36 410 XII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor het jaar 2024

36 410 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2024

36 410 J Vaststelling van de begrotingsstaat van het Deltafonds voor het jaar 2024

Nr. 12 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 september 2023

Op verzoek van uw Kamer ontvangt u hierbij een overzicht van de nieuwe beleidsuitgaven die zijn opgenomen in de Ontwerpbegrotingen 2024 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De Kamer heeft aangegeven inzicht te willen in de zaken die niet per 1 januari 2024 van start kunnen gaan als de begrotingen van Infrastructuur en Waterstaat niet voor 31 december 2023 zijn vastgesteld.

In deze brief wordt achtereenvolgens ingegaan op de nieuwe beleidsuitgaven van de beleidsbegroting (HXII), het Mobiliteitsfonds (A) en het Deltafonds (J). In de overzichten zijn alleen de uitgaven voor 2024 opgenomen, omdat alleen deze uitgaven op basis van artikel 105 van de Grondwet ter autorisatie aan het parlement worden voorgelegd. In de toelichting van de maatregelen is de meerjarige doorwerking opgenomen.

De gevolgen van latere behandeling van de begroting lijken voor IenW beperkt. Voorop staat dat de autorisatie van budgetten door de beide Kamers afgewacht wordt om nieuw beleid in uitvoering te nemen. Mogelijk betekent dit dat enkele regelingen later dan gepland van start kunnen. Dit kan tot gevolg hebben dat niet al het geraamde budget nog in 2024 tot uitbetaling kan komen. In dat geval zal ik tijdig laten beoordelen of het nodig is om hier de ramingen in de loop van 2024 nog op aan te passen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

BELEIDSBEGROTING INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT (HXII)

1. Klimaatmiddelen uit het Klimaatfonds

In april heeft binnen het kabinet besluitvorming plaatsgehad over het ontwerp-Meerjarenprogramma Klimaat 2024, inclusief het aanvullende klimaatpakket naar aanleiding van het IBO Klimaat. Deze maatregelen zijn grotendeels gefinancierd uit het Klimaatfonds en per Ontwerpbegroting 2024 overgeboekt naar de departementale begrotingen, van waaruit de middelen worden besteed. Voor IenW wordt in totaal € 755,4 mln. voor de jaren 2024–2030 toegevoegd aan de begroting, waarvan € 62,6 mln. in 2024. Gevolg van het later dan 1 januari 2024 autoriseren van de begroting is dat het openstellen van de onderliggende regelingen of verstrekken van opdrachten pas vanaf dat moment kan plaatsvinden.

2. Geluidsisolatie Schiphol (GIS4)

Vanaf 2024 staan de kosten voor de vierde regeling Geluidsisolatie Schiphol (GIS4) in de begroting van IenW. Dit is de opvolger van de drie voorgaande GIS-regelingen. In de zogeheten Prinsjesdag Suppletoire Begroting (PSB) staat GIS4 al benoemd; het te veel geheven budget onder de GIS3-regeling wordt via deze PSB toegevoegd aan het budget voor GIS4, met de vermelding dat uitvoering in september start. Om richting burgers en bedrijven geen vertraging op te lopen en omdat dit in feite als voortzetting van staand beleid te typeren valt, zal het ministerie deze regeling conform planning in september 2023 uit gaan voeren.

3. NGF-projecten

Voor de Nationaal Groeifonds (NGF) projecten «Groeiplan Water Technologie» en «NL2120» wordt de budgettaire autorisatie via de 1e suppletoire begroting 2023 geregeld. In de begroting 2024 is de subsidiegrondslag opgenomen, op basis waarvan daadwerkelijk de onderliggende regelingen opengesteld kunnen worden. Dit kan daarom pas plaatsvinden na autorisatie door beide Kamers.

Voor het «Maritiem Masterplan 2.0» komt € 29,4 mln beschikbaar in 2024 om betrouwbare en modulaire klimaatneutrale schepen te ontwikkelen, te bouwen en te gebruiken in een cyclische innovatieketen. Aanvullend is er € 110 mln. voorwaardelijk toegekend. Indien de behandeling van de Ontwerpbegroting 2024 na 1 januari 2024 plaatsvindt, zal uitvoering van het Maritiem Masterplan iets later van start gaan dan oorspronkelijk gepland.

4. Terugsluis vrachtwagenheffing

In de begroting 2024 worden middelen vrijgemaakt voor het voorfinancieren van de terugsluis van de vrachtwagenheffing, zodat hiermee versneld subsidiemaatregelen kunnen starten die bijdragen aan de verduurzaming van vrachtverkeer (cf. de motie-Van Ginneken, Kamerstukken 35 910, nr. 15). Hiermee wordt in de begroting 2024 onder andere het openstellen van de Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks (AanZET) van € 45 mln. beoogd. Openstelling zal plaatsvinden na autorisatie, waardoor enige vertraging zal ontstaan indien de begroting pas na 1 januari wordt geautoriseerd, maar openstelling kan nog wel in 2024.

5. Subsidies met een grondslag in de Ontwerpbegroting 2024 (excl. Klimaatfonds en NGF)

Buiten de hierboven benoemde beleidsvoornemens kennen meerdere subsidies een (voorgenomen) grondslag in de begroting 2024. In totaal gaat het om € 21,1 mln aan subsidies, exclusief subsidies gefinancierd uit het Klimaatfonds of het Nationaal Groeifonds. Toelichting op deze subsidies treft u in de begroting onder «budgettaire gevolgen van beleid».

6. Bijdragen aan de ILT voor nieuwe taken

Er is voor € 2,4 mln. aan nieuwe taken voor de ILT voorzien in 2024. Het gaat om zeven nieuwe taken waarvoor het budget in de voorliggende begroting wordt geregeld, waarvan handhaving op Energielabels gebouwen met € 1,2 mln. de grootste is.

Mobiliteitsfonds (A) en Deltafonds (J)

In het Mobiliteitsfonds worden veranderingen doorgevoerd waarover u met een separate brief op Prinsjesdag nader wordt geïnformeerd. De meeste veranderingen zijn besproken in het Commissiedebat MIRT van 5 juli jl. en nader geduid in de brief aan de Kamer van 24 augustus jl.

Het gros van deze voorgenomen maatregelen heeft geen budgettair effect in 2024. Daar waar het wel het begrotingsjaar 2024 raakt (zie onderstaand overzicht), wordt de behandeling van de begroting afgewacht. Voor het Deltafonds zijn op dit moment geen budgettaire effecten in 2024 voorzien die niet als staand beleid te typeren vallen.

Naar boven