de regeling van werkzaamheden
dient de toekomstig voorzitter wat ons betreft transparant en duidelijk te
zijn, richting de Kamer, over wat wel en wat niet gehonoreerd wordt. Het is
voorts van groot belang dat de kamervoorzitter de organisatie kan aansturen
en oog heeft voor de positie van het kamerpersoneel.
Tot slot kom ik bij de procedure. Net als de vorige keer stelt de CDA-fractie
voor dat mogelijke kandidaten zichzelf de komende dagen presenteren aan de
Kamer, bijvoorbeeld via een brief waarin hun motivatie staat betreffende de
invulling van het kamervoorzitterschap. Ook kan dan schriftelijk worden aangegeven
waarom hij of zij vindt in de profielschets te passen. Mede op basis van deze
brieven kunnen dinsdag a.s. – daar zal straks de tijdelijk voorzitter
op ingaan – de gesprekken wat ons betreft gevoerd worden met de kandidaat-kamervoorzitters.
Het betekent dat onze fractie groot voorstander is van een open procedure.
De CDA-fractie gaat er derhalve van uit dat er volgende week iets te kiezen
is.
De beraadslaging wordt gesloten.
De voorzitter:
Ik stel voor de profielschets (28738), zoals deze aan de leden is uitgereikt,
vast te stellen.
De voorzitter:
Verder stel ik voor om te handelen conform twee moties die de Kamer op
23 mei 2002 heeft aanvaard, te weten de motie-Giskes c.s. (28285 nr. 3) en
de motie-Dijksma c.s. (28285 nr. 4). Ter voorkoming van misverstand lees ik
beide moties voor.
De motie-Giskes c.s. luidt:
"De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat het van belang is om een goede keuze te maken tussen de
kandidaten voor het kamervoorzitterschap;
spreekt als haar mening uit dat het ter voorbereiding van de keuze van
de kamervoorzitter gewenst is, de kandidaten in het openbaar naar aanleiding
van de profielschets vragen te kunnen stellen over de wijze waarop zij het
kamervoorzitterschap voornemens zijn in te vullen,
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie-Dijksma c.s. luidt:
"De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat het gewenst is dat kandidaten voor het voorzitterschap
van de Kamer zich tijdig bekend maken;
spreekt uit dat zij in de eerstvolgende vergadering een voorzitter zal
kiezen uit kandidaten die zich tot twee uur voor de vergadering schriftelijk
aan de leden hebben bekendgemaakt,
en gaat over tot de orde van de dag."
Als de Kamer overeenkomstig mijn voorstel beslist, dan staat de kandidaatstelling
met ingang van heden open tot dinsdag 4 februari 2003 om 12.00 uur. Op die
dinsdag vergadert de Kamer om 14.00 uur. De kandidaten voor het voorzitterschap
zullen plaatsnemen achter de regeringstafel en de leden zijn dan in de gelegenheid
om die kandidaten te bevragen.
Ik stel de Kamer voor, akkoord te gaan met mijn voorstel.
Voorzitter: Weisglas