Verkeersbesluit tweede stap Aanpak Maastunnelcorridor in het kader van de RMA (verlenging)

Rotterdam 22 / 0012441 - AS22/06104

 

De directeur van cluster Stadsontwikkeling,

  •  

overwegende,

 

  • dat op 11 november 2021 een verkeersbesluit is gepubliceerd (Gemeenteblad 2021, 402744 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl)) voor de Aanpak Maastunnelcorridor in het kader van de RMA waarbij in principe tot 11 november 2022 een rijstrook wordt weggenomen voor het traject aan de noord- en zuidzijde van de Maastunnel in de rijrichting naar de Maastunnel toe (eerste stap);

  • dat op 19 mei 2021 een verkeersbesluit is gepubliceerd (Staatscourant 2021, 25718 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen (officielebekendmakingen.nl)) voor de Aanpak Maastunnelcorridor in het kader van de RMA, waarbij een rijstrook wordt weggenomen op het traject aan de noord- en zuidzijde van de Maastunnel in de rijrichting komende vanuit de Maastunnel (tweede stap);

  • dat het op 19 mei 2021 gepubliceerde tijdelijke verkeersbesluit per 1 juni 2022 van rechtswege afloopt;

  • dat het wenselijk is om dit verkeersbesluit te verlengen tot 31 december 2022;

  • dat voor de verlenging de motivatie van het op 19 mei gepubliceerde verkeersbesluit als herhaald en ingelast beschouwd dient te worden;

  • dat met de verlenging de eerste en tweede stap in de uitvoering van de Aanpak Maastunnelcorridor gelijk lopen;

  • dat daarnaast uit een recente evaluatie van de Aanpak Maastunnelcorridor is gebleken dat de luchtkwaliteit langs het hele tracé nu voldoet aan de Europese normen;

  • dat de verlenging van het verkeersbesluit daarom ook noodzakelijk is om de verbetering van luchtkwaliteit op het traject in stand te houden;

  • dat er daarnaast in het najaar 2022 besluitvorming zal plaatsvinden over de KTA-HOV, de snelle busverbinding tussen Zuidplein en Rotterdam CS door de Maastunnel;

  • dat als er gekozen wordt voor KTA- HOV de reductie van de wegcapaciteit op het traject een regulier karakter zal krijgen en hiervoor een nieuw definitief verkeersbesluit genomen zal worden;

  • dat tot het moment waarin besluitvorming plaatsvindt over de definitieve status van de verkeersmaatregelen, het wenselijk is om de huidige situatie op straat te handhaven;

  • dat er aan de noordzijde van het traject wel een aantal aanpassingen worden doorgevoerd die de doorstroming en verkeersveiligheid bevorderen op de volgende locaties:

  • kruising met 1e Middellandstraat, mede op verzoek van de politie;

  • oostelijke parallelweg ‘s-Gravendijkwal bij Rochussenstraat tot 1e Middellandstraat;

  • Rochussenstraat ten oosten en westen van de ’s-Gravendijkwal;

  • dat de maatregelen, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekt tot:

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen door het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

  • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

dat de gemeente Rotterdam de aanpak, om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verbeteren, als belang zwaarder laten wegen dan de hinder die de maatregelen eventueel met zich mee zal brengen;

 

 

dat het treffen van een verkeersmaatregel daarnaast een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

dat de weg onder beheer is van de gemeente Rotterdam;

dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, 460, of zoals nadien gewijzigd) wel overleg heeft plaatsgevonden met de Politie, eenheid Rotterdam;

dat de Politie, eenheid Rotterdam, gebied Noord en gebied Zuid vasthouden aan de eerder afgegeven negatieve adviezen met betrekking tot de verkeersbesluiten van 11 mei en 11 november 2021, maar zich wel kunnen vinden in het feit dat de huidige situatie, inclusief aanpassingen die mede op verzoek van de politie zijn doorgevoerd, op straat wordt verlengd tot het moment waarop definitieve besluitvorming over de KTA-HOV en reguliere reductie van wegcapaciteit heeft plaatsgevonden.

Gelet op artikel 18 aanhef en onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2016 (gemeenteblad 2016-6556, zoals nadien gewijzigd);

Besluit:

namens het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,

Tot het instellen van diverse verkeersmaatregelen in het kader van het Aanpak Maastunnelcorridor, middels

Bebordingstekening Noord :

  • het aanbrengen van een doorgetrokken streep als bedoeld in artikel 76 RVV op het wegdek bij de hoofdrijbaan Statentunnel, hoofdrijbaan Henegouwerlaan en hoofdrijbaan ’s-Gravendijkwal, in de rijrichting komende vanaf de Maastunnel;

  •  

  • het verwijderen van twee borden F03 (verbod om vrachtauto’s en motorvoertuigen in te halen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 bij de hoofdrijbaan Henegouwerlaan en hoofdrijbaan ’s-Gravendijkwal;

  •  

  • het plaatsen van drie borden F13 (rijbaan-of strook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen) als bedoeld in bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van het woord “LIJNBUS” op de rechter rijstrook van de hoofdrijbaan ‘s-Gravendijkwal onderlangs Droogleever Fortuynplein;

Bebordingstekening Zuid :

  • het aanbrengen van een doorgetrokken streep als bedoeld in artikel 76 RVV op het wegdek van de Pleinweg, het gedeelte tussen de kruising Wolphaertsbocht en Goereesestraat; in de rijrichting komend vanaf de Maastunnel;

  •  

  • te bepalen dat beide bordenplannen integraal onderdeel uitmaken van dit verkeersbesluit;

  •  

  • te bepalen dat het verkeersbesluit per 1 juni 2022 in werking zal treden en loopt tot 31 december 2022 of zoveel eerder (geheel of in delen) danwel zoveel later als de definitieve besluitvorming in het kader van de KTA-HOV daarom vraagt;

  •  

  • te bepalen dat na afloop van deze periode de oude situatie rondom de Henegouwerlaan, ’s-Gravendijkwal en de Pleinweg hersteld zal worden danwel dat de tijdelijke verkeersmaatregelen middels een nieuw verkeersbesluit een reguliere status zullen krijgen.

 

De directeur van Cluster Stadsbeheer wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Dit besluit wordt op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.

 

 

Rotterdam, 1 juni 2022

Namens het college van Burgemeester en Wethouders

de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,

voor deze, het hoofd Mobiliteit,

M.A. van Kruiningen

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na datum van publicatie in het Gemeenteblad , een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

 

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:

- naam en adres van de indiener

- datum bezwaarschrift

- de gronden van het bezwaar

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

 

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

Het college van burgemeester en wethouders,

t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.

Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op: www.rotterdam.nl/bezwaar

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.

Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.

Naar boven