Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32500-D nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2010-2011 | 32500-D nr. 2 |
blz. | ||
A. | ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL | 2 |
Wetsartikel 1 | 2 | |
Wetsartikel 3 | 2 | |
Wetsartikel 4 | 2 | |
B. | ALGEMENE TOELICHTING BIJ DE BEGROTING | 3 |
1. Inleiding | 3 | |
2. Uitgaven | 4 | |
3. Ontvangsten | 7 | |
C. | TOELICHTING PER BEGROTINGSARTIKEL | 8 |
1. Uitgaven | 8 | |
2. Ontvangsten | 16 | |
3. Saldi | 17 | |
Bijlagen | 18 |
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Fonds economische structuurversterking (FES) voor het jaar 2011 vast te stellen.
Alle voor dit jaar vastgestelde begrotingswetten tezamen vormen de Rijksbegroting voor het jaar 2011. Een toelichting bij de Rijksbegroting als geheel is opgenomen in de Miljoenennota 2011.
Met de vaststelling van dit wetsartikel wordt de in de begrotingsstaat opgenomen begroting van de uitgaven en de ontvangsten voor het jaar 2011 vastgesteld. De in die begroting opgenomen begrotingsartikelen worden door middel van een algemene toelichting en een toelichting per begrotingsartikel toegelicht in de onderdelen B en C van deze memorie van toelichting.
Wetsartikel 3
In dit artikel wordt bepaald dat in 2011 de voeding van het FES wordt gevormd door de niet-belastingontvangsten van de Staat uit aardgasbaten voor het bedrag dat daarvoor is opgenomen in de begrotingsstaat. Het in de begrotingsstaat opgenomen bedrag komt overeen met de geraamde uitgaven in de begroting 2011. De voeding uit aardgasbaten wordt derhalve niet berekend als een percentage van de gasbaten.
Door de hierboven toegelichte manier van vaststellen van de gasbatenvoeding van het fonds is de FES-voeding uit incidentele baten niet relevant en is derhalve komen te vervallen.
Wetsartikel 4
In dit artikel is bepaald dat investeringen op o.a. het gebied van infrastructuur, kennis en ruimtelijke investeringen in aanmerking komen voor financiering uit het FES . Daarvoor is voor deze domeinen in dit artikel in 2011 een wettelijke basis gecreëerd.
De Minister van Economische Zaken,
M. J. A. van der Hoeven
De Minister van Financiën,
J. C. de Jager
Het Fonds economische structuurversterking (FES) is een begrotingsfonds dat in 1995 is ingesteld. Het doel van het fonds is om te garanderen dat een deel van het ondergrondse aardgasvermogen omgezet wordt in een bovengronds vermogen, door middel van investeringen van nationaal belang die de economische structuur versterken. Het fonds heeft daartoe een eigen begroting.
Tot 2008 bestond de voeding van het FES uit een percentage van de aardgasbaten en incidentele baten zoals verkoop van staatsdeelnemingen. Sinds 2008 heeft het FES een vaste voeding uitsluitend bestaande uit (een deel van de) aardgasbaten. De voeding van het FES is niet meer afhankelijk van tussentijdse veranderingen in de gasbaten, bijvoorbeeld door mutaties in de olieprijs en/of eurokoers.
De uitgaven van het fonds bestrijken verschillende investeringsdomeinen. Deze domeinen kunnen nader worden verdeeld in verschillende impulsen, enveloppes en reserveringen. In de toelichting per begrotingsartikel (zie deel C) wordt, waar relevant, bij de projectaanduidingen tevens de naam vermeld van de impuls of enveloppe waar het project uit voort is gekomen.
Ministers kunnen voorstellen indienen voor een bijdrage uit het FES voor zover deze binnen één van de domeinen vallen. Deze voorstellen worden inhoudelijk getoetst zodat de beoogde economische structuurversterking zo efficiënt en effectief mogelijk kan worden gerealiseerd. In de regel wordt ook een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse uitgevoerd die een belangrijke rol speelt in de toetsing en de besluitvorming. Op basis van de uitkomsten van de toetsingsprocedure beslist het kabinet of een project FES-middelen krijgt toegekend. De Kamer wordt geïnformeerd over de projecten waaraan het FES bijdragen toekent.
De ministers die een bijdrage uit het FES aan hun begroting toegekend krijgen zijn verantwoordelijk voor uitvoering van de FES-projecten. Hierover wordt verantwoording afgelegd in de departementale begrotingen. In de FES-begroting wordt een totaaloverzicht gegeven van de stand van zaken van reeds goedgekeurde projecten en de uitputting van reeds toegezegde middelen. De FES-begroting geeft daarnaast ook een overzicht van de nog niet uitgekeerde reserveringen in het FES.
Het voorstel tot wijziging van de FES-wet, dat op 29 juni 2009 aan de Tweede Kamer is verstuurd (TK 2007–2008, 31 993, nr. 1–3), is door de Tweede Kamer aangehouden wegens de demissionaire status van het kabinet. Een onderdeel van de voorgestelde wijziging is de invoering van een vaste voedingsystematiek. Vooruitlopend op deze wijziging is sinds 2008 in de achtereenvolgende begrotingswetten vastgelegd dat de voeding van het fonds gelijk is gesteld aan de hoogte van de (eerder geraamde) uitgaven van het fonds («voeding volgt uitgaven»). Deze lijn wordt ook gevolgd in de begroting voor 2011.
In tabel 1 wordt een overzicht gegeven van geraamde uitgaven in de periode 2010 tot en met 2015 binnen het FES. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten FES-uitgaven. FES-middelen die reeds aan de departementale begrotingen zijn toegevoegd, worden in de FES-begroting verantwoord op de artikelen 11 t/m 14. Over deze categorie heeft reeds kabinetsbesluitvorming plaatsgevonden. Daarnaast bestaat een, kleinere, categorie gereserveerde middelen in het FES waarover nog besluitvorming moet plaatsvinden («projecten in voorbereiding»). Deze worden verantwoord op artikel 15.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totale uitgaven FES | 3 336 | 2 723 | 2 174 | 2 310 | 2 479 | 1 445 |
Artikel 11 t/m 14: FES-middelen op departementale begrotingen (projecten in uitvoering) | 3 096 | 2 533 | 1 755 | 1 798 | 1 905 | 607 |
Artikel 15: Gereserveerde middelen FES (projecten in voorbereiding) | 240 | 189 | 419 | 512 | 573 | 839 |
De FES-uitgaven voor 2011 zijn uitgesplitst per departement weergegeven in Bijlage I.
In tabel 2 zijn de FES-middelen op de departementale begrotingen uit tabel 1 onderverdeeld naar de verschillende domeinen (artikel 11 t/m 14). De individuele projecten per domein worden genoemd in de artikelgewijze toelichting in deel C van deze begroting.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal FES-middelen departementale begrotingen (projecten in uitvoering) | 3 096 | 2 533 | 1 755 | 1 798 | 1 905 | 607 |
Artikel 11: Verkeer en Vervoer | 1 267 | 1 503 | 980 | 1 121 | 1 627 | 569 |
Artikel 12: Milieu en Duurzaamheid | 674 | 455 | 305 | 269 | 29 | 17 |
Artikel 13: Kennis en Innovatie | 618 | 386 | 319 | 239 | 173 | 7 |
Artikel 14: Ruimtelijke Ordening | 537 | 189 | 152 | 170 | 77 | 13 |
Een overzicht van de gereserveerde middelen in het FES wordt gepresenteerd in tabel 3. Omdat hierover nog geen besluitvorming heeft plaatsgevonden, zijn deze middelen ook nog niet toegevoegd aan de departementale begrotingen. De tabel geeft de totaal gereserveerde middelen per domein weer.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal gereserveerde Fes-middelen (projecten in voorbereiding) | 240 | 189 | 419 | 512 | 573 | 839 |
Artikel 15: Verkeer en vervoer | 2 | 1 | 14 | 116 | 106 | 106 |
Artikel 15: Milieu en duurzaamheid | 98 | 102 | 93 | 143 | 143 | 279 |
Artikel 15: Kennis en innovatie | 40 | 5 | 32 | 126 | 219 | 238 |
Artikel 15: Ruimtelijke Ordening | 100 | 81 | 280 | 127 | 106 | 215 |
Over de toekenning van gereserveerde FES-middelen op artikel 15 moet nog besloten worden. 1 In deze paragraaf is per domein aangegeven welke besluitvorming tot nu toe heeft plaatsgevonden. Daarbij is de besluitvorming geplaatst in haar historische context. Wat was destijds het (globale) doel waarvoor de desbetreffende FES-impuls in het leven is geroepen, hoe groot was de aanvankelijke impuls en welk deel resteert daarvan op dit moment? Op deze wijze wordt inzicht gegeven in de besluitvorming per domein. 2
Domein Verkeer en Vervoer
Binnen het FES was ten tijde van de besluitvorming rond de Nota Mobiliteit (2005) 6,5 mld gereserveerd om bereikbaarheidsdoelen te kunnen halen. Daarvan was 4,5 mld bestemd voor ontsluiting van de Noordvleugel (TK 2007–08, 29 665, nr. 102). Van de 4,5 mld is ca. 3,3 mld reeds toegekend aan Verkeer en Waterstaat voor wegontsluiting (incl. maatregelen voor een goede ruimtelijke inpassing) van de Noordvleugel en blijft nog 0,3 mld gereserveerd voor de ZuidAs in het FES. Het restant Noordvleugelmiddelen ad 0,9 mld maakt onderdeel uit van de dekking van maatregelen in de MobiliteitsAanpak 2008, en wordt ingezet voor brede bereikbaarheid, niet per se binnen de Noordvleugel. Voor wat betreft de Mobiliteitsaanpak is een deel van het budget reeds toegekend aan projecten (te weten A12/A20 Gouwe Knoop, Quick Scan Decentraal Spoorvervoer en de Verkeersruit Eindhoven–Helmond).
Naast de oorspronkelijke Noordvleugelmiddelen van 4,5 mld is ca. 2 mld beschikbaar voor betere bereikbaarheid buiten de Noordvleugel. In 2010 is van die 2 mld, 0,8 mld toegekend aan het project Driehoek Utrecht–Hilversum–Amersfoort. Het streven is om over het restant in 2011 te besluiten.
De middelen van de Enveloppe Openbaar vervoer zijn inmiddels geheel uitgeput. Binnen het FES was ten behoeve van deze enveloppen t/m 2020 een bedrag van ca. 0,7 mld gereserveerd. Dit bedrag is voor het grootste deel (ca. 0,5 mld in de jaren 2010–2020) toegekend aan het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) (conform TK 2008–2009, 31 700 A, nr. 2). Daarnaast is een bedrag van ca. 0,2 mld toegekend aan het Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer (TK 2008–2009, 31 700 A, nr. 98).
De enveloppe «Infra en (vaar)wegen» (ca. 1,1 mld t/m 2020) wordt ingezet ten behoeve van investeringen in wegen, vaarwegen en luchtkwaliteit. Tot nu toe heeft besluitvorming plaatsgevonden over projectvoorstellen op het gebied van luchtkwaliteit, Dynamisch Verkeersmanagement wegen en vaarwegen, quick wins (vaar)wegen, aanpak knooppunten en verkeersveiligheidmaatregelen. Projecten die voor een bijdrage van het restant ad ca. 0,8 mld in aanmerking komen, worden nu voorbereid en zullen conform planning in de loop van het begrotingsjaar 2011 worden ingediend.
Domein Milieu en Duurzaamheid
Er is een aantal enveloppen binnen dit domein. Dat is ten eerste de Enveloppe Energie. Het budget van deze enveloppe t/m 2012 ad 374 mln (voor prijscompensatie) is samengevoegd met de reservering binnen Pijler 2 van het Beleidsprogramma ten behoeve van innovatief ondernemerschap op het terrein van duurzame energie. Beide budgetten zijn toegevoegd aan de Innovatieagenda Energie (TK 2007–2008, 31 530, nr. 1). Inmiddels is 352,6 mln aan FES-middelen toegekend aan projecten. Er resteert daarmee nog 34,6 mln in het FES, waarvan 22,5 mln voorlopig is aangemerkt voor het project proeftuinen smart grids.
Ten tweede betreft het de Enveloppe Water en Kust (t/m 2020 ca. 0,45 mld aan FES-geld). Middelen zijn in 2008 en 2009 toegekend ten behoeve van de Kaderrichtlijn Water (synergie en innovatie ca. 0,2 mld).
Ten derde is er de Enveloppe Natuur, EHS en vitaal platteland. De gehele enveloppe is inmiddels uitgekeerd aan de investeringsregeling luchtwassystemen (TK 2008–2009, 31 700 XIV). Binnen deze enveloppe zijn geen middelen meer gereserveerd.
Ten vierde is een deel van de Enveloppe Regionaal economisch beleid en de Enveloppe Infra en (vaar)wegen bestemd voor projecten op het gebied van luchtkwaliteit. Deze middelen (50 mln) zijn reeds ingezet voor maatregelen op het gebied van luchtkwaliteit.
Domein Kennis en Innovatie
De Enveloppe Innovatie, kennis en onderzoek bevat programma’s die zijn gericht op de aanpak van maatschappelijke knelpunten op het terrein van waterbeheer, veiligheid, zorg en (duurzame) energie. Hierbij is 111 mln beschikbaar gesteld voor maatschappelijke innovatieprogramma’s (t/m 2012). Deze enveloppe is in 2009 ingevuld. Met de honorering van een FES bijdrage voor de projecten Towards BioSolar Cells, Gezond Ouder Worden, Hersenen en Cognitie, STARS en Scheidingstechnologie is het totale bedrag door het kabinet toegekend aan projecten., De middelen die nog staan gereserveerd (t/m 2012) kunnen door de departementen voor de uitvoering van de gehonoreerde projecten worden opgevraagd.
Daarnaast is tot en met 2012 ongeveer 168 mln beschikbaar voor grootschalige research infrastructuur en innovatieve oplossingen voor toekomstige lerarentekorten. Ook deze enveloppe is in 2009 afgehecht. Met de honorering van de FES-bijdrage voor de voorstellen LifeLines, SURFnet 7, NCB:Biodiversiteit, NanoLab (deel II), Dynamic Two Phase Flow Lab en Delta Faciliteit is het totale budget door het kabinet toegekend aan projecten. De middelen die nog staan gereserveerd kunnen door de departementen voor de uitvoering van de gehonoreerde projecten worden opgevraagd.
In aanvulling op de Enveloppe Innovatie, kennis en onderzoek is ten tijde van de Miljoenennota 2009 500 mln beschikbaar gesteld voor selectieve continuering van (in deze kabinetsperiode) aflopende FES-projecten in dit domein. Inmiddels heeft besluitvorming plaatsgevonden, in drie tranches. Besluitvorming over de eerste twee tranches heeft plaatsgevonden in 2009 (TK 2008–2009, 27 406, nr. 148 en TK 2009–2010 27 406 nr. 166). Besluitvorming over de derde tranche heeft op 28 mei 2010 plaatsgevonden. Hierin heeft het Kabinet besloten om het voorstel voor Creatieve Industrie te honoreren met 10,5 mln Voor het ICT (COMMIT)-voorstel wordt een reservering gemaakt van 50 mln, waarbij een onafhankelijke internationale adviesraad per COMMIT-deelproject een bindend advies zal geven of het betreffende deelproject in aanmerking komt voor een FES-bijdrage en zo ja, voor welk bedrag. Aan de indieners van het voorstel op het thema Water, Klimaat en Ruimte (3D) wordt 5 mln ter beschikking gesteld om hen meer tijd te geven voor verdere ontwikkeling van en de eerste aanzet tot een nieuwe integrale gebiedsgerichte aanpak. Eveneens is besloten om de voorstellen voor overbruggingsfinanciering van TI Pharma en TTI Groene Genetica te honoreren met respectievelijke 6 mln en 3,4 mln. Met de derde tranche is een totaal een beslag gelegd op FES-middelen van maximaal 74,9 mln. Er resteert binnen deze enveloppe een bedrag van minimaal 52,3 mln. Deze middelen blijven gereserveerd in het FES voor kennis en innovatie.
Domein Ruimtelijke ordening
De Nota Ruimte heeft tot doel op een duurzame en efficiënte wijze ruimte te scheppen voor de verschillende ruimtevragende functies, de leefbaarheid van Nederland te waarborgen en te vergroten en de ruimtelijke kwaliteit van stad en platteland te verbeteren. In totaal is 1 mld hiervoor gereserveerd. Eind 2009 is de besluitvorming over de toekenning van deze middelen afgerond (TK, 2009–2010, 29 435, nr. 250).
Vanuit de Enveloppe Regionaal economisch beleid zijn middelen bestemd voor sterke regio’s en herstructurering van bedrijventerreinen. Tot en met 2011 is voor sterke regio’s 125 mln (voor prijscompensatie) beschikbaar gesteld voor ambitieuze investeringen die het internationale vestigingsklimaat in deze regio’s versterken. Hiervan is 100 mln inmiddels toegekend aan projecten. Naar verwachting zal in 2010 besluitvorming volgen over het resterende budget. Daarnaast is 52 mln (prijspeil 2007) voor de herstructurering van bedrijventerreinen in 2010 toegekend. Deze middelen worden ingezet voor een beperkt aantal FES-waardige te herstructureren bedrijventerreinen van nationaal belang. Deze bedrijventerreinen worden uiteindelijk door het kabinet geselecteerd op voordracht van de provincies in samenwerking met gemeenten, en op basis van de majeure opgaven uit de door rijk en regio gezamenlijk opgestelde MIRT-gebiedsagenda’s (TK, 2009–2010, 31 253, nr. 22).
In bijlage II worden de voor het FES relevante onderdelen van het stimuleringspakket gepresenteerd. Deze volgt de indeling van het Aanvullend Beleidsakkoord «Werken aan de toekomst».
Het stimuleringspakket betreft verschillende onderdelen van het FES. In bijlage II is per investeringsimpuls of enveloppe aangegeven waar het stimuleringspakket neerslaat in het FES. Daaruit blijkt dat het stimuleringspakket, voor zover relevant voor het FES, grotendeels is belegd op de departementale begrotingen.
Met ingang van 2008 kent het FES een vaste voeding uit gasbaten. Voor de begroting 2011 wordt deze vaste voeding bij begrotingswet vastgesteld, waarmee de ontvangsten gelijk worden gesteld aan de uitgaven.
Een integraal overzicht van de geraamde aardgasbaten wordt gepresenteerd in de Miljoenennota 2011 (bijlage 1).
FES-middelen op departementale begrotingen (projecten in uitvoering)
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor de projecten in het kader van verkeer en vervoer voor zover daarover besluitvorming heeft plaatsgevonden en de bijbehorende middelen zijn overgeboekt uit art. 15. Hieronder wordt in de tabel de opbouw van de uitgaven t/m 2015 vermeld.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2010 | 1 286 571 | 1 369 654 | 758 339 | 716 617 | 1 314 133 | |
1e suppletore begroting 2010 | – 35 764 | 41 699 | 18 577 | 45 780 | – 37 112 | |
Mutatie | 15 858 | 92 101 | 203 522 | 358 550 | 349 618 | 568 983 |
Ontwerpbegroting 2011 | 1 266 665 | 1 503 454 | 980 438 | 1 120 947 | 1 626 639 | 568 983 |
Een uitsplitsing van de geraamde uitgaven en de mutaties per individueel project wordt onderstaand in twee afzonderlijke tabellen gegeven. In de tabellen staat ook een verwijzing naar de reservering waaruit deze specifieke middelen afkomstig zijn. Het project Zuidas is bijvoorbeeld afkomstig uit de impuls 2005.
artikel 11 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Begr. | Art. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Voorfinanciering Geografische Info. Systemen | – 34 000 | – 35 000 | – 35 000 | IF | 36 | |||
Amendement Snijder-Hazelhoff | 27 890 | IF | 11 | |||||
Project Mainport Rotterdam | 407 519 | 448 196 | 270 900 | 100 383 | 61 895 | IF | 16 | |
Impuls 1998: Bereikbaarheid/voorfinanciering 12 mld pakket | 829 020 | 837 000 | IF | Divers | ||||
Impuls 2001: Bereikbaarheid en stedelijke ontwikkeling | 343 040 | IF | Divers | |||||
Impuls 2005: Bijdrage systeemkosten tolheffing | 49 239 | 36 733 | IF | 17 | ||||
Impuls 2005: Zuidas | 15 000 | 25 000 | 60 000 | IF | 12 | |||
Impuls 2006: Betere benutting hoofdwegen Programma filevermindering | 6 228 | IF | 12 | |||||
Impuls 2006: Slimme benuttingsmaatregelen spoor | 20 000 | IF | 13 | |||||
Noordvleugel: Infrastructuur Noordvleugel | 4 100 | 60 000 | 238 000 | 478 000 | 1 178 888 | 376 000 | IF | 12 |
Noordvleugel: Parallelstructuur A12/Gouwe | 15 590 | 15 590 | 36 377 | 36 377 | IF | 14 | ||
Noordvleugel: Quick scan regionaal spoor | 15 042 | 29 081 | VW/IF | Divers | ||||
Nota Mobiliteit: Driehoek Utrecht: A27/Knooppunt Hoevelaken | 20 000 | IF | 12 | |||||
Nota Mobiliteit: Driehoek Utrecht: A27/Knooppunt Eemnes-Amersfoort | 5 000 | 90 000 | 100 000 | 55 000 | IF | 12 | ||
CA Infra en (vaar)wegen: Quick wins wegen/Aanpak knooppunten | 11 831 | 11 636 | 9 227 | 16 546 | IF | 12 | ||
CA Infra en (vaar)wegen: Praktijkproef verbetering doorstroming A10 A'dam | 6 349 | 12 744 | 9 600 | 17 234 | IF | 12 | ||
CA Infra en (vaar)wegen: Quick Wins vaarwegen | 20 000 | 20 000 | 12 000 | IF | 15 | |||
CA Infra en (vaar)wegen: Dynamisch verkeersmanagement hoofdvaarwegen | 3 000 | 35 000 | 45 000 | 19 414 | IF | 12 | ||
CA Infra en (vaar)wegen: Verkeersveiligheid | 5 000 | 20 000 | 28 617 | IF | 12 | |||
CA Openbaar vervoer: Impuls spoorambitie PHS | 12 858 | 22 190 | 87 854 | 160 875 | 185 007 | 30 104 | IF | 13 |
CA Openbaar vervoer: Actieprogramma regionaal OV | 25 984 | 25 984 | 25 984 | VW | 39 | |||
Totaal | 1 266 665 | 1 503 454 | 980 438 | 1 120 947 | 1 626 639 | 568 983 |
Departement | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Project Mainport Rotterdam | IF | – 721 | 997 | – 2 717 | 2 250 | 61 895 | |
Noordvleugel: Infrastructuur Noordvleugel | IF | 376 000 | |||||
Noordvleugel: Parallelstructuur A12/Gouwe | IF | 15 590 | 15 590 | 36 377 | 36 377 | ||
Noordvleugel: Quick scan regionaal spoor | VW/IF | 15 042 | 29 081 | ||||
Nota Mobiliteit: Driehoek Utrecht: A27/Knooppunt Hoevelaken | IF | 20 000 | |||||
Nota Mobiliteit: Driehoek Utrecht: A27/Knooppunt Eemnes-Amersfoort | IF | 5 000 | 90 000 | 100 000 | 55 000 | ||
CA Infra en (vaar)wegen: Dynamisch verkeersmanagement hoofdvaarwegen | IF | 3 000 | 35 000 | 45 000 | 19 414 | ||
CA Infra en (vaar)wegen: Verkeersveiligheid | IF | 5 000 | 20 000 | 28 617 | |||
CA Openbaar vervoer: Impuls spoorambitie PHS | IF | 12 858 | 22 190 | 87 854 | 160 875 | 185 007 | 30 104 |
CA Openbaar vervoer: Actieprogramma regionaal OV | VW | 25 984 | 25 984 | 25 984 | |||
Totaal | 15 858 | 92 101 | 203 522 | 358 550 | 349 618 | 568 983 |
Toelichting op de mutatie:
De mutaties in het (extrapolatie)jaar 2015 voor het Project Mainport Rotterdam en het project Infrastructuur Noordvleugel betreffen middelen die al eerder waren toegekend en overgeboekt. Voor het Project Mainport Rotterdam vindt ook een kleine aanpassing van het kasritme plaats.
Daarnaast zijn middelen overgeboekt vanuit diverse reserveringen (Noordvleugel, Nota Mobiliteit, CA enveloppe Infra en (vaar)wegen en CA enveloppe Openbaar vervoer) voor de projecten Parallelstructuur A12/Gouwe, Quick scan regionaal spoor, Driehoek Utrecht A27/Knooppunt Hoevelaken, Driehoek Utrecht A27/Knooppunt Eemnes-Amersfoort, Dynamisch verkeersmanagement vaarwegen, Impuls spoorambitie PHS, Actieprogramma regionaal OV.
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor de projecten in het kader van milieu en duurzaamheid voor zover daarover besluitvorming heeft plaatsgevonden en de bijbehorende middelen zijn overgeboekt uit art. 15. Hieronder wordt in de tabel de opbouw van de uitgaven t/m 2015 vermeld.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2010 | 472 841 | 379 860 | 274 068 | 239 030 | 21 800 | |
1e suppletore begroting 2010 | 241 772 | 24 931 | 4 837 | 10 438 | 1 808 | |
Mutatie | – 40 320 | 49 820 | 25 600 | 19 600 | 5 000 | 16 685 |
Ontwerpbegroting 2011 | 674 293 | 454 611 | 304 505 | 269 068 | 28 608 | 16 685 |
Een uitsplitsing van de geraamde uitgaven en de mutaties per individueel project wordt onderstaand in twee afzonderlijke tabellen gegeven. In de tabellen staat ook een verwijzing naar de reservering waaruit deze specifieke middelen afkomstig zijn.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Begr. | Art. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Innovatieprogramma verminderen methaanemissie | 1 600 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | LNV | 21 | ||
Impuls 1998: Programma Milieutechnologie | 5 313 | 4 900 | 4 270 | VROM | 3 | |||
Impuls 2005: Bodemsanering | 10 826 | VROM | 10 | |||||
Impuls 2005: Luchtkwaliteit | 13 215 | VROM | 5 | |||||
Impuls 2005: Luchtkwaliteit | 584 | LNV | 21 | |||||
Impuls 2005: MEP | 165 900 | 205 000 | 205 000 | 205 000 | EZ | 4 | ||
Impuls 2005: biobrandstoffen | 1 631 | 5 000 | 6 673 | VW | 36 | |||
Impuls 2005: UKR | 6 333 | 3 206 | 1 666 | 1 668 | EZ | 4 | ||
Impuls 2005: EU aanbestedingsregeling CO2 opslag | 8 482 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | 6 000 | VROM | 3 |
Impuls 2005: Energiebesparingstender UKR | 4 638 | 667 | 667 | 666 | EZ | 4 | ||
Impuls 2005: Ophogen budget EOS Demo-tender | 206 | 167 | 167 | 166 | EZ | 4 | ||
Impuls 2005: Verhoging budget 4e tender UKR | 5 915 | 5 833 | 3 333 | 3 334 | EZ | 4 | ||
Impuls 2005: UKR CO2 afvangtechnologie | 2 500 | 7 167 | 5 167 | 5 166 | EZ | 4 | ||
Impuls 2005: Verhoging budget besparingstender UKR | 900 | 1 200 | 1 000 | 1 000 | EZ | 4 | ||
Impuls 2005: PIEDWGO | 10 000 | WWI | 2 | |||||
Impuls 2005: PIEDWGO | 4 000 | 4 000 | 6 000 | EZ | 4 | |||
Impuls 2005: Energietender technopartners Seed-faciliteit | 7 250 | EZ | 4 | |||||
Impuls 2005: Energy Efficiency bedrijfsleven | 11 052 | 3 500 | EZ | 4 | ||||
Impuls 2005: Innovatieprogramma duurzaam openbaar busvervoer | 2 518 | VW | 36 | |||||
Impuls 2006: Groninger Pijpleiding | 456 | VROM | 10 | |||||
Impuls 2006: Enveloppe luchtkwaliteit (lokale maatregelen) | 119 578 | 30 000 | VROM | 3 | ||||
Impuls 2005: Westerschelde | 10 799 | LNV | 23 | |||||
CA Diverse enveloppen: luchtkwaliteit | 95 000 | 40 000 | VROM | 5 | ||||
CA Diverse enveloppen: luchtkwaliteit | 495 | 9 505 | 5 000 | LNV | 21 | |||
CA Energie: Gebouwde Omgeving | 18 896 | 9 000 | 1 000 | 1 000 | WWI | 2 | ||
CA Energie: Duurzame mobiliteit | 12 560 | 9 500 | 4 500 | 2 000 | VW | 36 | ||
CA Energie: Ketenefficiency | 4 200 | 5 200 | 3 100 | 4 500 | 2 200 | 500 | EZ | 4 |
CA Energie: Ketenefficiency | 915 | 1 564 | 650 | 500 | LNV | 21 | ||
CA Energie: Kas als energiebron | 5 000 | EZ | 4 | |||||
CA Energie: Kas als energiebron | 3 878 | 6 006 | 5 500 | 3 700 | 2 200 | 200 | LNV | 21 |
CA Energie: CATO 2 | 5 000 | 3 000 | 4 000 | 3 000 | 3 000 | EZ | 4 | |
CA Energie: Duurzame elektriciteitsvoorziening | 1 742 | 3 450 | 1 950 | 1 250 | 522 | EZ | 4 | |
CA Energie: Groene grondstoffen | 4 833 | 3 500 | 2 500 | 550 | EZ | 4 | ||
CA Energie: Groene grondstoffen | 4 312 | 5 925 | 3 310 | LNV | 21 | |||
CA Energie: ADEM | 18 500 | 3 500 | 3 500 | 3 000 | 1 500 | EZ | 4 | |
CA Water en Kust: Innovatie KRW | 46 450 | 12 000 | IF | 11 | ||||
CA Water en Kust: Synergie KRW | 25 187 | 18 021 | 16 132 | 20 868 | 11 535 | 9 485 | IF | 11 |
CA Energie: Wind op zee | 3 457 | 4 000 | 1 600 | 4 000 | 1 500 | 500 | EZ | 2 |
CA Energie: Wind op land | 380 | 1 000 | 1 620 | EZ | 2 | |||
CA Energie: Smart grids | 2 000 | 500 | EZ | 2 | ||||
CA Energie: Nieuw GAS, V&W | 2 000 | 1 900 | VW | 36 | ||||
CA Energie: Nieuw gas, EZ | 15 792 | 6 200 | 3 700 | 200 | 151 | EZ | 2 | |
CA Energie: Hisarna | 5 000 | EZ | 2 | |||||
CA Energie: Elektrisch Rijden | 5 000 | 10 000 | 5 000 | VW | 36 | |||
CA Energie: CCS Demo | 22 700 | EZ | 2 | |||||
Totaal | 674 293 | 454 611 | 304 505 | 269 068 | 28 608 | 16 685 |
Departement | 2 010 | 2 011 | 2 012 | 2 013 | 2 014 | 2 015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Impuls 2005: UKR | EZ | – 5 000 | 1 666 | 1 666 | 1 668 | 6 000 | |
Impuls 2005: Energiebesparingstender UKR | EZ | – 2 000 | 667 | 667 | 666 | ||
Impuls 2005: Ophogen budget EOS Demo-tender | EZ | – 500 | 167 | 167 | 166 | ||
Impuls 2005: Verhoging budget 4e tender UKR | EZ | – 10 000 | 3 333 | 3 333 | 3 334 | ||
Impuls 2005: UKR CO2 afvangtechnologie | EZ | – 15 500 | 5 167 | 5 167 | 5 166 | ||
Impuls 2005: Verhoging budget besparingstender UKR | EZ | – 3 000 | 1 000 | 1 000 | 1 000 | ||
CA Diverse enveloppen: luchtkwaliteit | LNV | – 8 505 | 3 505 | 5 000 | |||
CA Energie: Ketenefficiency | EZ | 2 100 | 3 100 | 3 100 | 3 100 | 2 000 | 500 |
CA Energie: Ketenefficiency | LNV | – 414 | 414 | ||||
CA Energie: Kas als energiebron | LNV | – 1 406 | 1 406 | 200 | |||
CA Energie: CATO 2 | EZ | 2 000 | 3 000 | 4 000 | 3 000 | 3 000 | |
CA Energie: Groene grondstoffen | LNV | – 1 695 | 1 695 | ||||
CA Energie: Smart grids | EZ | 2 000 | 500 | ||||
CA Energie: CCS Demo | EZ | 22 700 | |||||
CA Energie: Innovatieprogramma verminderen methaanemissie | LNV | 1 600 | 1 500 | 1 500 | 1 500 | ||
Totaal | – 40 320 | 49 820 | 25 600 | 19 600 | 5 000 | 16 685 |
Toelichting op de mutatie:
De mutaties in het (extrapolatie)jaar 2015 betreffen middelen die al eerder waren toegekend en overgeboekt.
De mutaties van de diverse energieprojecten van EZ uit de impuls 2005 zijn voornamelijk het gevolg van vertraging in de uitvoering van gesubsidieerde projecten, waardoor minder voorschotten zijn verstrekt.
Het project Luchtkwaliteit van het ministerie van LNV is vertraagd in 2010 omdat de belangstelling voor de (opengestelde) fijnstofregeling tegenvalt als gevolg van de economische crisis. Het resterende budget wordt in latere jaren ingezet.
De overige mutaties – van betrekkelijk kleine omvang – hangen samen met aanpassing van kasritmes en het overboeken van middelen vanuit de reserveringen (artikel 15) binnen het FES voor diverse projecten.
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor de projecten in het kader van kennis en innovatie voor zover daarover besluitvorming heeft plaatsgevonden en de bijbehorende middelen zijn overgeboekt uit art. 15. Hieronder wordt in de tabel de opbouw van de uitgaven t/m 2015 vermeld.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2010 | 494 374 | 243 015 | 183 019 | 121 979 | 85 444 | |
1e suppletore begroting 2010 | 102 680 | 57 504 | 86 207 | 67 747 | 53 979 | |
Mutatie | 21 425 | 85 501 | 49 731 | 49 101 | 33 675 | 7 449 |
Ontwerpbegroting 2011 | 618 479 | 386 020 | 318 957 | 238 827 | 173 098 | 7 449 |
Hieronder wordt een globale uitsplitsing gemaakt van de begrotingsstand van artikel 13 Kennis en innovatie. Een uitsplitsing op projectniveau is, vanwege het grote aantal projecten, opgenomen in bijlage III.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Bsik-projecten | 107 948 | 39 015 | 11 542 | |||
2. Diverse onderwijsprojecten | 173 186 | 48 006 | 43 457 | 38 253 | 9 368 | – 5 760 |
3. Inn.programma’s en toponderzoek | 29 622 | 9 965 | 896 | 876 | 876 | 941 |
4. Vitale Infrastructuur | 1 601 | |||||
5. MS&ICT | 6 490 | 2 023 | 551 | |||
6. Overig | 299 632 | 287 011 | 262 511 | 199 698 | 162 854 | 12 268 |
Totaal | 618 479 | 386 020 | 318 957 | 238 827 | 173 098 | 7 449 |
Een uitsplitsing van de mutaties per individueel project wordt in onderstaande tabel gegeven. In deze tabel staat ook een verwijzing naar de reservering waaruit deze specifieke middelen afkomstig zijn.
Departement | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Bsik-projecten | |||||||
Impuls 2004: Kennis Bsik | VWS | 1 392 | 160 | – 1 552 | |||
Impuls 2004: Kennis Bsik | EZ | – 10 129 | 16 069 | – 5 940 | |||
2. Diverse onderwijsprojecten | |||||||
Impuls 2001: Kennis onderzoek en innovatie | EZ | – 500 | |||||
Impuls 2006: Beelden voor de toekomst | OCW | – 5 760 | |||||
3. Inn.programma’s en toponderzoek | |||||||
Impuls 2005: Phytophthora | 941 | ||||||
Impuls 2005: WCFS+ | EZ | 2 352 | – 3 000 | ||||
5. MS&ICT | |||||||
Impuls 2005: MS&ICT-Community voor mobiliteitsleren | OCW | 245 | 214 | 153 | |||
Impuls 2005: MS&ICT-De lange staart | OCW | 140 | 242 | 194 | |||
Impuls 2005: MS&ICT-GPS? Reken maar | OCW | 95 | 84 | 19 | |||
Impuls 2005: MS&ICT-Ketenintegratie trombosedienst | VWS | 1 | |||||
6. Overig | |||||||
Impuls 2005: Topinstituut Farma | VWS | – 207 | 135 | 35 | 37 | ||
Impuls 2005: Innovatievouchers/ IPC’s | EZ | – 13 500 | 13 500 | ||||
Impuls 2006: TTI Watertechnologie | EZ | 110 | |||||
Impuls 2006: NICIS | WWI | – 1 407 | 1 407 | ||||
Impuls 2006: CTMM | EZ | 533 | |||||
Impuls 2006: RSV | VWS | 7 000 | 7 000 | 7 000 | 6 900 | – 3 500 | |
CA: Biomedical materials | EZ | – 261 | – 1 349 | 1 610 | 1 225 | ||
CA innovatie, kennis en onderzoek: Towards Biosolar Cells | LNV | 2 000 | 4 000 | 4 950 | 5 400 | 5 650 | 3 000 |
CA: Innovatie, kennis en onderzoek: Gezond ouder worden | VWS | 500 | 3 000 | 4 000 | 2 500 | ||
Impuls kennis en innovatie: Be-basic | EZ | 31 | – 77 | 23 | 23 | 6 000 | |
Impuls kennis en innovatie: TIFN | EZ | 1 906 | 4 923 | – 2 477 | – 2 477 | – 1 875 | |
Impuls kennis en innovatie: HTSM | EZ | 5 031 | – 77 | 23 | 23 | ||
Impuls kennis en innovatie: Lifesciences en Health | VWS | 5 000 | 15 000 | 21 500 | 21 500 | 18 000 | |
Impuls kennis en innovatie: VVEsterk | OCW | 9 563 | 11 525 | 9 276 | 1 686 | 400 | 400 |
Grootsch.res.infra/lerarentekort: Nanolab | EZ | 8 | – 20 | 5 | 7 | ||
Grootsch.res.infra/lerarentekort: MARIN | EZ | 8 | – 20 | 5 | 7 | ||
Grootsch.res.infra/lerarentekort: Lifelines | VWS | 8 200 | 7 100 | 9 500 | 6 100 | 4 600 | 4 500 |
Grootsch.res.infra/lerarentekort: Deltares | IF | 9 550 | 8 499 | 7 295 | |||
Totaal | 21 425 | 85 501 | 49 731 | 49 101 | 33 675 | 7 449 |
Toelichting op de mutatie:
De mutaties in het (extrapolatie)jaar 2015 betreffen middelen die al eerder waren toegekend en overgeboekt. De mutatie Innovatievouchers/ IPC’s en Kennis Bsik zijn het gevolg van een gewijzigd inzicht in het kasverloop, waardoor de middelen anders over de jaren zijn verdeeld. Bij TIFN en HTSM zijn middelen opgevraagd en heeft er tevens een actualisatie van de raming plaatsgevonden. De overige mutaties betreffen de overboeking van middelen vanuit de reserveringen (artikel 15) binnen het FES voor diverse projecten en het aanpassen van kasritmes van een betrekkelijk kleine omvang.
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor de projecten in het kader van ruimtelijke ordening voor zover daarover besluitvorming heeft plaatsgevonden en de bijbehorende middelen zijn overgeboekt uit artikel 15. Hieronder wordt in de tabel de opbouw van de uitgaven t/m 2015 vermeld.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2010 | 269 269 | 118 288 | 64 990 | 39 150 | 39 250 | |
1e suppletore begroting 2010 | 256 539 | 51 020 | 78 629 | 41 353 | 24 801 | |
Mutatie | 10 780 | 19 797 | 7 888 | 89 079 | 12 863 | 13 395 |
Ontwerpbegroting 2011 | 536 588 | 189 105 | 151 507 | 169 582 | 76 914 | 13 395 |
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd in het kader van ruimtelijke ordening voor zover deze voldoende zijn uitgewerkt. Een uitsplitsing van de geraamde uitgaven en de mutaties per individueel project wordt onderstaand in twee afzonderlijke tabellen gegeven. In de tabellen staat ook een verwijzing naar de reservering waaruit deze specifieke middelen afkomstig zijn.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Begr. | Art. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Impuls 1998: Vitaliteit steden/Sleutelprojecten | 190 635 | VROM | 2 | |||||
Impuls 2001: BIRK+Saneringsregeling | 73 536 | 17 730 | 500 | VROM | 2 | |||
Impuls 2001: BIRK/A2 Maastricht | 5 000 | IF | 12 | |||||
Impuls 2001: BIRK/W4 Leiderdorp | 24 158 | VW | 12 | |||||
Impuls 2001: BIRK IJsseldelta | 10 000 | IF | 13 | |||||
Impuls 2005: Archeologisch bodemonderzoek (Malta) | 2 850 | 1 000 | 250 | OCW | 14 | |||
Nota Ruimte: Greenports | 8 719 | 400 | 2 000 | LNV | 22 | |||
Nota Ruimte: Klavertje 4 (Greenport Venlo) | 4 700 | 4 700 | 2 000 | LNV | 22 | |||
Nota Ruimte: Mooi Nederland | 17 106 | 4 200 | 4 100 | VROM | 2 | |||
Nota Ruimte: Klimaatbuffers | 6 857 | 5 000 | 3 000 | VROM | 10 | |||
Nota Ruimte: Geluidskaarten | 5 956 | 3 000 | 3 000 | VROM | 10 | |||
Nota Ruimte: Natuurpilots | 13 000 | 8 000 | 4 000 | LNV | 23 | |||
Nota Ruimte: Noordelijke IJ-oevers | 15 888 | VROM | 2 | |||||
Nota Ruimte: Planvormingskosten | 3 275 | VROM | 2 | |||||
Nota Ruimte: Nijmege Waalfront | 7 500 | VROM | 2 | |||||
Nota Ruimte: Waterdunen | 12 766 | 3 600 | VROM | 2 | ||||
Nota Ruimte: Zuidplaspolder | 10 000 | 5 000 | 5 000 | 4 000 | VROM | 2 | ||
Nota Ruimte Oude Rijnzone | 21 000 | VROM | 2 | |||||
Nota Ruimte: Veenweidegebieden | 7 600 | 18 800 | 28 500 | 29 000 | 29 100 | LNV | 27 | |
Nota Ruimte: Nieuwe Hollandse Waterlinie | 4 400 | 9 600 | 12 600 | 7 000 | 1 400 | LNV | 24 | |
Nota Ruimte: Scheveningen Boulevard | 2 800 | 2 200 | 3 800 | 2 000 | VW | 14 | ||
Nota Ruimte: Ijsselsprong Zutphen | 16 045 | 4 011 | IF | 11 | ||||
Nota Ruimte: Alternatief Hoekse Waard | 1 700 | 15 100 | 3 200 | 2 400 | 2 000 | 600 | EZ | 3 |
Nota Ruimte: Almere Weerwaterzone | 63 778 | IF | 12 | |||||
Nota Ruimte: Almere Weerwaterzone | 14 000 | 3 000 | VROM | 2 | ||||
Nota Ruimte: Den Haag Internationale stad | 4 372 | 4 372 | 13 117 | IF | 14 | |||
Nota Ruimte: Brainport Eindhoven | 15 100 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | EZ | 3 | |
Nota Ruimte: Groningen Centrale Zone | 12 800 | 3 200 | EZ | 3 | ||||
Nota Ruimte: Eindhoven A2 Zone | 5 400 | 1 400 | EZ | 3 | ||||
Nota Ruimte: Apeldoorn kanaalzone | 8 800 | 2 200 | EZ | 3 | ||||
Nota ruimte: Westflank Haarlemmermeer | 7 500 | 15 000 | 15 000 | 9 000 | LNV | 24 | ||
Nota Ruimte: Mooi en vitaal Delfland | 17 700 | 3 300 | 3 300 | 3 300 | 7 300 | LNV | 22 | |
Nota Ruimte: Dierenpark Emmen | 8 500 | VROM | 2 | |||||
Nota Ruimte: IJsseldelta Kampen | 17 900 | 4 500 | VROM | 2 | ||||
Nota Ruimte: Hart van Zuid Gemeente Hengelo | 11 600 | 2 900 | VROM | 2 | ||||
Nota Ruimte: Stadshavens Rotterdam | 19 000 | 12 000 | VROM | 2 | ||||
CA: Internationale campus Eindhoven | – 151 | – 217 | – 269 | – 322 | EZ | 3 | ||
CA REB: High Tech Factory Twente | 1 520 | 1 520 | 1 520 | 1 520 | 1 520 | EZ | 3 | |
CA: Leiden Bioscience Park | 3 300 | 3 300 | 3 400 | EZ | 3 | |||
CA REB: Verruiming vaargeul Eemshaven – Noordzee | 6 017 | 3 008 | 1 404 | IF | 15 | |||
CA REB: HST Cargo | 6 600 | 2 200 | 2 200 | EZ | 3 | |||
CA REB: CAT Agrofood | 2 480 | 2 480 | 2 480 | 2 480 | 2 480 | EZ | 3 | |
Totaal | 536 588 | 189 105 | 151 507 | 169 582 | 76 914 | 13 395 |
Een uitsplitsing van de mutaties per individueel project wordt in onderstaande tabel gegeven. In deze tabel staat ook een verwijzing naar de reservering waaruit deze specifieke middelen afkomstig zijn.
Departement | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nota Ruimte: Alternatief Hoekse Waard | EZ | 1 700 | 15 100 | 3 200 | 2 400 | 2000 | 600 |
Nota Ruimte: Ijsselsprong Zutphen | IF | 16 045 | 4 011 | ||||
Nota Ruimte: Almere Weerwaterzone | VW | 63 778 | |||||
Nota Ruimte: Den Haag Internationale stad | IF | 4 372 | 4 372 | 13 117 | |||
CA REB: Verruiming vaargeul Eemshaven – Noordzee | IF | 17 | 8 | 4 | |||
CA REB: HST Cargo | EZ | 6 600 | 2 200 | 2 200 | |||
CA REB: CAT Agrofood | EZ | 2 480 | 2 480 | 2 480 | 2 480 | 2 480 | |
CA: Internationale campus Eindhoven | EZ | – 322 | |||||
Totaal | 10 780 | 19 797 | 7 888 | 89 079 | 12 863 | 13 395 |
Toelichting op de mutatie:
De mutaties betreffen overboekingen van middelen vanuit de reserveringen (artikel 15) binnen het FES voor diverse projecten.
Dit artikel bevat de reservering van middelen voor projecten en programma’s in voorbereiding. Zodra de projecten voldoende zijn uitgewerkt en besluitvorming heeft plaatsgevonden, worden de middelen overgeheveld naar het desbetreffende uitgavenartikel (artikel 11 t/m 14) van de FES-begroting. Tegelijkertijd worden het desbetreffende ontvangsten- en uitgavenartikel van een of meer departementale begrotingen aangepast. Daardoor staan de FES-bijdragen voor een bepaald project op de begroting van een vakdepartement dat vervolgens verantwoordelijk is voor (tijdige) uitvoering van het project.
Hieronder wordt in de tabel de opbouw van de gereserveerde middelen t/m 2015 vermeld.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2010 | 615 584 | 689 701 | 903 431 | 841 982 | 883 671 | |
1e suppletore begroting 2010 | 139 451 | – 172 495 | 8 887 | – 149 072 | – 173 590 | |
Mutatie | – 514 609 | – 327 747 | – 493 493 | – 181 183 | – 136 810 | 838 637 |
Ontwerpbegroting 2011 | 240 426 | 189 459 | 418 825 | 511 727 | 573 271 | 838 637 |
In tabel 3 (paragraaf 2.1) is een uitgebreide specificatie van artikel 15 (Gereserveerde middelen FES) opgenomen.
Toelichting op de mutaties:
De mutaties in het (extrapolatie)jaar 2015 betreffen middelen die al eerder waren gereserveerd in het FES. Op macro-niveau kan de mutatie als volgt worden toegelicht:
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal | – 515 | – 328 | – 493 | – 181 | – 137 | 839 |
Overboekingen naar art. 11 | – 246 | – 248 | – 374 | – 202 | – 180 | 0 |
Overboekingen naar art. 12 | 0 | – 31 | – 29 | 0 | – 41 | 0 |
Overboekingen naar art. 13 | – 1 | – 54 | – 125 | – 37 | 0 | 0 |
Overboekingen naar art. 14 | – 113 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Prijsbijstelling | 0 | 6 | 8 | 7 | 8 | 10 |
Overig (kasschuiven e.d.) | – 155 | 0 | 27 | 52 | 77 | 829 |
Verder is in tabel 3 (paragraaf 2.1) een meer uitgebreide specificatie van artikel 15 (gereserveerde middelen FES) opgenomen. De belangrijkste te verwachten besluitvormingsmomenten worden per enveloppe, impuls en dergelijke toegelicht in paragraaf 2.2.
Ontvangsten van het fonds
Op dit artikel zijn de voor het fonds bestemde ontvangsten uit aardgas geraamd. Vanaf 2008 is conform de afspraken in het Coalitieakkoord sprake van een vaste FES-voeding waarbij de voeding uit gasbaten bij begrotingswet wordt vastgesteld. Hieronder wordt in de tabel de opbouw van de ontvangsten t/m 2015 vermeld.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2010 | 3 138 639 | 2 800 518 | 2 183 847 | 1 958 758 | 2 344 298 | |
1e suppletore begroting 2010 | 704 678 | 2 659 | 197 137 | 16 246 | – 130 114 | |
Mutatie | – 506 866 | – 80 528 | – 206 662 | 335 147 | 264 346 | 1 445 149 |
Ontwerpbegroting 2011 | 3 336 451 | 2 722 649 | 2 174 322 | 2 310 151 | 2 478 530 | 1 445 149 |
Toelichting op de mutatie
Voor het jaar 2008 en later is sprake van een vaste FES-voeding uit gasbaten. De mutatie betreft de aanpassing van de raming die daaruit voortvloeit en die nodig is om de voorziene FES-uitgaven te dekken.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2010 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1e suppletore begroting 2010 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontwerpbegroting 2011 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omdat de ontvangsten uit aardgasbaten in het jaar 2008 en later zo zijn vastgesteld dat de uitgaven in enig jaar gedekt kunnen worden is eigenlijk geen sprake meer van een eind- of beginsaldo.
Divers | BZK | EZ | LNV | OCW | VROM | VW/IF | VWS | WWI | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 11: Verkeer en Vervoer | 1 503 454 | 1 503 454 | ||||||||
Artikel 12: Milieu en Duurzaamheid | 283 790 | 24 500 | 80 900 | 56 421 | 9 000 | 454 611 | ||||
Artikel 13: Kennis en Innovatie | 318 | 162 560 | 10 994 | 137 833 | 10 950 | 8 499 | 52 155 | 2 711 | 386 020 | |
Artikel 14: Ruimtelijke Ordening | 41 000 | 64 800 | 1 000 | 49 930 | 32 375 | 189 105 | ||||
Totaal op departementale begrotingen | 318 | 487 350 | 100 294 | 138 833 | 141 780 | 1 600 749 | 52 155 | 11 711 | 2 533 190 | |
Artikel 15: Gereserveerde Fes-middelen | 189 459 | 189 459 | ||||||||
Totale Fes-middelen | 189 459 | 318 | 487 350 | 100 294 | 138 833 | 141 780 | 1 600 749 | 52 155 | 11 711 | 2 722 649 |
Naam/Enveloppe | Domein | Uitvoerend dep. | 2009 Belegd 2 | 2010 Belegd2 | 2009 Bestemd 3 | 2010 Bestemd3 |
---|---|---|---|---|---|---|
Verlenging aflopende innovatieprogramma's | Kennis en Innovatie | 0 | 51 | 0 | 0 | |
Impuls kennis en innovatie (€ 500 ml. pakket) | Divers | 0 | 51 | |||
Snelle uitvoering FES-projecten Innovatie | Kennis en Innovatie | 102 | 70 | 0 | 34 | |
Impuls 1998, 2001, 2004, 2005, 2006, etc. | Divers | 99 | 67 | 11 | ||
Maatschappelijke sectoren en ICT | Divers | 0 | 23 | |||
CA-enveloppe Kennis en Innovatie | VROM | 3 | 3 | |||
Snelle uitvoering FES-projecten Milieu en Duurzaamheid | Milieu en duurzaamh. | 76 | 113 | 0 | 32 | |
Impuls 1998, 2001, 2004, 2005, 2006, etc. | Divers | 47 | 64 | 16 | ||
CA-enveloppe Energie | EZ/LNV/VROM | 20 | 30 | |||
CA-enveloppe Water en Kust | VW | 9 | 19 | 16 | ||
Snelle uitvoering FES-projecten Ruimtelijk Economisch Beleid | Ruimtelijke ordening | 44 | 222 | 0 | 49 | |
Impuls 1998, 2001, 2004, 2005, 2006, etc. | Divers | 44 | 212 | 48 | ||
CA-enveloppe Regionaal Ec. Beleid | Divers | 10 | 1 | |||
Snelle uitvoering FES-projecten Infra | Verkeer en Vervoer | 34 | 64 | 0 | 0 | |
Impuls 1998, 2001, 2004, 2005, 2006, etc. | Divers | 28 | 55 | |||
Infrastructuur Noordvleugel | VW | 4 | 4 | |||
CA-enveloppe Infra en (vaar)wegen | VW | 2 | 4 | |||
CA-enveloppe Openbaar vervoer | VW | |||||
Grootschalige researchprojecten/leraren | Kennis en Innovatie | 12 | 52 | 0 | 39 | |
Grootschalige researchprojecten/leraren | Divers | 12 | 52 | 39 | ||
Maatschappelijk innovatieprogramma's | Kennis en Innovatie | 2 | 11 | 0 | 0 | |
CA-enveloppe Kennis en Innovatie | Divers | 2 | 11 | |||
Innovatieagenda Energie | Kennis en Innovatie | 3 | 35 | 0 | 0 | |
CA-enveloppe Energie | Divers | 3 | 35 | |||
Totaal | 273 | 618 | 0 | 155 |
De uitgaven uit het stimuleringspakket die geraamd worden in 2011 en verdere jaren worden niet zichtbaar in bovenstaande tabel.
De categorie «belegd» betreft middelen die overgeheveld zijn naar departementale begrotingen. Deze middelen staan op de begrotingsartikelen 11 t/m 14 van de FES-begroting.
De categorie «bestemd» betreft middelen die nog niet overgeheveld zijn naar departementale begrotingen. Deze middelen staan op artikel 15 van de FES-begroting.
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Begr. | Art. | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Bsik-projecten | 107 948 | 39 015 | 11 542 | |||||
Impuls 2004: Kennis Bsik (leven met water en processysteeminnovatie) | 4 079 | VW/IF | divers | |||||
Impuls 2004: Kennis Bsik (Transumo) | 5 234 | VW | divers | |||||
Impuls 2004: Kennis Bsik | 11 189 | 160 | 2 334 | VWS | divers | |||
Impuls 2004: Kennis Bsik | 27 532 | 38 369 | 9 208 | EZ | 4 | |||
Impuls 2004: Kennis Bsik | 41 020 | OCW | 16 | |||||
Impuls 2004: Kennis Bsik | 12 389 | VROM | 3, 10 | |||||
Impuls 2004: Kennis Bsik | 6 505 | 486 | LNV | 26 | ||||
2. Diverse onderwijsprojecten | 173 186 | 48 006 | 43 457 | 38 253 | 9 368 | – 5 760 | ||
Impuls 2001: Kennis (ICT en onderw) | 51 276 | OCW | 3 | |||||
Impuls 2001: Kennis onderzoek en innovatie | 20 024 | EZ | 2 | |||||
Impuls 2001: Kennis, onderzoek en innovatie (vernieuwingsimpuls) | 11 859 | OCW | 16 | |||||
Impuls 2005: VMBO/funderend onderwijs | 4 580 | OCW | 3 | |||||
Impuls 2005: VMBO/funderend onderwijs | 4 | LNV | 26 | |||||
Impuls 2006: Rendement en excellentie | 11 590 | 11 522 | 10 793 | 9 227 | 1 529 | OCW | 7 | |
Impuls 2006: Investeringsagenda beta en techniek | 6 750 | 1 000 | 1 000 | OCW | 1, 6 | |||
Impuls 2006: Leren door te experimenteren | 3 762 | 5 800 | 4 700 | 3 800 | 2 000 | OCW | 3 | |
Impuls 2006: Fonds versterking beroepsonderwijs – bedrijfsleven | 20 951 | 8 040 | 6 710 | 5 840 | EZ | 3, 5 | ||
Impuls 2006: Beelden voor de toekomst | 21 896 | 21 144 | 20 254 | 19 386 | 5 839 | – 5 760 | OCW | 14 |
Impuls 2006: Onderwijs en ondernemerschap | 12 991 | 500 | EZ | 3 | ||||
Impuls 2006: Beroepsonderwijs in bedrijf | 7 503 | OCW | 4 | |||||
3. Inn.programma’s en toponderzoek | 29 622 | 9 965 | 896 | 876 | 876 | 941 | ||
Impuls 2005: GATE | 2 000 | 1 000 | OCW | 16 | ||||
Impuls 2005: Haaglanden | 2 016 | IF | 11 | |||||
Impuls 2005: Phytophthora | 1 204 | 876 | 876 | 876 | 876 | 941 | LNV | 26 |
Impuls 2005: WCFS+ | 9 525 | EZ | 2 | |||||
Impuls 2005: Scheidingstechnologie 2005 | 1 989 | 2 457 | EZ | 2 | ||||
Impuls 2005: Technostarters creatieve industrie | 2 471 | EZ | 2 | |||||
Impuls 2005: Potato genoom sequencing | 500 | 20 | LNV | 26 | ||||
Impuls 2005: TTI Groene genetica | 8 091 | 5 632 | LNV | 26 | ||||
Impuls 2005: VIA | 1 826 | JUS | 13 | |||||
4. Vitale Infrastructuur | 1 601 | |||||||
Impuls 2005: compartimentering dijken | 442 | IF | 11 | |||||
Impuls 2005: XIRAF | 299 | JUS | 13 | |||||
Impuls 2005: Reconstructie 3D camerabeelden | 497 | JUS | 13 | |||||
Impuls 2005: CBRN-security | 156 | JUS | 13 | |||||
Impuls 2005: infra-cameratoezicht sensoring | 207 | JUS | 13 | |||||
5. MS&ICT | 6 490 | 2 023 | 551 | |||||
Impuls 2005: Beste zorg beloond | 52 | VWS | 42 | |||||
Impuls 2005: Groeien door games | 120 | OCW | 3 | |||||
Impuls 2005: Slimmer veilig | 149 | BZK | 25 | |||||
Impuls 2005: LOGO | 1 | OCW | 3 | |||||
Impuls 2005: KISS | 214 | JenG | 2 | |||||
Impuls 2005: Games to learn | – 1 | OCW | 3 | |||||
Impuls 2005: Innovatief jongerenportaal | 218 | JenG | 2 | |||||
Impuls 2005: Virtuele games als uitdagend leermiddel | 84 | OCW | 3 | |||||
Impuls 2005: Multi-VIT | 296 | BZK | 25 | |||||
Impuls 2005: Remedie | 120 | 143 | VWS | 42 | ||||
Impuls 2005: Birth | 587 | 206 | VWS | 42 | ||||
Impuls 2005: MediaMania | 57 | OCW | 3 | |||||
Impuls 2005: Wereldscholen | 136 | OCW | 3 | |||||
Impuls 2005: Special learning community | 40 | OCW | 3 | |||||
Impuls 2005: Digitale leergemeenschap | 122 | OCW | 3 | |||||
Impuls 2005: Suppleo | 379 | 123 | OCW | 3 | ||||
Impuls 2005: Wisebits 2.0 | 61 | 13 | OCW | 3 | ||||
Impuls 2005: Les 2.0 | 454 | OCW | 3 | |||||
Impuls 2005: SVP | 568 | OCW | 3 | |||||
Impuls 2005: MS&ICT-Edu-game | 445 | 70 | 35 | OCW | 3 | |||
Impuls 2005: MS&ICT-Game IIENS | 315 | OCW | 3 | |||||
Impuls 2005: MS&ICT-Pico Bello | 559 | 384 | VWS | 42 | ||||
Impuls 2005: MS&ICT-Ketenintegratie trombosedienst | 234 | 226 | VWS | 42 | ||||
Impuls 2005: MS&ICT-Samen veilig voorbereid | 68 | BZK | 25 | |||||
Impuls 2005: MS&ICT-Invoering landelijke digitale bereikbaarheid | 800 | 250 | 150 | BZK | 25 | |||
Impuls 2005: MS&ICT-GPS? Reken maar | 95 | 84 | 19 | OCW | 3 | |||
Impuls 2005: MS&ICT-De lange staart | 140 | 242 | 194 | OCW | 3 | |||
Impuls 2005: MS&ICT-Community voor mobiliteitsleren | 245 | 214 | 153 | OCW | 3 | |||
6. Overig | 299 632 | 287 011 | 262 511 | 199 698 | 162 854 | 12 268 | ||
Impuls 1998: Technocentra | 9 592 | OCW | 5 | |||||
Impuls 2005: Holst Center | 1 000 | 4 667 | 1 300 | EZ | 2 | |||
Impuls 2005: Technostarters | 548 | EZ | 2 | |||||
Impuls 2005: Sleutelgebieden | 14 357 | 360 | EZ | 2 | ||||
Impuls 2005: Topinstituut Farma | 22 440 | 22 927 | 15 035 | 4 665 | VWS | 42 | ||
Impuls 2005: Transgene gewassen | 2 465 | 950 | VROM | 6 | ||||
Impuls 2005: Grootschalige researchfaciliteiten | 3 902 | 1 830 | 1 830 | OCW | 16 | |||
Impuls 2005: Transitie samenwerking TU’s | 6 066 | 6 066 | 6 000 | 3 500 | 1 500 | OCW | 7 | |
Impuls 2005: Innovatievouchers/ IPC’s | 6 451 | 13 500 | EZ | 2 | ||||
Impuls 2005: Plantkundig onderzoek | 4 586 | LNV | 21 | |||||
Impuls 2006: Parelsnoer | 7 750 | OCW | 16 | |||||
Impuls 2006: veterinaire aviaire influenza | 3 773 | LNV | 26 | |||||
Impuls 2006: TTI Watertechnologie | 5 576 | 3 136 | 4 374 | 4 343 | 4 221 | 110 | EZ | 2 |
Impuls 2006: NICIS | 4 345 | 2 711 | 1 407 | WWI | 1 | |||
Impuls 2006: CTMM | 10 059 | 15 836 | 29 918 | 34 545 | 33 746 | 533 | EZ | 4 |
Impuls 2006: RSV | 2 167 | 3 009 | 8 215 | 5 895 | 6 074 | – 3 500 | VWS | 41 |
CA: Kennis voor klimaat | 15 698 | 10 000 | 10 000 | VROM | 10 | |||
CA: Biomedical materials | 9 540 | 7 199 | 12 350 | 4 094 | 1 294 | 1 225 | EZ | 2 |
CA Innovatie, kennis en onderzoek: Genomics | 37 000 | 41 000 | 41 000 | 40 500 | 40 500 | OCW | 16 | |
CA: Innovatie, kennis en onderzoek: Gezond ouder worden | 500 | 3 000 | 4 000 | 2 500 | VWS | 42 | ||
CA innovatie, kennis en onderzoek: Towards Biosolar Cells | 2 000 | 4 000 | 4 950 | 5 400 | 5 650 | 3 000 | LNV | 26 |
CA innovatie, kennis en onderzoek: Impuls innovatie | 4 000 | 10 000 | 4 000 | 2 000 | OCW | 9 | ||
CA Innovatie, kennis en onderzoek: Scheidingstechnologie | 4 020 | 4 167 | 4 377 | 3 692 | 1 144 | EZ | 2 | |
CA Innovatie, kennis en onderzoek: Hersenen en cognitie | 4 000 | 4 000 | 3 900 | 3 900 | 2 200 | OCW | 16 | |
Impuls kennis en innovatie: ITER-NL2 | 4 000 | 4 000 | OCW | 16 | ||||
Impuls kennis en innovatie: Beroepsonderwijs in bedrijf (netwerkscholen) | 4 500 | 3 500 | 3 500 | 2 500 | OCW | 4 | ||
Impuls kennis en innovatie: Be-basic | 6 031 | 11 923 | 12 023 | 12 023 | 12 000 | 6 000 | EZ | 4 |
Impuls kennis en innovatie: HTSM | 25 031 | 24 923 | 25 023 | 25 023 | 25 000 | EZ | 4 | |
Impuls kennis en innovatie: TIFN | 4 406 | 14 923 | 7 523 | 7 523 | 5 625 | EZ | 4 | |
Impuls kennis en innovatie: Lifesciences en Health | 5 000 | 15 000 | 21 500 | 21 500 | 18 000 | VWS | 42 | |
Impuls kennis en innovatie: VVEsterk | 9 563 | 11 525 | 9 276 | 1 686 | 400 | 400 | OCW | 1 |
Grootsch.res.infra/lerarentekort: NCB | 10 000 | 8 400 | 6 900 | OCW | 16 | |||
Grootsch.res.infra/lerarentekort: Surfnet7 | 11 700 | 6 300 | 7 200 | OCW | 16 | |||
Grootsch.res.infra/lerarentekort: Nanolab | 12 708 | 8 580 | 6 405 | 7 | EZ | 2 | ||
Grootsch.res.infra/lerarentekort: MARIN | 7 108 | 3 980 | 1 005 | 1 007 | 900 | EZ | 4 | |
Grootsch.res.infra/lerarentekort: Lifelines | 8 200 | 7 100 | 9 500 | 6 100 | 4 600 | 4 500 | VWS | 42 |
Grootsch.res.infra/lerarentekort: Deltares | 9 550 | 8 499 | 7 295 | IF | 11 | |||
Totaal | 618 479 | 386 020 | 318 957 | 238 827 | 173 098 | 7 449 |
Afkorting | Omschrijving |
ADEM | Advanced Dutch Energy Materials Innovation Lab |
BIRK | Besluit Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit |
BSIK | Besluit Subsidies Investeringen Kennisinfrastructuur |
CA | Coalitieakkoord |
CAT | Centre for Advanced Technology |
CATO | CO2 – afvang, transport en opslag |
CBRN | Chemical, Biological, Radiological and Nuclear |
CCS | Carbon capture and storage |
CTMM | Center for Translational Molecular Medicine |
EOS | Energie Onderzoek Subsidie |
EHS | Ecologische hoofdstructuur |
FES | Fonds Economische Structuurversterking |
GATE | Game research for Training and Entertainment |
HST | Hoge Snelheids (vracht)Trein |
HTSM | Hightech Systems and Materials |
KISS | Kind Signalering Systeem |
KRW | Kaderrichtlijn Water |
LOGO | Loopbaan Oriëntatie door Gaming in het Onderwijs |
MARIN | Maritime Research Institute Netherlands |
MEP | Milieukwaliteit Elektriciteitsproductie |
MS&ICT | Maatschappelijke Sectoren & Informatie- en Communicatie Technologie |
NCB | Nederlands Centrum voor Biodiversiteit |
NICIS | Netherlands Institute for City Innovation Studies |
PHS | Programma Hoogfrequent Spoorvervoer |
PIEDWGO | Programma Innovatieve Energiebesparing en Duurzame Gebouwde Omgeving |
RSV | Respiratoir Syncytieel Virus |
STARS | Sensor Technology Applied in Reconfigurable systems for sustainable security |
SVP | Simulatie Voor Praktijkleren |
TIFN | Top Institute voor Food and Nutrition |
TTI | Technologische Top Instituten |
UKR | Unieke Kansen Regeling |
VIA | Veiligheidsverbetering door Information Awareness |
VIT | Veiligheid, Informatie en Technologie |
VVE | Voor- en Vroegschoolse Educatie |
WCFS | World Food Crops Seedbank |
XIRAF | XML-based indexing and querying for digital forensics |
Een relatief klein deel van de gereserveerde FES-middelen op artikel 15 is reeds toegekend aan projecten, maar nog niet toegevoegd aan de departementale begrotingen. Dit gebeurt zodra de desbetreffende departementen deze middelen opvragen bij de FES-beheerders.
Kasmatig wordt in tabel 3 een beeld gegeven tot en met 2015. Impulsen kunnen echter doorlopen na 2015, en ook (veel) eerder starten dan 2010. De omvang van detotale reserveringen kan daardoor afwijken van de beschikbare kasmiddelen in de weergegeven periode tot en met 2015. De genoemde bedragen kunnen ook verschillen van de bedragen in de tabel door de toepassing van prijscompensatie.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32500-D-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.