Handeling
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | nr. 34, pagina 1587-1588 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Vergadernummer | Datum vergadering |
---|---|---|---|---|
Eerste Kamer der Staten-Generaal | 2005-2006 | nr. 34, pagina 1587-1588 |
Aan de orde zijn de stemmingen in verband met het wetsvoorstel Wijziging van de Wet luchtvaart inzake de exploitatie van de luchthaven Schiphol (28074), en over:
- de motie-Sylvester c.s. inzake een aandeelhoudersovereenkomst welke aan beide Kamers moet worden voorgelegd voordat wordt overgegaan tot vervreemding van aandelen Schiphol (28074, I).
(Zie vergadering van 20 juni 2006.)
De voorzitter:
Ik heet de staatssecretaris, die ook in dezen de regering vertegenwoordigt, van harte welkom.
Voordat wordt overgegaan tot de hoofdelijke stemming, waar vorige week door de heer Van den Berg om is gevraagd, geef ik gelegenheid tot het afleggen van stemverklaringen vooraf.
De heer Van Raak (SP):
De problemen waarvoor de wet ooit was bedoeld, worden volgens de fractie van de SP met dit voorstel niet opgelost. Welk probleem deze wet wel gaat oplossen, is tijdens het debat met de minister en de staatssecretaris helaas onduidelijk gebleven. De nationale luchthaven Schiphol is te belangrijk om over te laten aan de ideologische voorkeur van één politieke partij. Over dit voorstel tot verkoop van de aandelen hangt de schaduw van het verleden, van de paarse politiek van liberalisering van publieke diensten. Dit beleid is ernstig toe aan herziening.
Deze stem uit het verleden zal bij ons vandaag geen gehoor vinden. De SP-fractie stemt niet in met dit wetsvoorstel.
Mevrouw Sylvester (PvdA):
Voorzitter. De Partij van de Arbeid staat kritisch tegenover het privatiseren van natuurlijke monopolisten. Bij de beoordeling van dit wetsvoorstel hebben bij ons de twee volgende punten centraal gestaan.
De Eerste Kamer is niet in de gelegenheid gesteld om de uitvoerbaarheid van de wet te toetsen. Een aandeelhoudersovereenkomst waarin wordt aangegeven op welke wijze 51% van de aandelen in handen blijft van de overheid ontbreekt.
Het publieke belang van de mainport is niet adequaat en effectief geborgd en de economische regulering is niet robuust genoeg. De fractie van de Partij van de Arbeid zal tegen dit wetsvoorstel stemmen.
De heer Schouw (D66):
Mevrouw de voorzitter. Vorige week hebben wij uitvoerig gedebatteerd over dit wetsvoorstel. Ik maak er geen geheim van dat onzefractie geen voorstander is van het vervreemden van zeggenschap van strategische infrastructuur. Kort gezegd, dat geeft meer last dan gemak. In het debat van vorige week is nog steeds niet opgehelderd welk probleem eigenlijk met de vervreemding van aandelen moet worden opgelost.
Wij hebben als fractie het kabinet een handreiking gedaan met de suggestie om de besluitvorming over de economische regulering en die over de vervreemding van aandelen te ontkoppelen. De staatssecretaris heeft daar aanvankelijk positief op gereageerd, maar de minister heeft de zaken wel gekoppeld gehouden. Dat betekent dat mijn fractie geen ruimte heeft om te komen tot een andere afweging. Wij zullen dus tegen dit wetsvoorstel stemmen.
De heer Van der Lans (GroenLinks):
Voorzitter. Als de behandeling en de discussie de vorige week iets duidelijk hebben gemaakt, is het wel dat de stelling dat deze wet niets met privatisering van doen heeft onjuist is. Ik noem één voorbeeld. Voor het uitleveren van een exploitatievergunning aan Schiphol moet er overdracht van grond plaatsvinden aan de Staat. Schiphol heeft laten weten dat er natuurlijk geen sprake kan zijn van deze overdracht van grond als er niet geprivatiseerd wordt. Met andere woorden, er is een duidelijk verband. Ook de onvrede van de luchtvaartmaatschappijen over de tarieven die deze week aan de oppervlakte kwam, duidt erop dat de spanning tussen een infrastructuurleverancier en een commerciële onderneming nu al aan de orde is en met deze wet alleen maar zal toenemen.
Ik vroeg vorige week in de discussie aan de vertegenwoordiger van de VVD waar het primaat bij deze beslissing lag. Dat primaat ligt dus niet bij het parlement en naar ik vrees zelfs niet bij de regering. Het primaat ligt bij Schiphol. Dat lijkt ons een onverstandige machtsverschuiving. Dat is de reden waarom wij vinden dat zulke belangrijke strategische infrastructuur publiek aangestuurd moet blijven. Wij zullen dus onze stem niet aan dit wetsvoorstel geven.
In stemming komt het wetsvoorstel.
Vóór stemmen de leden: Lemstra, Nap-Borger, Van den Oosten, Pastoor, Pruiksma, Rosenthal, Russell, Swenker, Terpstra, Timmerman-Buck, Vedder-Wubben, Wagemakers, Walsma, Werner, Woldring, Van de Beeten, Bierman-Beukema toe Water, Biermans, Broekers-Knol, Van den Broek-Laman Trip, Van Dalen-Schiphorst, Doek, Dölle, Dupuis, Essers, Franken, De Graaf, Van Heukelum, Hoekzema, Kalsbeek-Schimmelpenninck van der Oije, Ketting, Klink en Van Leeuwen.
Tegen stemmen de leden: Linthorst, Meindertsma, Meulenbelt, Middel, Van Middelkoop, Noten, Pormes, Putters, Van Raak, Rabbinge, Schouw, Schuurman, Schuyer, Slagter-Roukema, Sylvester, Tan, Thissen, Westerveld, Witteman, Witteveen, De Wolff, Van den Berg, Doesburg, Van Driel, Eigeman, Engels, Hessing, Ten Hoeve, Holdijk, Van der Lans en Leijnse.
De voorzitter:
Ik constateer dat het wetsvoorstel met 33 tegen 31 stemmen is aangenomen.
Ik geef gelegenheid tot het afleggen van stemverklaringen vooraf over de motie-Sylvester c.s.
Mevrouw Bierman-Beukema toe Water (VVD):
Voorzitter. Mijn fractie kijkt met belangstelling uit naar informatie van de regering over bereikte overeenstemming met de andere aandeelhouders van de luchthaven Schiphol, namelijk de gemeenten Rotterdam en Amsterdam. Wij achten het in een duaal stelsel niet passend, na alle toezeggingen die zijn gedaan door de regering, om deze overeenstemming alsnog ter goedkeuring voor te leggen aan het parlement. Mijn fractie zal tegen de motie stemmen.
De heer Lemstra (CDA):
Voorzitter. De minister van Financiën heeft in het debat de verwachting uitgesproken dat de aandeelhoudersovereenkomst er zal zijn voordat de vervreemding van een deel van het aandelenpakket plaatsvindt. Hij heeft toegezegd dat hij het parlement hiervan in kennis zal stellen. Er is volgens het kabinet geen goedkeuring nodig van het parlement. De CDA-fractie is het daarmee eens en heeft derhalve geen behoefte aan deze motie.
In stemming komt de motie Sylvester c.s. (28074, I).
De voorzitter:
Ik constateer dat de aanwezige leden van de fracties van de ChristenUnie, D66, GroenLinks, de LPF, de OSF, de PvdA, de SGP en de SP voor deze motie hebben gestemd en die van de overige fracties ertegen, zodat zij is verworpen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-ek-20052006-1587-1588.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.