Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 29628 nr. 748 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2017-2018 | 29628 nr. 748 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 november 2017
Uw Kamer heeft mij via de Vaste Kamercommissie voor Justitie en Veiligheid gevraagd de Kamer voor de Begrotingsbehandeling te informeren over de continuïteit van de informatievoorziening van de politie na het beëindigen van het Aanvalsprogramma Informatievoorziening (AVP) per 31 december 2017 en daarbij in ieder geval in te gaan op de facetten bemensing (ICT-deskundigen en medewerkers uit de politie-professie), kennis en financiën. Dit naar aanleiding van de publicatie van het Eindverslag Review Board Informatievoorziening Politie.
Bij Voortgangsbrief vorming Nationale politie zal ik uw Kamer – zoals aangekondigd in mijn schrijven van 23 oktober 2017 (Kamerstuk 29 628, nr. 738) – informeren over de resultaten en borging van het AVP. Gelet op de vragen van de Vaste Kamercommissie voor Justitie en Veiligheid, zal ik daarop vooruitlopend antwoord geven op de specifieke vragen die uw Kamer mij heeft gesteld.
Continuïteit
Van het AVP is een groot deel gerealiseerd. Ik vind het bemoedigend dat zowel de ARK in 2016, als de COR en recentelijk de Review Board concluderen dat er veel belangrijk werk is verricht onder het aanvalsprogramma om de stabiliteit en continuïteit van de ICT te versterken. Een belangrijk onderdeel moet echter nog worden gerealiseerd, te weten de vernieuwing van de operationele basissystemen BVH en Summ-IT. Deze vernieuwing ten behoeve van de operatie zal na 1 januari 2018 met urgentie worden doorgezet. Centraal daarin staat de verdere ontwikkeling en invoering van het Operationeel Politie Proces (OPP), reeds gestart onder het AVP, dat de huidige systemen BVH en Summ-IT zal vervangen. Dit maakt dat het niet meer nodig is om meermalig in te loggen en dezelfde informatie dubbel in te voeren en het zorgt voor een betere aansluiting van de informatievoorzieningssystemen (IV) op de uitvoering.
Het lopende programma op vernieuwing van de IV ten behoeve van de primaire processen zal worden gecontinueerd. De aansturing op strategisch niveau gebeurt door een programmaboard bestaande uit twee politiechefs. Voor de feitelijke aansturing wordt een programmamanager aangesteld met een operationele politieachtergrond. Deze programmamanager rapporteert aan de programmaboard. Bij de ontwikkeling van onderdelen van OPP zijn operationele politiemensen betrokken. Hiermee is de betrokkenheid van de operatie op diverse niveaus geborgd. De Chief Information Officer, lid van de korpsleiding ziet toe op de realisatie van het programma.
De korpschef rapporteert aan mij via de reguliere viermaandelijkse rapportages over de voortgang van de vernieuwing.
Bemensing en kennis
De werkzaamheden van de ICT ontwikkelteams ten behoeve van de vernieuwing zal anders dan onder het AVP binnen de dienst ICT van het politiedienstencentrum plaatsvinden.
De bestaande ontwikkelteams komen onder aansturing van deze dienst. Inhuur van externe deskundigheid die ook na afloop van het AVP benodigd is voor de vernieuwing, zal worden gecontinueerd. Momenteel bekijkt het korps welke contracten hiervoor wel/niet verlengd moeten worden.
Door de integratie van ontwikkeling en beheer binnen één organisatieonderdeel is de samenhang en de overgang van ontwikkeling naar implementatie geborgd.
Financiën
De na afloop van het AVP nog beschikbare middelen zijn bestemd voor de vernieuwing.
Op basis van het onderzoek «Inzicht in de omvang van het personele en materiële budget nationale politie 2016–2020» is in de begroting 2018 en de meerjarenraming die op Prinsjesdag is gepresenteerd, reeds rekening gehouden met de latere uitvoering van de vernieuwingsactiviteiten uit het AVP1. Daarmee is de bekostiging van de vernieuwing van operationele systemen financieel gedekt.
Daarnaast moet in de komende jaren worden gekomen tot een balans tussen (reductie van) beheerkosten, stabiliteit/onderhoud en vernieuwing. De korpschef heeft als doelstelling geformuleerd om een verhouding te hanteren van maximaal 70% voor ICT beheerlasten en tenminste 30% voor de vernieuwing.
Via de begroting en (financiële) rapportages zal ik toezien op de realisatie van deze doelstelling en de middelen benodigd voor de vernieuwing.
Daarnaast heeft het Kabinet extra financiële ruimte gecreëerd voor de politie, waaronder ook voor innovatie, ICT en uitrusting.
Samenhangend oordeel
De verschillende rapporten over de ICT politie – eindverslag van de Review Board, het rapport van de COR politie (Boedelopmaak AVP) en van het eindrapport van de programmaraad AVP – zal ik in samenhang betrekken bij mijn eindoordeel over het Aanvalsprogramma Informatievoorziening Politie. In december zal ik in de Voortgangsbrief vorming nationale politie mijn beleidsreactie op het geheel geven.
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-29628-748.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.