Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 35450-XIII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 35450-XIII nr. 2 |
Ontvangen 29 april 2020
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in:
1. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat;
2. de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
Vanwege de coronamaatregelen is op 15 april 2020 de tweede incidentele suppletoire begroting naar de Tweede Kamer verzonden. De behandeling in de Tweede Kamer heeft nog niet plaatsgevonden. Om deze reden is de in de begrotingsstaat opgenomen stand nog niet door de beide Kamers bekrachtigd. Vanwege de snelle opeenvolging van begrotingswetsvoorstellen, om het budgetrecht van de Staten Generaal te waarborgen, bevat de kolom ‘vastgestelde begroting’ zowel de vastgestelde stand bij ontwerpbegroting als de mutaties die bij incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,E.D. Wiebes
Opbouw 1e suppletoire begroting 2020
Deze 1e suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2019. Onderdeel B, de begrotingstoelichting, is als volgt opgebouwd:
1. Leeswijzer.
2. Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties. De belangrijkste verplichtingenmutaties zijn toegelicht in de artikelen.
3. De beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven.
4. De niet-beleidsartikelen. In de budgettaire tabellen zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten opgenomen.
5. De agentschappen. In deze 1e suppletoire begroting zijn de aanpassingen in de agentschapsparagraaf van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) opgenomen.
Ondergrenzen toelichtingen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze eerste suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen | Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) | Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
---|---|---|
< 50 | 1 | 2 |
=> 50 en < 200 | 2 | 4 |
=> 200 < 1000 | 5 | 10 |
=> 1000 | 10 | 20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
Extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen
Hieronder de extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen met daarin de coronagerelateerde uitgaven vanuit de begroting van het Ministerie van EZK.
Artikel | Naam maatregel/regeling | Kamerstuk | Bedrag verplichtingen | Bedrag uitgaven | Bedrag ontvangsten |
---|---|---|---|---|---|
2 | Noodloket (TOGS) | 475.000 | 475.000 | 0 | |
2 | Qredits | 6.000 | 6.000 | 0 | |
2 | BMKB | 0 | 23.000 | 0 | |
2 | Garantie Ondernemingsfinanciering | 1.100.000 | 75.000 | 0 | |
2 | Bijdrage RVO.nl | 30.000 | 30.000 | 0 | |
2 | Noodloket (TOGS) | 1.170.000 | 1.170.000 | 0 | |
2 | Qredits | 25.000 | 25.000 | 0 | |
2 | BMKB | 735.000 | 180.000 | 0 | |
2 | Garantie Ondernemingsfinanciering (Corona module) | 8.500.000 | 1.000.000 | 0 | |
3 | ROM's (Overbruggingskrediet) | 100.000 | 100.000 | 0 |
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2020
Artikelnummer | Uitgaven 2020 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2020 na ISB | 8.778.923 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
Urgendamaatregelen industrie | 2 | 27.264 |
PPS-toeslag | 2 | ‒ 27.578 |
Eindejaarsmarge Toekomstfonds | 3 | 138.778 |
ISDE | 4 | ‒ 60.000 |
RVO.nl | 4 | 19.451 |
Aardwarmte | 4 | 15.000 |
Schadevergoedingen | 5 | 110.000 |
Uitvoeringskosten schade | 5 | 45.000 |
Eindejaarsmarge Groningen | 5 | 25.378 |
Loon-en prijsbijstelling | 41 | 53.626 |
Overige mutaties | 74.193 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2020 | 9.200.035 |
Toelichting
Urgendamaatregelen industrie
De verhoging van uitgavenbudget voor de Urgendamaatregelen Industrie (€ 27,3 mln) is het gevolg van de volgende mutaties: De middelen voor Urgendamaatregelen Industrie die bij de 2e suppletoire begroting 2019 zijn teruggestort in de begrotingsreserve voor Urgenda worden bij VJN weer onttrokken om uitvoering te geven aan dezelfde doelen en maatregelen in 2020. Daarnaast worden de middelen die eind 2019 niet benut bleken voor Urgendamaatregelen Industrie via de eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2020.
PPS-toeslag
De uitgaven raming voor de PPS toeslag is in 2020 met € 27,6 mln verlaagd. Dit budget is doorgeschoven naar latere jaren. Hiermee wordt de uitgavenraming in lijn gebracht met de verwachte uitfinanciering van de PPS-toeslag regeling.
Eindejaarsmarge Toekomstfonds
De niet benutte middelen van het Toekomstfonds in 2019 worden conform de fondsconstructie toegevoegd aan het budget voor 2020. Het betreft begrotingsgeld voor onder meer het Co-investeringsvehicle met het Europees Investeringsfonds (EIF), het Innovatiekrediet, de Seed Capital regeling, Thematische Technology Transfer, Vroegefasefinanciering en Fundamenteel en toegepast onderzoek.
ISDE
Op basis van het door Mulder c.s. ingediende amendement op de begroting 2020 (Kamerstuk 35 300-XIII, nr. 16) is het budget van de Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE) met € 100 mln opgehoogd. Doel van de ophoging is het stimuleren van de opwek van duurzame energie door het MKB. Omdat ook volgens de indieners van het amendement in 2020 slechts € 40 mln van de beschikbare € 100 mln benodigd is, wordt € 60 mln doorgeschoven naar 2021 en 2022.
RVO.nl
Om het tekort in 2020 op de uitvoeringskosten van RVO.nl op artikel 4 te dekken is in totaal € 19,5 mln budget toegevoegd aan het budget.
Aardwarmte
In 2020 wordt € 15 mln beschikbaar gesteld voor de voortzetting van het SCAN-programma van EBN, dat tot doel heeft te onderzoeken waar de ondergrond in Nederland mogelijk geschikt is voor de winning van aardwarmte.
Schadevergoedingen
De raming van de schadebetalingen is naar aanleiding van nieuwe prognoses van TCMG met € 110 mln verhoogd.
Uitvoeringskosten schade
De uitvoeringskosten voor schadebetalingen Groningen nemen toe als gevolg van de stijging van de schadeafhandelingen.
Eindejaarsmarge Groningen
De niet benutte middelen van het meerjarenprogramma Nationaal Coördinator Groningen worden toegevoegd aan de begroting 2020. Het betreft de regelingen Verduurzaming (€ 14,3 mln) en Fonds achterstallig onderhoud (€ 8,7 mln), het onderzoeksbudget (€ 1,4 mln) en het werkbudget van de NCG (€ 0,9 mln). Fonds achterstallig onderhoud, het onderzoeksbudget en het werkbudget van de NCG worden bij Julibrief overgeheveld naar BZK.
Loon- en prijsbijstelling
Bij Voorjaarsnota 2020 is loon- en prijsbijstellingstranche 2020 voor EZK uitgedeeld. De loonbijstelling betreft de vergoeding voor de stijging van de contractloonontwikkeling en de stijging van de sociale lasten en pensioenpremies voor de overheidswerkgevers. De prijsbijstelling betreft de verwerking van de stijging van de diverse prijsindexen.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2020
Artikelnummer | Ontvangsten 2020 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2020 na ISB | 4.903.988 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
Onttrekking reserve Groeifaciliteit | 2 | 10.000 |
Co-investment venture capital instrument/EIF | 3 | 15.000 |
Onttrekking begrotingsreserve duurzame energie | 4 | 63.020 |
Onttrekking begrotingsreserve maatregelen voor CO2-reductie | 4 | 66.160 |
Schadevergoedingen | 5 | 237.061 |
Uitvoeringskosten schade | 5 | 45.000 |
Aardgasbaten | 5 | ‒ 440.000 |
Overige mutaties | 22.915 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2020 | 4.923.144 |
Toelichting
Onttrekking reserve Groeifaciliteit
Ten behoeve van de begrotingsreserve garanties MKB-financiering wordt € 10 mln onttrokken aan de begrotingsreserve Groeifaciliteit.
Co-investment venture capital instrument/EIF
Dit betreft de ontvangst van € 15 mln van Invest-NL in het kader van de overdracht van het Co-investment venture capital instrument/EIF aan Invest-NL conform de machtigingswet Invest-NL.
Onttrekking begrotingsreserve duurzame energie
Het Ministerie van EZK levert een bijdrage aan de financiering van de additionele Urgenda-maatregelen van in totaal € 298,7 mln, waarvan € 63 mln in 2020 en € 235,7 mln in 2021. De bijdrage wordt onttrokken aan de begrotingsreserve Duurzame Energie.
Onttrekking begrotingsreserve maatregelen voor CO2-reductie
De in 2019 door de Ministeries van BZK, LNV en EZK niet-benutte Urgenda-middelen worden aan de reserve maatregelen CO2-reductie onttrokken.
Schadevergoedingen
Betreft vergoedingen van de NAM voor schade-uitkeringen en uitvoeringskosten RVO inzake Groningen die EZK eerder heeft voorgefinancierd.
Uitvoeringskosten schade
De toename van de uitvoeringskosten wordt veroorzaakt door de stijging van de schadeafhandelingen die door TCMG/IMG verwacht wordt. Deze uitvoeringskosten worden gedeclareerd bij de NAM.
Aardgasbaten
De Ministerraad heeft op 21 februari besloten tot de versnelde afbouw van de gaswinning. Dit volume-effect wordt nu conform Regeerakkoord in de aardgasbaten verwerkt. Daarnaast wordt de raming van de aardgasbaten verder naar beneden bijgesteld als gevolg van de neerwaarts bijgestelde raming van de gasprijs in de komende jaren.
Ontwerpbegroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 214.305 | 0 | 214.305 | 5.730 | 220.035 | 1.513 | 4.491 | 6.116 | 660 |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
Waarvan overige verplichtingen | 214.305 | 214.305 | 5.730 | 220.035 | 1.513 | 4.491 | 6.116 | 660 | |
Uitgaven | 215.326 | 0 | 215.326 | 7.226 | 222.552 | 3.143 | 6.123 | 6.324 | 660 |
Waarvan juridisch verplicht | 96% | 96% | 97% | ||||||
Subsidies | 203 | 0 | 203 | 572 | 775 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Cyberweerbaarheid | 203 | 203 | 572 | 775 | |||||
Opdrachten | 22.152 | 0 | 22.152 | ‒ 564 | 21.588 | ‒ 150 | ‒ 150 | ‒ 150 | 0 |
Onderzoek en Opdrachten | 1.678 | 1.678 | 736 | 2.414 | |||||
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Frequenties en Veiligheid | 5.844 | 5.844 | ‒ 364 | 5.480 | ‒ 150 | ‒ 150 | ‒ 150 | ||
ICT beleid | 6.793 | 6.793 | ‒ 213 | 6.580 | |||||
Digital Trust Center | 1.322 | 1.322 | ‒ 723 | 599 | |||||
Cyber Security | 6.515 | 6.515 | 6.515 | ||||||
Bijdrage aan agentschappen | 30.218 | 0 | 30.218 | 7.218 | 37.436 | 2.422 | 5.472 | 5.673 | 0 |
Agentschap Telecom | 21.488 | 21.488 | 5.350 | 26.838 | |||||
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland | 8.730 | 8.730 | 1.868 | 10.598 | 2.422 | 5.472 | 5.673 | ||
Bijdrage aan zbo/rwt's | 158.870 | 0 | 158.870 | 0 | 158.870 | 871 | 801 | 801 | 660 |
Metrologie | 9.483 | 9.483 | 9.483 | ||||||
Raad voor Accreditatie | 265 | 265 | 265 | ||||||
ACM | 736 | 736 | 736 | ||||||
CBS | 148.386 | 148.386 | 148.386 | 871 | 801 | 801 | 660 | ||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 3.883 | 0 | 3.883 | 0 | 3.883 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) | 1.156 | 1.156 | 1.156 | ||||||
Internationale organisaties | 2.727 | 2.727 | 2.727 | ||||||
Ontvangsten | 31.934 | 0 | 31.934 | 20 | 31.954 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten ACM | 162 | 162 | 162 | ||||||
High Trust | 30.200 | 30.200 | 30.200 | ||||||
Diverse ontvangsten | 1.572 | 1.572 | 20 | 1.592 |
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingbudget met € 5,7 mln wordt onder meer veroorzaakt door de bijdrage aan Agentschap Telecom. Dit budget wordt verhoogd met € 5,3 mln. Voor € 3,3 mln heeft dit te maken met onder andere extra opdrachten vanwege de aankomende veilingen van telecomfrequenties en in verband met een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) moet een bedrag van € 2,0 mln terugbetaald worden. Dit betreft een uitspraak gedaan over de in 2016 opgelegde nieuwe verlengingsprijs (eenmalig bedrag) voor kavel A2 (Radio Veronica) van € 12,7 mln en de begin 2017 in rekening gebrachte wettelijke rente van € 2,0 mln. De uitspraak betreft de wettelijke rente en het Agentschap Telecom draagt zorg voor de terugbetaling van de Rente. Tevens is de bijdrage aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland opgehoogd met € 1,8 mln om het budget op het niveau te brengen van de jaarlijkse opdracht.
Uitgaven
Bijdrage aan agentschappen
De verhoging van het kasbudget met € 7,2 mln is toegelicht onder de verplichtingen.
Ontwerpbegroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.191.632 | 12.041.000 | 14.232.632 | 174.729 | 14.407.361 | ‒ 4.886 | ‒ 46.174 | ‒ 46.177 | ‒ 34.335 |
Waarvan garantieverplichtingen | 1.250.000 | 10.335.000 | 11.585.000 | 5.000 | 11.590.000 | ||||
Waarvan overige verplichtingen | 941.632 | 1.706.000 | 2.647.632 | 169.729 | 2.817.361 | ‒ 4.886 | ‒ 46.174 | ‒ 46.177 | ‒ 34.335 |
Uitgaven | 1.075.493 | 2.984.000 | 4.059.493 | 15.751 | 4.075.244 | ‒ 10.040 | 387 | 8.934 | 15.254 |
Waarvan juridisch verplicht | 87% | 87% | 48%1 | ||||||
Subsidies | 205.511 | 1.675.500 | 1.881.011 | 15.890 | 1.896.901 | ‒ 3.805 | 3.387 | 1.580 | 17.325 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 39.131 | 39.131 | 450 | 39.581 | 600 | 300 | |||
Eurostars | 18.132 | 18.132 | 18.132 | ||||||
Bevorderen Ondernemerschap | 21.390 | 21.390 | ‒ 1.614 | 19.776 | 1.560 | 1.350 | 1.350 | ||
Cofinanciering EFRO, inclusief INTERREG | 23.361 | ‒ 1.000 | 22.361 | ‒ 7.336 | 15.025 | ‒ 4.000 | ‒ 2.700 | ‒ 5.700 | 7.900 |
Bijdrage aan ROM's | 5.661 | 500 | 6.161 | 1.500 | 7.661 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Verduurzaming industrie | 61.400 | 61.400 | ‒ 13.400 | 48.000 | ‒ 13.736 | ‒ 7.334 | ‒ 5.841 | ‒ 2.346 | |
Startup-beleid | 14.400 | 14.400 | ‒ 1.245 | 13.155 | |||||
Urgendamaatregelen industrie | 21.000 | 21.000 | 27.264 | 48.264 | |||||
Invest NL | 10.271 | 10.271 | 10.271 | 10.271 | 10.271 | 10.271 | |||
Noodloket | 1.645.000 | 1.645.000 | 1.645.000 | ||||||
Qredits | 31.000 | 31.000 | 31.000 | ||||||
Overige subsidies | 1.036 | 1.036 | 1.036 | ||||||
Garanties | 57.211 | 1.278.000 | 1.335.211 | 0 | 1.335.211 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BMKB | 36.744 | 203.000 | 239.744 | 239.744 | |||||
Groeifaciliteit | 8.722 | 8.722 | 8.722 | ||||||
Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) | 11.745 | 75.000 | 86.745 | 86.745 | |||||
Garantie Ondernemingsfinanciering Corona | 0 | 1.000.000 | 1.000.000 | 1.000.000 | |||||
Garanties MKB Financiering | 0 | 0 | 0 | ||||||
Opdrachten | 10.561 | 0 | 10.561 | ‒ 628 | 9.933 | 175 | 200 | 200 | 0 |
Onderzoek en opdrachten | 4.134 | 4.134 | ‒ 291 | 3.843 | ‒ 25 | ||||
Caribisch Nederland | 1.056 | 1.056 | 65 | 1.121 | 200 | 200 | 200 | ||
Regeldruk | 2.206 | 2.206 | 2.206 | ||||||
Regiekosten regionale functie | 665 | 665 | 665 | ||||||
Small Business Innovation Research | 2.500 | 2.500 | ‒ 402 | 2.098 | |||||
Bijdragen aan agentschappen | 93.235 | 30.000 | 123.235 | 7.902 | 131.137 | ‒ 7.830 | ‒ 7.620 | ‒ 8.071 | ‒ 8.071 |
Bijdrage RVO.nl | 82.448 | 30.000 | 112.448 | 18.173 | 130.621 | 2.441 | 2.651 | 2.200 | 2.200 |
Bijdrage Agentschap Telecom | 516 | 516 | 516 | ||||||
Invest-NL | 10.271 | 10.271 | ‒ 10.271 | 0 | ‒ 10.271 | ‒ 10.271 | ‒ 10.271 | ‒ 10.271 | |
Bijdragen aan ZBO's/RWT’s | 316.624 | 0 | 316.624 | 2.342 | 318.966 | ‒ 15 | ‒ 15 | 0 | 0 |
Bijdrage aan TNO | 170.860 | 170.860 | 1.802 | 172.662 | |||||
Kamer van Koophandel | 121.757 | 121.757 | 563 | 122.320 | |||||
Bijdrage aan NWO-TTW | 24.007 | 24.007 | ‒ 23 | 23.984 | ‒ 15 | ‒ 15 | |||
Bijdragen aan medeoverheden | 6.800 | 0 | 6.800 | 1.600 | 8.400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sterke Regio's en Nota Ruimte | 6.800 | 6.800 | 1.600 | 8.400 | |||||
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties | 385.551 | 500 | 386.051 | ‒ 22.355 | 363.696 | 1.435 | 4.435 | 15.225 | 6.000 |
Internationaal Innoveren | 40.851 | 40.851 | 176 | 41.027 | 250 | ‒ 250 | ‒ 250 | ||
PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag) | 165.059 | 165.059 | ‒ 27.578 | 137.481 | ‒ 2.604 | 4.558 | 17.881 | 7.781 | |
TO2 (Deltares, MARIN en NLR) | 50.121 | 50.121 | 3.750 | 53.871 | 750 | 750 | 500 | ||
Topsectoren overig | 10.834 | 10.834 | 2.066 | 12.900 | 2.994 | ‒ 668 | ‒ 2.906 | ‒ 1.781 | |
Ruimtevaart (ESA) | 96.430 | 96.430 | 185 | 96.615 | |||||
Bijdrage NBTC | 9.036 | 500 | 9.536 | ‒ 500 | 9.036 | ||||
Bijdragen organisaties | 5.720 | 5.720 | ‒ 454 | 5.266 | 45 | 45 | |||
Economische ontwikkeling en technologie | 7.500 | 7.500 | 7.500 | ||||||
Stortingen begrotingsreserve | 0 | 0 | 0 | 11.000 | 11.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting reserve BMKB | 0 | 1.000 | 1.000 | ||||||
Storting reserve Garanties MKB Financiering | 0 | 10.000 | 10.000 | ||||||
Ontvangsten | 129.867 | 0 | 129.867 | 22.600 | 152.467 | 1.875 | 1.875 | 1.875 | 1.300 |
BMKB | 33.000 | 33.000 | 33.000 | ||||||
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | 8.000 | ||||||
Onttrekking reserve Groeifaciliteit | 0 | 0 | 10.000 | 10.000 | |||||
Garantie Ondernemings-financiering (GO) | 13.000 | 13.000 | 13.000 | ||||||
Onttrekking reserve GO | 0 | 0 | 324 | 324 | |||||
MKB Financiering | 0 | 0 | 0 | ||||||
Luchtvaartkrediet-regeling | 6.116 | 6.116 | 6.116 | ||||||
Rijksoctrooiwet | 36.012 | 36.012 | 1.711 | 37.723 | 1.875 | 1.875 | 1.875 | 1.300 | |
Eurostars | 5.094 | 5.094 | 5.094 | ||||||
F-35 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | ||||||
Diverse ontvangsten | 21.645 | 21.645 | 10.565 | 32.210 |
Voor de GO-Corona module is € 1 mld kasbuffer beschikbaar gesteld. Deze middelen zijn specifiek bedoeld voor het opvangen van verliesdeclaraties en daardoor bestuurlijk gebonden (dit betreft ca. 25% van het totale budget van beleidsartikel 2).
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is verhoogd met € 174,7 mln. Dit betreft onder meer de volgende mutaties:
• Een overheveling naar beleidsartikel 4 van de EZK-begroting van € 36,6 mln voor de DEI+ regeling voor de Industrie en de JIP tender en het bijbehorende uitvoeringsbudget.
• Het onttrekken aan de begrotingsreserve voor Urgenda van de middelen voor Urgendamaatregelen Industrie om uitvoering te geven aan dezelfde doelen en maatregelen in 2020 (€ 19,5 mln). Deze middelen werden bij de 2e suppletoire begroting 2019 teruggestort in de begrotingsreserve voor Urgenda. Daarnaast worden de middelen die eind 2019 niet benut bleken voor Urgendamaatregelen Industrie via de eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2020 (€ 7,3 mln).
• Voor ruimtevaart is € 102,5 mln aan verplichtingenruimte van latere jaren naar voren geschoven om de inschrijvingen op de ESA-programma’s tijdens de ESA-Raad 2019 te kunnen accommoderen.
• Voor Economische technologie en ontwikkeling is 40 mln aan verplichtingen naar voren geschoven ten behoeve van programma’s gericht op Artificiële Intelligentie en Quantum.
• Voor stortingen in de begrotingsreserves BMKB (€ 1 mln) en garanties MKB-financiering (€ 10 mln) is in totaal het verplichtingenbudget met € 11 mln verhoogd.
• Voor een garantie ten behoeve van de funding van Qredits is het verplichtingenbudget met € 5 mln verhoogd.
• Voor de financiering van de RVO-opdracht 2020 voor onder meer O2lab/Ondernemerschapsonderwijs en transitieagenda en uitvoeringsprogramma circulaire economie in de maakindustrie (CETAM) is het verplichtingenbudget met € 4,9 mln verhoogd.
Uitgaven
Subsidies
Cofinanciering EFRO
Voor Cofinanciering EFRO is € 7,3 mln budget verschoven naar latere jaren zodat deze middelen kunnen worden ingezet voor de inschrijving voor de nieuwe EFRO-periode (2021-2027), waardoor de Nederlandse inschrijving op niveau blijft.
Verduurzaming Industrie
De verlaging van het kasbudget voor Verduurzaming Industrie met € 13,4 mln is onder meer het gevolg van de volgende mutaties:
– Een bijdrage t.b.v. realisatie stoomcasus Botlek (€ 2,1 mln).
– Een overheveling van beleidsbudget voor de DEI+ regeling voor de Industrie en de JIP tender naar beleidsartikel 4 van de EZK begroting
(- € 3,6 mln ).
– Een overheveling van de uitvoeringskosten voor de DEI+ en JIP tender naar de bijdrage RVO op beleidsartikel 4 (- € 1,7 mln).
– Een overheveling van uitvoeringsbudget voor beleids- en bedrijvenondersteuning, de monitoring van het programma Verduurzaming Industrie en uitvoering van de TSE regeling voor de Industrie naar de bijdrage RVO op beleidsartikel 2 (- € 3,7 mln).
– Een bijdrage aan de NeA voor de uitvoeringskosten van de CO2 heffing voor de Industrie (- € 0,4 mln).
– Een overheveling van de bijdrage voor de kosten van de FEED fase van het Porthos project naar beleidsartikel 4 van de EZK begroting (- € 3,9 mln).
– Tot slot een overheveling naar de bijdrage mede-overheden in het kader van Smart Delta Resources (- € 1,6 mln).
Urgendamaatregelen industrie
De verhoging van uitgavenbudget voor de Urgendamaatregelen Industrie (€ 27,3 mln) is het gevolg van de volgende mutaties: De middelen voor Urgendamaatregelen Industrie die bij de 2e suppletoire begroting 2019 zijn teruggestort in de begrotingsreserve voor Urgenda worden bij VJN weer onttrokken om uitvoering te geven aan dezelfde doelen en maatregelen in 2020 (€ 26,1 mln). Daarnaast worden de middelen die eind 2019 niet benut bleken voor Urgendamaatregelen Industrie via de eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2020 (€ 2 mln) en een overheveling van de uitvoeringskosten voor de VEKI-regeling naar de bijdrage RVO op beleidsartikel 2 (€ 0,85 mln).
Invest-NL
Voor de subsidie aan Invest-NL voor de ontwikkeltaak is € 10,3 mln beschikbaar. Dit budget stond geraamd onder de bijdrage aan agentschappen, maar is vanwege de oprichting van Invest-NL in december 2019 nu verschoven naar de categorie subsidies.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage RVO.nl
Voor de financiering van de opdracht aan RVO.nl in 2020 is € 18,2 mln aan het budget toegevoegd. Dit betreft onder meer de volgende opdrachten: O2Lab/Ondernemerschapsonderwijs, Verduurzaming Industrie, transitieagenda en uitvoeringsprogramma circulaire economie in de maakindustrie (CETAM), Innovatie Attaché Netwerk, Octrooicentrum Nederland, Fast Lane startup, Talent Coalition startup, IND zelfstandigenregeling, Holland Lounge, IMVO en SBIR.
Invest-NL
Het budget voor de ontwikkeltaak van Invest-NL is verschoven naar de categorie subsidies (- € 10,3 mln)
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
PPS-toeslag
De uitgaven raming voor de PPS toeslag is in 2020 met € 27,6 mln verlaagd. Dit budget is doorgeschoven naar latere jaren. Hiermee wordt de uitgavenraming in lijn gebracht met de verwachte uitfinanciering van de PPS-toeslag regeling.
Bijdrage NBTC
Het bedrag van € 0,5 mln in het kader van het amendement Aartsen/Von Martels (Kamerstuk 35300 XIII, nr. 19) is overgeheveld naar Bevorderen Ondernemerschap en zal conform het amendement worden ingezet voor Data Alliantie Toerisme.
Stortingen begrotingsreserves
Storting reserve BMKB
Met betrekking tot het PFAS/Stikstof-luik in de BMKB is € 1 mln ontvangen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het compenseren van eventuele verliezen. Deze bijdrage wordt gestort in de begrotingsreserve.
Storting reserve Garanties MKB-financiering
Voor de garanties MKB-financiering wordt € 10 mln aan de begrotingsreserve toegevoegd om eventuele verliezen op de uitstaande portefeuille op te vangen. Dit betreft een verschuiving van de begrotingsreserve Groeifaciliteit naar de reserve voor de garanties MKB-financiering.
Ontvangsten
Onttrekking reserve Groeifaciliteit
Ten behoeve van de begrotingsreserve garanties MKB-financiering wordt € 10 mln onttrokken aan de begrotingsreserve Groeifaciliteit.
Diverse ontvangsten
De diverse ontvangsten zijn met € 10,6 mln verhoogd vanwege in het bijzonder de terugontvangsten over de uitvoeringsopdrachten aan RVO.nl voor 2018 en 2019 (€ 10,3 mln).
Toelichting op de Begrotingsreserves
De begrotingsreserves zijn ervoor bedoeld inkomsten uit premies en uitgaven voor schades, die over de jaren kunnen fluctueren,te verevenen. De reserve wordt aangehouden om als buffer te dienen voor uitgaven door EZK indien bedrijven niet aan hun terugbetalingsverplichtingen kunnen voldoen inzake leningen bij financieringsinstellingenwaarop EZK een borgstelling heeft afgegeven.
Er zijn begrotingsreserves voor de BMKB, de regeling Garantie Ondernemingsfinanciering (GO), de Groeifaciliteit (GF) en de garanties voor nieuwe aanbieders van MKB-financiering. De GO, GF en de garanties voor alternatieve aanbieders van MKB-financieringbetreffen kostendekkende garanties, waarvan de te realiseren premieontvangsten toereikend zijn voor het afdekken van eventuele verliesdeclaraties. Ultimo begrotingsjaar wordt op basis van de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven vastgesteld of een onttrekking of storting dient plaats te vinden.
Stand 1/1/2020 | 108.333 |
---|---|
+ Geraamde storting | 1.000 |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 109.333 |
Met betrekking tot het PFAS/Stikstof-luik in de BMKB is € 1 mln ontvangen van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor het compenseren van eventuele verliezen. Deze bijdrage wordt gestort in de begrotingsreserve.
Stand 1/1/2020 | 71.210 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | ‒ 324 |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 70.886 |
In het kader van de overdracht van de aangegane garanties Energietransitiefinancieringsfaciliteit (GO-ETFF) aan Invest-NL conform de machtigingswet op Invest-NL worden ook de door de Staat ontvangen premies op de aangegane garanties aan Invest-NL overgedragen. Deze premie-opbrengsten worden daarom onttrokken aan de begrotingsreserve GO.
Stand 1/1/2020 | 24.546 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | ‒ 10.000 |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 14.546 |
Er wordt € 10 mln onttrokken aan de begrotingsreserve Groeifaciliteit. Dit bedrag wordt toegevoegd aan de begrotingsreserve MKB-financiering.
Stand 1/1/2020 | 9.696 |
---|---|
+ Geraamde storting | 10.000 |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 19.696 |
Voor de garanties MKB-financiering wordt € 10 mln aan de begrotingsreserve toegevoegd om eventuele verliezen op de uitstaande portefeuille op te vangen. Dit betreft een verschuiving van de begrotingsreserve Groeifaciliteit naar de reserve voor de garanties MKB-financiering.
Ontwerpbegroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 142.952 | 100.000 | 242.952 | 129.804 | 372.756 | 0 | ‒ 4.900 | ‒ 10.000 | ‒ 14.000 |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
Waarvan overige verplichtingen | 142.952 | 100.000 | 242.952 | 129.804 | 372.756 | 0 | ‒ 4.900 | ‒ 10.000 | ‒ 14.000 |
Uitgaven | 184.452 | 100.000 | 284.452 | 152.278 | 436.730 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 |
Waarvan juridisch verplicht | 76% | 76% | 77% | ||||||
Subsidies | 999 | 0 | 999 | 17.181 | 18.180 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Smart Industry | 199 | 199 | 969 | 1.168 | |||||
Haalbaaarheidsstudies STW | 800 | 800 | 12 | 812 | |||||
Thematische Technology Transfer | 16.200 | 16.200 | |||||||
Leningen | 175.147 | 100.000 | 275.147 | 129.265 | 404.412 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 |
Startups / MKB financiering | |||||||||
Volledig revolverend | |||||||||
Fund to Fund | 35.733 | 35.733 | ‒ 1.857 | 33.876 | |||||
ROM's | 0 | 100.000 | 100.000 | 28.000 | 128.000 | ||||
Co-investment venture capital instrument / EIF | 10.154 | 10.154 | 22.308 | 32.462 | |||||
Deels revolverend | |||||||||
Innovatiekrediet | 55.205 | 55.205 | 260 | 55.465 | |||||
Risicokapitaal Seed Capital | 46.823 | 46.823 | 14.807 | 61.630 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | |
Vroegefasefinanciering / informal investors | 13.702 | 13.702 | 5.461 | 19.163 | 1.400 | ||||
Startups / MKB | 5.186 | 5.186 | 7.686 | 12.872 | ‒ 1.400 | ||||
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek | |||||||||
Met vermogensbehoud | |||||||||
Fundamenteel en toegepast onderzoek | 5.500 | 5.500 | 6.444 | 11.944 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | |||
Onco research | 2.500 | 2.500 | 4.318 | 6.818 | |||||
Smart Industry | 344 | 344 | 38 | 382 | |||||
Thematische Technology Transfer | 31.800 | 31.800 | |||||||
Regmed | 10.000 | 10.000 | 2.500 | 2.500 | |||||
Bijdrage aan agentschappen | 8.306 | 0 | 8.306 | 5.832 | 14.138 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage RVO.nl | 8.306 | 8.306 | 5.832 | 14.138 | |||||
Ontvangsten | 34.600 | 0 | 34.600 | 15.000 | 49.600 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fund to Fund | 8.050 | 8.050 | 8.050 | ||||||
Co-investment venture capital instrument / EIF | 0 | 0 | 15.000 | 15.000 | |||||
Innovatiekrediet | 17.000 | 17.000 | 17.000 | ||||||
Seed Capital | 9.400 | 9.400 | 9.400 | ||||||
DVI II | 150 | 150 | 150 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 129,8 mln verhoogd. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
• Conform de fondsconstructie wordt de eindejaarsmarge 2019 van € 94,3 mln toegevoegd aan de begroting 2020. Dit betreft onder meer het Innovatiekrediet (€ 14,5 mln), Seed Capital regeling (€ 14,7 mln), Vroegefasefinanciering (€ 7,2 mln), regeling Thematische Technology Transfer (€ 24 mln), Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek (€ 24 mln), Startups/MKB (€ 5,8 mln) en de bijdrage aan RVO (€ 5,6 mln).
• Als gevolg van de overdracht van het Co-investeringsvehicle/EIF aan Invest-NL conform de Machtigingswet Invest-NL is € 15 mln ontvangen. Dit bedrag is toegevoegd aan de begroting 2020.
• Ten behoeve van de kapitaalstortingen in de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen is € 20 mln aan verplichtingenbudget uit latere jaren naar 2020 verschoven.
Uitgaven
Subsidies
De eindejaarsmarge 2019 van € 8,1 mln bedoeld voor de eerste tender van de regeling voor Thematische Technology Transfer (TTT-regeling) wordt toegevoegd aan de begroting 2020. Daarnaast wordt eveneens € 8,1 mln beschikbaar gesteld voor de tweede tender van de TTT-regeling.
Leningen
Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen
Voor de kapitaalstortingen in de nieuw op te richten Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen Flevoland en Utrecht wordt € 28 mln beschikbaar gesteld.
Co-investment venture capital instrument/EIF
De eindejaarsmarge 2019 van het Co-investment venture capital instrument met het EIF (€ 15,3 mln) is toegevoegd aan de begroting van 2020. Daarnaast is € 15 mln ontvangen van Invest-NL als gevolg van de overdracht van dit instrument aan Invest-NL conform de Machtigingswet Invest-NL. Tot slot is € 8 mln beschikbaar gesteld voor kapitaalstortingen in de nieuw op te richten ROM’s Flevoland en Utrecht.
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek
Voor de investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek is de eindejaarsmarge van 2019 (€ 30,5 mln) toegevoegd aan de begroting 2020. Hiervan is € 24 mln beschikbaar gesteld voor de 2e tender van de TTT-regeling (voor het subsidie- en leningdeel respectievelijk € 8,1 mln en € 15,9 mln). Het restant is beschikbaar voor de uitfinanciering van de regeling Toekomstfondskrediet Onderzoeksfaciliteiten.
Oncode Institute
De eindejaarsmarge 2019 van het instrument Oncode Institute (€ 4,3 mln) is toegevoegd aan de begroting 2020 voor de uitfinanciering van de openstaande verplichtingen.
Regeling Thematische Technology Transfer (TTT-regeling)
Voor het leningsdeel van de TTT-regeling is de eindejaarsmarge 2019 van € 15,9 mln – bestemd voor de eerste tender – toegevoegd aan de begroting 2020. Daarnaast wordt eveneens € 15,9 mln beschikbaar gesteld voor de tweede tender van de TTT-regeling.
REGMED
Voor een publiek privaat ondernemerschapsfonds voor regeneratieve geneeskunde REGMED XB wordt verspreid over enkele jaren in totaal € 15 mln beschikbaar gesteld.
Seed Capital regeling
Voor de Seed Capital regeling is € 36,3 mln eindejaarsmarge 2019 aan de begroting 2020 toegevoegd. Hiervan is € 20 mln beschikbaar gesteld voor de kapitaalstortingen in de nieuw op te richten ROM’s Flevoland en Utrecht en € 1,5 mln voor de subsidierelatie met beide ROM’s die op beleidsartikel 2 wordt verantwoord.
Vroegefasefinanciering
Voor vroegefasefinanciering is € 5,5 mln eindejaarsmarge 2019 conform de fondsconstructie aan de begroting 2020 toegevoegd.
Startups/mkb
De eindejaarsmarge 2019 van € 6,3 mln is toegevoegd aan de middelen voor Startups/mkb t.b.v. de uitvoering van het MKB-actieplan. Daarnaast is € 1,4 mln budget van 2021 naar 2020 verschoven ten behoeve van de MKB-deals.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage RVO
De eindejaarsmarge 2019 op de bijdrage RVO van € 5,7 mln is aan de begroting van 2020 toegevoegd. Daarnaast is voor 0,1 mln beschikbaar gesteld voor de uitvoeringskosten van onder meer de regeling Toekomstfondskrediet Onderzoeksfaciliteiten.
Ontvangsten
Ontvangst Co-investment venture capital instrument/EIF
Als gevolg van de overdracht van het Co-investeringsvehicle/EIF aan Invest-NL conform de Machtigingswet Invest-NL is € 15 mln van Invest-NL ontvangen.
Toelichting ijklijn gasbaten
Het Toekomstfonds wordt mede gevoed met eventuele meevallers uit de aardgasbaten. Er is sprake van meevallers wanneer de gerealiseerde aardgasbaten in een bepaald jaar hoger zijn dan de aardgasbaten zoals die voor dat betreffende jaar geraamd zijn in de Miljoenennota 2015. Deze raming wordt herijkt als er beleidsmatige aanpassingen van de gasproductie plaatsvinden (Kamerstuk 34 000 XIII, nr. 5).
De relevante ijklijn die van invloed is voor de bepaling van de voeding van het Toekomstfonds is vastgelegd en toegelicht in de EZK-begroting 2020 (p. 85-87 ).
Ht kabinet heeft in februari besloten tot de versnelde afbouw van de gaswinning. Dit volume-effect wordt in de 1e suppletoire begroting verwerkt. De ijklijn is hierop aangepast.
Naar aanleiding van de bovengenoemde wijziging bij Voorjaarsnota 2020 is er sprake van meevallers voor het Toekomstfonds wanneer de gerealiseerde gasbaten in een bepaald jaar hoger zijn dan de gasbaten zoals in onderstaande tabel is opgenomen (stand actuele ijklijn aardgasbaten Voorjaarsnota 2020).
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 20231 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ijklijn aardgasbasten Miljoenennota 2020 | 5.540 | 4.150 | 580 | 920 | 20 | 300 |
Bijstelling n.a.v. beleidsmatige aanpassingen (volume-effect) bij Voorjaarsnota 2020 | ‒ 20 | ‒ 140 | ‒ 320 | ‒ 20 | ‒ 300 | |
Actuele ijklijn aardgasbaten Voorjaarsnota 2020 | 5.540 | 4.130 | 440 | 600 | 0 | 0 |
Conform de beleidsmatige mutaties had in 2023 € 410 mln en in 2024 € 310 mln afgeboekt moeten worden. Om de ijklijn op nul te laten sluiten zijn deze bedragen aangepast.
Deze actuele ijklijn wijkt af van de raming van de aardgasbaten op beleidsartikel 5 omdat voor het Toekomstfonds alleen de beleidsmatige aanpassingen van de gasproductie van toepassing zijn. Bij het vaststellen van de gasbatenraming op beleidsartikel 5 spelen onder andere de beursprijs van TTF-gas, de euro/dollar koers en de olieprijs een rol. Deze blijven bij de berekening van de ijklijn voor het Toekomstfonds buiten beschouwing.
Ontwerpbegroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 10.697.624 | 100.000 | 10.797.624 | 53.897 | 10.851.521 | 275.695 | 294.630 | 266.865 | 214.889 |
Waarvan garantieverplichtingen | 71.300 | 71.300 | 4.500 | 75.800 | |||||
Waarvan overige verplichtingen | 10.626.324 | 100.000 | 10.726.324 | 49.397 | 10.775.721 | 275.695 | 294.630 | 266.865 | 214.889 |
Uitgaven | 3.671.790 | 100.000 | 3.771.790 | ‒ 17.000 | 3.754.790 | ‒ 625.127 | 48.944 | 7.399 | ‒ 7.820 |
Waarvan juridisch verplicht | 80,0% | 78,0% | 80,0% | ||||||
Subsidies | 3.410.444 | 100.000 | 3.510.444 | ‒ 39.128 | 3.471.316 | ‒ 636.365 | ‒ 18.754 | ‒ 7.049 | ‒ 20.198 |
Tenderregeling Energie-innovatie (TSE) | 35.244 | 35.244 | 12.260 | 47.504 | 10.770 | 8.223 | 5.209 | 2.472 | |
SDE+ projecten (hernieuwbare energie) | 48.040 | 48.040 | 48.040 | 31.900 | 39.100 | 45.000 | 43.960 | ||
Energie-efficientie | 2.368 | 2.368 | 681 | 3.049 | |||||
Green Deals | 500 | 500 | 500 | ||||||
Demonstratie regeling Klimaat en Energie Innovatie (DEI+) | 66.806 | 66.806 | ‒ 2.600 | 64.206 | 12.356 | 6.318 | 2.111 | ‒ 2.097 | |
Subsidie regeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) | 4.900 | 4.900 | ‒ 400 | 4.500 | ‒ 400 | ‒ 400 | |||
Projecten Klimaat en Energieakkoord | 0 | 0 | 1.402 | 1.402 | 4.491 | 4.491 | 4.616 | 4.870 | |
MEP | 0 | 0 | 293 | 293 | |||||
SDE | 699.167 | 699.167 | ‒ 4.300 | 694.867 | |||||
SDE + | 2.322.649 | 2.322.649 | ‒ 24.732 | 2.297.917 | ‒ 744.447 | ‒ 129.728 | ‒ 89.780 | ‒ 104.960 | |
Aardwarmte | 0 | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 17.500 | 17.500 | 25.000 | |
ISDE-regeling | 100.000 | 100.000 | 200.000 | ‒ 60.000 | 140.000 | 30.000 | 30.000 | ||
Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS) | 105.595 | 105.595 | 5.030 | 110.625 | |||||
Carbon Capture and Storage (CCS) | 4.080 | 4.080 | 3.900 | 7.980 | 1.000 | ||||
Subsidieregeling Energiebesparing en duurzame energie sportaccommodaties (EDS) | 0 | 0 | 65 | 65 | |||||
Hoge Flux Reactor | 7.651 | 7.651 | 7.651 | ||||||
Caribisch Nederland | 4.944 | 4.944 | 5.000 | 9.944 | |||||
Overige Subsidies | 6.000 | 6.000 | ‒ 127 | 5.873 | |||||
Maatregelen voor CO2-reductie | 2.500 | 2.500 | 9.400 | 11.900 | |||||
Postcoderoos | 0 | 0 | 0 | 2.965 | 5.742 | 8.295 | 10.557 | ||
Leningen | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | 53.400 | 0 | 0 |
EBN | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 53.400 | |||||
Garanties | 0 | 0 | 0 | 4.500 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verliesdeclaratie aardwarmte | 0 | 0 | 4.500 | 4.500 | |||||
Opdrachten | 11.499 | 0 | 11.499 | 104 | 11.603 | 400 | 400 | 950 | 1.100 |
Onderzoek mijnbouwbodembeweging | 1.916 | 1.916 | 975 | 2.891 | ‒ 450 | ‒ 450 | 100 | 100 | |
SodM onderzioek | 1.925 | 1.925 | 1.925 | ||||||
Uitvoeringsagenda klimaat | 823 | 823 | ‒ 246 | 577 | ‒ 200 | ‒ 200 | ‒ 200 | ‒ 200 | |
Klimaat mondiaal | 369 | 369 | 369 | ||||||
Onderzoek & opdrachten | 6.466 | 6.466 | ‒ 625 | 5.841 | 1.050 | 1.050 | 1.050 | 1.200 | |
Bijdrage aan agentschappen | 62.421 | 0 | 62.421 | 19.583 | 82.004 | 10.990 | 14.050 | 13.650 | 11.280 |
Bijdrage aan RVO.nl | 50.498 | 50.498 | 19.451 | 69.949 | 6.170 | 8.000 | 7.600 | 7.600 | |
Bijdrage aan Agentschap Telecom | 0 | 0 | 400 | 400 | 4.820 | 6.050 | 6.050 | 3.680 | |
Bijdrage aan KNMI | 1.143 | 1.143 | 643 | 1.786 | 183 | 183 | |||
Bijdrage aan NEa | 7.194 | 7.194 | 475 | 7.669 | ‒ 183 | ‒ 183 | |||
Bijdrage aan NVWA | 841 | 841 | ‒ 53 | 788 | |||||
Bijdrage aan RIVM | 1.513 | 1.513 | ‒ 1.513 | 0 | |||||
Bijdrage aan RWS | 1.232 | 1.232 | 180 | 1.412 | |||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 141.955 | 0 | 141.955 | 1.353 | 143.308 | ‒ 150 | ‒ 150 | ‒ 150 | 0 |
Doorsluis COVA-heffing | 111.000 | 111.000 | 111.000 | ||||||
TNO kerndepartement | 29.166 | 29.166 | 1.853 | 31.019 | |||||
TNO-SodM | 1.789 | 1.789 | ‒ 500 | 1.289 | ‒ 150 | ‒ 150 | ‒ 150 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 23.602 | 0 | 23.602 | 0 | 23.602 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitkoopregeling | 23.602 | 23.602 | 23.602 | ||||||
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 13.169 | 0 | 13.169 | 588 | 13.757 | ‒ 2 | ‒ 2 | ‒ 2 | ‒ 2 |
Bijdrage aan ECN | 11.675 | 11.675 | 346 | 12.021 | ‒ 2 | ‒ 2 | ‒ 2 | ‒ 2 | |
Internationale contributies | 1.494 | 1.494 | 242 | 1.736 | |||||
Stortingen in reserves | 4.700 | 0 | 4.700 | ‒ 4.000 | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting in begrotingsreserve duurzame energie | 0 | 0 | 0 | ||||||
Storting begrotingsreserve maatregelen voor CO2-reductie | 0 | 0 | 0 | ||||||
Storting in begrotingsreserve aardwarmte | 4.700 | 4.700 | ‒ 4.000 | 700 | |||||
Ontvangsten | 3.387.161 | 100.000 | 3.487.161 | 139.375 | 3.626.536 | 235.760 | 80 | 80 | 80 |
Ontvangsten COVA | 111.000 | 111.000 | 111.000 | ||||||
Opbrengst heffing ODE (SDE+) | 2.411.000 | 2.411.000 | 2.411.000 | ||||||
Onttrekking begrotingsreserve duurzame energie | 73.000 | 100.000 | 173.000 | 63.020 | 236.020 | 235.680 | |||
Ontvangsten zoutwinning | 2.511 | 2.511 | 2.511 | ||||||
ETS-ontvangsten | 450.000 | 450.000 | 450.000 | ||||||
Diverse ontvangsten | 15.200 | 15.200 | 10.195 | 25.395 | 80 | 80 | 80 | 80 | |
Onttrekking begrotingsreserve maatregelen voor CO2-reductie | 324.450 | 324.450 | 66.160 | 390.610 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt per saldo met € 53,9 mln opgehoogd. Dit heeft een groot aantal oorzaken. De belangrijkste ophogingen op het verplichtingenbudget 2020 zijn:
• € 22,4 mln is van 2021 naar 2020 geschoven om het tekort op de openstelling van de Tenderregeling Energie-Innovatie (TSE) te dekken.
• € 11,9 mln aan niet-gebruikte Urgenda-middelen 2019 zijn niet in de reserve Maatregelen CO2-reductie gestort, maar is via de eindejaarsmarge toegevoegd aan het budget 2020 (zie toelichting onder Uitgaven).
• € 5 mln aan niet-gebruikte middelen voor de ETS-compensatieregeling 2019 is via de eindejaarsmarge toegevoegd aan het budget 2020.
• € 6,1 mln in 2019 te veel aan RVO.nl uitbetaalde uitvoeringskosten wordt door RVO.nl in 2020 teruggestort en ingezet ter dekking van het tekort op de RVO-uitvoeringskosten in 2020.
• € 35 mln wordt vanuit artikel 2 van de EZK-begroting overgeheveld ter dekking van de TSE-openstelling voor de industrie en voor de DEI+-tenders waterstof en CO2-reductie industrie .
• € 29,7 mln wordt door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) overgeheveld naar de EZK-begroting ter dekking van de DEI+-tender Aardgasvrije wijken en de onderdelen Missiegedreven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI) en Meerjarige Missiegedreven Innovatieprogramma’s (MMIP) binnen de Tenderregeling Energie-Innovatie (TSE).
• € 5 mln is toegevoegd aan het budget voor Caribisch Nederland om noodmaatregelen te kunnen treffen om de energievoorziening op Bonaire te waarborgen en voor deelname aan de tankoverslag op Bonaire (zie toelichting onder Uitgaven).
• € 5 mln aan Klimaatenveloppemiddelen is vanuit de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën toegevoegd aan het budget voor projecten Klimaat- en Energieakkoord (zie toelichting onder Uitgaven).
Tegenover deze ophogingen staan verlagingen van het verplichtingenbudget door:
• € 60 mln verschuiving van de Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE-regeling) van 2020 naar 2021 en 2022 (zie toelichting onder Uitgaven).
• € 5,8 mln overheveling naar het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) (in totaal € 241 mln over de periode 2020-2029) als bijdrage van EZK aan de kosten scheepvaartveiligheid als gevolg van de aanleg van windparken op zee.
Uitgaven
Subsidies
Tenderregeling energie-innovatie
Het budget 2020 voor de TSE wordt met € 12,3 mln opgehoogd door overheveling vanuit de begroting van BZK ten behoeve van de onderdelen Missiegedreven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI) en Meerjarige Missiegedreven Innovatieprogramma’s (MMIP): zie ook bij de verplichtingen. Ook de mutaties in de jaren 2021 e.v. zijn een gevolg van deze overheveling.
SDE+-projecten (Hernieuwbare Energie Regeling)
Het budget van de Hernieuwbare Energie Regeling (HER) wordt vanaf 2021 opgehoogd ter financiering van de voortzetting van de regeling tot en met 2023.
Demonstratieregeling Energie-Innovatie (DEI+)
Het budget van de DEI+ wordt vanaf 2021 opgehoogd ter financiering van de tenders waarvoor vanuit artikel 2 van de EZK-begroting en vanuit de BZK-begroting budgetten zijn overgeheveld naar de EZK-begroting. Tegelijkertijd vindt vanaf 2020 een structurele overboeking van € 2,4 mln naar het RVO-uitvoeringsbudget plaats ter financiering van de uitvoeringskosten van de DEI+: dit bedrag loopt op naar € 4,2 mln vanaf 2022.
Projecten Klimaat- en Energieakkoord
De Klimaatenveloppemiddelen die nog vanaf 2020 op de Aanvullende Post bij Financiën stonden voor de ondersteuning van het Klimaatakkoord (€ 5 mln per jaar) zijn meerjarig aan de EZK-begroting toegevoegd. Tegelijkertijd zijn hieruit meerjarig budgetten overgeheveld naar het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Centraal Planbureau (CPB) voor werkzaamheden die de uitvoering van het Klimaatakkoord ondersteunen. In 2020 is daarnaast € 1,9 mln overgeheveld naar artikel 40 van de EZK-begroting ter financiering van de communicatie over het Klimaatakkoord en is € 1,1 mln overgeheveld naar de Raad van State ter financiering van de werkzaamheden rond de Klimaatwet (zie ook bij verplichtingen).
SDE+
Ten behoeve van de hogere kosten die met de uitvoering van de SDE+ gepaard gaan door de toename in het aantal verstrekte subsidies is vanaf 2020 structureel € 3,3 mln budget overgeheveld naar het RVO-uitvoeringsbudget. Daarnaast wordt in 2020 € 15 mln overgeheveld naar het budget voor Aardwarmte (zie aldaar) ter financiering van het SCAN-programma van EBN: over de jaren 2020-2024 wordt in totaal € 90 mln hiervoor overgeheveld. Ook wordt in 2020 € 5,8 mln overgeheveld naar de I&W-begroting als bijdrage van EZK aan de extra kosten voor scheepvaartveiligheid als gevolg van de aanleg van windparken op zee: in totaal bedraagt de EZK-bijdrage hiervoor € 241 mln over de periode 2020-2029. In 2021 wordt € 680 mln overgeheveld naar de algemene middelen als bijdrage van EZK aan de financiering van de rijksbrede problematiek. Vanaf 2021 wordt tevens budget overgeheveld naar de HER ter financiering van de voortzetting van deze regeling tot en met 2023. Tenslotte wordt in 2022 € 53,4 mln overgeheveld naar het budget voor leningen (zie aldaar) ter financiering van de lening aan EBN die het EBN mogelijk maakt deel te nemen aan het Porthos-project in de Rotterdamse haven.
Aardwarmte
In de jaren 2020 tot en met 2024 wordt in totaal € 90 mln beschikbaar gesteld voor de voortzetting van het SCAN-programma van EBN, dat tot doel heeft te onderzoeken waar de ondergrond in Nederland mogelijk geschikt is voor de winning van aardwarmte.
ISDE-regeling
Op basis van het door Mulder c.s. ingediende amendement op de begroting 2020 (Kamerstuk 35 300-XIII, nr. 16) heeft een onttrekking aan de reserve Duurzame Energie plaats gevonden van in totaal € 100 mln ten behoeve van een ophoging van het budget van de Investeringssubsidie Duurzame Energie (ISDE). Doel van de ophoging is het stimuleren van de opwek van duurzame energie door het MKB. Omdat ook volgens de indieners van het amendement in 2020 slechts € 40 mln van de beschikbare € 100 mln benodigd is, wordt een verplichtingen- en kasschuif doorgevoerd van € 30 mln naar 2021 en 30 mln naar 2022.
Subsidieregeling indirecte emissiekosten ETS
Het in 2019 niet-gebruikte budget (€ 5 mln) is toegevoegd aan het budget 2020.
Caribisch Nederland
Er is in totaal € 5 mln toegevoegd aan het budget voor Caribisch Nederland. € 3,4 mln is bestemd voor noodmaatregelen om de energievoorziening op gang te houden als de olieleverantie vanuit de olieterminal Bopec onverhoopt stopt. € 1,6 mln is bedoeld als beleidsmaatregel voor deelname van EZK aan de tankoverslag op Bonaire.
Maatregelen CO2-reductie
De in 2019 niet-benutte Urgenda-middelen (€ 11,9 mln) zijn via de eindejaarsmarge toegevoegd aan het budget voor 2020. Hier tegenover staat dat € 2,5 mln naar I&W is overgeheveld als bijdrage aan de ondersteuning van het naleven van de informatieplicht energiebesparing uit de Wet milieubeheer.
Postcoderoosregeling
Na overleg met de sector is het kabinet tot de conclusie gekomen dat energiecoöperaties en VVE’s in de toekomst beter gestimuleerd kunnen worden met een subsidie dan met een verlaagd energiebelastingtarief. Daardoor kan tevens de complexiteit worden verminderd, is de stimulering van postcoderoosprojecten van energiecoöperaties en VVE’s niet meer afhankelijk van veranderingen in de energiebelasting en kan de hoogte van de stimulering toegespitst worden op wat nodig is. Hiervoor wordt vanaf 2021 in totaal via een kadercorrectie € 285 mln toegevoegd aan de EZK-begroting.
Leningen
EBN
Vanuit het SDE+-budget is (zie aldaar) is in 2022 € 53,4 mln overgeheveld naar het budget voor leningen ter financiering van de in 2020 te verstrekken lening aan EBN die het EBN mogelijk maakt deel te nemen aan het Porthos-project in de Rotterdamse haven.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage aan RVO.nl
Om het tekort in 2020 op de uitvoeringskosten van RVO te dekken is in totaal € 19,5 mln budget toegevoegd aan het budget hiervoor. Naast het tekort op de uitvoering van de lopende regelingen gaat het dan om uitvoeringskosten die gemoeid zijn met de besteding van de Klimaatenveloppemiddelen (ook van de middelen die overgekomen zijn van respectievelijk het Ministerie van BZK en artikel 2 van de EZK-begroting).
Agentschap Telecom
De afbouw van de salderingsregeling brengt uitvoeringskosten met zich mee voor het Agentschap Telecom (AT). Hiervoor wordt in totaal € 21 mln gereserveerd in de jaren 2020 tot en met 2024.
Ontvangsten
Onttrekking begrotingsreserve duurzame energie
Het Ministerie van EZK levert een bijdrage aan de financiering van de additionele Urgenda-maatregelen van in totaal € 298,7 mln, waarvan € 63 mln in 2020 en € 235,7 mln in 2021. De bijdrage wordt onttrokken aan de begrotingsreserve Duurzame Energie. Omdat de onttrekking is toegevoegd aan de uitgaven en direct is overgeheveld naar de algemene middelen, is deze mutatie niet zichtbaar aan de uitgavenkant van de EZK-begroting.
Diverse ontvangsten
De verhoging van de ontvangstentaakstelling voor «diverse ontvangsten» (€ 10,2 mln) hangt samen met een verhoging van de verwachte onttrekking aan de reserve aardwarmte (€ 4,5 mln), een terugontvangst van RVO.nl van te veel betaalde uitvoeringskosten 2019 (€ 6,1 mln), een terugontvangst van de NEa van te veel betaalde uitvoeringskosten 2019 (€ 1 mln) en een terugbetaling van in het verleden verstrekte lening (€ 4 mln). Hiertegenover staan lagere ontvangsten van provisies op basis van de garantieregeling aardwarmte (€ 4 mln) en lagere ontvangsten van aan initiatiefnemers van energieprojecten doorberekende planschade-uitkeringen (€ 1,5 mln).
Onttrekking begrotingsreserve maatregelen voor CO2-reductie
De in 2019 door de Ministeries van BZK en LNV en EZK niet-benutte Urgenda-middelen zijn in 2019 niet aan de reserve maatregelen CO2-reductie onttrokken. Dit wordt nu alsnog gedaan: de middelen worden 1-op-1 overgeheveld naar artikel 2 (€ 26,1 mln), de LNV-begroting (€ 12,5 mln) en de BZK-begroting (€ 27,6 mln) en zijn daarom niet zichtbaar aan de uitgavenkant van artikel 4.
Toelichting op de Begrotigingsreserves
Stand 1/1/2020 | 3.155.088 |
---|---|
+ Geraamde storting | 950.000 |
– Geraamde onttrekking | ‒ 236.020 |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 3.869.068 |
De begrotingsreserve voor duurzame energie is bestemd voor onbesteed gebleven middelen als gevolg van vertraging bij of het niet doorgaan van projecten waaraan subsidie is toegekend op basis van de MEP, de SDE, de SDE+, de HER of de ISDE. Via de reserve blijven deze middelen ook in de toekomst beschikbaar voor het stimuleren van hernieuwbare energieproductie of CO2 reductie. In 2020 zal naar verwachting zo’n € 950 mln onbenutte (kas)middelen in de begrotingsreserve gestort worden. De verwachte onttrekking van € 236 mln betreft:
• de tranche 2020 (€ 73 mln) van de tijdelijke onttrekking aan de begrotingsreserve die bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2015 aan de orde is geweest (zie hiervoor onder meer het antwoord op vraag 5 en 6 in Kamerstuk 34 210 XIII, nr. 4, blz. 5–7).
• de € 100 mln die op basis van het amendement Mulder c.s. aan de reserve wordt onttrokken ter financiering van de ophoging van de ISDE-regeling (zie aldaar) ten behoeve van het stimuleren van de opwek van duurzame energie door het MKB.
• € 63 mln die onttrokken wordt als bijdrage van het Ministerie van EZK aan de financiering van additionele Urgenda-maatregelen.
Stand 1/1/2020 | 21.974 |
---|---|
+ Geraamde storting | 700 |
– Geraamde onttrekking | ‒ 4.580 |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 18.094 |
De begrotingsreserve voor de garantieregeling Aardwarmte is bedoeld om het budget voor het mogelijk uitbetalen van verliesdeclaraties meerjarig in te kunnen zetten en een eventuele mismatch in de tijd tussen inkomsten (premies) en uitgaven (verliesdeclaraties) op te vangen. Om gebruik te kunnen maken van de garantieregeling Aardwarmte betalen marktpartijen een kostendekkende premie aan de uitvoerder van de regeling (RVO.nl) die wordt gestort in de begrotingsreserve. De uit te betalen verliesdeclaraties worden onttrokken aan de reserve.
Stand 1/1/2020 | 6.600 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 6.600 |
De middelen in de begrotingsreserve risicopremie ECN/NRG zullen worden aangesproken als ECN – al dan niet tijdelijk – (gedeeltelijk) niet kan voldoen aan de terugbetalingsverplichtingen volgens de afgesloten leningsovereenkomst.
Stand 1/1/2020 | 395.210 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking EZK | ‒ 49.600 |
– Geraamde onttrekking LNV | ‒ 76.300 |
– Geraamde onttrekking BZK | ‒ 175.600 |
– Geraamde onttrekking IenW | ‒ 63.800 |
– Geraamde onttrekking Financiën | ‒ 14.700 |
Stand (raming) per 31/12/2020 | 15.210 |
Het kabinet heeft additionele maatregelen genomen om aanvullende CO2-reductie te realiseren. Omdat de aard en timing van de aanvullende maatregelen in het najaar van 2018 nog onzeker was, heeft het kabinet besloten deze eventuele maatregelen via een tijdelijke begrotingsreserve mogelijk te maken. De reserve loopt tot en met 2020. De reserve is in 2018 eenmalig gevuld met € 500 mln. Het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat coördineert de set aan maatregelen om CO2 te reduceren. Andere departementen zoals LNV, IenW en BZK kunnen ook een beroep doen op deze middelen voor CO2-reducerende maatregelen.
Ontwerpbegroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 264.381 | ‒ 98.304 | 166.077 | 196.178 | 362.255 | 1.700 | 1.700 | 0 | 0 |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
Waarvan overige verplichtingen | 264.381 | ‒ 98.304 | 166.077 | 196.178 | 362.255 | 1.700 | 1.700 | ||
Uitgaven | 264.781 | ‒ 98.704 | 166.077 | 196.178 | 362.255 | 1.700 | 1.700 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 99,0% | 87,0% | 89,0% | ||||||
Subsidies | 106.487 | ‒ 85.410 | 21.077 | 23.068 | 44.145 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verduurzamingsopgave uit aardgasbaten | 20.976 | 20.976 | 14.334 | 35.310 | |||||
Verduurzamingsopgave overig (plafond relevante uitgaven) | 10.511 | ‒ 10.410 | 101 | 101 | |||||
Bijdrage aan Nationaal Programma Groningen | 75.000 | ‒ 75.000 | 0 | 0 | |||||
Instrumentarium woningmarkt | 0 | 0 | 8.734 | 8.734 | |||||
Inkomensoverdrachten | 50.000 | 0 | 50.000 | 110.000 | 160.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schadevergoedingen | 50.000 | 50.000 | 110.000 | 160.000 | |||||
Opdrachten | 13.294 | ‒ 13.294 | 0 | 12.810 | 12.810 | 1.700 | 1.700 | 0 | 0 |
Onderzoek en compensatie gemeenten en provincie | 7.214 | ‒ 7.214 | 0 | 1.440 | 1.440 | ||||
Werkbudget | 6.080 | ‒ 6.080 | 0 | 3.370 | 3.370 | 1.700 | 1.700 | ||
BTW-compensatie NAM | 0 | 0 | 8.000 | 8.000 | |||||
Bijdrage aan agentschappen | 95.000 | 0 | 95.000 | 47.000 | 142.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan RVO.nl | 95.000 | 95.000 | 45.000 | 140.000 | |||||
Bijdrage aan TCMG | 0 | 0 | 2.000 | 2.000 | |||||
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 3.300 | 3.300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ACVG | 0 | 0 | 3.300 | 3.300 | |||||
Ontvangsten | 1.270.000 | ‒ 75.000 | 1.195.000 | ‒ 157.939 | 1.037.061 | ‒ 300.000 | ‒ 360.000 | ‒ 440.000 | ‒ 340.000 |
Schadevergoedingen | 50.000 | 50.000 | 237.061 | 287.061 | |||||
Uitvoeringskosten schade | 95.000 | 95.000 | 45.000 | 140.000 | |||||
Aardgasbaten | 1.050.000 | 1.050.000 | ‒ 440.000 | 610.000 | ‒ 300.000 | ‒ 360.000 | ‒ 440.000 | ‒ 340.000 | |
Bijdrage aan Nationaal Programma Groningen | 75.000 | ‒ 75.000 | 0 | 0 |
Verplichtingen
Voor een toelichting op de verplichtingen wordt verwezen naar de toelichting op de uitgaven.
Uitgaven
Subsidies
De niet benutte middelen in 2019 voor verduurzamingsopgave uit aardgasbaten (€ 14,3 mln) en instrumentarium woningmarkt (€ 8,7 mln) zijn aan het budget van 2020 toegevoegd. Voor het dossier Groningen boekt het Ministerie van EZK de overgebleven budgetten uit 2019 vervolgens over aan het Ministerie van BZK voor de budgetten die bij Nota van Wijziging op de begroting van 2020 naar BZK zijn overgekomen.
Inkomensoverdrachten
De raming van de schadebetalingen is naar aanleiding van nieuwe prognoses van TCMG met € 110 mln verhoogd.
Opdrachten
Overeenkomstig de met de NAM gemaakte afspraken declareert EZK bij de NAM de door RVO.nl uitgegeven uitvoeringskosten voor de schadeafwikkeling. Het BTW nadeel voor NAM wat ontstaat omdat NAM geen rechtstreeks opdrachtgever meer is van de operatie wordt in mindering gebracht op de declaratie aan NAM. Op de Aanvullende Post is € 8,0 mln beschikbaar voor 2019 voor de BTW compensatie.
Bijdrage aan agentschappen
De toename van de uitvoeringskosten van RVO.nl wordt veroorzaakt door de stijging van het aantal schadeafhandelingen die door TCMG/IMG verwacht wordt.
Ontvangsten
Schadevergoedingen
EZK ontvangt in 2020 vergoedingen van NAM die betrekking hebben op schade-uitkeringen en uitvoeringskosten RVO inzake Groningen die EZK in het vierde kwartaal van 2019 en kwartaal 1 t/m 3 van 2020 heeft voorgefinancierd.
Uitvoeringskosten schade
Op basis van de offerte van RVO voor 2020 wordt de raming van de uitvoeringskosten voor schadebetalingen Groningen met € 45 mln naar boven bijgesteld. Deze toename wordt veroorzaakt door de stijging van de schadeafhandelingen die door TCMG/IMG verwacht wordt.
Aardgasbaten
De MR heeft op 21 februari besloten tot de versnelde afbouw van de gaswinning in Groningen. Dit volume-effect wordt nu conform de begrotingsregels in de aardgasbaten verwerkt. Daarnaast wordt de raming van de aardgasbaten naar beneden bijgesteld als gevolg van de neerwaarts bijgestelde raming van de gasprijs in de komende jaren.
Ontwerpbegroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 294.229 | ‒ 12.444 | 281.785 | 13.053 | 294.838 | 8.949 | 8.653 | 6.824 | 3.533 |
Uitgaven | 294.229 | ‒ 12.444 | 281.785 | 13.053 | 294.838 | 8.949 | 8.653 | 6.824 | 3.533 |
Personele uitgaven | 201.977 | ‒ 9.898 | 192.079 | 9.113 | 201.192 | 8.774 | 8.707 | 6.864 | 3.823 |
waarvan eigen personeel | 160.852 | ‒ 8.908 | 151.944 | 19.559 | 171.503 | 9.414 | 9.347 | 7.504 | 4.425 |
waarvan inhuur externen | 14.320 | ‒ 990 | 13.330 | 13.330 | |||||
waarvan overige personele uitgaven | 26.805 | 26.805 | ‒ 10.446 | 16.359 | ‒ 640 | ‒ 640 | ‒ 640 | ‒ 602 | |
Materiële uitgaven | 92.252 | ‒ 2.546 | 89.706 | 3.940 | 93.646 | 175 | ‒ 54 | ‒ 40 | ‒ 290 |
waarvan ICT1 | 20.208 | 20.208 | 20.208 | ||||||
waarvan bijdrage aan SSO's | 13.810 | 13.810 | 13.810 | ||||||
waarvan DICTU | 25.671 | 25.671 | 1.266 | 26.937 | 300 | 300 | |||
waarvan overige materiële uitgaven | 32.563 | ‒ 2.546 | 30.017 | 2.674 | 32.691 | ‒ 125 | ‒ 354 | ‒ 40 | ‒ 290 |
Ontvangsten | 25.426 | 0 | 25.426 | 100 | 25.526 | 100 | 100 | 100 | 100 |
waarvan ACM | 18.134 | 18.134 | 18.134 | ||||||
waarvan SoDM | 3.150 | 3.150 | 3.150 | ||||||
waarvan CPB | 1.643 | 1.643 | 1.643 | ||||||
waarvan kerndepartement | 2.499 | 2.499 | 100 | 2.599 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Het totaal van de ICT-uitgaven van het kerndepartement en buitendiensten bestaat uit de ICT-uitgaven geraamd onder de post materiële uitgaven en de bijdrage aan DICTU.
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
Er is € 9,1 mln toegevoegd aan de budgetten van het eigen personeel van het Ministerie van Economische Zaken. Deze toevoeging aan budgetten komt onder andere door een technische correctie voor gedeelde onderdelen (€ 2,5 mln), extra capaciteit en ondersteuning voor juridische zaken waaronder de WOB-unit (€ 0,7 mln), reservering voor Groningen vanuit de aanvullende post (€ 3 mln) en het extra budget voor de ACM in verband met de werkzaamheden ten gunste van het Ministerie van VWS (€ 2,3 mln).
Materiële uitgaven
Aan de materiële budgetten van het kerndepartement is € 3,9 mln toegevoegd. Deze toevoeging van budgetten komt onder andere door een technische correctie voor gedeelde onderdelen (€ 1,8 mln). Daarnaast is er € 0,6 mln toegevoegd aan het materieel budget in verband met de kosten voor de Brexit. Ook is voor de centrale ICT-projecten ongeveer € 1,5 mln toegevoegd aan het materieel budget.
Ontwerpbegroting 2020 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 53.626 | 53.626 | 51.936 | 47.789 | 47.579 | 47.368 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 53.626 | 53.626 | 51.936 | 47.789 | 47.579 | 47.368 |
Loonbijstelling | 31.671 | 31.671 | 30.664 | 27.769 | 27.736 | 27.628 | |||
Prijsbijstelling | 21.955 | 21.955 | 21.272 | 20.020 | 19.843 | 19.740 | |||
Onvoorzien | |||||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Loon- en prijsbijstelling
Bij Voorjaarsnota 2020 is de loon- en prijsbijstellingstranche 2020 uitgedeeld. De loonbijstelling betreft de vergoeding voor de stijging van de contractloonontwikkeling en de stijging van de sociale lasten voor de overheidswerkgever. De prijsbijstelling betreft de verwerking van de stijging van de diverse prijsindexen. De loon- en prijsbijstellingstranche 2020 zal bij de eerst volgende begrotingsronde uitgedeeld worden aan de relevante loon- en prijsgevoelige onderdelen.
Voorafgaande opmerking in verband met de coronacrisis
De coronacrisis zorgt voor veel veranderingen in het opdrachtenpakket van RVO. Dit heeft effect op zowel de baten als de lasten van de organisatie. Op het moment van het opstellen van deze suppletoire begroting is nog veel onduidelijk en niet afgestemd met de verschillende opdrachtgevers. Vandaar dat RVO deze opmerking opneemt. Hiermee wil RVO aangeven dat opdrachten nog kunnen toenemen door extra werk. De realisatie op opdrachten kan echter ook lager uitvallen door effecten van de crisis. Deze onzekerheden aan de baten kant van de begroting hebben ook gevolgen voor de lasten.
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3)=(1)+(2) Totaal geraamd |
---|---|---|---|
Baten | |||
Omzet moederdepartement | 251.718 | 129.038 | 380.756 |
Omzet overige departementen | 346.865 | 71.841 | 418.706 |
Omzet derden | 31.100 | 3.856 | 34.956 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 629.683 | 204.735 | 834.418 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | 619.604 | 201.487 | 821.091 |
Personele kosten | 357.811 | 65.339 | 423.150 |
waarvan eigen personeel | 288.088 | 33.669 | 321.757 |
waarvan inhuur externen | 48.160 | 31.659 | 79.819 |
waarvan overige personele kosten | 21.563 | 11 | 21.574 |
Materiële kosten | 261.793 | 136.148 | 397.941 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 149.193 | 28.509 | 177.702 |
waarvan overige materiële kosten | 112.600 | 107.640 | 220.240 |
Rentelasten | 22 | ‒ 22 | 0 |
Afschrijvingskosten | 9.357 | 3.042 | 12.399 |
Materieel | 613 | 199 | 812 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiele afschrijvingskosten | 613 | 199 | 812 |
Immaterieel | 8.744 | 2.843 | 11.587 |
Overige lasten | 700 | 228 | 928 |
Dotaties voorzieningen | 700 | 228 | 928 |
Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 629.683 | 204.735 | 834.418 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
De totale mutatie in de omzet vanuit het moederdepartement bedraagt € 129,0 mln. Deze mutatie is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
• De omzet vanuit het DG Bedrijfsleven & Innovatie (B&I) stijgt met € 48,7 mln. Ten eerste is er een bijdrage van € 30,0 mln voor de uitvoering van het noodpakket voor de coronacrisis. Dit betreft de oprichting van het Noodloket (€ 25,0 mln) en de uitbreiding van de Borgstelling MKB-kredieten en de Garantieregeling Ondernemersfinanciering (€ 5,0 mln). De overige mutaties van € 18,7 mln betreffen extra bijdragen voor het Programma Verduurzaming Industrie (€ 3,8 mln), de MKB-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (€ 1,5 mln) en de Transitie Agenda Circulaire economie voor de Maakindustrie (€ 1,5 mln) en overige programma’s (€ 11,9 mln).
• De omzet DG Klimaat en Energie (K&E) neemt toe met € 21,1 mln. Dit betreft een aanpassing aan de definitieve opdracht van 2020. De toename in de opdracht heeft voornamelijk betrekking op regelingen als gevolg van het Klimaatakkoord, de Stimulering Duurzame Energieproductie en het Expertise Centrum Warmte.
• De opdracht aan de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (TCMG) van het DG Groningen Bovengronds is toegenomen met € 57,6 mln. TCMG is eind 2019 begonnen met het inzetten van schade-opnemers samen met de schade-expertisebureaus. Het continueren van de inzet van schade-opnemers is de voornaamste oorzaak van de stijging in de opdracht.
• De omzet voor de Directie Chief Economist neemt toe met € 1,6 mln. Dit betreft een aanpassing aan de definitieve opdracht 2020.
Omzet overige departementen
De totale mutatie in de omzet van overige departementen bedraagt € 71,8 mln. Deze mutatie is opgebouwd uit de volgende onderdelen:
• De omzet vanuit het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit stijgt met € 43,7 mln, mede door de bijstelling aan de definitieve opdracht 2020 (€ 15,0 mln) en een doorschuif van werkzaamheden uit 2019 naar 2020 (€ 9,0 mln). Ook is er voor € 11,8 mln aan meerwerkopdrachten verstrekt voor onder andere de voorbereiding voor het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid 2021 ‒ 2027 (€ 9,9 mln). Daarnaast wordt er gedurende de rest van het jaar ten minste voor € 6,0 mln aan meerwerk verwacht, waaronder voor de implementatie van de Basisregistratie Grootschalige Topografie (€ 4,2 mln).
• De omzet van het Ministerie van Buitenlandse Zaken wordt met € 5,8 mln verhoogd. Dit betreft diverse programma’s bij Internationale Samenwerking (€ 2,4 mln) en Handelsbevordering (€ 0,7 mln). Daarnaast is een bedrag van € 2,7 mln voor de uitvoering van het programma Geodata for Agriculture and Water (G4AW) geraamd.
• De opdracht vanuit het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties stijgt met € 17,8 mln. Dit betreft meerwerkopdrachten voor de Subsidie Energiebesparing Eigen Huis (€ 3,1 mln), eIDAS (€ 2,4 mln), de Regionale Energiestrategie (€ 2,0 mln), Renovatieversnellers (€ 1,4 mln) en verschillende andere opdrachten (€ 8,9 mln).
• De omzet van de andere departementen stijgt met € 4,6 mln door bijstelling van de definitieve opdrachten. De grootste mutaties vinden plaats bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (€ 2,9 mln) en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (€ 1,4 mln).
Omzet derden
De totale mutatie in omzet derden bedraagt € 3,9 mln. Dit betreft vooral de omzet vanuit de provincies die stijgt met € 3,7 mln door aanpassing naar de definitieve Prestatieovereenkomsten 2020.
Bijzondere baten
Zoals ook het geval ten tijde van de ontwerpbegroting 2020 verwacht RVO geen ontvangsten in het kader van bijzondere baten.
Toelichting op de lasten
De baten en lasten stijgen beide met € 204,7 mln. De toename van het opdrachtvolume zoals hierboven toegelicht leidt tot hogere uitvoeringskosten. Dit vertaalt zich in een stijging van de personele lasten (€ 65,3 mln), waarbij zowel hogere kosten voor ambtelijk personeel (€ 33,7 mln) als hogere kosten voor externe inhuur (€ 31,7 mln) zijn geraamd. De materiële kosten nemen toe met (€ 136,1 mln). De materiële kosten zijn onder te verdelen in directe en indirecte kosten, waarbij de directe materiële kosten verband houden met de uitvoering van opdrachten. De toename van het opdrachtenpakket leidt daardoor tot een stijging van € 107,6 mln aan overige materiële kosten. Dit geldt in mindere mate voor de toename in de bijdrage aan Shared Service Organisaties (€ 28,5 mln).
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3)=(1)+(2) Stand 1e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2020 | 133.610 | ‒ 24.525 | 109.085 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 629.683 | 204.735 | 834.418 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 620.327 | ‒ 201.692 | ‒ 822.019 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 9.357 | 3.042 | 12.399 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 11.000 | ‒ 18.200 | ‒ 29.200 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringkasstroom | ‒ 11.000 | ‒ 18.200 | ‒ 29.200 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 10.242 | 1.476 | ‒ 8.766 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 11.000 | 18.200 | 29.200 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 758 | 19.676 | 20.434 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2020 (=1+2+3+4) | 132.725 | ‒ 20.007 | 112.718 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
In het kasstroomoverzicht is zichtbaar dat het grotere opdrachtpakket zorgt voor hogere operationele ontvangsten en uitgaven. Ook de investeringen zijn toegenomen, wat voornamelijk het gevolg is van een beleidswijziging die in de zomer van 2019 is doorgevoerd. De wijziging schrijft voor dat ontwikkeling van software binnen het opdrachtenpakket als een investering wordt gepresenteerd en niet meer als omzet.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-35450-XIII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.