nr. 102
BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 juni 2008
Op maandag 16 juni kwam tijdens het AO over de staatsdeelnemingen
het superdividend Schiphol aan de orde. De aandacht was vooral gericht op
de passage uit het coalitieakkoord waar staat dat «De extra opbrengsten uit het overheidsaandeel in Schiphol zullen bij voorrang
worden aangewend voor ontsluiting van de Noordvleugel».
Uw kamer vroeg mij om de gang van zaken omtrent de aanwending van het
superdividend Schiphol uiteen te zetten en in te gaan op de voor de Noordvleugel
beschikbare middelen. Mede namens de minister van Verkeer en Waterstaat zal
ik u in deze brief hierover informeren.
In de tekst uit het coalitieakkoord zitten twee belangrijke kwalificaties, «bij
voorrang» en dat het moet gaan over «ontsluiting van de Noordvleugel».
Voor ontsluiting van de Noordvleugel via het spoor is besloten geen Zuiderzeelijn
aan te leggen en een deel van het gereserveerde budget voor de Zuiderzeelijn à
1,35 mld. definitief toe te kennen aan de planstudie OVSAAL. De overige middelen
uit het Zuiderzeelijnbudget zijn ingezet voor het regiospecifieke pakket in
de noordelijke provincies. De middelen voor de Zuiderzeelijn waren gereserveerd
binnen het Infrastructuurfonds.
Voor de ontsluiting van de Noordvleugel over de weg heeft het Kabinet
al in 2005 binnen het FES een bedrag van 4,5 mld. gereserveerd voor de planstudie
Schiphol–Amsterdam–Almere (A6/A9). Inmiddels heeft het kabinet
besloten tot een investeringspakket voor uitbreiding van de capaciteit van
het bestaande wegennetwerk waarbij ook wordt bezien hoe door een goede ruimtelijke
inpassing integraal en duurzaam de stedelijke kwaliteit en de ruimtelijke
ontwikkelingsmogelijkheden rond de wegen kan worden verbeterd. Daarnaast zijn
ook middelen uitgetrokken voor de groen-blauwe inpassing. In het kader van
de tracé/m.e.r.-procedure wordt, in overleg met betrokken overheden,
nog nader bekeken hoe de inpassing precies wordt vormgegeven.
In onderstaande tabel wordt aangegeven welke middelen er ingezet worden
voor de wegontsluiting van de Noordvleugel.
FES Wegen Noordvleugel reservering | mln. € |
---|
FES reservering | 4 500 |
bestemming: | |
Planstudie A6 – A9 | 3 115 |
Zuidas | 289 |
Groen blauw: Kruising natte as A1 | 33 |
Groen blauw: Groene Uitweg | 83 |
resteert | 980 |
Na overleg binnen het kabinet is besloten, teneinde voldoende middelen
voor de noodzakelijke investeringen in verkeer en vervoer (inclusief de inpassing
daarvan) te behouden, dat de resterende 980 miljoen niet terugvloeit in het
FES voor algemene bestemming aan FES-waardige projecten, maar gereserveerd
wordt binnen het FES voor V&W-investeringen in mobiliteit in den brede.
De minister van Verkeer en Waterstaat zal u op een later moment over de precieze
bestemming van die middelen informeren.
Mede in het licht van deze keuze rond de 980 mln FES-middelen is ten aanzien
van de aanwending van het superdividend Schiphol bepaald dat breder zal worden
gekeken dan alleen de bereikbaarheid van de Noordvleugel. Aangezien superdividend
volgens begrotingsregel 31 ruimte creëert onder het uitgavenkader, is
het superdividend net als een reguliere niet-belastingontvangst volgens de
begrotingsregels op het eerstvolgende moment opgenomen in de begroting; dit
was de voorjaarsnota 2008.
Daar de begroting een betrouwbaar beeld moet geven van uitgaven en ontvangsten
is het onlangs uitgekeerde superdividend Schiphol dus op het eerst mogelijk
moment ingezet en verwerkt in de begroting.
De minister van Financiën,
W. J. Bos