Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 25424 nr. 257 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 25424 nr. 257 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 december 2014
Hierbij bied ik u het «plan van aanpak jaarrekeningen ggz» aan1 2. Het zwaartepunt van dit plan van aanpak ligt bij het transitiejaar 2013, het jaar waarin de ggz-sector voor het eerst sectorbreed is bekostigd op basis van DBC’s
In april 2014 heeft de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (verder genoemd de NBA) een audit alert (32) uitgebracht ten aanzien van de controleverklaringen bij de financiële overzichten 2013 van aanbieders van curatieve geestelijke gezondheidszorg (cGGZ). Door onzekerheden rond de omzetbepaling bleek het niet mogelijk om bij ggz-instellingen die een significante hoeveelheid behandelingen ten laste van de basisverzekering (Zorgverzekeringswet) leveren, tot een goedkeurende controleverklaring te komen bij de jaarrekeningen en de DBC-verantwoordingen. Daarop zijn met de betrokken partijen afspraken gemaakt over het proces om tot oplossingen te komen voor de vraagstukken uit de NBA-alert 32.
Sindsdien is door GGZ Nederland, Platform Meer GGZ3, Zorgverzekeraars Nederland, VWS, de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), het Zorginstituut Nederland (ZiNL) en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) intensief overlegd om te komen tot een plan van aanpak met als doel (a) procesafspraken te maken om problemen rond de omzetverantwoording in de toekomst te voorkomen en (b) zo veel als mogelijk tot goedkeurende controleverklaringen bij de jaarrekeningen over 2014 te komen.
Het betreffende plan van aanpak bied ik u hierbij aan. Op dit plan van aanpak is door de besturen van GGZ Nederland, Platform Meer GGZ en ZN akkoord gegeven. Ook vanuit het ZiNL is instemmend gereageerd. De NZa heeft het plan van aanpak getoetst op NZa-regelgeving. De inhoud van het plan van aanpak valt binnen de kaders van de regulering en het toezicht hierop. Daarmee steun ook ik dit plan van aanpak. Daarbij wil ik partijen nadrukkelijk complimenteren met de inzet die is gepleegd om tot dit plan van aanpak te komen. Er ligt nu en goede basis voor het vervolg.
Het plan van aanpak bevat in principe de bouwstenen (verduidelijkte normen en een concreet stappenplan) die voor instellingen nodig zijn om tot een tijdige en goedgekeurde jaarrekening 2014 te kunnen komen. Of die goedkeuring er voor een instelling ook daadwerkelijk komt is afhankelijk van de manier waarop en de voortvarendheid waarmee instellingen en verzekeraars het plan van aanpak gaan uitvoeren. De bouwstenen liggen er nu, daarmee is een grote en belangrijke stap vooruit gezet. Het is nu aan instellingen en verzekeraars om hier op adequate wijze mee aan de slag te gaan. Dit vraagt een maximale inspanning van instellingen en verzekeraars.
Een centrale rol in de uit te voeren werkzaamheden speelt een door zorginstellingen (eind 2014 en begin 2015) uit te voeren zelfonderzoek naar de omzet over schadelastjaar 2013. Bij het maken van de afspraken in dit plan van aanpak is steeds een balans gezocht (op zodanige wijze dat aan beide elementen adequaat recht wordt gedaan) tussen (a) enerzijds het creëren van de duidelijkheid en zekerheid die nodig is voor een zinvol zelfonderzoek en voor de reductie van de onzekerheden bij het opstellen van de jaarrekening en (b) anderzijds de handelingsvrijheid en wettelijke plicht van verzekeraars om de door hen noodzakelijk geachte controles uit te voeren.
Accountants zijn van mening dat het – om een goedkeurende controleverklaring bij de jaarrekening 2014 te kunnen krijgen – voor een instelling in elk geval nodig is dat zij (op basis van een goed uitgevoerd zelfonderzoek) in overleg treedt met de verzekeraar en op basis daarvan tot afspraken komt over de financiële afwikkeling van de controles over 2013 (behoudens eventuele nadere/toekomstige controles op gepast gebruik van zorg en controles op misbruik en oneigenlijk gebruik /fraude). Ik roep zorgaanbieders dan ook op om het zelfonderzoek (waar het plan van aanpak de handvatten voor aanreikt) op kwalitatief goede wijze uit te voeren en ik roep zorgaanbieders en zorgverzekeraars op om op basis van dat zelfonderzoek het gesprek aan te gaan.4
Als een instelling het in dit plan van aanpak beschreven proces volgens planning doorloopt en dit proces door alle betrokkenen adequaat wordt uitgevoerd, kunnen instellingen voor 1 juni 2015 naar alle waarschijnlijkheid hun jaarrekening 2014 deponeren met een goedkeurende controleverklaring. Als de instelling het zelfonderzoek niet (goed) uitvoert of indien de instelling en de verzekeraar niet het onderlinge gesprek aangaan of in dit gesprek uiteindelijk niet tot overeenstemming komen, is het zeer waarschijnlijk dat een instelling een controleverklaring met beperking krijgt. De verwachting is dat er daarnaast een substantiële groep is van instellingen die meer tijd nodig zullen hebben voor het overleg met (een of meer) verzekeraar(s). Die instellingen zullen op individuele basis uitstel moeten aanvragen alvorens een jaarrekening met goedkeurende controleverklaring te kunnen deponeren.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers
In de technische en uitvoeringsgerichte overleggen die voor het bereiken van dit resultaat noodzakelijk bleken, heeft GGZ Nederland ook het Platform Meer GGZ vertegenwoordigd. GGZ Nederland heeft ook een informerende rol op zich genomen voor de NVZ en de NFU, voor zover het de jaarrekeningproblematiek van de psychiatrische afdelingen van algemene ziekenhuizen / psychiatrische afdelingen van universitaire ziekenhuizen raakt.
Volgens accountants is een andere voorwaarde voor een goedkeurende verklaring dat verzekeraars hun reguliere controles over 2012 (conform de tijdlijn in het plan van aanpak) voor 1 mei afronden (ook hier weer behoudens eventuele nadere/toekomstige controles op gepast gebruik en controles op misbruik en oneigenlijk gebruik /fraude).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-25424-257.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.