6 Stemming Wet leeruitkomsten hoger onderwijs

Stemming Wet leeruitkomsten hoger onderwijs

Aan de orde is de stemming in verband met het wetsvoorstel Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek houdende de verankering van eenheden van leeruitkomsten in die wet (Wet leeruitkomsten hoger onderwijs) (36136).

De voorzitter:

Thans zijn aan de orde de stemmingen. Ik heet de staatssecretaris Jeugd, Preventie en Sport, die namens de regering bij de stemmingen aanwezig is, van harte welkom in de Eerste Kamer.

Hebben voldoende leden de presentielijst getekend? Dat is het geval.

Dan stemmen we allereerst over het wetsvoorstel 36136, Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek houdende de verankering van eenheden van leeruitkomsten in die wet, kortweg de Wet leeruitkomsten hoger onderwijs.

Wenst een van de leden een stemverklaring over het wetsvoorstel af te leggen? Mevrouw Perin-Gopie namens Volt.

Mevrouw Perin-Gopie (Volt):

Dank u wel, voorzitter. Deze wet maakt ruimte voor meer persoonlijke leerroutes en maatwerk voor studenten. Daar stemt mijn fractie graag voor, maar de nieuwe regering heeft aangekondigd flink te gaan bezuinigen op het hoger onderwijs, en daarom heeft mijn fractie wel grote zorgen bij de uitvoering van de wet. Desondanks zullen wij toch voorstemmen.

De voorzitter:

Dan heeft u dat punt toch even gemaakt.

Dan mevrouw Roovers namens GroenLinks-Partij van de Arbeid.

Mevrouw Roovers (GroenLinks-PvdA):

Dank u wel. De fractie van GroenLinks-PvdA staat in beginsel positief tegenover de bevoegdheid van instellingen om te kunnen werken met leeruitkomsten, en dan met name voor opleidingen met een sterke praktijkcomponent, zoals het oorspronkelijke wetsvoorstel beoogde. Maar door de uitbreiding van het amendement-Krul is de reikwijdte ongelofelijk opgerekt en gaat deze bevoegdheid ook gelden voor voltijds hbo-opleidingen zonder substantiële praktijkcomponent. Deze uitbreiding is expliciet ontraden door de Raad van State. De reden hiervoor is dat het experiment nog niet is afgerond. Er is veel ontevredenheid onder studenten. Er is nog geen duidelijkheid over het diplomarendement en het eindniveau. Het is dus een dilemma. Wij vinden het werken met leeruitkomsten voor bepaalde opleidingen een goed idee, maar wij stemmen in deze Kamer helaas niet voor goede ideeën; het is in de Eerste Kamer onze rol om te stemmen voor deugdelijke wetgeving. Daarom zullen wij tegen deze wet stemmen.

De voorzitter:

Dank u wel, mevrouw Roovers.

We stemmen bij zitten en opstaan.

In stemming komt het wetsvoorstel.

De voorzitter:

Ik constateer dat de leden van de fracties van OPNL, de SGP, D66, het CDA, Volt, de PVV, FVD, de PvdD, de VVD, JA21, de ChristenUnie, BBB en 50PLUS voor dit wetsvoorstel hebben gestemd en de leden van de fracties van GroenLinks-PvdA en de SP ertegen, zodat het is aanvaard.

Naar boven